Ik heet u van harte welkom op mijn weblog en ik hoop het voor u de moeite waard te maken om mij vaak te bezoeken.
Gedurende ongeveer 25 jaar heb ik alles bij elkaar zo'n 200 pastels en een paar aquarellen gemaakt die ik u hier wil laten zien.
Het laatste jaar heb ik echter het tekenen m.b.v. de computer ontdekt en daar ben ik laaiend enthousiast over. Uiteraard wil ik ook dié hier tonen. Als muziekleraar heb ik ook nogal wat muziek voor blokfluit en ook voor Gemengd Koor gearrangeerd en gecomponeerd en ook díe komt aan bod. De bladmuziek staat in de bijlagen en die mag u zonder meer printen en uitvoeren. Ik denk dat ik dat alles maar in een willekeurige volgorde ga doen. Dat vind ik zelf het fijnste en dat lijkt mij voor u ook het leukste.
Veel plezier.
Ik ben Guus Kuijs
Ik ben een man en woon in Overasselt (Nederland) en mijn beroep is Muziekleraar aan de Streekmuziekschool Wijchen (nu met pensioen).
Ik ben geboren op 12/03/1942 en ben nu dus 82 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Tekenen, fotograferen, musiceren, tennissen enz..
Hier ben ik de kerk van Champagnat aan het tekenen. (zie 19-12-2009)
Mijn link met het Marishuis is, dat ik daar vrijwilliger ben, d.w.z. dat ik ongeveer 1x per maand aanwezig ben en bezoekers verwelkom en wegwijs maak in het museum. Jac Maris is kleinzoon van de beroemde Haagseschoolschilder Jacob Maris en alhoewel Jac ook goed kon schilderen en tekenen, verkoos hij toch om zich verder als beeldhouwer te bekwamen. Hij heeft ongeveer 70 jaar in dit huis gewoond en gewerkt en bij zijn dood heeft hij het nagelaten aan de gemeente (hij had geen kinderen) met de bepaling dat het een Ateliermuseum moest worden.
Aan wélke tekening ik hier, in onze eigen tuin, bezig ben, weet ik niet meer, maar ik snak weer naar de zomer als ik dit zie.
Zomervacantie 1989 in Zuidwolde Het herenhuis in Dedemsvaart is hier het onderwerp van mijn tekening. (zie 4 maart 2010)
Vacantie 1995 in Gandia bij onze voormalige achterburen Ans en Arie. Waarschijnlijk ben ik hier bezig met de tekening van de boerderij met toren, (zie 9 maart)
We hadden op deze dag al heel wat bezichtigd en het werd tijd om eens rustig te gaan zitten en wat te tekenen. Het werd dit brugje bij Rigny-Ussé. (zie 17-03-10)
Eindelijk kun je nu eens op de foto zien wáár en wát ik aan het tekenen ben. De boerderij met zonnebloemen bij Huismes. (Zie 17-03-10)
Zomervacantie 1998. Op deze foto zit ik lekker in de schaduw (want het was bloedheet) Avrolles op het Ingrespapier vast te leggen. Zie artikel 27-03-2010.
We zijn gisteren (21 maart 2010) naar een expositie geweest in het kerkje van Velp bij Grave. Daar was schitterend werk te zien van Helga van de Poel. Van haar kregen we een visitekaartje met haar website: www.helgavdpoel.exto.nl en de overkoepelende site van exto die ik hierboven als link heb opgegeven. Ik heb nog maar even gekeken, maar werkelijk een aanwinst!
24-02-2014
Liggend paard met veulen
Liggend paard met veulen.
Deze tekening is vanuit hetzelfde eerste ontwerp ontstaan als "Soldaat" en ""Wip". In eerste instantie werd het een paard met een schijnwerper, maar dat vond ik niet zo geslaagd. O.a. door vervorming kwam ik op het idee van "Liggend paard met veulen".
Door met filters te werken kreeg ik de volgende twee versies.
Heer Halewijn - Ballade voor zangstem en blokfluittrio (A-A-B)
Heer Halewijn - Ballade voor zangstem en blokfluittrio. (A-A-B)
Alweer een lied dat ik op de lagere school al geleerd heb! Volgens het "Nederlands volkslied" van Pollmann en Tiggers heeft het 40 coupletten, maar ik heb het - zonder het verhaal tekort te doen - teruggebracht naar 24 coupletten. Uiteraard heb ik ook hier weer de variatievorm toegepast. Voor de begeleiding heb ik niet alleen blokfluiten gebruikt, maar ook een enkele keer wat tokkelinstumenten. Voor het filmpje heb ik de gebeurtenissen getekend, waarbij ik soms gebruik heb gemaakt van vroegere tekeningen.
Vrij lang met de linker tekening bezig geweest, voordat de wazige diagonaal in het midden me op het idee van een wip bracht. Daarna met "uitvloeien" zowel de wip als de poppetjes getekend.
