Inhoud blog
  • POSTER PRESENTATIE
  • Persoonlijke introductie
  • De cursus: Ondersteuning bij professionele ontwikkeling
  • Thema 12 - Presentatie
  • Thema 11 - Sfeer creëren
  • Thema 10 - De gedemotiveerde leerling
  • Thema 9 - Teambuilding
  • Thema 8 - Relationele Emotieve Therapie
  • Thema 7 - Tips voor een goede coach
  • Thema 6 - Gespreksvoering
  • Thema 5 - Tussenevaluatie
  • Thema 4 - Persoonlijke kwaliteiten
  • Thema 3 - Macht & Affectie
  • Thema 2 - Psychologie van het leren
  • Thema 1 - Groepsdynamica
  • Leerroute
  • Start Assessment
    Zoeken in blog

    Archief
  • Alle berichten
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Ondersteuning bij Professionele Ontwikkeling
    Keuzecursus - Hogeschool Utrecht
    09-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema 1 - Groepsdynamica

    xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> 

    Thema 1    Groepsdynamica                                 

     

    Groepsdynamica is gericht op een procesmatige benadering van groepen. Het was lastig om over dit onderwerp informatie te vinden die betrekking heeft op algemene groepen. Over groepswerk en werken met groepen patienten in de psychiatrie kon ik wel informatie vinden. Omdat ik dacht dat voor de cursus bedoeld werd werken in ‘normale’ groepen, heb ik alleen de volgende informatie gevonden. Het gaat over een cursus groepsdynamica.

     

    Voorfase:

    Het ontwerp van een groep:

    -          sociale omgeving van de groep;

     

    Eerste hoofdfase:

    -          hoofdaandacht voor de taak, doelstelling en werkwijzen van de groep,

    -          positiebepaling ten aanzien van de externe krachten,

    -          inhoudsniveau en procedureniveau centraal;

     

    Tweede hoofdfase:

    -          hoofdaandacht voor de onderlinge relaties in de groep,

    -          stellingname ten opzichte van elkaar,

    -          interactieniveau staat centraal;

     

    Derde hoofdfase:

    -          hoofdaandacht voor de groepsleden zelf,

    -          standpuntbepaling met betrekking tot het eigen zelf in de groep,

    -          bestaansniveau staat centraal.

    In de les

    De bijeenkomst werd begonnen met een spelletje, waarbij iedereen een papier voor zich kreeg. We kregen 5 minuten de tijd om achter elke beschrijving een naam te schrijven en elke naam mocht maar 1 keer voorkomen op het lijstje. Dit was een soort test om te kijken hoe goed we elkaar kenden.

     

    Vind iemand in het lokaal die….

    1)       lid is                                                                                       Suzanne

    2)       meer dan 5 keer is verhuisd                                                      Romy

    3)       enig kind is                                                                             Karina

    4)       iets doet aan internationale vrouwendag                                     Fasila

    5)       jaar EK voetbal in de kroeg volgde                                             Emma

    6)       in een studentenhuis woont                                                      Nicolien

    7)       een teamsport doet                                                                  Renee

    8)       verliefd is                                                                                 Sarah

     

    Ook hebben we ons bezig gehouden met intervisie met de incidentiemethode. De incident methode is een manier om een situatie of een gebeurtenis (incident) op een efficiënte en productieve manier te bespreken en ervan te leren. Stel een voorzitter aan die de tijd en de procedure bewaakt en een notulist die aantekeningen maakt tijdens het gesprek. De methode bestaat uit 7 stappen en mocht 30 minuten duren.

     

    1)       Vertellen                      (5 min.)

    2)       Vragen bedenken          (2 min.)

    3)       Vragenstellen               (5 min.)

    4)       Analyse                       (5 min.)

    5)       Reactie                        (3 min.)

    6)       Discussie                     (5 min.)

    7)       Conclusie                     (5. min)

     

    Het lijkt mij wel een goede manier om een gebeurtenis te bespreken, alleen is de tijd die ervoor staat best wel kort. Ook kregen we een stencil met informatie over groepsdynamica. Van deze les heb ik geleerd dat groepsdynamica de studie is van het gedrag van mensen in kleine groepen. Veel menselijk gedrag kan beter begrepen worden door aandacht voor de groepen waarin dat gedrag plaatsvindt. De professional in de gezondheidszorg werkt in, met en voor groepen. Deze groepen beïnvloeden het gedrag van de professional en beïnvloeden haar/ zijn (professionele) ontwikkeling. Groepen vormen de brugfunctie tussen individu en maatschappij en bepalen daarmee de wijze waarop de professional zijn beroep kan uitoefenen.

    Tijdens mijn stage heb ik een groep patiënten begeleid bij het volgen van hun therapieprogramma. Als voorbereiding op het begeleiden van deze groep patiënten heb ik eerst informatie gezocht over groepsdynamica. Ik merkte dat het belangrijk is dat de groep je vertrouwd en als leider ziet. Wanneer je veel ruimte over laat krijgen deze patiënten het idee dat je geen leiding geeft en volgen ze je instructies niet meer op omdat zij het gevoel hebben niet naar je te hoeven luisteren. In mijn 3e begeleidingstraject geef ik meer toelichting op het begeleiden van een groep.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!