Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Samen zonder dogma.
27-09-2010
mijn ruwe kubiek
waar ben ik
kijk ik tegen de zon aan
of is het de maan
ben ik gelukkig
waarom dan die tranen
wat ging er verloren
samen met dat woord
zijn de verwelkte rozen
de oorzaak
of ligt die in mijn zijn
besloten
ik schreeuw over de daken
maar raak de horizon
niet
kraaien kijken verwonderd toe
de ster
verbleekt bij
mijn vertwijfeling
waar is mijn hoop
blijft enkel
mijn ontgoocheling over
worden de zandpyramiden
weggeblazen door mijn
innerlijk onstuimige storm
die doorraast
zonder stoppen
mijn beitel is zoek
16-08-2010
Hitchens.
Ik ben niet zozeer een atheïst maar vooral een antitheïst; Ik ben niet alleen van mening dat alle religies versies van dezelfde onwaarheid zijn, maar ook dat de invloed van kerken en het effect van religieus geloof schadelijk is.
09-08-2010
Vermits ik anarchist ben; toch enige uitleg!
Wanneer het in kranten over anarchie gaat, gaat het meestal niet over anarchisme. De kranten doelen op rotzooi, chaos, ellende, gewelddadigheden, maar anarchisme gaat over 'niet heersen'. 'Waar niet geheerst wordt' is een van de betekenissen van het griekse woord 'anarkhia', de andere betekenis is 'zonder leiding'. Dat laatste is waar de kranten het over hebben en blijkbaar denken betreffende journalisten dat het ontbreken van leiding altijd tot rotzooi leidt. Zouden zij zelf meteen rottigheid gaan uithalen als ze ineens niemand boven zich hebben? Een enkeling doet dat misschien, maar veel mensen vinden het gewoon niet zo leuk om met grove middelen anderen naar hun pijpen te laten dansen.
Anarchisme trekt die lijn alleen maar door. Anarchisten zien heus wel dat er mensen zijn die zich heel vervelend gedragen -- dat de mens van nature goed is kan je dan ook niet zeggen. Maar ze zien ook dat mensen vaak samen werken, en dat ze dus evenmin van nature slecht zijn. Wat kranten met anarchie aanduiden is een situatie waarin heel erg geheerst wordt, met de knoet, met dreigen, met grof geweld, maar wat anarchisten met anarchie aanduiden is het tegenovergestelde daarvan: de situatie waarin juist helemaal niet geheerst wordt, waar voortdurend geprobeerd wordt allesin de samenleving via samenwerking voor elkaar te krijgen
Bij voldoende samenwerking zou anarchie zelfs op wereldschaal tot de mogelijkheden behoren. Naïef? Theoretische mogelijkheden zijn misschien altijd wel naïef. Maar als je denkt dat alles via samenwerking te doen is dan bedenk je meer soorten samenwerking dan als je het moede hoofd bij de eerste tegenslag al in de schoot hebt gelegd. Een wereldwijde anarchie mag dan een utopie zijn (of lijken) maar hier en nu leidt het denken over zo'n utopie ook al tot interessante gedachten en gedragingen.
Anarchisme gaat over vrijwillig samenwerken en dus over vrijheid. Er is nog een isme dat over vrijheid gaat, liberalisme, maar liberalen moffelen er ook altijd de vrijheid om anderen uit te buiten tussen. Die heerlijke vrije markt waar je vrijuit kan gaan heersen over anderen. Omdat op de markt het heersen via de portemonnee gebeurt, lijkt het minder erg dan heersen met knoet of geweer -- maar heersen blijft het.
De anarchistische nadruk op echte vrijheid heeft er toe geleid dat er altijd vele soorten anarchisten zijn geweest. Anarchistische massabewegingen zijn er dus niet geweest, en allerlei meningsverschillen juist volop. Is dat erg? Nee. Massabewegingen leveren niet gauw iets fraais op en met meningsverschillen omgaan hoort bij het leven en dus ook bij een anarchistische samenleving.
