Categorieën
  • Abstract (7)
  • Compositie (2)
  • Dieren (2)
  • Kleurenharmonie (1)
  • Kunstbeschouwing (2)
  • Landschap abstract (2)
  • Landschap abstraherend (10)
  • Landschap impressionistisch (22)
  • Landschap open lucht (1)
  • Landschap realistisch (25)
  • Portret (3)
  • Presentaties Schilderijen / beelden (3)
  • Proces schilderen (1)
  • Stilleven (9)
  • Tekeningen (1)
  • Tentoonstelling (2)
  • Zelfportret (4)
  • Inhoud blog
  • Wershofen in de Eifel
  • Bad Muenstereifel
  • Abstracting landscape 2
  • Selectie van mijn schilderijen
  • Eindwerk schilderkunst , Kunstacademie Sint Niklaas
  • Gent - Graslei & Korenlei
  • Gent, St Baafs, Belfort en Nikolaas kerk
  • Arbersee 4
  • Alpenrozen
  • Herfst Symfonie
  • Abstract 6
  • Schwangau Duitsland
  • Herfst 2
  • Winter herinneringen
  • Bospad
  • Rotsen aan het strand
  • Grand Canyon
  • Landschappen , studies in klein formaat
  • 5e j a a r k u n s t s c h i l d e r e n
  • Abstract 6
  • Cadzand-Bad
  • Serengeti Tanzania
  • Abstract 5
  • Lake Bennett Alaska
  • Berken in nood
  • Zelfportret 2010
  • Lente
  • Herfst
  • Winter
  • De impressionistische zienswijze
  • Waarom een kleurschema kiezen ?
  • Diashow Robert Duncan
  • Arbersee 3
  • Arbersee 2
  • Natuur abstract
  • Bomen langs de Arbersee
  • Arbersee im Bayerischen Wald
  • Wild horses
  • Brugge
  • 4e j a a r s c h i l d e r e n
  • Zelfportretten
  • The best of schooljaar 2008/2009
  • Waterval
  • Bezoek aan het Roger Raveel museum
  • Abstraherende landschappen
  • Landschap in O formaat
  • Landschap in S formaat
  • De impressionisten
  • Nature mountains vervolg
  • Nature Mountains
  • Obertal vervolg
  • Vlassenbroek - vervolg
  • Obertal
  • Vlassenbroek
  • Smallenberg 3
  • Smalllenberg 2
  • Smallenberg 1
  • You are my sunshine
  • Sauerland
  • Abstract 4
  • 3e j a a r s c h i l d e r e n
  • Abstract landschap
  • Zelfportret 2
  • Kunstbeschouwing over Flatford Mill van John Constable
  • Kunstbeschouwingscriteria
  • Berghut
  • Compositie controle punten voor landschappen
  • Procesmap voor landschapschilderen
  • Sneeuw in Louveciennes 1874
  • Regatta van Argenteuil 1872
  • Japanse brug 1899
  • Meer van Annecy
  • Brug van Maincy
  • Portret 4
  • Portret
  • Vijverhuisje
  • Ketel
  • Kruik
  • Weiland
  • Voortuin
  • 2e j a a r s c h i l d e r e n
  • Darko
  • Portret 2 en 3
  • Kasteel Hohenschwangau
  • Abstract 2 en 3
  • De Ster
  • Fragment van Ensor
  • Voetbrug over Moervaart
  • Stillevens
  • Tibet vallei
  • Blokhut met berken
  • 1e jaar s c h i l d e r e n
  • Landschap in de natuur geschilderd
  • Saxofoon
  • Paard
  • Fruitschaal met doek
  • Pot met doek
  • Tennisballen
  • Abstract
  • Landschap
  • Stilleven - Bloemen
  • Stilleven - Kannen
  • Zelfportret
  • Compositietekeningen 1e leerjaar
    Selectie schilderijen
    Artwanted.com

    Visit ArtWanted.com/Joseph1945
    Selectie tekeningen
    ImageShack


    Zelfportret 2010

    Foto

    Zelfportrait 2009

    Foto

    Zelfportrait 1985

    Foto
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Zoeken in blog

    Mijn websites
  • http:/blog.seniorennet.be/joseph1945
  • http://blog.seniorennet.be/joseph1945_eindwerk/
  • http://www.artwanted.com/joseph1945
  • Blog als favoriet !
    Archief per maand
  • 11-2012
  • 11-2011
  • 09-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 08-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 01-2007
  • 09-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 06-2005
    Kunstschilderen met olieverf - Oil painting
    Joseph - Mijn werk
    02-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Serengeti Tanzania
    Olieverf, katoen, 50 x 70 cm