De volgende versies zijn alleen wat kleur betreft verschillend.
De diagonalen in het ontwerp gaven me he gevoel dat hier iets moest komen met een voorwaartse krachten dat werd dus een soldaat.
Aan de eerste schets heb ik niets meer veranderd. Alleen heb ik diverse filters toegepast, waardoor toch telkens een andere sfeer ontstaat. L.O. heeft door het gebruik van "geef diepte" een bepaalde dynamiek gekregen en r.o. krijgt juist iets van verlatenheid door het fletser maken van de kleuren.
Hier is het de stoere bink, die door weer en wind gaat.
Als de grote klokke luidt.- 3 st. gemengd koor en/of blokfluittrio
Als de grote klokke luidt. 3-st.Gemengd Koor en/of blokfluittrio
Ook dit is een volksliedje dat we op de lagere school leerden en dat ik nog steeds heel mooi vindt. Voor deze bewerking heb ik weer de variatievorm toegepast. Het is ook uit te voeren door alleen koor (dan blijven de tussenspelen gewoon weg) of door alleen een blokfluittrio al dan niet met een solozanger.
Ook van dit lied heb ik nu een gezongen versie gemaakt en bovendien heb ik zo hier en daar nog wat verbeterd aan de tekeningen. Ik zou zeggen: zoek de verschillen
Dit bekende en zeer mooie volksliedje heb ik bewerkt voor sopraan, alt en tenor en wel in een variatievorm, zodat ieder couplet ( er zijn er vier) weer heel anders is.
Aan de nieuwe versie heb ik een voorspel en tussenspellen toegevoegd. Bovendien heb ik het lied nu ook gezongen, zodat de geschreven tekst niet meer nodig is.
In het filmpje heb ik door tekeningen de gebeurtenissen uitgebeeld.
De melodie is van een oud volksliedje: "Waar staat jouw vaders huis" De tekst van de eerste drie coupletten is van J.C. van Leeuwen en van het laatste couplet van H. in't Veld Het volkliedje heb ik bewerkt in 4 verschillende variaties, waarvan ik de eerste en de laatste voor dit Paaslied heb gebruikt.
Aan de nieuwe versie heb ik een voorspel en tussenspellen toegevoegd. Bovendien heb ik er een gezongen versie van gemaakt.
De foto's die in het filmpje te zien zijn heb ik in mijn vakanties gemaakt in vele verschillende kerken.
Wij treden biddend in uw licht - 3st. Gemengd Koor & blokfluittrio
Wij treden biddend in uw licht - 3st. Gemengd Koor & blokfluittrio
"Als de grote klokke luidt" heeft als basis gediend voor deze variatievorm. Het kan ook a capella door het koor gezongen worden en dan blijven de tussenspelen gewoon weg. Een andere mogelijkheid is blokfluittrio en solozanger(es). Het lied is bedoeld voor advent-en kersttijd, maar de tekst van J.C. van Leeuwen is heel mooi en eigenlijk geschikt voor het hele jaar. De foto's voor het filmpje heb ik gemaakt tijdens onze vakantie in Boedapest
De reden dat ik dit filmpje weer naar voren gehaald heb is, dat er nu een gezongen versie beschikbaar is.
In de eerste, willekeurige tekening (dezelfde als voor dorp aan zee) zag ik iets van steltvogels in zee.(vooral in de lijn rechtsonder, waarin ik een hals en een rug zag) en dat is dus een groep flamengo's geworden.
En die tekening heb ik op een aantal verschillende manieren uitgewerkt.
Op de eerste tekening kun je nog zien dat ik als achtergrond het ontwerp van "Opstaan en doorgaan" gebruikt heb. Ik heb het alleen een kwartslag gedraaid en er met de "lasso" drie heupwiegende mannen in geplaatst. Op de tweede tekening heb ik daar wat spotjes op gezet.
Voor de definitieve versie heb ik de figuren nog wat meer in de schijnwerpers gezet.
Laat de kind'ren tot mij komen / Wat werd verhoopt - S-A-T.
Laat de kind'ren tot mij komen/Wat werd verhoopt.
Deze liedjes heb ik bewerkt voor een blokfluittrio en ze zijn vrij gemakkelijk. De liedjes kunnen ook meegezongen worden door een solostem of een éénstemmig (kinder)koor. "Wat werd verhoopt" is nog een kerstliedje, maar van beide liedjes heb ik een filmpje gemaakt met afbeeldingen van kerststalletjes.
André en Matthé / Lirondeine - Solostem en blokfluittrio
André en Matthé / Lirondeine
Deze twee kerstliedjes heb ik bewerkt voor een blokfluittrio ( S-A-T ) en ze zijn vrij gemakkelijk. Het is ook mogelijk om het liedje mee te laten zingen door een solostem of een éénstemmig (kinder)-koor. Bij "André en Matthé" zit het eigenlijke liedje zowel in de sopraan- als in de altstem, maar dat hoeft geen bezwaar te zijn. Ik heb er superkorte filmpjes van gemaakt met foto's van kerststalletjes.
