Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Samen zonder dogma.
12-04-2010
Droomland.
Ik voel rillend
je wezenloze droom naast me
als onbewerkt marmer uit
Turkse rotsen
gehouwen.
Ik begrijp
de kleurloze beelden
niet.
Je schaduw
tegen het uitbundig
zonlicht
doet me
huiveren.
Ik denk aan vroeger.
De klanken van je uitgedoofde
stem
tegen een achtergrond
van bonkende golven
uit een roerloze
zee.
Een rivier die ontspringt
in de bergen
van het heelal
waar de wolken
wonen
die mijn bewustzijn
inpalmen
zodat ze mijn eigen zijn
omarmen.
Zij willen begrijpen
wat niet is.
Om de droom
in mijn onderaardse grot
te vermoorden.
Guy Bottu
18-12-2009
mijn zoekende traditie?!
de tattoo
op mijn ziel
als het collectieve
in mijn geheugen
het ongekende
weten
als verbijsterende
intuïtie
de mystieke
droom
als water
dat oeverloos
uitdeint
snakkend
naar kennis
die weten is
in wording
uitmondende
rustige
onrust
plaats makend
voor het
gepieker
met de
luisterende
vraagtekens
de eerste
niet gehoorde
klank
die wakker schiet
als uit een slaap
de onbestaande stilte
overstijgend
die kiezeltjes strooit
op een wazige weg
waar een ster
helder straalt
18-09-2009
herfst
vroege sneeuw
spookt
in mijn kop
en koude, druilerig kille
gedachten
drijven
mistige regenwolken
doorheen mijn
bermudadriehoek
waar chaotische
overwonnen gewaande hersenspinsels
zonder samenhang
opduiken
aquarellen dwarrelen
tussen de herfstbladeren
naar mijn cortex
en klitten samen
tot
chrysanten
kunstzinnig geschikt
als tranen
op een
stinkende lijkwade
die zich te lang
in het zonlicht
koesterde
en waaruit
na
de nieuwe winter
mijn sluimerende
ideeën
vruchtbaar
kunnen ontkiemen
27-08-2009
Bijdrage tot de kritiek op de Rechtsfilosofie van Hegel (Marx)
Het afschaffen van religie als het denkbeeldig geluk van het volk, betekent het eisen van hun werkelijke geluk. Hen oproepen zich te ontdoen van illusies wat betreft hun omstandigheden, betekent hen oproepen zich te ontdoen van omstandigheden die illusies noodzakelijk maken. Kritiek op religie is daarom, in de kiem, kritiek op het tranendal waarvan religie het aura is. De kritiek plukt de denkbeeldige bloemen uit de ketting, niet opdat de mens de ketting zonder versiering of vertroosting draagt, maar opdat hij zich van de ketting bevrijdt en de bloemen verzamelt.
Christopher Hitchens uit: God is niet groot: hoe religie alles vergiftigt.
01-08-2008
Rodin zoals gezegd.
De naaktheid van Rodins beroemde beeld van een eenzame, in overpeinzingen verzonken denker, sluit direct aan bij de idee dat de mens het enige dier is dat zich bewust is van zichzelf en dat dit zelfbewustzijn wezenlijk voor het menselijk bestaan is.
15-07-2008
Nu.
Nu
Een jaar geleden
Stond ik daar
Voor je zetel
Terwijl je sliep
Dacht ik
Maar mijn woorden
Vonden geen weerklank
Tot
Ik besefte dat je
Er niet meer was
Vredig
Zonder teken van pijn
Machteloos
Trillend in een wazige
Onwerkelijkheid
Sprak
Ik je toe
Stamelend, aarzelend
Niet in staat te vatten
Vele sidderende woorden
Kwamen
Zacht en voorzichtig
Spraken
Mijn lippen
Zoals ik te zelden gedaan had
Te weinig
Besef ik
Nu
17-04-2008
Mijn maîtresses.
Catena Fraternitatis De Dageraad EOS De Sluitsteen
16-04-2008
Fons en René,
twee steunpilaren van de handboogschietclub "Broederliefde".
Boogschuttersnieuws.
