Inhoud blog
  • POSTER PRESENTATIE
  • Persoonlijke introductie
  • De cursus: Ondersteuning bij professionele ontwikkeling
  • Thema 12 - Presentatie
  • Thema 11 - Sfeer creëren
  • Thema 10 - De gedemotiveerde leerling
  • Thema 9 - Teambuilding
  • Thema 8 - Relationele Emotieve Therapie
  • Thema 7 - Tips voor een goede coach
  • Thema 6 - Gespreksvoering
  • Thema 5 - Tussenevaluatie
  • Thema 4 - Persoonlijke kwaliteiten
  • Thema 3 - Macht & Affectie
  • Thema 2 - Psychologie van het leren
  • Thema 1 - Groepsdynamica
  • Leerroute
  • Start Assessment
    Zoeken in blog

    Archief
  • Alle berichten
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Ondersteuning bij Professionele Ontwikkeling
    Keuzecursus - Hogeschool Utrecht
    15-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema 7 - Tips voor een goede coach

    Thema 7   Tips voor een goede coachxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

     

    Zeven gouden regels voor effectieve coaching:

    1. Duidelijke leerdoelen

    De coach en gecoachte gebruiken de eerste bijeenkomst om samen het doel te bepalen. Ze maken een stappenplan met leerdoelen, leerresultaten en planning.

     

    2. De juiste 'klik'

    Het moet klikken tussen de gesprekspartners. Coach en gecoachte moeten elkaar respecteren en elkaars meerwaarde zien. Springt er geen enkel vonkje over? Dan is het beter te zoeken naar een betere match.

     

    3. Regelmaat

    Het rendement van coaching staat of valt met regelmaat: geregelde bijeenkomsten en tussentijds de gelegenheid om het geleerde in de praktijk te brengen. Tijdens de sessies vindt terugkoppeling plaats en worden vervolgacties uitgezet.

     

    4. Veilig leerklimaat

    Bij coaching komen vaak persoonlijke thema's aan de orde. Belangrijk is dat deze onderwerpen in een sfeer van veiligheid en vertrouwen kunnen worden besproken. Een veilig leerklimaat betekent ook dat de opdrachtgever (bijvoorbeeld de baas van de gecoachte) slechts over de hoofdlijnen van het coachingstraject wordt geïnformeerd.

     

    5. Gestructureerde sessies

    Een goed coachingsgesprek scheelt uren werk. Voorwaarde is wel dat in de coachingssessie via een duidelijke structuur wordt gewerkt. Het stappenplan voor coaching omvat vier fasen:

    Doelà Actuele situatie à Opties à Conclusie à

     

    6. Vragen stellen

    Een goede coach vráágt en vraagt dóór. Hij of zij geeft geen instructies, dwingende adviezen of richtinggevende suggesties maar stelt vragen om een maximaal effect te bereiken. De antwoorden leiden tot meer begrip, een hogere motivatie en een beter leerrendement.

     

    7. Resultaten evalueren

    Hebben de inzichten die worden opgedaan in de coachingsessies effect in de dagelijkse (werk)praktijk? Die vraag moet steeds centraal staan. Coaching is een middel, geen doel op zich. Coach en gecoachte moeten zich voortdurend rekenschap geven van bereikte en nog te behalen resultaten.

     

    In de les

    In de les hebben we de informatie die iedereen gevonden had besproken, hieruit kwamen de vier coachingsstijlen:

    - de opdrachtstijl:          1 richting op, coach -> student

    - de overtuigstijl:            2 richtingen op, veel luisteren en motiveren

    - de participatiestijl:       begeleidende rol

    - de delegatiestijl:          geeft doel aan, studenten zelfstandig behalen

     

    Aan de hand hiervan hebben we een test gedaan van 22 vragen, deze vragen moest je onderverdelen in of het goed, deels of niet bij je paste. Bij mij kwam er uit dat de participerende rol het beste bij mij past. Ik denk dat dit ook wel klopt. Ook als ik naar mijn coachingstrajecten kijk, ik vind het niet prettig om echt duidelijk boven iemand te staan en opdrachten te geven. Ik vind het wél leuk om iemand te begeleiden/ coachen op gelijk niveau en niet alleen om die persoon iets te leren, maar ook om zelf iets te leren van die persoon. Hierna hebben Jacco en Karin een coachinggesprek gehouden, waarin Jacco de coach was en Karin de gecoachte. Dit gesprek werd ook gefilmd zodat we daarna terug konden kijken en steeds de video op stop konden zetten om dan feedback te geven op het coachen.

    Tijdens mijn stage heb ik vaak begeleidingsgesprekken gevoerd met patiënten. In deze gesprekken coachte ik hen bij de behandeling die zij volgden. In deze gesprekken merkte ik hoe goed het iemand vaak deed om gewoon maar zijn verhaal kwijt te kunnen, zelfs zonder dat ik mijn mening geef of met oplossingen kom, maar door gewoon te hummen en te knikken voelde de patiënt zich gehoord. Ik heb deze ervaring altijd in mijn gedachte gehouden, het maakt dat ik weet dat iemand heel goed zelf tot nieuwe inzichten kan komen, wanneer hij maar het verhaal verteld en daardoor alles voor zichzelf op een rijtje zet. Hierdoor heeft hij weer overzicht en ziet ook gelijk de punten waar hij direct iets aan moet veranderen en de dingen die al goed gaan. In mijn coachingsgesprekken probeer ik daarom in eerste instantie iemand zelf aan het woord te laten, het is niet belangrijk om te zeggen wat ik er van vind. Het is belangrijk dat de persoon in kwestie zelf een goed inzicht heeft in de situatie en van daaruit verder gaat kijken naar welke aandachtspunten er nog zijn. Wel vind ik het belangrijk om mensen mee te geven dat er vanuit verschillende oogpunten gekeken kan worden. Zodra mensen eens door de bril van een ander kijken, hebben ze vaak de reactie 'ooh, zo had ik het nog niet bekeken', nee dat klopt, maar die ander wel. Andere invalshoeken geven vaak nieuwe ideeen, en door op deze manier naar conflicten, problemen, knelpunten e.d. te kijken komt iemand vaak tot nieuwe inzichten.


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!