    Detail 1



    Detail 2

    02-06-2010 om 10:30 geschreven door Joseph  


    Categorie:Landschap impressionistisch
    >> Reageer (0)
    21-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Abstract 5
    Olieverf, katoen, 40 x 40 cm

    21-05-2010 om 11:13 geschreven door Joseph  


    Categorie:Abstract
    >> Reageer (0)
    19-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lake Bennett Alaska
    Olieverf, katoen, 60 x 90 cm

    19-05-2010 om 11:12 geschreven door Joseph  


    Categorie:Landschap realistisch
    >> Reageer (0)
    30-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Berken in nood
    Olieverf, katoen, 60 x 80 cm

    30-04-2010 om 15:27 geschreven door Joseph  


    Categorie:Landschap realistisch
    >> Reageer (0)
    25-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zelfportret 2010
    Olieverf, katoen, 40 x 40 cm

    25-03-2010 om 20:09 geschreven door Joseph  


    Categorie:Zelfportret
    >> Reageer (0)
    17-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lente
    Olieverf, katoen, 70 x 90 cm



    Detail Lente
    >

    17-03-2010 om 12:23 geschreven door Joseph  


    Categorie:Landschap impressionistisch
    >> Reageer (0)
    11-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herfst
    Olieverf, katoen, 50 x 70 cm

    11-03-2010 om 20:33 geschreven door Joseph  


    Categorie:Landschap impressionistisch
    >> Reageer (1)
    26-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winter
    Olieverf, katoen, 50 x 70 cm

    26-02-2010 om 14:19 geschreven door Joseph  


    Categorie:Landschap impressionistisch
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De impressionistische zienswijze

    Kleur is de kwaliteit van het licht. In de impressionistische zienswijze bestaat er geen traditionele clair-obscur* als spanning tussen licht en donker, maar komt alles tevoorschijn uit een eeuwig licht. Schaduwpartijen behoren niet langer meer tot het obscur , maar zijn ook clair, als het oog maar gevoelig genoeg is om zelfs in de donkerste partijen nog kleur van elkaar te onderscheiden. Daarom werken impressionistische schilders met een licht palet en is zwart uit den boze.

    Hoe kun je een moment vastleggen, dat als een vuurwerk van kleuren uiteenspat? Dat is het probleem van het impressionisme. Vanuit de zienswijze dat al het zichtbare een vluchtig spel van licht is, waarin de kleuren leven, ontwikkelden de impressionisten een unieke werkwijze, een soort schildersteno waarin ze snel de veranderlijke werkelijkheid probeerden te vangen in losse toetsen.

    De impressionistische blik hecht zich niet aan het detail, maar aan een bepaalde lichtval. Deze probeert door te dringen in de atmosfeer van het beeld. Het beeld ontstaat vanuit de kleur, en in het schilderij zijn de bouwstenen van het beeld de losse toetsen of taches* die over het witte doek wemelen als fotonen in de ether. Hier ligt natuurlijk altijd het gevaar van vormloosheid op de loer, maar als de onderlinge samenhang van losse toetsen goed is, blijft de vorm bewaakt en kan het beeld niet uit elkaar vallen.

    Impressionisten blijven trouw aan de zichtbare werkelijkheid. Hun zienswijze en werkwijze heeft een hoge graad van abstractie, maar nooit zullen ze de band met de concrete werkelijkheid doorsnijden. De vorm verwatert op zekere hoogte maar blijft altijd herkenbaar. In de abstracte schilderkunst wordt de herkenbare wereld wel verlaten en zoekt men naar die hogere werkelijkheid die de vertrouwde werkelijkheid overstijgt. Het impressionisme maakt deze sprong niet en houdt vast aan het alledaagse, omdat het ervan overtuigd is dat juist in het alledaagse die hogere werkelijkheid te vinden is

     

    De impressionisten schilderden de wereld – de wereld direct om hen heen, de moderne wereld – zoals zij deze zagen, dat wil zeggen realistisch, naturalistisch en zelfs illusionistisch. Hun leer van realisme spoorde hen aan om direct naar het onderwerp te schilderen – en als dit zich in de open lucht bevond, dan schilderden zij buiten. Deze concentratie op het zichtbare openbaarde hun een optische wereld, die bestond uit ontelbare kleurfragmenten, waarin niet noodzakelijkerwijze afzonderlijke, driedimensionale vormen voorkwamen Met de ontwikkeling van de optische wetenschappen, die net als veel andere wetenschappen toen hun huidige vorm kregen, kwam men erachter dat het hele kleurscala gebaseerd is op een paar basiskleuren, rood, blauw en geel. En men kwam erachter dat het oog deze kleuren mengt tot de kleurnuances die wij zien. Dit was het uitgangspunt van de impressionisten. Ze zetten deze elementaire kleuren door middel van kleine streepjes naast elkaar. Het oog mengt de kleuren vervolgens. Dit proces heet Optische Vermenging. Het werkt eigenlijk net als wanneer je leest en je automatisch een weggevallen letter aanvult.

