Inhoud blog
  • 23/12 Spirituele voorbereiding voor Kerstmis met de MOME zusters - O Crux Ave
  • Manuela Strack - over de valse kerk
  • Repost: Dienares van God Cora Evans - Virgin Mary Prophecies
  • 23/12 Bevrijd miljoenen zielen uit het Vagevuur deze Kerstmis - Uniquely Mary
  • 29/1/2005 Je zult de bergen zien afbrokkelen, de zeeën zien schommelen, en al het kwaad zal worden weggenomen. Jouw God komt en alles moet gereinigd worden. - Myriam Corsini
  • Boodschappen van OLVrouw van Zaro (tot 8/10)
  • ZALIG KERSTFEEST
  • 8/12 Ik vraag mijn kinderen: Waar rust jullie hart? Rust het in jullie Verlosser in de kribbe? - Jennifer
  • 14/12 Feest van de Heilige Lucia van Syracuse - Doe Boete! Verdubbel je gebeden - Marcos Tadeu Teixeira
  • Boodschappen aan Valentina Papagna (tot 9/12)
  • 21/12 Live met Moeder Gabrielle: Goddelijke Wil en de laatste beproeving van de mensheid - Mother & Refuge
  • 22/12 Ik zag het - wat de Bijbel zei komt eindelijk uit in 2026! - Great Miracles Avenue
  • 22/12 Mensen denken dat ze gezond bezig zijn - Niburu
  • 22/12 We hebben een probleem. De zon verliest plasma omdat een reusachtig magnetisch gat zich opent. - Stefan Burns
  • 19/12 Heb elkaar lief en blijf verenigd in deze adventstijd! - Angelica
  • 29/8/2025 Aanbid het Kruis, het Heilig Aanschijn, de Heilige Wonden, het Goddelijk Hart, het Kostbaarste Bloed, de Heilige Zijde, de Vader en Zijn Levengevende Geest, Die alles reinigt en heiligt - Mario D'Ignazio
  • 28/10/2024 Pr Dan Reehil - In de demonische wereld met een exorcist - 3
  • Boodschappen van OLVrouw van Zaro (tot 8/9)
  • 21/12 Koningin van de Vrede aan Ivan op 4/12/2025 en Edson Glauber op 5/7/2020 - Virgin Mary Prophecies
  • PROFETIE VAN EEN VULKAAN IN DE ZEE EN EEN TSUNAMI - GOLF VAN NAPELS - www.gloria.tv - Dank aan Martine
  • 20/12 Link tussen Garabandal en Fatima: groot wonder - wat er gebeurt in 15 min - Virgin Mary Prophecies
  • 19/12 Hoe afgunst stiekem achter al je zonden schuilgaat - Uniquely Mary
  • 19/12 Een waarschuwing aan vervolgers van Christenen - Great Miracles Avenue
  • 20/12 De Grote Waarschuwing zal gevolgd worden door de grote anti-waarschuwing - Mother & Refuge
  • Oorlogskwesties die niet opgelost raken
  • Rorate caeli
  • 16/12 Frankrijk is in duisternis gehuld. - Myriam en Marie
  • 17/12 Jullie die slecht behandeld worden - Zr Beghe
  • 14/12 Bekeer je en aanvaard vreugde en lijden, want de twee dingen houden elkaar in evenwicht! - Angelica
  • 11/12 Een Kerstgedicht - Maria voor de Goddelijke voorbereiding van harten
  • 28/10/2024 Pr Dan Reehil - In de demonische wereld met een exorcist - 2
  • 28/10/2024 Pr Dan Reehil - In de demonische wereld met een exorcist - 1
  • 19/12 Leonie Van Den Dijck - Virgin Mary Prophecies - 2
  • Wat je in je bereik moet hebben - leg het op of bij je huisaltaar:
  • 19/12 Ik stierf en Satan zei dit in de Hel - Great Miracles Avenue
  • Oorlogskwesties die niet opgelost raken
  • 17/12 Dit is wat God zei over het vieren van Kerstmis - Unknown Prophet
  • 19/12 Mariale profetieën van mystica Leonie Van Den Dijck - Virgin Mary Prophecies
  • 19/12 3I/Atlas X-factor - Stefan Burns
  • 19/12 Rusland wordt door de EU gechanteerd - Niburu
  • 13/12 Kinderen, wijd je aan naastenliefde, want dat is belangrijk voor God! - Angelica
  • 15/12 “De ultras zijn met weinig, maar luidruchtig” - fortesinfide.nl
  • 18/12 Hoeveel mensen weten dit eigenlijk? - Niburu
  • 18/12 Engeland wil verplichte tracking software installeren op smartphone - Niburu
  • 18/12 Er zijn te veel mensen met hoge bloeddruk - Niburu
  • 18/12 Medjugorje: profetische boodschap en instructies van de Koningin van Vrede voor Kerstmis 2025 - Virgin Mary Prophecy
  • 17/12 Bereid je voor, de ziekte verspreidt zich en de aarde beeft. - Luz de Maria - Revelaciones Marianas
  • 15/12 Luz de Maria
  • 10/12 De ondergang van de mens komt voort uit gebrek aan geloof - Robert Brasseur
  • 7/12/2004 Eucharistisch gebed gedicteerd aan Myriam Corsini
  • Oorlogskwesties die niet opgelost raken
  • 17/12 De anti-staart van 3I/Atlas is groter dan de afstand naar de maan - Silki
  • Ruimteweer
  • 17/12 Er komt een biologisch vaccinpaspoort in je lichaam - Niburu
  • 17/12 Het Nederlands leger heeft een groot probleem waarvan bijna niemand weet dat het bestaat - Niburu
  • 17/12 We hebben het gemist in 2025, maar het komt in 2026! - Great Miracles Avenue
  • 17/12 OLVrouw van Anguera: Pedro Regis verduidelijkt transsubstantiatie versus consubstantiatie - Virgin Mary Prophecies
  • 16/12 Waarom je gebeden zelden beantwoord worden - Uniquely Mary
  • 16/12 Elke Christen moet dit zien - Great Miracles Avenue
  • 13/12 Luz de Maria: OLVrouw van Guadalupe - Revelaciones Marianas
  • Boodschappen aan Pedro Regis (tot 16/12)
  • 14/12 DE TIJD IS OM, BEKEER JE, WEES DRAGERS VAN VREDE EN LIEFDE! - Angelica
  • 6/12 De hele wereld zal in vlammen opgaan - Myriam Corsini
  • 16/12 Waarom bereid Europa zich voor op een oorlog? - Niburu
  • 15/12 3I/Atlas heeft nu een gouden kleur, nu het aarde het dichtst nadert - Stefan Burns
  • 16/12 Profetie van Moeder Yvonne Aimée van Malestroit - Virgin Mary Prophecies
  • 12/12 Stop de conflicten zonder gemaar! - Angelica
  • 3/12 Mijn kinderen, bid voor de Kerk die uiteenvalt - Gisella Cardia
  • 8/12 Feest van de Onbevlekte Ontvangenis - Bekeer je, verander je leven, doe een inspanning! - Marcos Tadeu Teixeira
  • Boodschappen van OLVrouw van Zaro
    Zoeken in blog