Bijdrage tot de kritiek op de Rechtsfilosofie van Hegel (Marx)
Het afschaffen van religie als het denkbeeldig geluk van het volk, betekent het eisen van hun werkelijke geluk. Hen oproepen zich te ontdoen van illusies wat betreft hun omstandigheden, betekent hen oproepen zich te ontdoen van omstandigheden die illusies noodzakelijk maken. Kritiek op religie is daarom, in de kiem, kritiek op het tranendal waarvan religie het aura is. De kritiek plukt de denkbeeldige bloemen uit de ketting, niet opdat de mens de ketting zonder versiering of vertroosting draagt, maar opdat hij zich van de ketting bevrijdt en de bloemen verzamelt.
Christopher Hitchens uit: God is niet groot: hoe religie alles vergiftigt.
01-08-2008
Rodin zoals gezegd.
De naaktheid van Rodins beroemde beeld van een eenzame, in overpeinzingen verzonken denker, sluit direct aan bij de idee dat de mens het enige dier is dat zich bewust is van zichzelf en dat dit zelfbewustzijn wezenlijk voor het menselijk bestaan is.
15-07-2008
Nu.
Nu
Een jaar geleden
Stond ik daar
Voor je zetel
Terwijl je sliep
Dacht ik
Maar mijn woorden
Vonden geen weerklank
Tot
Ik besefte dat je
Er niet meer was
Vredig
Zonder teken van pijn
Machteloos
Trillend in een wazige
Onwerkelijkheid
Sprak
Ik je toe
Stamelend, aarzelend
Niet in staat te vatten
Vele sidderende woorden
Kwamen
Zacht en voorzichtig
Spraken
Mijn lippen
Zoals ik te zelden gedaan had
Te weinig
Besef ik
Nu
17-04-2008
Mijn maîtresses.
Catena Fraternitatis De Dageraad EOS De Sluitsteen
16-04-2008
Fons en René,
twee steunpilaren van de handboogschietclub "Broederliefde".
Boogschuttersnieuws.
Zondag 26 juni 2005 bleek voor de boogschutters van het Sint-Jorispark een heel bijzondere dag te zijn. De balboogschutters van Willem Tell en de handboogschutters van Broederliefde en Robin Hood hadden samen hun stadsprijskamp. Het was een schitterende zomerdag en in de schaduw van de lindebomen was het grasplein van het schuttershof bezet met schuttersploegen en hun familie. In deze traditionele feeststemming kregen wij het bezoek van de heer burgemeester, schepenen en gemeenteraadsleden en uiteraard ook het bestuur van het schuttersverbond "Alliance" onder het voorzitterschap van P. Claes. De heer burgemeester E. Poffé en de eerste schepen en schepen van openbare werken J. Hermans, kwamen ons de nieuwste informatie verstrekken over de evolutie in de plannen van de Kazernesite. De schietstanden van balboog en handboog zullen samen met het schuttershof en de bomen bewaard worden en in de verbouwing aangepast. De schietstand van Robin Hood staat op commerciële gronden en zal dienen te verdwijnen. De nieuwe polyvalente zaal van het Houtemveld kan een oplossing bieden voor competitieve handboogwedstrijden. Voor de clubactiviteiten zal men nog naar een andere locatie dienen uit te zien. Het was dus een dag met een lach en een traan. In een gevarieerd en ruim project als dat van de Kazernesite dienen keuzen gemaakt te worden, maar de schutters voelen zich uitermate gelukkig dat het Schuttershof gevrijwaard zal worden. Namens deze schutters danken wij het College van Burgemeester en Schepenen en al de Tienenaren die zich hiervoor hebben ingezet. (tekst van Francis Petitjean, voorzitter van Broederliefde)
Francis Petitjean onze voorzitter sinds 50 jaar ging heen.
Onze voorzitter was 74 jaar toen hij ons verliet na ziekte. Wij zullen Francis als een joviaal, minzaam en behulpzaam man in gedachten houden. Eerlijk en vrij. Iedereen die hem gekend heeft zal zich zijn grote waarde als mens herinneren. Francis stierf op 8 augustus in familiekring bij hem thuis. "Francis, je ziel blijft in ons, schutters van Broederliefde, verder leven."
Mijn schuttersvereniging.
Lid van de schuttersvereniging der edele handboogschutters "Broederliefde".