Zondag 26 juni 2005 bleek voor de boogschutters van het Sint-Jorispark een heel bijzondere dag te zijn. De balboogschutters van Willem Tell en de handboogschutters van Broederliefde en Robin Hood hadden samen hun stadsprijskamp. Het was een schitterende zomerdag en in de schaduw van de lindebomen was het grasplein van het schuttershof bezet met schuttersploegen en hun familie. In deze traditionele feeststemming kregen wij het bezoek van de heer burgemeester, schepenen en gemeenteraadsleden en uiteraard ook het bestuur van het schuttersverbond "Alliance" onder het voorzitterschap van P. Claes. De heer burgemeester E. Poffé en de eerste schepen en schepen van openbare werken J. Hermans, kwamen ons de nieuwste informatie verstrekken over de evolutie in de plannen van de Kazernesite. De schietstanden van balboog en handboog zullen samen met het schuttershof en de bomen bewaard worden en in de verbouwing aangepast. De schietstand van Robin Hood staat op commerciële gronden en zal dienen te verdwijnen. De nieuwe polyvalente zaal van het Houtemveld kan een oplossing bieden voor competitieve handboogwedstrijden. Voor de clubactiviteiten zal men nog naar een andere locatie dienen uit te zien. Het was dus een dag met een lach en een traan. In een gevarieerd en ruim project als dat van de Kazernesite dienen keuzen gemaakt te worden, maar de schutters voelen zich uitermate gelukkig dat het Schuttershof gevrijwaard zal worden. Namens deze schutters danken wij het College van Burgemeester en Schepenen en al de Tienenaren die zich hiervoor hebben ingezet. (tekst van Francis Petitjean, voorzitter van Broederliefde)
Francis Petitjean onze voorzitter sinds 50 jaar ging heen.
Onze voorzitter was 74 jaar toen hij ons verliet na ziekte. Wij zullen Francis als een joviaal, minzaam en behulpzaam man in gedachten houden. Eerlijk en vrij. Iedereen die hem gekend heeft zal zich zijn grote waarde als mens herinneren. Francis stierf op 8 augustus in familiekring bij hem thuis. "Francis, je ziel blijft in ons, schutters van Broederliefde, verder leven."
Mijn schuttersvereniging.
Lid van de schuttersvereniging der edele handboogschutters "Broederliefde".
Foto uit de oude doos.
04-12-2007
Mijn dochter Ann ging van ons heen op 27 november 2006.
Je lag er zo stil
En zo rustig
Je glimlach niet getrokken
Niet verkrampt en geen rimpels
Heel sereen lag je
Na ongeremde inzet
Je ogen waren gesloten
Alsof je vredig sliep
03-12-2007
Uit De Standaard.
Katholieke school moet katholieker
BRUSSEL - In een nieuw document vraagt het Vaticaan een sterker engagement van de leraars én de ouders in katholieke scholen. 'De school neemt in de lokale gemeenschap de rol van de parochie over.'
Van onze redacteur
Het document Samen opvoeden in de katholieke school is het resultaat van vier jaar schrijven en schaven in het Vaticaan. De Congregatie (het 'ministerie') voor het Katholiek Onderwijs omschrijft daarin haar visie op de samenwerking tussen de religieuzen en leken in de katholieke scholen.
Voor ons land, waar geen religieuzen meer voor de klas staan, is die concrete samenwerking niet zo relevant. Maar er zitten nog genoeg andere richtlijnen in de tekst waarover de verantwoordelijken voor het katholiek onderwijs zich buigen.
Zo raadt het Vaticaan onder meer aan om de banden met het katholieke verenigingsleven, het katholiek hoger onderwijs en de parochie aan te halen. Een herverzuiling lijkt daarmee aan de orde.
De Gentse bisschop Luc Van Looy nuanceert die interpretatie. 'In de eerste plaats komt hierin de school als gemeenschap naar voren', zegt Van Looy, die de 'minister van Onderwijs' van de Belgische Bisschoppenconferentie is. 'Bovendien vraagt het Vaticaan dat we heel duidelijk openstaan voor andere culturen en godsdiensten.'
