Ik heet u van harte welkom op mijn weblog en ik hoop het voor u de moeite waard te maken om mij vaak te bezoeken.
Gedurende ongeveer 25 jaar heb ik alles bij elkaar zo'n 200 pastels en een paar aquarellen gemaakt die ik u hier wil laten zien.
Het laatste jaar heb ik echter het tekenen m.b.v. de computer ontdekt en daar ben ik laaiend enthousiast over. Uiteraard wil ik ook dié hier tonen. Als muziekleraar heb ik ook nogal wat muziek voor blokfluit en ook voor Gemengd Koor gearrangeerd en gecomponeerd en ook díe komt aan bod. De bladmuziek staat in de bijlagen en die mag u zonder meer printen en uitvoeren. Ik denk dat ik dat alles maar in een willekeurige volgorde ga doen. Dat vind ik zelf het fijnste en dat lijkt mij voor u ook het leukste.
Veel plezier.
Ik ben Guus Kuijs
Ik ben een man en woon in Overasselt (Nederland) en mijn beroep is Muziekleraar aan de Streekmuziekschool Wijchen (nu met pensioen).
Ik ben geboren op 12/03/1942 en ben nu dus 82 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Tekenen, fotograferen, musiceren, tennissen enz..
Hier ben ik de kerk van Champagnat aan het tekenen. (zie 19-12-2009)
Mijn link met het Marishuis is, dat ik daar vrijwilliger ben, d.w.z. dat ik ongeveer 1x per maand aanwezig ben en bezoekers verwelkom en wegwijs maak in het museum. Jac Maris is kleinzoon van de beroemde Haagseschoolschilder Jacob Maris en alhoewel Jac ook goed kon schilderen en tekenen, verkoos hij toch om zich verder als beeldhouwer te bekwamen. Hij heeft ongeveer 70 jaar in dit huis gewoond en gewerkt en bij zijn dood heeft hij het nagelaten aan de gemeente (hij had geen kinderen) met de bepaling dat het een Ateliermuseum moest worden.
Aan wélke tekening ik hier, in onze eigen tuin, bezig ben, weet ik niet meer, maar ik snak weer naar de zomer als ik dit zie.
Zomervacantie 1989 in Zuidwolde Het herenhuis in Dedemsvaart is hier het onderwerp van mijn tekening. (zie 4 maart 2010)
Vacantie 1995 in Gandia bij onze voormalige achterburen Ans en Arie. Waarschijnlijk ben ik hier bezig met de tekening van de boerderij met toren, (zie 9 maart)
We hadden op deze dag al heel wat bezichtigd en het werd tijd om eens rustig te gaan zitten en wat te tekenen. Het werd dit brugje bij Rigny-Ussé. (zie 17-03-10)
Eindelijk kun je nu eens op de foto zien wáár en wát ik aan het tekenen ben. De boerderij met zonnebloemen bij Huismes. (Zie 17-03-10)
Zomervacantie 1998. Op deze foto zit ik lekker in de schaduw (want het was bloedheet) Avrolles op het Ingrespapier vast te leggen. Zie artikel 27-03-2010.
We zijn gisteren (21 maart 2010) naar een expositie geweest in het kerkje van Velp bij Grave. Daar was schitterend werk te zien van Helga van de Poel. Van haar kregen we een visitekaartje met haar website: www.helgavdpoel.exto.nl en de overkoepelende site van exto die ik hierboven als link heb opgegeven. Ik heb nog maar even gekeken, maar werkelijk een aanwinst!
24-03-2015
Rare Rijmpjes 1 voor zangstem en blokfluittrio
Rare Rijmpjes 1 voor zangstem en blokfluittrio
Bij de computer heb ik meestal een stripboekje of moppenboekje liggen om de vele wachttijden een beetje leuker te maken. Zo ook het boekje "Van de prins geen kwaad" van Gregor Frenkel Frank. Ik vond de rijmpjes ontzettend leuk en kreeg het idee om er een paar op muziek te zetten met het volgende resultaat.
Het filmpje is gemaakt met foto's van beelden die staan in het centrum van Helmond.
Met de eerste opzet van "Dreiging" ben ik nu een heel andere kant uitgegaan. Eerst heb ik met het filter "golf" een andere achtergrond gemaakt en daarna heb ik snel een paar golvende liinen getekend. In de rechtse versie heb ik de lijnen opgevuld met patronen, zodat het wat massiever wordt.
In de laatste versie heb ik dat weer ongedaan gemaakt en heb ik de achtergrond nog wat veranderd.
