Inhoud blog
  • POSTER PRESENTATIE
  • Persoonlijke introductie
  • De cursus: Ondersteuning bij professionele ontwikkeling
  • Thema 12 - Presentatie
  • Thema 11 - Sfeer creëren
  • Thema 10 - De gedemotiveerde leerling
  • Thema 9 - Teambuilding
  • Thema 8 - Relationele Emotieve Therapie
  • Thema 7 - Tips voor een goede coach
  • Thema 6 - Gespreksvoering
  • Thema 5 - Tussenevaluatie
  • Thema 4 - Persoonlijke kwaliteiten
  • Thema 3 - Macht & Affectie
  • Thema 2 - Psychologie van het leren
  • Thema 1 - Groepsdynamica
  • Leerroute
  • Start Assessment
    Zoeken in blog

    Archief
  • Alle berichten
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Ondersteuning bij Professionele Ontwikkeling
    Keuzecursus - Hogeschool Utrecht
    01-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Start Assessment

    Start Assessment

    Leerproces begeleiden

    + (goed ontwikkeld)

    • Stelt samen met de gecoachte de beginsituatie vast.
    • Laat de gecoachte persoonlijke doelstellingen bepalen.
    • Bedenkt met de gecoachte een individueel leer- of ontwikkeltraject.
    • Geeft ontwikkelingsgerichte feedback, geeft aandacht aan kwaliteiten en successen.
    • Evalueert het leerproces.
    • Herkent (in) effectief (leer)gedrag, confronteert de ander daarmee en beid alternatieven.
    • Stimuleert de gecoachte tot reflectie en ondersteunt het verwerven van reflectievaardigheden.
    • Bedenkt leersituaties en kiest activerende werkvormen.

    - (slecht ontwikkeld)

    • Gaat uit van het zelfsturende vermogen van de ander door daarop consequent een beroep te doen, kent daarin de beperkingen en geeft ondersteuning waar nodig.

    Sensitiviteit

    +

    • Reageert op anderen met begrip voor hun positie of motieven, ook als hij/zij het er niet mee eens is.
    • Luistert actief: geeft aandacht, stelt open vragen, stimuleert, checkt, vraagt door, registreert non-verbale boodschappen, gebruikt gevoelsreflecties, parafraseert, vat de kern samen.
    • Vormt zich een betrouwbaar beeld van wat anderen bedoelen (te zeggen), bezit inlevingsvermogen.
    • Herkent normen en waarden van de gecoachte, de organisatie en van zichzelf.
    • Blijft ook bij een conflict of verschil van mening luisteren.
    • Houdt rekening met het effect van eigen gedrag op anderen en de organisatie, vraagt om feedback

    +/-

    • Scheidt personen en gedrag, vraagt naar motieven achter gedrag, velt geen oordelen.

    Integriteit

    +

    • Is open over zijn/haar mogelijkheden en beperkingen.
    • Geeft zelf het goede voorbeeld “practice what you preach”.
    • Is bereid openlijk opvattingen te herzien.
    • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke en vertrouwelijke informatie.

    +/- (matig ontwikkeld)

    • Praat met respect over studenten (wel) of de organisatie (twijfel).
    • Komt afspraken na, beloofd niet meer dan hij/zij kan.

    Probleemanalyse en oordeelsvorming

    +

    • Vergaart relevante informatie, luistert actief, vraagt door op problemen.
    • Splitst complexe problemen op in hanteerbare deelproblemen.
    • Scheidt feiten van meningen.
    • Houdt de hoofdlijnen in de gaten, kan de kern van een probleem benoemen.
    • Beziet problemen/situaties vanuit verschillende invalshoeken, legt relaties tussen problemen.
    • Gaat op zoek naar oorzaken van problemen, komt niet te snel met een oplossing.

    +/-

    • Geeft de gecoachte inzicht in belangen van derden.

    Probleemoplossend vermogen

    +

    • Blijft niet te lang in het probleem hangen, stimuleert het verkennen van verschillende oplossingsmogelijkheden.
    • Kan adequaat en op tijd verwijzen.
    • Maakt concrete resultaatafspraken en komt daarop terug.

    -

    • Kan een probleemoplossend gesprek voeren en spreekt het probleemoplossende vermogen van de ander voldoende aan.
    • Stuurt aan op het vertalen van conclusies en doelen in mogelijke acties en resultaten.
    • Beoordeelt met de gecoachte acties op effectieviteit en haalbaarheid.

    Overtuigingskracht

    +

    • Sluit met voorstellen aan bij de behoefte van een ander.
    • Onderhandelt.
    • Is flexibel in de aanpak van een probleem.
    • Is flexibel in de communicatie: schakelt makkelijk over op metacommunicatie.
    • Formuleert helder, past zonodig taalgebruik aan dat van de ander aan.
    • Gebruikt concrete feiten en voorbeelden.
    • Gebruikt humor, kan relativeren.

    -

    • Durft duidelijke grenzen te stellen en daaraan vast te houden.

    Planmatig werken en resultaatgerichtheid

    +

    • Kan meetbare en haalbare doelen formuleren, kan prioriteiten stellen.
    • Maakt duidelijke afspraken over resultaten, werkwijze en deadlines.

    +/-

    • Werkt planmatig, heeft een goed overzicht van wie, wat, wanneer moet doen.

    -

    • Komt afspraken na, komt op tijd.
    • Controleert regelmatig de voortgang.

    Reflecteren

    +

    • Kan het eigen handelen als vertrekpunt voor leren nemen.
    • Kan naar aanleiding van reflectie eigen handelen verantwoorden en indien gewenst aanpassen.
    • Is zich bewust van eigen referentiekaders, kwaliteiten en beperkingen.

    +/-

    • Kijkt methodisch, dat wil zeggen: bewust, systematisch, procesmatig en doelgericht op eigen handelen terug.
    • Hanteert verschillende methoden voor reflectie.

    01-02-2006 om 00:00 geschreven door Ingrid

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (13 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!