Het begon met tekenen, voornamelijk in potlood en met pen. Als kind reeds koesterde ik mooie citaten en poëzie en legde een eerste kaftje aan.
In 1985 startte ik met kalligrafiecursussen en ik ontdekte mijn eerste passie: het schrijven van mijn lievelingsteksten op de mooiste papiersoorten.
In 1990 kwam ik contact met Dan Jacob (Lummen) die me begeleidde bij het leren pottendraaien en me in het proces van vallen en opstaan steeds bleef ondersteunen en aanmoedigen. Zijn geloof in mijn mogelijkheden werd de basis voor mijn verdere creatieve ontwikkeling. Het scheppend bezig zijn met klei werd een tweede passie.
In mijn huidig werk combineer ik keramiek en kalligrafie. Schaal of pot, papier, tekst, touwtjes en kralen vormen een harmonieus geheel dat slechts éénmaal gemaakt wordt.
De werken in rood- of bruinbakkende klei blijven ongeglazuurd. Sommige objecten krijgen een dun laagje engobe waarin, met veel geduld en liefde, teksten worden gekrast.
Hier een door mij gedraaide keramieken schaal die zwart gesmoord werd in een zaagselton. Aan een bevriend glaskunstenaar gaf ik de door mij gekalligrafeerde tekst van Toon Hermans: "Geef me je hand. Geef ze me allebei. En dan zeg je even, dat je niet kunt leven zonder mij". Hij zorgde er voor dat de tekst op een glasplaat werd geëtst. Tot welk mooi resultaat je kan komen als je kan samenwerken met een zielsgenoot...
Zwartgesmoorde schaal met glas gemaakt door glaskunstenaar met de tekst "Ik heb mijn gedachten aan de kant gezet en nu weet ik niet meer waar ze zijn..."
Regelmatig schrijf ik kleine tekstjes op kleine en grotere keien. Op de grotere keien zijn dit vaak haikoe's die met de natuur te maken hebben. Je legt ze buiten tussen de planten in de tuin en doen je bij een wandelingetje door de tuin wegdromen...
Op de kleine keitjes schrijf ik altijd teksten waarin het woord KEI voorkomt, zoals : "ik vind je KEI-lief!", of "ik zie je KEI-graag!" of "papa, je bent KEI-cool!", ... . Ze zijn zeer gegeerd en heel leuk om kado te doen.
Op een dag vroeg Ann, juwelenontwerpster (zilverklei) me om met nieuwjaar voor haar klanten keitjes te schrijven. Ze verpakte ze in een (kei)mooi doosje en stak er een briefje in met de woorden : "We wensen je in 2011 365 keer..." en daaronder lag bijgaand keitje (zie foto) met de tekst " 'n KEI-fijne dag!".
Weer zo een mooi voorbeeld hoe samenwerking met collega-kunstenaars je tot net even wat meer brengt, dan wanneer je op jezelf werkt.
In 2002 werd ik geselecteerd om deel te nemen aan het Internationaal Keramiekfestival op het Domein Puyenbroeck in Wachtebeke.
In de stand hangt een doek met kalligrafie met de tekst "Ik heb mijn gedachten aan de kant gezet en nu weet ik niet meer waar ze zijn". Deze tekst staat op een map die ik aankocht in een kalligrafiewinkeltje in Brugge. Ik bracht hem met textielverf over op doek.
Voor de rest zie je een impressie van de stand die ik toen had, tesamen met vriend/pottenbakker Dan.
In 2002 kreeg ik de gelegenheid om een kleine tentoonstelling te houden bij Fernand Everaert in Lochristi, samen met de keramist Dan uit Lummen.
In kleine op elkaar gestapelde kistjes staan potten die telkens met dezelfde techniek zijn gemaakt. In een dun laagje engobe dat op een ongebakken pot wordt gespoten, wordt heel zorgvuldig en met veel liefde en geduld een tekst gekalligrafeerd.
Het heeft een hele tijd geduurd voor ik de fijne techniek van schrijven met een pen op papier kon overzetten naar schrijven op potten. Vele technieken zijn vaak veel minder scherp bijvoorbeeld omdat je met penseel moet werken, wat heel anders is dan met pen. Of omdat je onderglazuur gebruikt die veel dikker is in verwerking dan inkt.
Na heel wat zoeken ontdekte ik dat het aanbrengen van een laagje engobe (gekleurd kleislib) op een ongebakken pot een soort van fragiele stoflaag aanbrengt. Door met een heel scherp voorwerp (een mesje of naald) in dit stof te krassen, haal je het engobestof terug weg en kom je terug terecht op de oorspronkelijke klei (van een andere kleur). Dit schrijven moet omzichtig gebeuren want terwijl je aan de voorkant schrijft, wrijf je - als je niet oppast - het fijne laagje engobe aan de achterkant opnieuw weg en is het werk verknoeid.
Je kan op de pot ook geen hulplijntjes trekken om recht te blijven of om de letters overal even groot te hebben, dus enige ervaring met kalligrafie is echt wel gewenst om tot een mooi resultaat te komen.
Maar: ondanks het tijdrovende van het langzaam krassen staat er een ontzettend zen-gevoel tegenover... Op zulke momenten vergeet ik tijd en omgeving en ga ik in opperste concentratie te werk en kan ik mijn hoofd helemaal leegmaken...
Hier zie je een kalligrafiewerk op doek, aangebracht met textielverf met behulp van lettersjablonen en rulerpen. De tekst gaat over 'thuis' waarbij ik persoonlijke associaties maak wat het begrip thuis voor mij betekent: tederheid, samen-zijn, ontmoeting, rusten, gastvrijheid, troost, gezelligheid, intimiteit, privacy, bescherming, liefde, knusheid, genieten, ontspannen...
Ik gebruik het doek soms om een kraampje op te sieren als ik ergens op een kunstmarkt sta.
Op deze foto zie je drie verschillende mogelijkheden om kalligrafie en keramiek met elkaar te combineren. De eerste schaal links heeft inkervingen in de klei die in een later stadium met blauwe engobe zijn opgevuld. De tekst "Carpe diem" werd met een andere kleur engobe op de klei geschilderd voor het biscuitbakken.
De hoge pot rechts werd van gaatjes voorzien, zodat na het bakken een handgeschept papier met de tekst "Friends" kon gebonden worden.
De schaal vooraan werd na het bakken versierd met stroken kalkpapier waarop een tekst met pen werd neergeschreven.
In 2009 volgde ik bij Ann Arnouts een workschop met als titel "het maken van een boek in een doos". Bij de inschrijving voor de workshop wist ik niet goed wat ik mocht verwachten. In de loop van de dag gingen we met een tiental mensen aan de slag en gaandeweg leerde ik zoveel technieken, dat ik zeker wist dat ik hier achteraf nog heel veel mee zou gaan doen! En dit is één van mijn eigen creaties geworden: een foto-album bekleed met papier dat een zekere luxe uitstraalt. Het werd een foto-album dat we kado deden toen Kate, onze collega, de dienst verliet.
Het kiezen van originele, bij elkaar horende materialen voor de sluiting van het foto-album is erg belangrijk en bepaalt mee de look van het uiteindelijke resultaat...
Zelfde techniek, zelfde afmetingen maar met andere materialen... Zo krijg je een compleet andere look en uitstraling. Dit album kreeg collega Katrien kado toen ze bij ons de dienst verliet.