Inhoud blog
  • POSTER PRESENTATIE
  • Persoonlijke introductie
  • De cursus: Ondersteuning bij professionele ontwikkeling
  • Thema 12 - Presentatie
  • Thema 11 - Sfeer creëren
  • Thema 10 - De gedemotiveerde leerling
  • Thema 9 - Teambuilding
  • Thema 8 - Relationele Emotieve Therapie
  • Thema 7 - Tips voor een goede coach
  • Thema 6 - Gespreksvoering
  • Thema 5 - Tussenevaluatie
  • Thema 4 - Persoonlijke kwaliteiten
  • Thema 3 - Macht & Affectie
  • Thema 2 - Psychologie van het leren
  • Thema 1 - Groepsdynamica
  • Leerroute
  • Start Assessment
    Zoeken in blog

    Archief
  • Alle berichten
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Ondersteuning bij Professionele Ontwikkeling
    Keuzecursus - Hogeschool Utrecht
    11-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema 3 - Macht & Affectie

    Thema 3    Macht & affectiexml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

     

    De "Roos van Leary"

     

    Ontstaan

    Leary heeft in 1957 een model ontworpen waarmee relaties tussen mensen ik kaart gebracht kunnen worden: de zogenaamde "Roos van Leary". Dit model kan behulpzaam zijn voor het verkrijgen van meer zicht op het betrekkingsniveau.

     

    Inhoud

     

    Uit veel onderzoeken in de sociale wetenschappen naar menselijke relaties komen telkens twee hoofddimensies naar voren:

    1. een dimensie rond controle, invloed en dominantie;

    2. een dimensie rond intimiteit en affectie.

     

    Dat wil zeggen, wanneer mensen met elkaar omgaan, speelt er enerzijds steeds iets van macht en invloed of het ontbreken daarvan en anderzijds iets van persoonlijke afstand of nabijheid.

     

    De eerste dimensie betreft de mate waarin mensen invloed op elkaar uitoefenen. Aan het ene uiterste van deze dimensie vinden we "veel invloed" (macht, overheersing, dominantie en dergelijke), aan het andere uiterste "weinig invloed" (volgzaamheid, onderwerping en dergelijke). De invloedsverdeling tussen gesprekspartners kan dan ook verschillende vormen aannnemen. Wanneer de invloedsverdeling gelijk is, spreken we van een symmetrische relatie. Wanneer ze ongelijk is van een complementaire relatie.

     

    De tweede dimensie betreft de vraag naar hoe persoonlijk of afstandelijk de betrokkenen met elkaar omgaan. Op deze dimensie gaat het meer om vragen van samenwerking of tegenwerking, sympathie of antipathie, affectie of afwijzing en alle varianten hiertussen. Aan het ene uiterste van de samenwerkingskant plaatsen we coöperatieve gedragingen als ondersteunen, helpen en assisteren; aan het andere uiterste allerlei gedragingen die juist afstand scheppen en tegenwerking impliceren.

     

    Gaat de eerstgenoemde dimensie over de thematiek "boven of onder", de tweede dimensie gaat over "dichtbij of veraf" ofwel "samen of tegen". Leary heeft zijn model gebaseerd op deze twee dimensies: de "boven-onder" dimensie tekent hij verticaal, de "tegen-samen" dimensie horizontaal. (Zie figuur a). Met dit model kunnen we symmetrische en complementaire interacties beter aangeven. In principe zijn heel wat symmetrische en complementaire interacties denkbaar. Telkens wanneer gedrag uit een bepaalde sector, zeg leidend gedrag of agressief gedrag, beantwoord wordt met gelijksoortig gedrag, dus met eveneens leidend of agressief gedrag, is dit een symmetrische interactie. Telkens wanneer gedrag uit een bepaalde sector, bijvoorbeeld weer leidend of agressief gedrag, beantwoord wordt met gedrag uit de tegenoverliggende sector in de andere cirkelhelft, dus met afhankelijk of met opstandig gedrag, is dit een complementaire interactie. Op grond hiervan zijn de complementaire interacties uit figuur b mogelijk.

     

    - leidend-afhankelijk, en omgekeerd: afhankelijk-leidend;

    - helpend-meewerkend, en omgekeerd: meewerkend-helpend;

    - competitief-agressief, en omgekeerd: agressief-competitief.

     

    Wat bertreft symmetrie komen de volgende patronen in groepen het meest voor:

    - meewerkend-meewerkend ("samen"-"samen");

    - afhankelijk-afhankelijk ("samen"-"samen");

    - agressief-agressief ("tegen"-"tegen");

    - competitief-competitief ("tegen"-"tegen").