Dit lied is het laatste lied dat ik in mijn tienerjaren heb gecomponeerd op Duitse gedichten, in dit geval op een gedicht van Hugo von Hofmannsthal. Ik heb het gemaakt op een vakantie in Duitsland in 1959 of 1960 en uiteraard heb ik ook dit lied onlangs opnieuw onder handen genomen.
Voor het filmpje heb ik weer eigen foto's genomen en hier en daar heb ik wat "knutselwerk" toegepast.
Hoe kom je op een idee??? Ik wilde wat met patronen doen en ik had pas een paar patronen gemaakt van verschillende muurtjes. Als je daarmee gaat werken kom je al gauw op een gebouw uit, in dit geval een kerk en dan kun je dus bij een begrafenis uitkomen.
Ik heb nog geprobeerd het wat minder somber te maken door een lichtstraaltje toe te voegen.
Ik heb flink met het ontwerp van "Verliefd Stel" zitten manipuleren, tot ik in de linkse versie een ribbenkast zag. Magere Hein, dacht ik, maar dan moest ik het eerst flink verkleinen, zodat er een hoofd óp, en benen ónder konden.
Wat details regelen, zoals de drietand...
... maar dat is natuurlijk fout. Dat moet een zeis zijn. En het geheel moet natuurlijk heel gruwelijk zijn!
Ook dit lied heb ik in mijn HBS-tijd gecomponeerd. ( Waarschijnlijk in de nazomer van 1958) en heb ik eind vorig jaar opnieuw onder handen genomen. De tekst is wederom een gedicht van Friedrich von Schiller.
Voor het filmpje heb ik weer foto's gebruikt van beeldjes van mijn zus.
Ik ben met hetzelfde begin als van "Verliefd Stel" aan de slag gegaan. Ik zag in de linkse versie een paar hoofden en een stel benen en toen lag de rest eigenlijk voor de hand.
Gewoon wat hoofden en benen erbij. Deze versie is nog wat duister...
Ook dit lied heb ik in mijn H.B.S.-tijd (1956-1957?) gecomponeerd, en nu pas van een nieuwe blokfluitbegeleiding voorzien. Om de melancholieke sfeer van het gedicht van Friedrich Schiller en ook van de muziek, nog beter uit te laten komen, heb ik voor het filmpje foto's uitgezocht van zonsondergangen, vooral ook omdat ik me nog goed herinner dat ik de melodie ook op een zomeravond tegen zonsondergang heb opgeschreven.
Ook hier heb ik het begin van "Stellage" en "Ontmoeting bij het venster" als achtergrond gebruikt.In de bruine lijnen zag ik kop, hals en voorkant romp van een paard en daar ben ik op verder gegaan.
Hier nog even de stand van de benen veranderd en de achtergrond feller gemaakt.
Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor een zachtere achtergrond.
Deze foto van Gemengd Koor St. Cecilia uit Overasselt is gemaakt in de St Jan van Den Bosch, nadat we daar de H.Mis hadden opgeluisterd in het kader van de Meimaandvieringen.
Deze foto is van een repetitie in het Verenigingsgebouw, ook al een hele tijd geleden.
Dit is een foto van een repetitie in ons eigen lokaal. Het ensemble heeft een flink aantal jaren bestaan. (hóelang weet ik echt niet meer) Luister eens naar de "Zomersuite" die ik voor deze groep gemaakt heb. (artikel 23-01-2010)
In 1997 ben ik met enkele leerlingen en oud-leerlingen gestart met het Fluturasensemble. De Naam is ontleend aan het eerste stuk dat we instudeerden, nl. " Fluturas" van Cesar Bresgen. We vonden zowel de klank als de betekenis (vlinders) leuk, dus zodoende... Na enkele wisselingen bestond het ensemble uit Fieke Bijmans, Guus Kuijs, Nienke Visser en Mariken van Wijk en in die samenstelling ziet u ons ook op de foto's. We treden hier op in het Theo Driessen-Instituut in Helmond, waar we samen met het Seniorenkoor uit die plaats een concert verzorgden.
De opmerkzame kijker heeft gezien dat we allemaal van instrument hebben geruild. In blokfluitland is het namenlijk vrij normaal dat iedereen meerdere blokfluiten bespeeld, zodat je kunt afwisselen en het voor iedereen leuker wordt.
Inmiddels zijn we nu al weer enige jaren een trio, omdat Nienke, helaas voor ons, naar Eidhoven verhuisde. Het trio "Kozami" uit het bericht van 18 juni 2010, hebben we 15 juni op mijn kamertje ingespeeld. Wij willen overigens graag meer optreden, dus als er verenigingen zijn ( koren of andere muziekensembles) die graag een concert geven en zoeken naar een partner voor de broodnodige afwisseling, dan houden wij ons aanbevolen.