Ik heet u van harte welkom op mijn weblog en ik hoop het voor u de moeite waard te maken om mij vaak te bezoeken.
Gedurende ongeveer 25 jaar heb ik alles bij elkaar zo'n 200 pastels en een paar aquarellen gemaakt die ik u hier wil laten zien.
Het laatste jaar heb ik echter het tekenen m.b.v. de computer ontdekt en daar ben ik laaiend enthousiast over. Uiteraard wil ik ook dié hier tonen. Als muziekleraar heb ik ook nogal wat muziek voor blokfluit en ook voor Gemengd Koor gearrangeerd en gecomponeerd en ook díe komt aan bod. De bladmuziek staat in de bijlagen en die mag u zonder meer printen en uitvoeren. Ik denk dat ik dat alles maar in een willekeurige volgorde ga doen. Dat vind ik zelf het fijnste en dat lijkt mij voor u ook het leukste.
Veel plezier.
Ik ben Guus Kuijs
Ik ben een man en woon in Overasselt (Nederland) en mijn beroep is Muziekleraar aan de Streekmuziekschool Wijchen (nu met pensioen).
Ik ben geboren op 12/03/1942 en ben nu dus 82 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Tekenen, fotograferen, musiceren, tennissen enz..
Hier ben ik de kerk van Champagnat aan het tekenen. (zie 19-12-2009)
Mijn link met het Marishuis is, dat ik daar vrijwilliger ben, d.w.z. dat ik ongeveer 1x per maand aanwezig ben en bezoekers verwelkom en wegwijs maak in het museum. Jac Maris is kleinzoon van de beroemde Haagseschoolschilder Jacob Maris en alhoewel Jac ook goed kon schilderen en tekenen, verkoos hij toch om zich verder als beeldhouwer te bekwamen. Hij heeft ongeveer 70 jaar in dit huis gewoond en gewerkt en bij zijn dood heeft hij het nagelaten aan de gemeente (hij had geen kinderen) met de bepaling dat het een Ateliermuseum moest worden.
Aan wélke tekening ik hier, in onze eigen tuin, bezig ben, weet ik niet meer, maar ik snak weer naar de zomer als ik dit zie.
Zomervacantie 1989 in Zuidwolde Het herenhuis in Dedemsvaart is hier het onderwerp van mijn tekening. (zie 4 maart 2010)
Vacantie 1995 in Gandia bij onze voormalige achterburen Ans en Arie. Waarschijnlijk ben ik hier bezig met de tekening van de boerderij met toren, (zie 9 maart)
We hadden op deze dag al heel wat bezichtigd en het werd tijd om eens rustig te gaan zitten en wat te tekenen. Het werd dit brugje bij Rigny-Ussé. (zie 17-03-10)
Eindelijk kun je nu eens op de foto zien wáár en wát ik aan het tekenen ben. De boerderij met zonnebloemen bij Huismes. (Zie 17-03-10)
Zomervacantie 1998. Op deze foto zit ik lekker in de schaduw (want het was bloedheet) Avrolles op het Ingrespapier vast te leggen. Zie artikel 27-03-2010.
We zijn gisteren (21 maart 2010) naar een expositie geweest in het kerkje van Velp bij Grave. Daar was schitterend werk te zien van Helga van de Poel. Van haar kregen we een visitekaartje met haar website: www.helgavdpoel.exto.nl en de overkoepelende site van exto die ik hierboven als link heb opgegeven. Ik heb nog maar even gekeken, maar werkelijk een aanwinst!
05-04-2012
Palmenbos
Palmenbos
Hoe een paar willekeurige penseelstreken, vooral door gebruikmaking van "vervorming" kunnen leiden tot een palmenbos bij zonsondergang.
Dit trio heb ik in mei 2009 helemaal opnieuw bewerkt voor twee altblokfluiten en tenorblokfluit. Het is gebaseerd op een trio voor hobo, klarinet en fagot dat ik gemaakt heb eind 1958. De foto's van het filmpje zijn van onze vakantie in Boedapest.
Wielerrace Canon voor 2 sopraanblokfluiten en 1 tenorblokfluit
Wielerrace Canon voor 2 sopraanblokfluitenen 1 tenorblokfluit Uiteraard waren de tekeningen er het eerst en hoe die ontstaan zijn kunt u in het filmpje zien. Toen ik er over nadacht welke muziek ik erbij zou componeren, kwam ik vanzelf op de canonvorm, want ook daar rennen de stemmen achter elkaar aan. In het midden heb ik zelfs een "sur place" ingelast, zoals je dat bij echte sprintwedstrijden ziet.
Dit is een van de oudste boerderijen in Overasselt en stamt nog uit de tijd dat de abdijen het hier voor het zeggen hadden. Toevallig had er net een demonstratie korenschoven binden plaats gevonden en het resultaat heb ik vastgelegd.
Dit is het eindresultaat voor wat betreft het tekenen.
Ik ben begonnen met 3 lijnen op te zetten met de pen voor vrije vormen en die leiden tot 2 geheel verschillende resultaten, maar in beiden blijf je de originele lijnen zien.
Dit koorwerkje is nu eens niet bedoeld om in de kerk te zingen, maar kan altijd en overal gezongen worden. Voor de tekst heb ik weer gebruik gemaakt van een prachtig gedicht van Fieke Bijmans.
Winter
Uit nevels van de nacht worden bomen geboren, men kan het horen aan de ijle klacht.
van de takken, zacht huiverend doorboren zij het wit, ivoren ochtend, al verwacht
door zoekend licht dat doelgericht de takken in hun huiver bloot legt, zuiver omdat dit uur er is, puur en fris
Voor het filmpje heb ik in onze bossen nog wat sneeuwfoto's kunnen maken.
