Thema 5 Tussenevaluatiexml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Als voorbereiding op vandaag moesten we de levenslijst invullen:
- Middelbare school 1996
- Eerste baantje 1999
- Mavo diploma 2000
- Havo diploma 2003
- Studeren 2003
- Veranderd van werk 2004
- Vriend 2005
- Rijbewijs 2005
Vandaag hielden we de bijeenkomst buiten en gingen we een wandeltocht maken. Tijdens deze tocht ging je telkens in afwisselende groepjes van 2 opdrachten uitvoeren. De bedoeling van de opdrachten was dat je een link legde tussen de opdrachten en je begeleiderschap. De eerste opdracht was vertel elkaar over je kernkwaliteiten. Ik deed deze opdracht met Valentine, dit is haar kernkwadrant.
Kernkwaliteit Valkuil
Enthousiast Overal aan mee doen
Allergie Uitdaging
Vastgeroest Enthousiast voor bepaalde dingen, niet voor alles
En dit is er één van mij die we besproken hadden:
Kernkwaliteit Valkuil
Rustig Verlegen
Allergie Uitdaging
Overderven doen Wel rustig, maar niet te stil
De tweede opdrachten was het bespreken van de levenslijst. Deze opdracht deed ik samen met Romy.We hebben het over de emigratie van Romy gehad. Ze vertelde hoe het was om in een ander land te komen waar ze geen familie had wonen en dat ze het doet om haar studie te kunnen volgen. En dat ze het nu erg naar haar zin heeft hier, maar wel graag weer naar haar familie zou willen als dat wat vaker kon. Ik vind het heel knap van haar om zover bij je familie vandaan te zijn in een ander land.
Bij de derde opdracht moest je elkaar begeleiden tijdens het wandelen. Het was de bedoeling dat de één zn ogen dicht hield en dat de ander dan zonder woorden en elkaar aan te raken de ander ging begeleiden. Dit was erg lastig om het zonder woorden en zonder elkaar aan te raken te doen. Dus deden wij het alleen zonder woorden. Ik ging Suzanne begeleiden en zij daarna mij. Dit was echt grappig om te doen, ik liet haar eerst gewoon rustig vlakbij mij lopen, maar als ik dan zei iets naar rechts ging ze gelijk een kwartslag naar rechts haha dus toen heb ik haar maar af en toe vast gehouden wanneer we iets van richting moesten veranderen. Ik vond het ook leuk om zo met mijn ogen dicht te lopen, het is wel een erg apart gevoel, je bent de hele tijd een soort van gespannen omdat je niet kan zien wat er gaat gebeuren en je spieren zich daarom aanspannen om snel te kunnen reageren als je ineens zou moeten rennen of dreigt te vallen. Hierdoor ging ik heel langzaam lopen, veel langzamer dan wanneer je met je ogen open zou lopen. Ik had wel het idee dat ik op Suzanne kon vertrouwen.
Als laatste kregen we de opdracht om alleen te lopen en na te denken over hoe je nu bent als begeleider en hoe je jezelf in de toekomst ziet als begeleider.
Ik denk dat ik wel iemand kan begeleiden wanneer ik me van tevoren verdiep in het onderwerp waarin de persoon begeleid wil gaan worden. Ik denk dat ik wel goed contact met mensen kan maken en ook een leider kan zijn. Ik denk wel dat ik in 1 op 1 contact iemand kan begeleiden, maar het begeleiden van een groep zie ik mezelf nog niet zo doen, omdat ik dan gemakkelijk mee zou gaan in de mening van groepsleden en daardoor niet aan de draad van wat ik wil leiden vast kan houden. In 1 op 1 of 1 op 2 á 3 contact kan ik dat al wel.
Goede eigenschappen voor een begeleider vind ik:
- rustig/ de tijd kunnen nemen voor de ander
- begrip tonen voor de ander
- duidelijk zijn
- eerlijk zijn
- goed overzicht hebben
- interesse tonen
- de rode draad in de gaten houden
- doelen kunnen stellen
- goede balans hebben tussen serieus kunnen zijn en humor hebben
- goed kunnen luisteren
- goed kunnen reflecteren
- respect hebben voor elkaar
- elkaar kunnen vertrouwen
- open staan voor feedback en andere inzichten
Relatie tussen de opdrachten en mijn begeleiderschap
|