Thema 10 De gedemotiveerde leerling xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Als voorbereiding op de les had ik informatie opgezocht over verschillende methoden om te motiveren. De informatie die ik gevonden heb is afkomstig van een cursus motivatiemanagement. Motivatiemanagement is een kernachtig, indringend en praktijkgericht traject gebaseerd op een heldere, mensgerichte visie. Het traject bestaat uit een intake, twee workshops (een workshop van acht dagdelen en workshop van twee dagdelen) en een individuele follow-up. Het traject start met een uitgebreid intakegesprek, waarbij we inschatten of ons aanbod past of dat het passend te maken is bij de vragen en verwachtingen van de deelnemer. Deze fase wordt afgerond met een contract, waarin wederzijdse verwachtingen duidelijk worden en waarin is beschreven wat ieders inzet is. Als basis voor het traject wordt het principe van het ervaringsgericht leren toegepast, waarbij via ervaring en reflectie de theorie doorleefd en herkend wordt. Dit vormt een prima basis voor experimentele praktijkoplossingen die vervolgens de ervaring opleveren om de wijze van motiveren bij te kunnen sturen. In het traject wordt een gevarieerd scala aan intensieve werkvormen ingezet. Het traject heeft hierdoor meer impact en het geeft meer inspiratie. In voorbereiding op de eerste workshop vragen wij elke deelnemer zijn ervaringen (positieve en negatieve) op het gebied van het motiveren te beschrijven. Wat is tot op heden gedaan om de motivatie te vergroten? Waarom is het zo aangepakt en wat waren de resultaten?
In de eerste workshop komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Uitwisselen van ervaringen op gebied van motivatie.
- Intensieve analyse van besproken motivatiebeleid.
- Motivatietheorieën (waaronder beloningssystemen) en casestudies uit de praktijk.
- Wisselwerking organisatiestructuren en motivatie
- Motivatieoefeningen (waaronder oefeningen met zelfmotivatie).
- Zicht krijgen op gewenste, aanwezige en nog te ontwikkelen motivatiecompetenties.
- Aanleren van managementvaardigheden in samenhang met motivatie.
- Benoemen van en werken volgens eigen waarden en normen.
- Leren werken met kwaliteiten, valkuilen en uitdagingen.
- Hoe om te gaan met (irreële of ingebeelde) eisen en verwachtingen?
- Praktische communicatie- en managementtheorieën.
Aan het einde van de workshop worden doelstellingen geherformuleerd en worden concrete plannen gemaakt om het geleerde in de praktijk te brengen. De deelnemer maakt een reflectieverslag van de voortgang. Dit wordt in de volgende workshop doorgenomen. Na een maand volgt de tweede workshop. Resultaten worden aan de hand van de reflectieverslagen getoetst en doelen worden aangescherpt of bijgesteld. Samen met de deelnemers wordt een keuze gemaakt uit verschillende motivatiethemas.
In de les
Omdat de vorige les met activiteiten goed gegaan was, hadden we besloten voor deze les als voorbereiding ook een activiteit te bedenken. Sandra had uit het boek Leerlingbegeleiding in de gezondheidszorg van Addy Manneke, twee testjes gehaald, waarbij de klas, Jacco kon testen op de 10 gedragsaspecten die van invloed zijn op motivatie en faalangst van de leerling. En waarbij Jacco zichzelf kon testen op de 10 gedragsaspecten die van invloed zijn op de motivatie van de leerling. En dat we dan deze testen met elkaar konden vergelijken zodat we konden zien of Jacco hetzelfde dacht over zijn invloed op de motivatie van de leerlingen, als hoe de klas over Jaccos invloed dacht.
De 10 gedragsaspecten zijn:
1)duidelijkheid
2)informatie over het werk
3)vriendelijk
4)eisen van de docent
5)gelegenheid tot prestatielevering
6)taakzelfstandigheid
7)toekomstperspectief
8)bevestiging
9)verwachtingen
10)voorbeeld
In de les
Tijdens de bijeenkomst hebben we een aantal activiteiten gedaan m.b.t. motivatie.
-Jacco had als activiteit, biografisch perspectief bedacht. Hierbij moesten we vertellen wie ons heeft gemotiveerd tot deze opleiding? Of wat/ hoe we graag wilde zijn?
-Sarah, Emma en Nicolien hadden een lachspel bedacht. Ze hadden een stencil uitgdraaid met grappige plaatjes en tekstjes. We gingen met zn allen in een kring staan en dan de plaatjes bekijken en de bedoeling was dat we dan met zn allen een lachbui zouden krijgen. De gedachten hierachter is dat je met het produceren van forse decibels niet alleen je frustraties weg werkt maar ook je innerlijke kracht genereert.
-Daarna hebben we de motivatie test van Sandra gedaan. De score liep van 1 t/m 5 waarbij 1 staat voor niet duidelijk en 5 voor duidelijk. Het resultaat was:
Gedragsaspectenscore Jaccoscore klas
Duidelijkheid33
Informatie over het werk22
Vriendelijk44
Eisen van de docent23
Gelegenheid tot prestatielevering44
Taakzelfstandigheid54
Gedragsaspectenscore Jaccoscore klas
Toekomstperspectief33
Bevestiging43
Verwachtingen33
Voorbeeld23
-Als laatste hadden Suzanne en ik nog een rollenspel bedacht. We voerde een gesprek waarin de een de ander ging motiveren. Het gesprek erover dat ik minder gemotiveerd was om mijn opleiding te blijven volgen nu ik eenmaal stage liep en liever gewoon ging werken dan weer 1 ½ jaar naar school te gaan. Suzanne deed wat motivatie taktieken en het voornaamste wat we hiervan leerden was dat Suzanne dingen aankaarte waardoor ik zélf na ging denken over mijn keuze en de voors en tegen tegen elkaar af ging wegen.
We hebben ook nog intervisie gedaan aan het einde van de bijeenkomst. Hierin bespraken we wat het meest motiverende voor je is geweest in je opleiding. Ik vertelde dat een verpleegkundige tijdens mijn 2e stage mij heeft gemotiveerd door haar manier van werken, hoe ze omging met patiënten. Deze verpleegkundige kon goed handelen, overzag alles, was inspirerend en enthousiast, raakte niet gestrest, is zelf verzekerd en had veel kennis. Ik zou deze eigenschappen ook graag willen hebben.
Van deze les heb van ik geleerd hoe je mensen kunt motiveren en welke aspecten daarbij van belang zijn.