Foto uit de oude doos.
04-12-2007
Mijn dochter Ann ging van ons heen op 27 november 2006.
Je lag er zo stil
En zo rustig
Je glimlach niet getrokken
Niet verkrampt en geen rimpels
Heel sereen lag je
Na ongeremde inzet
Je ogen waren gesloten
Alsof je vredig sliep
03-12-2007
Uit De Standaard.
Katholieke school moet katholieker
BRUSSEL - In een nieuw document vraagt het Vaticaan een sterker engagement van de leraars én de ouders in katholieke scholen. 'De school neemt in de lokale gemeenschap de rol van de parochie over.'
Van onze redacteur
Het document Samen opvoeden in de katholieke school is het resultaat van vier jaar schrijven en schaven in het Vaticaan. De Congregatie (het 'ministerie') voor het Katholiek Onderwijs omschrijft daarin haar visie op de samenwerking tussen de religieuzen en leken in de katholieke scholen.
Voor ons land, waar geen religieuzen meer voor de klas staan, is die concrete samenwerking niet zo relevant. Maar er zitten nog genoeg andere richtlijnen in de tekst waarover de verantwoordelijken voor het katholiek onderwijs zich buigen.
Zo raadt het Vaticaan onder meer aan om de banden met het katholieke verenigingsleven, het katholiek hoger onderwijs en de parochie aan te halen. Een herverzuiling lijkt daarmee aan de orde.
De Gentse bisschop Luc Van Looy nuanceert die interpretatie. 'In de eerste plaats komt hierin de school als gemeenschap naar voren', zegt Van Looy, die de 'minister van Onderwijs' van de Belgische Bisschoppenconferentie is. 'Bovendien vraagt het Vaticaan dat we heel duidelijk openstaan voor andere culturen en godsdiensten.'
Ook Mieke Van Hecke, de directeur-generaal van de katholieke onderwijskoepel, ziet geen probleem. 'Eigenlijk doen we al langer wat het Vaticaan schrijft. Voor de communie en vormsels werken de meeste basisscholen met de parochies samen. Ook het verenigingsleven ontstaat vaak in de scholen.' Ze stoort zich aan de negatieve connotatie van een zuil. 'Wat is een zuil anders dan netwerking? Iedereen moet tegenwoordig aan netwerking doen, dat hoort zo, maar een zuil zou verwerpelijk zijn. Terwijl dat eigenlijk hetzelfde is, een netwerk van mensen met gemeenschappelijke inspiratie.'
Een ander speerpunt voor het Vaticaan is de theologische vorming van de leraars. Want zij moeten meer doen dan lesgeven alleen, vindt Rome. In hun lessen moeten zij ook 'getuigen' van de christelijke inspiratie.
Het is een stelling die in veel scholen ver van de realiteit staat. Mieke Van Hecke vindt het wel een goed spoor om verder op te gaan. 'Zo zouden we de geloofsinspiratie meer kunnen verweven in de de lerarenopleiding.'
Al zijn er in het Vlaamse onderwijs wel grenzen. 'Wij vragen van onze leraars in de eerste plaats respect en loyauteit tegenover het opvoedingsproject. Zo mogen ze bijvoorbeeld wel scheiden, maar tegen de leerlingen laatdunkend over het huwelijk doen, kan niet. Voor de ouders geldt hetzelfde, ook van hen vragen we respect.'
Een sterk engagement van de leraars ligt volgens Van Looy in het verlengde van de katholieke onderwijstraditie. 'De religieuzen die vroeger lesgaven, woonden in de school en waren altijd beschikbaar. Dat engagement is nog steeds voelbaar.'
Met dank aan Jan.
28-11-2007
Voor Ann.
Toen Onbeholpen Afhankelijk Op zoek naar geluk
Nu Rust je uit
18-11-2007
Booischot.
De laatse uitstap van TGVXL heb ik toch zeker wel moeten missen. Ik lag met koorts in bed en de boterhammekes met spek en eieren hebben ze, die vrienden van mij van het Geel Valieske, aan de treinconducteur gegeven. Gelukkiglijk heeft hij me ook mailsgewijs bedankt. Smakelijk! http://users.pandora.be/thalys