Start Assessment
Leerproces begeleiden
+ (goed ontwikkeld)
- Stelt samen met de gecoachte de beginsituatie vast.
- Laat de gecoachte persoonlijke doelstellingen bepalen.
- Bedenkt met de gecoachte een individueel leer- of ontwikkeltraject.
- Geeft ontwikkelingsgerichte feedback, geeft aandacht aan kwaliteiten en successen.
- Evalueert het leerproces.
- Herkent (in) effectief (leer)gedrag, confronteert de ander daarmee en beid alternatieven.
- Stimuleert de gecoachte tot reflectie en ondersteunt het verwerven van reflectievaardigheden.
- Bedenkt leersituaties en kiest activerende werkvormen.
- (slecht ontwikkeld)
- Gaat uit van het zelfsturende vermogen van de ander door daarop consequent een beroep te doen, kent daarin de beperkingen en geeft ondersteuning waar nodig.
Sensitiviteit
+
- Reageert op anderen met begrip voor hun positie of motieven, ook als hij/zij het er niet mee eens is.
- Luistert actief: geeft aandacht, stelt open vragen, stimuleert, checkt, vraagt door, registreert non-verbale boodschappen, gebruikt gevoelsreflecties, parafraseert, vat de kern samen.
- Vormt zich een betrouwbaar beeld van wat anderen bedoelen (te zeggen), bezit inlevingsvermogen.
- Herkent normen en waarden van de gecoachte, de organisatie en van zichzelf.
- Blijft ook bij een conflict of verschil van mening luisteren.
- Houdt rekening met het effect van eigen gedrag op anderen en de organisatie, vraagt om feedback
+/-
- Scheidt personen en gedrag, vraagt naar motieven achter gedrag, velt geen oordelen.
Integriteit
+
- Is open over zijn/haar mogelijkheden en beperkingen.
- Geeft zelf het goede voorbeeld practice what you preach.
- Is bereid openlijk opvattingen te herzien.
- Gaat zorgvuldig om met persoonlijke en vertrouwelijke informatie.
+/- (matig ontwikkeld)
- Praat met respect over studenten (wel) of de organisatie (twijfel).
- Komt afspraken na, beloofd niet meer dan hij/zij kan.
Probleemanalyse en oordeelsvorming
+
- Vergaart relevante informatie, luistert actief, vraagt door op problemen.
- Splitst complexe problemen op in hanteerbare deelproblemen.
- Scheidt feiten van meningen.
- Houdt de hoofdlijnen in de gaten, kan de kern van een probleem benoemen.
- Beziet problemen/situaties vanuit verschillende invalshoeken, legt relaties tussen problemen.
- Gaat op zoek naar oorzaken van problemen, komt niet te snel met een oplossing.
+/-
- Geeft de gecoachte inzicht in belangen van derden.
Probleemoplossend vermogen
+
- Blijft niet te lang in het probleem hangen, stimuleert het verkennen van verschillende oplossingsmogelijkheden.
- Kan adequaat en op tijd verwijzen.
- Maakt concrete resultaatafspraken en komt daarop terug.
-
- Kan een probleemoplossend gesprek voeren en spreekt het probleemoplossende vermogen van de ander voldoende aan.
- Stuurt aan op het vertalen van conclusies en doelen in mogelijke acties en resultaten.
- Beoordeelt met de gecoachte acties op effectieviteit en haalbaarheid.
Overtuigingskracht
+
- Sluit met voorstellen aan bij de behoefte van een ander.
- Onderhandelt.
- Is flexibel in de aanpak van een probleem.
- Is flexibel in de communicatie: schakelt makkelijk over op metacommunicatie.
- Formuleert helder, past zonodig taalgebruik aan dat van de ander aan.
- Gebruikt concrete feiten en voorbeelden.
- Gebruikt humor, kan relativeren.
-
- Durft duidelijke grenzen te stellen en daaraan vast te houden.
Planmatig werken en resultaatgerichtheid
+
- Kan meetbare en haalbare doelen formuleren, kan prioriteiten stellen.
- Maakt duidelijke afspraken over resultaten, werkwijze en deadlines.
+/-
- Werkt planmatig, heeft een goed overzicht van wie, wat, wanneer moet doen.
-
- Komt afspraken na, komt op tijd.
- Controleert regelmatig de voortgang.
Reflecteren
+
- Kan het eigen handelen als vertrekpunt voor leren nemen.
- Kan naar aanleiding van reflectie eigen handelen verantwoorden en indien gewenst aanpassen.
- Is zich bewust van eigen referentiekaders, kwaliteiten en beperkingen.
+/-
- Kijkt methodisch, dat wil zeggen: bewust, systematisch, procesmatig en doelgericht op eigen handelen terug.
- Hanteert verschillende methoden voor reflectie.
|