Inhoud blog
  • POSTER PRESENTATIE
  • Persoonlijke introductie
  • De cursus: Ondersteuning bij professionele ontwikkeling
  • Thema 12 - Presentatie
  • Thema 11 - Sfeer creëren
  • Thema 10 - De gedemotiveerde leerling
  • Thema 9 - Teambuilding
  • Thema 8 - Relationele Emotieve Therapie
  • Thema 7 - Tips voor een goede coach
  • Thema 6 - Gespreksvoering
  • Thema 5 - Tussenevaluatie
  • Thema 4 - Persoonlijke kwaliteiten
  • Thema 3 - Macht & Affectie
  • Thema 2 - Psychologie van het leren
  • Thema 1 - Groepsdynamica
  • Leerroute
  • Start Assessment
    Zoeken in blog

    Archief
  • Alle berichten
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Ondersteuning bij Professionele Ontwikkeling
    Keuzecursus - Hogeschool Utrecht
    13-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema 5 - Tussenevaluatie

    Thema 5   Tussenevaluatiexml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

     

    Als voorbereiding op vandaag moesten we de levenslijst invullen:

     

    ·     Basisschool                 1988

    • Middelbare school         1996
    • Eerste baantje              1999
    • Mavo diploma                2000
    • Havo diploma                2003
    • Studeren                      2003
    • Veranderd van werk       2004
    • Vriend                          2005
    • Rijbewijs                       2005

     

    Vandaag hielden we de bijeenkomst buiten en gingen we een wandeltocht maken. Tijdens deze tocht ging je telkens in afwisselende groepjes van 2 opdrachten uitvoeren. De bedoeling van de opdrachten was dat je een link legde tussen de opdrachten en je begeleiderschap. De eerste opdracht was vertel elkaar over je kernkwaliteiten. Ik deed deze opdracht met Valentine, dit is haar kernkwadrant.

     

    Kernkwaliteit                                                  Valkuil

    Enthousiast                                                     Overal aan mee doen

     

    Allergie                                                          Uitdaging

    Vastgeroest                                                     Enthousiast voor bepaalde dingen, niet voor alles

     

    En dit is er één van mij die we besproken hadden:

    Kernkwaliteit                                                  Valkuil

    Rustig                                                             Verlegen

     

    Allergie                                                          Uitdaging

    Overderven doen                                               Wel rustig, maar niet te stil

     

     

    De tweede opdrachten was het bespreken van de levenslijst. Deze opdracht deed ik samen met
    Romy.We hebben het over de emigratie van Romy gehad. Ze vertelde hoe het was om in een ander land te komen waar ze geen familie had wonen en dat ze het doet om haar studie te kunnen volgen. En dat ze het nu erg naar haar zin heeft hier, maar wel graag weer naar haar familie zou willen als dat wat vaker kon. Ik vind het heel knap van haar om zover bij je familie vandaan te zijn in een ander land.

     

    Bij de derde opdracht moest je elkaar begeleiden tijdens het wandelen. Het was de bedoeling dat de één z’n ogen dicht hield en dat de ander dan zonder woorden en elkaar aan te raken de ander ging begeleiden. Dit was erg lastig om het zonder woorden en zonder elkaar aan te raken te doen. Dus deden wij het alleen zonder woorden. Ik ging Suzanne begeleiden en zij daarna mij. Dit was echt grappig om te doen, ik liet haar eerst gewoon rustig vlakbij mij lopen, maar als ik dan zei iets naar rechts ging ze gelijk een kwartslag naar rechts haha dus toen heb ik haar maar af en toe vast gehouden wanneer we iets van richting moesten veranderen. Ik vond het ook leuk om zo met mijn ogen dicht te lopen, het is wel een erg apart gevoel, je bent de hele tijd een soort van gespannen omdat je niet kan zien wat er gaat gebeuren en je spieren zich daarom aanspannen om snel te kunnen reageren als je ineens zou moeten rennen of dreigt te vallen. Hierdoor ging ik heel langzaam lopen, veel langzamer dan wanneer je met je ogen open zou lopen. Ik had wel het idee dat ik op Suzanne kon vertrouwen.

     

    Als laatste kregen we de opdracht om alleen te lopen en na te denken over hoe je nu bent als begeleider en hoe je jezelf in de toekomst ziet als begeleider.

    Ik denk dat ik wel iemand kan begeleiden wanneer ik me van tevoren verdiep in het onderwerp waarin de persoon begeleid wil gaan worden. Ik denk dat ik wel goed contact met mensen kan maken en ook een leider kan zijn. Ik denk wel dat ik in 1 op 1 contact iemand kan begeleiden, maar het begeleiden van een groep zie ik mezelf nog niet zo doen, omdat ik dan gemakkelijk mee zou gaan in de mening van groepsleden en daardoor niet aan de draad van wat ik wil leiden vast kan houden. In 1 op 1 of 1 op 2 á 3 contact kan ik dat al wel.

     

    Goede eigenschappen voor een begeleider vind ik:

    • rustig/ de tijd kunnen nemen voor de ander
    • begrip tonen voor de ander
    • duidelijk zijn
    • eerlijk zijn
    • goed overzicht hebben
    • interesse tonen
    • de rode draad in de gaten houden
    • doelen kunnen stellen
    • goede balans hebben tussen serieus kunnen zijn en humor hebben
    • goed kunnen luisteren
    • goed kunnen reflecteren
    • respect hebben voor elkaar
    • elkaar kunnen vertrouwen
    • open staan voor feedback en andere inzichten

    Relatie tussen de opdrachten en mijn begeleiderschap

    Uit de eerste opdracht heb ik meegekregen dat ik denk dat mijn kwaliteit uit mijn kernkwadrant, rustig zijn, wel een goede eigenschap is om een leider te kunnen zijn. Wanneer je continu zelf aan het woord bent, kan je mensen wel sturen, maar niet leiden in de zin van hen zélf leren dingen te doen.  

    Uit de tweede opdracht kan ik halen dat je goed naar elkaar moet kunnen luisteren, respect moet hebben en begrip voor elkaar moet kunnen tonen. De derde opdracht bewijst voor mij dat je op elkaar moet kunnen vertrouwen. En van de vierde opdracht heb ik geleerd dat ik op de goede weg ben om begeleider te worden en dat ik aan het begeleiden van groepen wat meer aandacht kan besteden omdat ik hier denk moeite mee te hebben. Wat ervaring hiermee opdoen kan misschien mijn beeld hierover veranderen.

     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!