    GOD IS LIEFDE!
    Archief
  • Alle berichten
    Mijn favorieten
  • Mijn Bibliotheek
  • Oude Blogsite
  • Levend_geloof

    18-10-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17/10 20.41 Pr Daniel

    17/10 20.41 Pr Daniel

    Bezinning: Basisgemeenschappen (8)

    De langste tekst in de apostolische aansporing van Paulus VI “Evangelii nuntiandi” (1975) handelt over de basisgemeenschappen, die de boodschap van het Evangelie willen brengen naar het hart van de massa.

    Er zijn echter twee soorten: groepen die zich buiten de Kerk opstellen en groepen die zich helemaal in de Kerk ontwikkelen. De eersten kunnen wel in sociologische zin basisgemeenschappen genoemd worden maar niet in kerkelijke zin. Ze leveren immers bittere kritiek op de Kerk, verzetten zich tegen de hiërarchie en vallen vlug ten prooi aan ideologische en politieke stromingen en partijen.

    In sommige streken komen ze op en groeien, op enkele uitzonderingen na, binnen de Kerk. Ze nemen dan deel aan het leven van de kerk, worden gevoed door haar keer en hechten zich aan haar herders. In dat geval ontstaan ze uit het verlangen het leven van de kerk intenser te beleven, of uit de wens en het zoeken naar een levenswijze die meer aan de menselijke natuur is aangepast. Dat kunnen de grotere gemeenschappen niet zo gemakkelijk bewerkstelligen, vooral niet in de grotere steden van onze tijd waar zovelen opeengehoopt en naamloos leven” (nr. 58).

