16/10 Ze zag het ondraaglijke Vagevuur van Roddelaars en Lasteraars - Uniquely Mary
Vandaag is het feest van de grote mystica van het Heilig Hart, H. Margaretha Maria Alacoque. Juist door die ontmoeting leerde ze enorm veel over de deugd van de naastenliefde en de zonden daartegen en hoe ze in het Vagevuur worden gestraft. Ik wil me vandaag specifiek richten op de zonde van roddel en laster, een ongelooflijk veelvoorkomende zonde onder Katholieken. Er is een verhaal over een vrouw die ging biechten bij haar plaatselijke Priester. Ze beleed dat ze over sommige mensen in de parochie had geroddeld.
De Priester zei haar dat ze voor haar boete een veren kussen naar de klokkentoren van de kerk moest brengen en alle veren uit het kussen moest schudden. Ze deed wat hij haar had opgedragen en ging terug naar de Priester voor absolutie. Hij zei tegen haar: "Voordat ik je van je zonden kan verlossen, moet je nu naar het dorp gaan en alle veren oprapen die je hebt verspreid."
Ze zei tegen hem: "Maar vader, dat is onmogelijk." Hij antwoordde: "Dat is waar. Net zo onmogelijk als proberen de schade ongedaan te maken die je hebt aangericht door je naaste te belasteren." Nu, geeft dit ons een beeld van waarom we zoveel tijd in het Vagevuur moeten doorbrengen en hoe wijdverspreid onze zonden zijn in de invloed op anderen. En dit is iets wat de H. Margaretha Maria Alacoque zelf zag. Op een nacht bad ze voor twee mensen van hoge stand in de seculiere wereld die onlangs waren overleden, toen ze een visioen over het Vagevuur kreeg. Ze zag daar deze twee vrouwen van adel. Twee vrouwen van dezelfde stand in het leven, maar hun zuiveringsperiodes waren totaal verschillend. De ene, had zich schuldig gemaakt aan het ruïneren van de reputatie van veel van haar onderdanen.
Ze werd veroordeeld tot vele jaren Vagevuur. Hoeveel is veel? We weten het niet zeker, maar gezien de ernstige gevolgen van haar zonden, kun je er zeker van zijn dat ze verder gingen dan al het lijden dat ze op aarde had kunnen aanrichten. En dat is begrijpelijk. Wat ons echter echt verbaasde, was dat alle missen die voor deze dame werden opgedragen, eerst naar de zielen moesten gaan van de familieleden die geruïneerd waren door de roddels en laster die deze persoon over haar onderdanen had verspreid.
Nadat alle gebeden, aflaten en missen voor de gezinnen waren opgebruikt, werden ze aan haar toegeschreven, totdat ze haar volledige tijd in het Vagevuur had doorgebracht. De andere vrouw daarentegen was totaal anders. Ze werd veroordeeld tot evenveel dagen als ze jaren op aarde had geleefd vanwege de manier waarop ze haar onderdanen behandelde. Ze had de tekortkomingen en fouten van haar naasten met grote liefde verdragen. Mogelijk was ze zelfs een rolmodel voor hen op het gebied van naastenliefde.
Bovendien deed ze er alles aan om eventuele vijandigheid die ze jegens hen koesterde, te overwinnen. Zo zorgde het ene geval ervoor dat zonden tegen de naastenliefde ervoor zorgden dat de ene ziel langer in het Vagevuur moest lijden, terwijl in het andere geval het geven van liefdadigheid aan een broer en zus de tijd die de andere ziel in het Vagevuur doorbracht, verkortte. Roddelen is een van die dingen die lijkt op een besmettelijke ziekte die in Katholieke kerken heerst.
Het is alsof we het recht hebben om over anderen te roddelen omdat we Katholiek zijn. En we verdoezelen het door dingen te zeggen als: "Nu, je moet bidden voor die en die, want dit en dit en dat." En we lachen erom, omdat we het schattig vinden en denken dat het een soort simpel gebrek is. Maar dat woord dat je zei, wordt nu doorgegeven aan een ander en die persoon zal erdoor worden beïnvloed. En dan gaan ze anderen anders behandelen, enzovoort. En al die dingen, al dat kwaad dat wordt verspreid naar al die verschillende mensen, en degene die je een slechte reputatie hebt bezorgd.
Je hebt misschien iets gedeeld dat je niet had moeten delen, of je hebt iets verkeerds gezegd, en zo geven mensen nu minder liefde aan die ander, want dat is het doel van roddelen, toch? In het Vagevuur zullen we ervoor boeten. Alles tot het laatste beetje, tenzij we het volledig herstellen hier op aarde. En als je dat van het eerste verhaal hebt gehoord, kun je dat niet. Als je eenmaal geroddeld hebt, is het voorbij. Je kunt het niet goedmaken. Je excuses aanbieden is niet genoeg.
Want zelfs als we God vertellen dat het ons spijt en zelfs als we naar de biecht gaan, wordt die persoon nog steeds beïnvloed door de zonde die je hebt begaan. Daarom is het beter om gewoon je mond te houden en om deze genade te vragen.
Gebed tot het H. Hart van de H. Margaretha Maria Alacoque:
O H. Hart van mijn Heer en Redder Jezus Christus. Aan U wijd ik en offer ik mijn persoon op en mijn leven. Mijn daden, beproevingen en lijden, zodat mijn hele wezen voortaan alleen gebruikt mag worden in het liefhebben, eren en verheerlijken van U. Dit is mijn onherroepelijke wil om U volledig toe te behoren en alles te doen voor Uw liefde, en met heel mijn hart afstand te doen van alles wat U kan mishagen.
Ik neem U, O H. Hart, als het enige voorwerp van mijn liefde, de bescherming van mijn leven, het onderpand van mijn redding, de remedie tegen mijn zwakheid en onbestendigheid, de genoegdoening voor al de gebreken van mijn leven, en de veilige toevlucht in het uur van mijn dood.
Wees Gij, O meest barmhartige Hart, mijn rechtvaardiging voor God, uw Vader, en bescherm mij tegen zijn toorn, die ik zo terecht verdiend heb. Ik vrees alles vanwege mijn eigen zwakheid en kwaadaardigheid. Maar mijn volledige vertrouwen stellend in U, O Hart van liefde, hoop ik alles vanuit Uw oneindige goedheid.
Vernietig in mij alles wat U kan mishagen of weerstaan. Druk Uw zuivere liefde zo diep in mijn hart dat ik wil dat ik U nooit vergeet of van U gescheiden word. Ik smeek U door Uw oneindige goedheid: Geef dat mijn naam in U gegrift wordt. Want hierin leg ik al mijn geluk en al mijn glorie om te leven en te sterven als één van uw toegewijde dienaren. Amen.
Heilige Margaretha Maria, bid voor ons.
|