Ook Mieke Van Hecke, de directeur-generaal van de katholieke onderwijskoepel, ziet geen probleem. 'Eigenlijk doen we al langer wat het Vaticaan schrijft. Voor de communie en vormsels werken de meeste basisscholen met de parochies samen. Ook het verenigingsleven ontstaat vaak in de scholen.' Ze stoort zich aan de negatieve connotatie van een zuil. 'Wat is een zuil anders dan netwerking? Iedereen moet tegenwoordig aan netwerking doen, dat hoort zo, maar een zuil zou verwerpelijk zijn. Terwijl dat eigenlijk hetzelfde is, een netwerk van mensen met gemeenschappelijke inspiratie.'
Een ander speerpunt voor het Vaticaan is de theologische vorming van de leraars. Want zij moeten meer doen dan lesgeven alleen, vindt Rome. In hun lessen moeten zij ook 'getuigen' van de christelijke inspiratie.
Het is een stelling die in veel scholen ver van de realiteit staat. Mieke Van Hecke vindt het wel een goed spoor om verder op te gaan. 'Zo zouden we de geloofsinspiratie meer kunnen verweven in de de lerarenopleiding.'
Al zijn er in het Vlaamse onderwijs wel grenzen. 'Wij vragen van onze leraars in de eerste plaats respect en loyauteit tegenover het opvoedingsproject. Zo mogen ze bijvoorbeeld wel scheiden, maar tegen de leerlingen laatdunkend over het huwelijk doen, kan niet. Voor de ouders geldt hetzelfde, ook van hen vragen we respect.'
Een sterk engagement van de leraars ligt volgens Van Looy in het verlengde van de katholieke onderwijstraditie. 'De religieuzen die vroeger lesgaven, woonden in de school en waren altijd beschikbaar. Dat engagement is nog steeds voelbaar.'
Met dank aan Jan.
28-11-2007
Voor Ann.
Toen Onbeholpen Afhankelijk Op zoek naar geluk
Nu Rust je uit
18-11-2007
Booischot.
De laatse uitstap van TGVXL heb ik toch zeker wel moeten missen. Ik lag met koorts in bed en de boterhammekes met spek en eieren hebben ze, die vrienden van mij van het Geel Valieske, aan de treinconducteur gegeven. Gelukkiglijk heeft hij me ook mailsgewijs bedankt. Smakelijk! http://users.pandora.be/thalys
Mijn foto.
Ondertussen al bijna 4 jaar met pensioen, maar nog minder tijd dan voorheen. Dit is toch geen statement van een overjaarse macho hoop ik?
Er bestaat een Japans verhaal: het verhaal van Hotei, de lachende boeddha. Zijn hele leer bestond uit lachen. Hij trok van de ene plaats naar de andere, van de ene markt naar de andere. Hij ging daar midden op de markt staan en begon te lachen - dat was zijn preek. Zijn lach was aanstekelijk, meeslepend, een echte schaterlach; zijn hele buik schudde van het lachen. Hij rolde over de grond van het lachen. De menigte om hem heen begon ook te lachen. Het lachen breidde zich uit. Het hele dorp werd overspoeld door lachsalvo's. Iedereen keek uit naar het moment dat Hotei weer naar hun dorp kwam, omdat hij zoveel plezier en zoveel zegen bracht. Hij sprak geen woord, nooit. Als je hem iets over Boeddha vroeg, begon hij te lachen. Als je hem iets over verlichting vroeg begon hij te lachen. Als je hem een vraag over de waarheid stelde begon hij te lachen. Lachen was zijn enige boodschap.
Uit: "Osho Meditatie Handboek - vrij zijn in het hier & nu"
Laat je niet lijden.
Symbool van deze campagne is de rode driehoek. In de nazi-concentratiekampen moesten politieke gevangen die opspelden. Tegenwoordig symboliseert de driehoek de politieke vrijheid. Je kan de rode driehoek dragen. Je vindt hem in verschillende distributiepunten over heel Vlaanderen en Brussel. Kijk op de website, mail naar rodedriehoek@h-vv.be of bel naar 03 233 70 32.