Inhoud blog
  • POSTER PRESENTATIE
  • Persoonlijke introductie
  • De cursus: Ondersteuning bij professionele ontwikkeling
  • Thema 12 - Presentatie
  • Thema 11 - Sfeer creëren
  • Thema 10 - De gedemotiveerde leerling
  • Thema 9 - Teambuilding
  • Thema 8 - Relationele Emotieve Therapie
  • Thema 7 - Tips voor een goede coach
  • Thema 6 - Gespreksvoering
  • Thema 5 - Tussenevaluatie
  • Thema 4 - Persoonlijke kwaliteiten
  • Thema 3 - Macht & Affectie
  • Thema 2 - Psychologie van het leren
  • Thema 1 - Groepsdynamica
  • Leerroute
  • Start Assessment
    Zoeken in blog

    Archief
  • Alle berichten
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Ondersteuning bij Professionele Ontwikkeling
    Keuzecursus - Hogeschool Utrecht
    17-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema 9 - Teambuilding

    Thema 9  Teambuildingxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />


    Team Ontwikkelingsspiraal

    Informatie over de teamontwikkelingsspiraal: Om een teamtraining goed aan te laten sluiten bij uw behoefte bekijken we samen met u in welke fase uw team zich bevindt. Aan de hand daarvan stellen we dan een programma samen dat het onderlinge vertrouwen vergroot, ieders bijdrage aan het team verheldert, commitment en doelen van het team vaststelt en/of verantwoordelijkheden duidelijk maakt. Doel: beter en efficiënter leren samenwerken.

     

    Fasen van een team

    We werken vanuit het model "Teamontwikkelingsspiraal". Kort samengevat komt dat op het volgende neer: het team ontwikkelt zich in een natuurlijke opwaartse spiraal waarin beweging of versnelling aangebracht kan worden als het team verder wil. Het model kent vier fasen die zich steeds herhalen. Echter, elke ronde is een verdieping en verfijning van de vorige.

     

    Fase 1: Acceptatie en vertrouwen

    Impliciete vragen: pas ik in dit team, wat zijn mijn talenten en mijn tekortkomingen, wat is de visie van dit team, wat is de missie van dit team en hoe verhoudt zich dit tot mijn persoonlijke missie en visie?

     

    Fase 2: Open samenwerking en bijdrage verhelderen

    Impliciete vragen: wat kan ik hier nu zeggen of niet, wat zijn de wederzijdse verwachtingen, welke bijdrage wordt van ieder verwacht en kan iedereen daar aan voldoen?

     

    Fase 3: Commitment gekoppeld aan eenduidige doelen

    Impliciete vragen: wat is de essentie van wat we aan het doen zijn, wat willen we nu eigenlijk bereiken en waarom?

     

    Fase 4: Verantwoordelijkheid

    Impliciete vragen: wie neemt het voortouw en de verantwoordelijkheid voor een bepaald (deel)resultaat of een specifieke taak, waarderen de anderen dat en vertrouwen ze dat het goed zal gaan? Na Fase 4 komt het team weer in Fase 1 terecht. Logisch want nadat de verantwoordelijkheden verdeeld zijn zal men zich afvragen of iemand daarin te vertrouwen is of vertrouwd wordt. Het team zit dan echter wel in een volgende, hogere spiraal dan in de eerste keer dat het in Fase 1 zat.

    Bron:    http://www.inspiration-company.nl/teambuilding-trainingen-team-ontwikkelingsspiraal.html

     

    In de les

    In het begin van de les werd door de docent gevraagd wie wilde beginnen met een activiteit. Een groepje begon. Tijdens de activiteit werden 3 time-outs genomen. Bij time-out I  moesten we  nadenken wat er op dat moment gebeurde in les. Bij time-out II moesten we weer zeggen waarvan we dachten dat het niet goed ging en bij time-out III moesten we aangeven wat we anders gedaan zouden hebben.

     

    Time out I:        Er ontstaat onduidelijkheid in de klas, waardoor iedereen door elkaar gaat praten en niemand de leiding heeft.

    Time-out II:        Regels op het bord zetten.

    Time-out III:       Wat heb je hiervan opgestoken?

     

    Verder hebben we nog een aantal teambuilding activiteiten gedaan:

    1)       Sandra had als teambuilding activiteit, theatersport bedacht. Hierbij hadden we 3 personen die op de gang gingen wachten en 1 persoon die samen met de rest van de klas een dader, voorwerp en een plaats van de moord bedacht. Vervolgens kwamen de 3 personen van de gang binnen en ging de 1e persoon zijn dader, voorwerp en plaats van de moord uitbeelden. Als de 1e persoon van de gang dacht te weten wat zij uitbeeldde, ging ze het zelf uitbeeldde en moest de 2e persoon van de gang kijken of ze wist wat er uitgebeeld werd, etc. En dan de 3e persoon van de gang die moest zeggen wat ze dacht dat er uitgebeeld werd en dan kijken of het nog steeds hetzelfde is als wat de 1e persoon had bedacht met de klas. Ik was de 3e persoon en moest dus, nadat een verhaal al door twee ‘schakels’ gegaan was, naar de uitbeelding kijken en aangeven wat ik dacht dat het verhaal was. Dit was echt grappig om te doen!

    2)       De 2e activiteit was dat iedereen een beroemd persoon op een briefje schreef. De eerste ronde mocht de persoon omschreven worden. De tweede ronde mocht je alleen 1 woord zeggen wat met de persoon te maken had en de laatste ronde mocht je alleen nog maar uitbeelden.  De klas werd in groepjes verdeeld. Van ieder groepje ging 1 persoon naar voren en moest een briefje pakken en dat dan omschrijven/ 1 woord noemen/ uitbeelden. Alleen de personen uit je eigen groepje mochten raden en dit moest binnen een minuut. Op die manier kon je, je punten verdienen.

    3)       Als 3e gingen we in twee groepen verdeeld in een kring staan en moesten we elkaars handen vastpakken en draaien zodat we in een grote knoop kwamen. Vervolgens deden we welke groep het eerst weer in een normale kring was zonder de handen los hebben gemaakt. Ook moesten we in een circel achterelkaar gaan staan en dan allemaal tegelijk op elkaars schoot gaan zitten (op die van de persoon achter je) en dan proberen dat allemeel precies tegelijk te doen zodat we niet om zouden vallen. Was ook wel grappig, alleen ik probeerde niet met mijn hele gewicht op de persoon achter mij te zitten zodat de kans dat we zouden vallen wat minder was, maar de persoon voor me ging wel gewoon plof zitten, dus ja toen werd het wat zwaar en ging ik ook maar zitten.

    4)       Als laatste activiteit deden we: “De kat en de rat, de wat?“ We gingen in een halve cirkel staan en Jacco aan de kop. Jacco gaf aan twee kanten een zin door die je ook weer terug moest koppelen. Die zin ging dan steeds verder de kring in totdat er een punt was waar de zin van twee kanten tegelijk kwam. Hier liep het spel vast! Hoe meer in het midden van de kring je stond hoe lastiger het was om de tekst door te geven omdat je ondertussen ook mensen naast je hoort praten die precies het andersom zeggen. Een persoon vond het nogal een moeilijk spel en leek wat minder gemotiveerd, wat overigens wel grappig was om te merken.

     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!