    In andere gebieden daarentegen, komen deze basisgemeenschappen bijeen uit zucht tot kritiek op de kerk die ze zo graag als institutionele brandmerken en waartegen ze zich verzetten, aks waren zijzelf charismatische gemeenschappen, vrij van structuren en alleen geïnspireerd door het evangelie. Het is hun eigen zich tegen de hiërarchie en tegen de tekenen die uitdrukking zijn van de kerk openlijk te verzetten en ze af te wijzen. Want die kerk bestrijden ze radicaal. In die lijn wordt hun inspiratie al gauw ideologisch en niet zelden worden ze een prooi van een politieke keuze, een stroming of zelfs een instituut of partij, die ze dienen, wat niet zonder gevaren blijft” (nr. 58).

    De waarachtige basisgemeenschappen vormen een grote hoop voor de kerk omdat ze in dienst staan de plaatselijke kerk. Ziehier dan een reeks eigenschappen die de echte basisgemeenschappen kenmerken:

    Ze halen hun inspiratie uit het Woord Gods en niet uit de openbare opinie of populaire leerstellingen van politieke partijen, die opdat ogenblik opgang maken;

    Ze gaan niet mee met de verleiding om instellingen aan te klagen onder het mom van oprechtheid en hulpvaardigheid;

    Ze zijn sterk gehecht zowel aan de plaatselijke als aan de universele kerk en sluiten zich niet op in zichzelf alsof zij de ware kerk van Christus zouden zijn en de andere kerkelijke gemeenschappen verachten;

    Ze blijven gehecht aan de herders van de kerk en aan het kerkelijk leergezag;

    Zij gedragen zich niet alsof de schat van het Evangelie alleen bij hen te vinden is. Ze zijn overtuigd dat de kerk veel ruimer en meer gevarieerd is en dat er andere authentieke vormen van evangelisch leven zijn dan hun eigen levenswijze;

    Ze groeien met de dag in plichtsbesef, godsdienstige ijver en missionaire geest jegens anderen;

    Ze willen zich openstellen voor alle mensen en sluiten op voorhand niemand uit;

    Alleen onder die omstandigheden, die ongetwijfeld veeleisend zijn, maar ook zeer bemoedigend, zullen die kerkelijke basisgemeenschappen voldoen aan hun voornaamste doel: namelijk gehoor gevend aan het evangelie dat hun is toevertrouwd en de evangelieverkondiging op bijzondere wijze op zich nemend, zulken ze onverwijld de boodschappers van het evangelie worden voor anderen” (nr. 58).

    In 1985, twintig jaar na Vaticanum II werd in een buitengewone bisschoppensynode een soort gewetensonderzoek gehouden. De bisschoppen vroege zich af of ze zelf niet te veel gewerkt hebben aan de vernieuwing van de uiterlijke structuren van de kerk in plaats van de aandacht te vestigen op Jezus Christus en zijn oproep tot geestelijke vernieuwing en bekering. Mogelijk zijn hieruit bewegingen ontstaan die de kerk als instituut afwijzen.

    Deze buitengewone synode heeft echter ook de rijke resultaten erkend van de vele apostolische bewegingen en vernieuwingsbewegingen die na het concilie ontstaan zijn.

    De apostolische bewegingen en de nieuwe ‘bewegingen van geestelijk leven’, zijn dragers van een grote verwachting als ze zich goed kunnen handhaven in de kerkgemeenschap… De kerk is gemeenschap, daarom zijn de nieuwe ‘basisgemeenschappen’, als zij werkelijk in eenheid met de kerk leven, een oorspronkelijke uitdrukking van gemeenschap en een middel om een diepere gemeenschap op te bouwen. Deze gemeenschappen vormen dus een reden tot grote verwachtingen voor het leven van de kerk” (Eindverslag synode 1985)

    P. Daniel

    2. Spiritualiteit: Eenheid van de ziel met God (17)
    Vierde verblijfplaats: De kennis (2)

    In onze zoektocht naar het hoogste goed op aarde — “de eenheid van de ziel met God” — zijn we aangekomen bij de vierde verblijfplaats: de kennis. Hier betreden we het leven van de Geest. Menselijke woorden zijn ontoereikend om de wonderen te beschrijven die God daar in de zielen verricht: “U doet wonderen die mijn begrip te boven gaan” (Job 42, 3). Toch proberen wij erin door te dringen, want wie zaait voor de Geest zal van de Geest het eeuwige leven oogsten (vgl. Galaten 6, 8), om deel te krijgen aan de goddelijke natuur (vgl. 2 Petrus 1, 4).

    Om in deze vierde verblijfplaats binnen te treden moeten we ons eerst bevrijden van onze gehechtheden/verslavingen gelinkt aan onze vijf zintuigen - vasten. Ten tweede horen we over te stappen van een discursief mentaal gebed naar een méér contemplatief gebed. Laten we luisteren naar Moeder Agnès Mariam de la Croix:

    Actieve en passieve zuivering

    De heilige Johannes van het Kruis spreekt over een zuiverende nacht die de ziel moet doormaken om tot eenheid met God te komen. In deze nacht werk ik zelf mee aan mijn zuivering (de actieve nacht) en werkt God in mij (de passieve nacht).

