De twee inspraakvergaderingen , op Woensdag voor Hoegaarden-centrum en Outgaarden , op Donderdag voor de andere deelgemeenten , hebben het gemeentebestuur heel wat wijzer gemaakt , vooral dat 80 % van de inwoners helemaal niet tevreden is met het uiteindelijke resultaat en niet te vinden is met de aanpak van het mobiliteitsprobleem .
De rode draad door het gehele plan was een nijpend tekort aan parkeerplaatsen , er zijn inderdaad over het ganse vernieuwde traject heel wat parkeerplaatsen gesneuveld , terwijl de plaats er toch aanwezig is maar benut wordt als voetpaden van 5 meter breed (voor wie ?)terwijl er op andere plaatsen kubussen in beton en zitbanken geplaatst(voor wie ?) werden en de bewoners kunnen hun wagen kwijt op loopafstand van 4-500 meter van hun woonst .
Ook op de fietssuggestiestroken (nieuwe naam voor fietspad dat ook gebruikt mag worden door auto in tegenstelling met een echt fietspad) waren er heel wat opmerkingen , ondermeer dat de hoekig afgesneden kant zeer gevaarlijk is voor fietsers als je die kant raakt met het wiel lig je op de grond , is trouwens al een paar keren gebeurt , beter zou zijn deze kant af te schuinen . Ook werd de terechte opmerking gesteld dat de fietser gebruikt word als levende afremmer voor het verkeer .
De op de vergadering aanwezige organisatie grondmij gaat een aangepast mobiliteitsplan opstellen na grondige inventarisatie van de parkeersituatie zowel overdag als s'nachts waarbij dan vooral gelet word in welke mate inwoners dicht bij hun woonst kunnen parkeren ,of niet .
Op 28 October komt er eindelijk na meer dan twee jaar omleidingen een einde aan de miserie en kunnen de handelaars beginnen aan de heropbouw van hun klantenbestand dat ze door de werken zijn verloren , hopelijk komen er nog niet te veel mankementen aan het licht en moet men niet constant opnieuw de straten afsluiten voor herstellingen allerhande en zijn we enige jaren gerust !
|