Ik ben weer begonnen met ongeveer evenwijdige lijnen te trekken met een breed penseel en de vlakken met kleur in te vullen. Vervolgens heb ik met "uitvloeien" de lijnen wat grilliger gemaakt.
Door "vervorming" gingen de zwarte lijntjes op wezentjes lijken en dáár ben ik toen op doorgegaan.
Ik heb er vallende en rennende mannetjes van gemaakt.
Die mannetjes heb ik vervolgens wat uitvergroot en verder heb ik wat filters toegepast.
Hier heb ik nog wat mannetjes aan het peleton toegevoegd en een geheel andere kleur gekozen.
In oktober 1953 werd in Helmond het Theo Driessen-Instituut geopend en al vrij snel nam onze tekenleraar Harrie Crijns de gelegenheid te baat om er een tekenclub op te richten. Die mocht gebruik maken van het vrij ruime balkon achter in de grote zaal. Vandaar de naam. In november wordt het 60 j. bestaan uitgebreid gevierd, o.a. met een expositie van vier van zijn eerste leerlingen, te weten: Frits Boudewijns, Toon Fimerius, Guus Kuijs en Frans Verbakel. Dit filmpje is bedoeld als een kennismaking met de exposanten én met Harrie Crijns, ook al zal deze laatste helaas niet met de tentoonstelling meedoen. Ook worden in het filmpje wat vergelijkingen gemaakt met kindertekeningen die nog uit de begintijd zijn overgebleven. Zie eerdere artikelen op dit blog van 15-12-2009: Bomen (kindertekeningen), 16-12-2009: Kerk (kindertekeningen) en van 6-1-2010: Chronologie. De expositie wordt geopend tijdens de reünie op Vrijdagavond 8 november. Verdere openingstijden: 9 en 10 november, 16 en 17 november en 23 november, telkens van14.00 tot 17.00 uur. Adres: Theo Driessen-Instituut, Willem Prinzenstraat 43, Helmond
Zo nu en dan ga ik nog wel eens terug naar oude tekeningen om te bekijken of er nog nieuwe mogelijkheden in zitten en soms is dat inderdaad het geval. Bij de eerste twee tekeningen heb ik door vermeerderen en nog wat toevoegingen een wedstrijdelement gecreëerd.
En bij de tulpen wordt het dan een tulpenveld in een zonovergoten licht.
Ook deze tekening is weer ontstaan vanuit hetzelfde grondpatroon als kerkgewelf en kop en profiel, maar nu ben ik weer een geheel andere kant opgegaan. De linkse tekening deed me een beetje denken aan een spook, maar ook een werper behoorde tot de mogelijkheden, en daar ben ik op verder gegaan.
Aan de tekening is niet veel meer veranderd. Alleen met kleur en belichting ben ik nog wat in de weer geweest.
Deze foto van Gemengd Koor St. Cecilia uit Overasselt is gemaakt in de St Jan van Den Bosch, nadat we daar de H.Mis hadden opgeluisterd in het kader van de Meimaandvieringen.
Deze foto is van een repetitie in het Verenigingsgebouw, ook al een hele tijd geleden.
Dit is een foto van een repetitie in ons eigen lokaal. Het ensemble heeft een flink aantal jaren bestaan. (hóelang weet ik echt niet meer) Luister eens naar de "Zomersuite" die ik voor deze groep gemaakt heb. (artikel 23-01-2010)
In 1997 ben ik met enkele leerlingen en oud-leerlingen gestart met het Fluturasensemble. De Naam is ontleend aan het eerste stuk dat we instudeerden, nl. " Fluturas" van Cesar Bresgen. We vonden zowel de klank als de betekenis (vlinders) leuk, dus zodoende... Na enkele wisselingen bestond het ensemble uit Fieke Bijmans, Guus Kuijs, Nienke Visser en Mariken van Wijk en in die samenstelling ziet u ons ook op de foto's. We treden hier op in het Theo Driessen-Instituut in Helmond, waar we samen met het Seniorenkoor uit die plaats een concert verzorgden.
De opmerkzame kijker heeft gezien dat we allemaal van instrument hebben geruild. In blokfluitland is het namenlijk vrij normaal dat iedereen meerdere blokfluiten bespeeld, zodat je kunt afwisselen en het voor iedereen leuker wordt.
Inmiddels zijn we nu al weer enige jaren een trio, omdat Nienke, helaas voor ons, naar Eidhoven verhuisde. Het trio "Kozami" uit het bericht van 18 juni 2010, hebben we 15 juni op mijn kamertje ingespeeld. Wij willen overigens graag meer optreden, dus als er verenigingen zijn ( koren of andere muziekensembles) die graag een concert geven en zoeken naar een partner voor de broodnodige afwisseling, dan houden wij ons aanbevolen.