In het filmpje is te zien, hoe eenzelfde opzet toch weer leidt tot een heel verschillend eindresultaat. Het eerste gedeelte van de muziek is een rustig voortkabbelend stukje, maar in het tweede gedeelte heb ik geprobeerd het golfspel uit te beelden. De lange noot geeft de spanning en concentratie vooraf weer, de vlugge noten beelden de kracht van de slag en de snelheid van de bal uit en de steeds langzamer wordende nootjes geven tenslotte het uitrollen van de bal weer.
Hoe deze tekening tot stand is gekomen, laat het filmpje zien. In de begeleidende muziek voor twee altblokfluiten, heb ik geprobeerd oosterse sferen op te roepen. In het eerste gedeelte m.b.v. pentatoniek en in het tweede gedeelte m.b.v. de zigeunertoonladder.
Hier heb ik weer eens geprobeerd op de computer een landschap te verwezenlijken dat kan wedijveren met mijn vroegere pastels. Ik denk dat het aardig gelukt is.
Ik ben begonnen met enkele penseelstreken en heb de zo ontstane vlakken min of meer symetrisch ingevuld met kleur.
Door o.a. enkele vervormingen ontstond het linkse beeld, wat mij al meteen op het idee van een tornado bracht. Al tekenend heb ik het allemaal nog een beetje erger gemaakt.
En als zoiets 's nachts gebeurt is het natuurlijk nóg erger.
De muziek is gewoon een vrolijk wijsje, waar je eventueel de polonaise op zou kunnen lopen. ( er komt zelfs even een papagaaitje om de hoek kijken) Je kunt het stukje spelen met 2 sopranen, of met een alt-en tenorblokfluit. Het filmpje spreekt voor zích.
Hier heb ik geexperimenteerd met het maken van een eigen penseel. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van een foto van een kunstwerk in emaille. Ik ben hier zo fanatiek mee bezig geweest, dat ik niet meer weet hoe ik het gedaan heb.
Met wat filters heb ik tenslotte wat structuur aangebracht.
Sinds begin dit jaar is Annette toegetreden tot ons blokfluitgroepje en hebben we dus weer een kwartet. Voor mij een goede reden om weer eens een kwartet te componeren. Voor het filmpje heb ik nogmaals geput uit de grote voorraad foto's van o.a. sieraden. Ditmaal heb ik gekozen voor allerlei broches.
Weer begonnen met diverse penselen en kleurvlakken. Vervolgens heb ik meerdere elipsen aangebracht met ieder hun eigen verloop en/of belichting
De schaduw in de middelste horizontale elips leek mij een spion/gluurder, maar in ieder geval een mysterieuze figuur. Vervolgens heb ik er nog een paar bijgetekend, die allemaal verdekt staan opgesteld en zo elkaar in de gaten kunnen houden. Ook heb ik nog wat belichtingseffecten toegepast.
Een tijdje geleden zaten we in de trein van Groningen naar Nijmegen en daar zat ook, een stukje van ons vandaan, een leuk jong stelletje, wat ik (hopelijk zo ongemerkt mogelijk) goed in me opgenomen heb. Een paar dagen later ben ik aan deze tekening begonnen met onderstaand resultaat.
Wat de tekeningen betreft spreekt het filmpje voor zich. De begeleidende muziek is weer een blokfluitduo. In het eerste gedeelte probeer ik het wilde fladderen van de vleugeltjes uit te beelden en in het tweede gedeelte de aanloop (vlugge noten) en vervolgens de zweefduik (lange noot)
Deze foto van Gemengd Koor St. Cecilia uit Overasselt is gemaakt in de St Jan van Den Bosch, nadat we daar de H.Mis hadden opgeluisterd in het kader van de Meimaandvieringen.
Deze foto is van een repetitie in het Verenigingsgebouw, ook al een hele tijd geleden.
Dit is een foto van een repetitie in ons eigen lokaal. Het ensemble heeft een flink aantal jaren bestaan. (hóelang weet ik echt niet meer) Luister eens naar de "Zomersuite" die ik voor deze groep gemaakt heb. (artikel 23-01-2010)
In 1997 ben ik met enkele leerlingen en oud-leerlingen gestart met het Fluturasensemble. De Naam is ontleend aan het eerste stuk dat we instudeerden, nl. " Fluturas" van Cesar Bresgen. We vonden zowel de klank als de betekenis (vlinders) leuk, dus zodoende... Na enkele wisselingen bestond het ensemble uit Fieke Bijmans, Guus Kuijs, Nienke Visser en Mariken van Wijk en in die samenstelling ziet u ons ook op de foto's. We treden hier op in het Theo Driessen-Instituut in Helmond, waar we samen met het Seniorenkoor uit die plaats een concert verzorgden.
De opmerkzame kijker heeft gezien dat we allemaal van instrument hebben geruild. In blokfluitland is het namenlijk vrij normaal dat iedereen meerdere blokfluiten bespeeld, zodat je kunt afwisselen en het voor iedereen leuker wordt.
Inmiddels zijn we nu al weer enige jaren een trio, omdat Nienke, helaas voor ons, naar Eidhoven verhuisde. Het trio "Kozami" uit het bericht van 18 juni 2010, hebben we 15 juni op mijn kamertje ingespeeld. Wij willen overigens graag meer optreden, dus als er verenigingen zijn ( koren of andere muziekensembles) die graag een concert geven en zoeken naar een partner voor de broodnodige afwisseling, dan houden wij ons aanbevolen.