     

    Met andere woorden: "Boven"-gedrag roept "Onder"-gedrag op, het tegenovergestelde dus. Daarentegen roept "Samen"-gedrag "Samen"-gedrag op en "Tegen" roept "Tegen"-gedrag op.

    Boven/onder : wie is de baas?

    Samen/tegen: met of tegen elkaar?

     

    Samenvatting

    Hieronder staat een samenvattend overzicht van de acht sectoren in de Leary-roos door per sector het betrekkingsniveau samen te vatten

     

    Taakgericht (A)                                    Relatiegericht (B)

    Dominant (boven) gedrag

    tegenwerking  xml:namespace prefix = v ns = "urn:schemas-microsoft-com:vml" /> samenwerking

    Onderdanig (onder) gedrag

    Boven - Tegen (BT) = "Kijk naar mij en voel je minderwaardig"

    Boven - Samen (BS) = "Je moet maar naar mij luisteren"

    Samen - Boven (SB) = "Wij mogen elkaar graag"

    Tegen - Boven (TB) = "Wees bang voor mij"

    Tegen - Onder (TO) = "Verwerp me, haat me maar"

    Onder - Tegen (OT) = "Bemoei je maar niet met mij"

    Onder - Samen (OS) = "Je moet mij helpen en leiding geven"

    Samen - Onder (SO) = "Zeg maar wat je wilt; ik ben tot alles bereid"

     

    Doorbreek het patroon door:

    •           meldt wat je gevoel is wat de ander je geeft

    •           A -> B maken en B -> A maken

    •           A = Taakgericht, B = Relatiegericht

     

    Werking

    Hoe stel jij je op in sociale relaties

     

    Lees de onderstaande lijst met uitspraken door en omcirkel die uitspraken die volgens jou van toepassing zijn op jouw gedrag. Omcirkel vervolgens dezelfde gekozen nummers in het scoreformulier.Het hoogste aantal omcirkelingen per kolom bepaalt je voorkeursgedrag. Ga bij jezelf na of dat klopt

     

    In de les

    In de les hebben we de roos van Leary ingevuld. Eigenlijk was dit voor de les al de bedoeling, maar het internetprogramma deed bij mij een beetje vreemd. In de les hebben we eerst aan elkaar uitleg gegeven over de roos van leary en de werking hiervan en over andere onderdelen van macht en affectie, zoals verschillende intonaties in stem, en verschillende houdingen die je aan kunt nemen in gesprekken en hoe anderen hierop reageren.

     

    Vragenlijst

    1 kan opdrachten geven                                                  31. Dankbaar

    2. kan voor zichzelf zorgen                                               32. Behulpzaam

    3. hartelijk en met begrip                                                 33. Kan fouten van anderen niet verdragen

    4. bewondert/imïteert anderen                                       34. onafhankelijk

    5. is het met iedereen eens                                            35. houdt van verantwoordelijkheid

    6. schaamt zich voor zichzelf                                           36. heeft gebrek aan zelfvertrouwen

    7. wil graag bevestiging                                                   37. laat anderen besluiten nemen

    8. geeft altijd advies                                                          38. vindt iedereen aardig

    9. verbitterd                                                                         39. wil graag dat er voor hem gezorgd wordt

    10. met groot hart/onbaatzuchtig                                    40. baast over anderen

    11. opschepperig                                                              41. zachtmoedig

    12. zakelijk                                                                          42. bescheiden

    13. kan streng, zijn wanneer dat nodig is                     43. snel gehoorzamend

    14. koud en zonder gevoel                                              44. overbeschermend

    15. klaagt wanneer nodig                                                45. vaak onvriendelijk

    16. samenwerkingsgezind                                              46. door anderen gerespecteerd

    17. klagerig                                                                         47. opstandig tegen vanalles

    18. kritisch op anderen                                                    48. gepikeerd als anderen de baas spelen

    19. kan gehoorzamen                                                      49. assertief en vertrouwend op zichzelf

    20. wreed en onhartelijk                                                  50. sarcastisch

    21. afhankelijk                                                                    51. verlegen

    22. dictatoriaal                                                                   52. egoistisch

    23. dominerend                                                                 53. sceptisch, twijfelzuchtig

    24. goede omgang met anderen is belangrijk            54. open en direct

    25. moedigt anderen aan                                                55. koppig

    26. zorgt graag voor anderen                                          56. gemakkelijk beinvloedbaar

    27. vastberaden maar rechtvaardig                               57. denkt alleen aan zichzelf

    28. altijd weer vriendelijk                                                 58. toegeeflijk naar anderen

