Inhoud blog
  • POSTER PRESENTATIE
  • Persoonlijke introductie
  • De cursus: Ondersteuning bij professionele ontwikkeling
  • Thema 12 - Presentatie
  • Thema 11 - Sfeer creëren
  • Thema 10 - De gedemotiveerde leerling
  • Thema 9 - Teambuilding
  • Thema 8 - Relationele Emotieve Therapie
  • Thema 7 - Tips voor een goede coach
  • Thema 6 - Gespreksvoering
  • Thema 5 - Tussenevaluatie
  • Thema 4 - Persoonlijke kwaliteiten
  • Thema 3 - Macht & Affectie
  • Thema 2 - Psychologie van het leren
  • Thema 1 - Groepsdynamica
  • Leerroute
  • Start Assessment
    Zoeken in blog

    Archief
  • Alle berichten
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Ondersteuning bij Professionele Ontwikkeling
    Keuzecursus - Hogeschool Utrecht
    16-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema 8 - Relationele Emotieve Therapie

    Thema 8  RET (Relationele Emotieve Therapie)

    xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> 

    RET staat voor Relationele Emotieve Therapie, dit is een vorm van cognitieve gedragstherapie. Deze therapie gaat ervanuit dat het ‘denken’ controle heeft over het ‘gevoel’. Het denken is de hoofdfactor die al het andere beinvloed.            
    Baldon, A., “Een andere kijk op problemen”, 1998.

     

    In de RET therapie wordt het ABCDE-model gehanteerd:


    Activating                     Objectieve beschrijving

    Beliefs                          Irrationele  gedachten

    Consequence                Emotionele gevolgen (gevoelens) v/d gedachte

    Discussion                   Gedachten (B) toetsen aan de werkelijkheid

    Evaluation                     Meer rationele gedachten die het gevolg zijn van de toetsing

     

    Het model kan als volgt worden toegepast:         * situatie à gedrag à gedachten

                                                                                                   gevoelens

    - functioneel schema                 -disfunctioneel schema

     

    In het model is te zien dat de gevoelens, de gedachten en het gedrag met elkaar in verbinding staan. Het is voor veel mensen vaak moeilijk om deze drie delen los van elkaar te zien. Toch kun je wanneer je het gedrag, de gedachten en de gevoelens uit elkaar haalt beter naar een situatie kijken en duidelijker zien waar er een probleem optreed. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een situatie een irreele gedachte oproept, waar iemand vervolgens zijn gevoelens bij krijgt, en daar zijn gedrag op aanpast. Wanneer er naar het schema wordt gekeken kan men inzien dat de irreele gedachte tot het gedrag heeft geleid. Het functionele schema geeft aan welke reeele gedachten en wensen iemand heeft. Dit kan gaan over hemzelf maar ook over anderen. Het disfunctionele schema geeft aan welke gedachten of wensen irreeel zijn. Dit kan ook gaan over andere mensen, maar voornamelijk over de persoon zelf.

     

    De RET methode doet een beroep op het gezonde verstand. Niet de situaties creeren de problemen, de manier waarop de situaties opgevat worden geeft problemen. RET leert de mens problemen effectiever te hanteren en zich daar beter bij te voelen. Door dringen tot de kern van het probleem, vervolgens ideeen, denken, voelen en gedrag hierbij veranderen. RET stimuleert iemand om meer in het functionele schema te gaan werken en zich te realiseren wanneer iemand in het disfunctionele schema is. Hierdoor krijgt men meer inzicht in het eigen denken en handelen.

     

    In de les

    We hebben eerst het voorbeeld van Reem besproken en daar de RET op toegepast. Daarna ging ik samen Suzanne een begeleidingsgesprek gehouden. Suzanne bracht een onderwerp in over haar stage en ik paste hierop de RET toe. Ik probeerde Suzanne op ander gedachten te brengen door de vragen systematisch te stellen en ook andere gedachten aan te dragen.Hierna hebben Fasila en Jacco ook een begeleidingsgesprek gehouden. Hierbij bracht Fasila een onderwerp in, ook over haar stage, en paste Jacco de RET toe.Ook moesten we deze bijeenkomst een cijfer geven tussen de 0 – 20. Ik geef deze bijeenkomst een 14, ik heb geleerd wat de RET inhoud en dit heb kunnen toepassen. Ik kon eerst oefenen door de samen met Suzanne de RET toe te passen, en daarna bij Jacco en Fasila te kijken hoe zij dit deden.

    Tijdens mijn stage heb ik ook veel begeleidingsgesprekken gevoerd met patiënten met een psychiatrisch ziektebeeld. Ik merkte dat het bij de gesprekken van belang is dat je de patiënten zelf met ideeën laat komen en niet alles voorkauwd. Wanneer je namelijk oplossingen aandraagt zal de patiënt deze soms niet eens willen opvolgen (of wel zeggen het te doen maar het uiteindelijk niet doen). Wanneer je iemand zelf iets laat bedenken is hij veel gemotiveerder om met die oplossing aan de slag te gaan, het is immers zíjn idee.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!