    Materiaal en techniek

     

    Palet Monet: Wit, Cadmium geel, red cinnabar, carmine red, cobalt blue emerald green.

    Techniek Monet: Schilderde meerdere dikke lagen over elkaar (zelden nat-in-nat). Toets na toets, die elkaar gedeeltelijk overlappen, zodat de onderlaag gedeeltelijk zichtbaar blijft. Losse toetsen verspreid over het gehele beeld, maar wel vorm gericht. Aparte, niet gemengde, contrast rijke en gesturale borstelstreken, die gedeeltelijk bedoeld waren voor bijdrage aan de vibratie van het oppervlak. Creëerde een ruw vibrerend oppervlakte, dat constant verandert door licht reflecties. In sommige schilderijen wordt extra textuur aangebracht om de oppervlakte op het canvas hoger te maken. Behalve de borstelstreken is ook de kleur verantwoordelijk voor de optische vibraties. Gebruikte lichtdonker, warm koud en complementaire kleur contrasten. Voor kleurmodellering gebruikte hij geeloranje naar rood en violetblauw naar groen. De schaduw schilderde hij in de complementaire kleur van het object, dat de schaduw veroorzaakte.

     

     

    26-02-2010 om 00:00 geschreven door Joseph  


    Categorie:Compositie
    >> Reageer (0)
    24-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom een kleurschema kiezen ?

    Introductie

    Om het kleuren mengen en de algemene kleurschema’s , die beschikbaar zijn , te begrijpen moet men bekend zijn met het kleurenwiel. Er zijn verschillende kleurenwielen maar de meest gebruikte is het triad kleurenwiel. De twaalf kleuren zijn zo op de cirkel geplaatst, dat men gelijkzijde driehoeken kan vormen , die de primaire, secondaire en tertiaire kleuren voorstellen. Secondaire kleuren worden gevormd door gelijke hoeveelheden van 2 primaire kleuren te mengen. Tertiaire kleuren worden gevormd door een primaire en secondaire kleur in gelijke hoeveelheid te mengen. Kleuren die naast elkaar op het kleuren wiel liggen worden analoge kleuren genoemd, terwijl kleuren die tegen over elkaar liggen op het wiel complementaire kleuren zijn

    Kleurenwiel
    Primaire kleuren  (zwarte driehoek)
    Geel, Rood, Blauw
    Secondaire kleuren (rode driehoek)
    Oranje, Violet, Groen
    Tertiaire kleuren (groene driehoeken)
    Geel/Oranje, Rood/Oranje, Rood/Violet en Blauw/Violet, Blauw/Groen, Geel/Groen

    Waarom een kleurschema kiezen?

    Het gebruik van expressieve kleuren is niet voldoende; kleurenharmonie is essentieel.

    De volgende schema’s helpen bij de keuze, welke kleuren het best het essentiële van een onderwerp weergeven. Stel de eigen kleur voorkeuren vast en beschouw de psychologie en de symbool waarde van de kleuren. Regels zijn er om gebroken te worden. Regels en principes zijn een goede start, maar ze beperken de creativiteit. Maar het tegengestelde is ook waar, zomaar kleuren kiezen, zonder schema, kan leiden tot een chaotische kleurenharmonie.


    Primair kleurschema (Geel, Rood, Blauw)

          
    Zorg ervoor dat  een van de drie primaire kleuren als overheersende kleur fungeert

    -        Direct en energetisch

    -        Dramatisch weergave


    Secondair  kleurschema  (Oranje, Groen, Violet)

    Zorg ervoor dat  een van de drie secondaire kleuren als overheersende kleur fungeert


    Tertiair kleurschema 1 + 2
    1: (Geel/Groen, Rood/Oranje, Blauw/Violet)
    2: (Blauw/Groen, Geel/Oranje, Rood/Violet)
    Zorg ervoor dat  een van de drie tertiaire kleuren als overheersende kleur fungeert


    Analoog kleurschema        

    De term analoog betekent een familie van kleuren die verwant zijn en die naast elkaar op de kleurcirkel liggen.

    -        Als nauwe verwanten creëren de analoge kleuren automatisch een harmonie

    -        Start met de hoofdkleur van de familie, de kleur die overheersend wordt, en voeg  eventueel de kleuren aan de zijde van de overheersend kleur op het kleurenwiel toe.