    29. ziet fout door de vingers                                            59. lichtgeraakt

    30. goede leider                                                                60. wil graag troosten

                                                                                                  61. geeft snel toe

                                                                                                  62. vol respect voor gezag

    *zie score-formulier onderaan pagina                          63. aardig gevonden worden

                                                                   64. goedgelovig

     

    1. De sector Boven-Samen (BS) (leidend)

    Zo denk je over jezelf: ik ben sterker, beter dan jij; Ik overzie "het"

    Zo denk je over de ander: jij bent zwak en hulpbehoevend

    Je houding tegenover de ander: jij moet naar mij luisteren

     

    Zo gedraag je je:

    Verbaal gedrag (praten): de ander raad geven, beïnvloeden, iets adviseren, dingen regelen en organiseren voor de ander, leiding nemen, beslissingen nemen, tijd bewaken. In "wij-termen" praten als het feitelijk om de eigen mening gaat. 

     

    Non-verbaal gedrag (manier van doen): luide stem opzetten, met veel poeha praten, aan het hoofd van de tafel gaan zitten, veelvuldig rondkijken, niet goed luisteren naar anderen en tekenen van ongeduld vertonen als anderen te lang aan het woord zijn, gespannen houding, serieus gezicht, knipogen naar andere leiders.

    Opgeroepen reacties: gehoorzaamheid, afhankelijkheid, (concurrentie)

     

    2. De sector Boven-Tegen (BT) (concurrerend)

    Zo denk je over jezelf: ik ben beter dan wie ook, ik vertrouw alleen op mezelf

    Zo denk je over de ander: jij bent vijandig en zwak

    Je houding tegenover de ander: kijk naar mij en voel je minderwaardig

     

    Zo gedraag je je:

    Verbaal gedrag (praten): indruk maken op de ander, hoog over jezelf opgeven, in competitie gaan met andere leiders, kritiek negeren, geen interesse tonen voor anderen of voor samenwerking, steeds het initiatief in handen houden, veel zinnen met "ik" beginnen

     

    Non-verbaal gedrag (manier van doen): veel en hard praten, anderen onderbreken, rechtop zitten of staan, opvallende gebaren maken om aandacht te trekken, te onpas opstaan, als een ander iets zegt of doet gaan gapen, wegkijken, tekenen van verveling of ongeduld vertonen

     

    3. De sector Tegen-Boven (TB) (agressief)

    Zo denk je over jezelf: ik ben kwaad, bedreigend

    Zo denk je over de ander: jij bent vijandig en waardeloos

    Je houding tegenover de ander: wees bang voor mij

     

    Zo gedraag je je:

    Verbaal gedrag (praten): de ander bekritiseren, normen en discipline eisen, laten zien dat de ander tekort schiet, de ander uitlachen, kleineren, kwaad zijn op de hele groep, schelden, sancties voorstellen en toepassen

     

    Non-verbaal gedrag (manier van doen): luid praten, schreeuwen als men niet luistert, anderen

    onderbreken, dreigend aankijken, vuisten ballen van woede, kwetsbare mensen als mikpunt kiezen, je afzetten tegen de groep, mimiek van kwaadheid

     

    4. De sector Tegen-Onder (TO) (opstandig)

    Zo denk je over jezelf: ik ben anders dan anderen, ik heb niemand nodig

    Zo denk je over de ander: jij bent onbetrouwbaar, jij mag mij niet

    Je houding tegenover de ander: verwerp me, haat me maar

     

    Zo gedraag je je:

    Verbaal gedrag (praten): kritische vragen stellen, niet geloven wat de ander zegt, alle positieve gevoelens ontkennen of niet horen, conflicten uitlokken door de ander uit te dagen, boos te maken of af te wijzen, steeds wijzen op het verschil tussen jezelf en de ander, overal tegen zijn, hulpaanboden belachelijk maken

     

    Non-verbaal gedrag (manier van doen): niet veel zeggen, maar als je wat zegt vinnig en scherp, de ander in de gaten houden, boos kijken, "nee"-schudden als de ander iets zegt, buiten de groep gaan zitten, afzijdig, anderen nooit aanraken of aangeraakt willen worden, bokkig, onsociaal erbij zitten

     

    5. De sector Onder-Tegen (OT) (teruggetrokken)

    Zo denk je over jezelf: ik doe alles verkeerd, het is mijn eigen schuld

    Zo denk je over de ander: jij bent bedreigend

    Je houding tegenover de ander: bemoei je maar niet met mij

     

    Zo gedraag je je:

