Thema 2: Psychologie v/h leren xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Leren à persoonlijke vaardigheden à leren leren à reflecteren
Terugdenken en overzien, nadenken over jezelf, je gedrag of een activiteit. Doel van het reflecteren is het vergroten van begrip en inzicht en het verbeteren van je gedrag. Reflecteren op het leerproces kan je helpen om effectiever te leren en om de leerstof beter te onthouden.
Sinds het proefschrift van Vermunt (1992) zijn leerstijlen in Nederland in de mode. Een leerstijl is een karakteristieke wijze van aanpak van de studie, net als een rijstijl een karakteristieke manier van autorijden is. Bij Vermunt is een leerstijl een mengsel van:
- Cognitieve verwerkingsstrategieën, bv. diepgaande en stapsgewijze verwerking
- Regulatiestrategieën, bv. Zelfsturing en externe sturing
- Mentale eermodellen of opvattingen over de eigen leer- en denkprocessen
- Leeroriëntaties of studiemotieven
Vermunt onderscheidt uiteindelijk vier leerstijlen:
- De betekenisgerichte leerstijl: een mengsel van vooral diepgaande verwerking, zelfsturing en bepaalde opvattingen en motieven
- De reproductiegerichte leerstijl: een mengsel van vooral stapsgewijze verwerking en externe sturing
- De toepassingsgerichte leerstijl: vooral een kwestie van opvattingen en motieven
- Een ongerichte leerstijl: gekenmerkt vooral door het ontbreken van sturing, ambivalente motieven en bepaalde opvattingen over studeren.
In de les
We gingen deze les naar buiten omdat het lekker weer was en niemand zin had om binnen te blijven zitten. Ik had een boekje meegenomen waarin het leren leren werd uitgelegd. Hierin staan kleine testjes om het geheugen te trainen en informatie over een goede manier van leren. Er staat bijvoorbeeld in dat je na 15 minuten iets over hetzelfde onderwerp gehoord of gelezen hebt, je je aandacht en intresse gaat verliezen en je minder leert. Daarom moet je tijdens het leren zoveel mogelijk afwisselen. Je hoeft niet altijd van onderwerp te wisselen, je kan bijvoorbeeld ook eerst 10 minuten franse woorden leren en daarna even naar het franse journaal kijken. Zo wissel je af en daardoor behoud je je intresse en daarmee de aandacht. Buiten hadden we ons in 2 groepen verdeeld. Sandra vertelde haar informatie over het leren aan ons groepje en we deden een spel om het geheugen te trainen. Het spel was Ik ga op vakantie en ik neem mee
. Wat ik in deze les heb geleerd is dat er een veel verschillende leerstijlen zijn en dat er niet één goede leerstijl is maar dat het vaak afhankelijk is van de persoon welke leerstijl bij hem of haar past. Verder vond ik het grappig dat er veel (kleine) testen zijn om je geheugen te trainen.
|