    -        Iedere kleur op het kleurenwiel met zijn nabije buren kan voor dit kleurschema gekozen worden


    Complementair  kleurschema (Bijvoorbeeld Groen en Rood)

          

    Tegen over elkaar liggende kleuren op het kleurenwiel creëren een aantrekkelijk middel om een kleurharmonie tot stand te brengen.

    -        Een kleur komt tot leven als het direct naast zijn complement wordt geplaatst

    -        Contrasterende kleuren stimuleren het oog en de attentie van de beschouwer naar dat deel van het schilderij

    -        Ideaal om een sterk dominant punt in het schilderij te maken

          -        Zorg ervoor dat 1 van de twee kleuren weer als dominante kleur overheerst.


          Laat 1 van de 4 kleuren overheersen en maak de andere ondergeschikt



    Split Complementair  kleurschema

    (Bijvoorbeeld Geel en Oranje met Blauw violet)

          

    Dit is een drie kleurschema; 


    1 kleur met 2 kleuren die onmiddellijk naast zijn complement liggen in plaats van het exacte complement

    -        Kies 1 van de drie kleuren als overheersende kleur 


    Monochroom kleurschema Bijvoorbeeld blauw


    - Slecht 1 kleur met eventuele toevoeging van zwart of wit


    Complementair kleurschema met disharmonie
    Bijvoorbeeld  Blauw/Groen met Groen en Blauw, het complement Rood/Oranje en de disharmonie kleuren Geel/Oranje en Rood/Violet

    -        Kies eerst de kleur die als overheersend kleur gaat fungeren (bijvoorbeeld Blauw/groen) Het complement wordt dan Oranje/Rood.

    -        Trek een gelijkzijdige driehoek met de over heersende kleur op de kleurencirkel en vindt de disharmonie kleuren Geel/Oranje en Rood/Violet

       -        Dit schema bevat ook de analoge kleuren die direct naast de overheersende kleur liggen ( Groen en Blauw)

         -    Disharmonie zijn brilliantjes die het meest effectief zijn en een dramatische impact hebben als men ze nabij het centrale punt van het schilderij plaatst

    24-02-2010 om 00:00 geschreven door Joseph  


    Categorie:Kleurenharmonie
    >> Reageer (1)
    17-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Diashow Robert Duncan


    Prachtige, realistische schilderwerken van Robert Duncan

    Het leven rondom de boerderij



    Klik op de link 

    http://www.mediafire.com/?yjwatmdicey



    vervolgens klik  op "Click here to start download"
    en open de powerpoint file

    17-02-2010 om 11:26 geschreven door Joseph  


    Categorie:Presentaties Schilderijen / beelden
    >> Reageer (0)
    05-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arbersee 3
    Olieverf, katoen, 60 x 80 cm

    05-02-2010 om 11:18 geschreven door Joseph  


    Categorie:Landschap abstraherend
    >> Reageer (0)
    27-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arbersee 2
    Olieverf, katoen, 60 x 90 cm

    27-01-2010 om 00:00 geschreven door Joseph  


    Categorie:Landschap abstraherend
    >> Reageer (0)
    06-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Natuur abstract
    Olieverf, katoen, 70 x 50 cm

    06-01-2010 om 00:00 geschreven door Joseph  


    Categorie:Abstract
    >> Reageer (0)
    12-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bomen langs de Arbersee
    Olieverf, katoen, 60 x 80 cm
    Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire

    12-12-2009 om 00:00 geschreven door Joseph  


    Categorie:Landschap realistisch
    >> Reageer (0)
    27-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arbersee im Bayerischen Wald
    Olieverf, katoen, 60 x 70 cm

    27-11-2009 om 00:00 geschreven door Joseph  


    Categorie:Landschap realistisch
    >> Reageer (0)
    09-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wild horses
    Olieverf, katoen, 60 x 80 cm


    Detail wild horses

    09-10-2009 om 00:00 geschreven door Joseph  


    Categorie:Landschap realistisch
    >> Reageer (0)
    30-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brugge
    Olieverf, katoen, 50 x 70 cm

    30-09-2009 om 00:00 geschreven door Joseph  


    Categorie:Landschap realistisch
    >> Reageer (0)
    30-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4e j a a r s c h i l d e r e n
    4 e  j a a r   s c h i l d e r e n

    30-06-2009 om 00:00 geschreven door Joseph  


    >> Reageer (0)
    20-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zelfportretten
    Olieverf,papier, 65 x 80 cm
    volgens concept Andy Warhol

    20-06-2009 om 00:00 geschreven door Joseph  


    Categorie:Zelfportret
    >> Reageer (0)


    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!