    Verbaal gedrag (praten): zelfverwijten maken, jezelf afbreken, "slecht" noemen, alle kritiek en boosheid van anderen op jezelf betrekken, falen van de groep aan jezelf wijten, bijna niets zeggen op eigen initiatief

     

    Non-verbaal gedrag (manier van doen): de ander niet aankijken, in elkaar gedoken zitten, zuchten, snikken, antwoorden met gebaren in plaats van met woorden (schouders ophalen, ja-knikken), star en onbeweeglijk erbij zitten, bijna niets zeggen, zacht praten en stuntelig naar woorden zoeken

    Opgeroepen reacties: afstand, agressie, afkeuring, (hulp)

     

    6. De sector Onder-Samen (OS) (afhankelijk)

    Zo denk je over jezelf: ik ben zwak en gewillig, ik heb hulp nodig

    Zo denk je over de ander: jij bent steviger dan ik

    Je houding tegenover de ander: jij moet mij helpen en leiding geven

     

    Zo gedraag je je:

    Verbaal gedrag (praten): de ander om raad vragen, vragen om leiding, uitleg, je moeilijkheden aan een ander voorleggen, goedkeuring vragen, met iedereen instemmen, bewondering voor iedereen uitspreken, op vragen antwoorden dat je het niet weet of niet kunt,

     

    Non-verbaal gedrag (manier van doen): teruggetrokken plekje in de groep, schuchter, afwachtende houding, verlegen glimlachen, blozen, antwoorden met gebaren in plaats van woorden (ja-knikken, nee schudden, hulpeloos schouders ophalen), tegen anderen opkijken - vooral tegen 'leiders' - weinig en zacht spreken.

    Opgeroepen reacties: agressie, irritatie, (autoritair gedrag), (hulp)

     

    7. De sector Samen-Onder (SO) (meewerkend)

    Zo denk je over jezelf: ik ben vriendelijk, aardig en meegaand

    Zo denk je over de ander: jij bent ook vriendelijk en aardig

    Je houding tegenover de ander: zeg maar wat je wilt; ik wil wel meewerken

     

    Zo gedraag je je:

    Verbaal gedrag (praten): met de ander instemmen, hem naar de mond praten, gelijk geven, de ander vleien en bewonderen, respect uitdrukken voor 'leiders', het gedrag van de ander goed praten, in algemene termen praten (je, men, iedereen), jezelf wegcijferen door toevoegingen als 'misschien', 'als ik iets mag zeggen', 'ik weet niet of dit juist is, maar ....'

     

    Non-verbaal gedrag (manier van doen): beleefd erbij zitten, naar ander opkijken, veel ja-knikken, glimlachen, gedienstig zijn, lachen om ieder grapje, verlegen worden als mensen kritiek op je hebben, je plaats weten in de groep, goed gehumeurd zijn, niet zoveel zeggen en niet met een luide stem

    Opgeroepen reacties: agressie (angst, onderwerping) (autoritair gedrag)

     

    8. De sector Samen-Boven (SB) (ondersteunend)

    Zo denk je over jezelf: ik ben evenwichtig, betrouwbaar en sympathiek

    Zo denk je over de ander: jij bent ook evenwichtig en sympathiek

    Je houding tegenover de ander: wij mogen elkaar graag

     

    Zo gedraag je je:

    Verbaal gedrag (praten): de ander op zijn gemak stellen, moed inspreken, troosten, opbeuren, positieve dingen opmerken, uitnodigen tot samenwerking, vriendelijk en attent zijn, begrip tonen, meeleven, conflict in de groep niet ernstig nemen, leuke opmerkingen maken

     

    Non-verbaal gedrag (manier van doen): vriendelijk kijken, veel oogcontact zoeken, de ander vriendelijk aanraken (schouderklop, vriendelijke por), veel lachen, het zonnetje in de groep zijn, met iedereen bezig zijn, veel praten en anderen bij de groep betrekken door ze iets te vragen of aan te bieden

    Opgeroepen reacties: concurrentie, bewondering, agressie, (onderwerping)

     

    Mijn score kwam uit tussen Samen-Boven en Boven- Samen, ik denk dat dit wel klopt want ik vind de beschrijvingen grotendeels wel bij mij passen.

     

    Score-formulier

    1          2          13        15        19        31        16        32

    30        12        18        48        36        4          3          10

    35        34        27        53        42        7          24        25

    46        49        54        59        61        62        63        26

    8          11        33        9          41        21        28        29

    23        52        45        17        43        37        38        44

    40        57        50        55        51        39        56        58

    22        14        20        47        6          64        5          60

    BS       BT        TB        TO      OT        OS       SO       SB



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!