    In de vierde verblijfplaats handelt God in mij op een passieve manier. Het is belangrijk om dit passieve werk — dat God in mijn ziel verricht — te onderscheiden van het actieve werk dat ik zelf doe om dichter tot Hem te komen. Het geestelijk leven vraagt immers persoonlijke inzet: ik moet mijn deel doen om God de ruimte te geven ten volle in mij te werken. Zoals Jezus zegt: “Als iemand achter Mij aan wil komen, moet hij zichzelf verloochenen, zijn kruis opnemen en Mij volgen” (Mattheüs 16, 24).

    Wat betekent “zichzelf verloochenen”? Zichzelf verloochenen betekent: God God laten zijn in mij. Wie gehecht is aan iets, is in feite gehecht aan zichzelf — dat kan leiden tot zelfvernietiging. Wie aan zichzelf gehecht is, heeft een beker die al vol is: er is geen plaats voor God. God zegt: “Maak je leeg”, wie in Mij gelooft, “stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien” (Johannes 7, 38). Deze levende wateren zijn een beeld van de Heilige Geest, zoals dezelfde tekst verduidelijkt: Jezus “sprak dit over de Geest, die zij zouden ontvangen die in Hem geloven” (Johannes 7, 39). Deze belofte wordt ook al voorzegd in het Oude Testament: “Op die dag zullen levende wateren uit Jeruzalem stromen” (Zacharia 14, 8). God wil ons leegmaken van onszelf om ons te vervullen met zijn Geest. “Het doel van het christelijk leven is de verwerving van de Heilige Geest” (Heilige Serafim van Sarov).

    Jezus zegt tegen Nicodemus: “Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: als iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien” (Johannes 3, 3). Hoe opnieuw geboren worden? Om opnieuw geboren te worden moet men eerst sterven: “Als u door de Geest de daden van het lichaam doodt, zult u leven” (Romeinen 8, 13). Hoe sterven? Het gaat om een innerlijke houding, een keuze die ik moet aannemen of weigeren: “[Christus] moet groter worden, ik kleiner” (Johannes 3, 30).

    De nacht van de zintuigen (vasten van de vijf zintuigen)

    Om dit stadium te bereiken moet men door een periode van vasten gaan. Johannes van het Kruis noemt dit “de nacht van de zintuigen”. Het is de eerste stap waarbij men afstand doet van de uiterlijke zintuigen (de eerste verblijfplaats): “Wanneer zich een gelegenheid voordoet om dingen te horen die niets bijdragen aan de glorie van onze Heer, moet men daar geen plezier in scheppen, ja zelfs niet luisteren” (Heilige Johannes van het Kruis)[1].

    Hetzelfde geldt voor de andere uiterlijke zintuigen: als ik door kijken, aanraken, enz. God geen eer geef, moet ik daarvan afstand doen (het vasten van de zintuigen). Als ik een mooi meisje met een te lage decolleté zie en dit van alles in mijn hoofd te weeg brengt moet ik beslissen om de volgende keer niet te kijken – vasten dus. Door dit te doen bouw ik mezelf stap voor stap op — dit is een actieve fase. Omdat Hij ons tot Zich heeft getrokken, zijn we bereid dit vasten te doen, want “ons hart brandt in ons, een innerlijk vuur verteert ons” (Psalm 39, 4).

    God zuivert ons ook op een passieve manier: wanneer ik mijn deel van de actieve zuivering doe (de nacht van de zintuigen), komt God mij helpen en neemt Hij mijn smaak voor aardse dingen weg. Zelfs als ik nog zou willen proeven, verlang ik er niet meer naar. Zo ontwent Hij ons aan de schepselen.

    Een belangrijke sleutelstap om binnen te treden in deze vierde verblijfplaats — het leven van de Geest — is het overgaan van discursieve meditatie naar contemplatie.

    Van discursieve meditatie naar contemplatie

    In de derde verblijfplaats (de rede) beginnen we het Woord van God te overwegen: een discursieve meditatie waarbij we verbeelding en rede gebruiken. Ik lees een Bijbeltekst, denk erover na en overweeg die actief met mijn verstand. Op dat moment ervaren we de aanwezigheid van God — dit is een actief gebed.

    Maar de Heer verlangt dat wij rusten in Hem: vierde verblijfplaats. Hier treden wij binnen in de contemplatie, een gebedsvorm waarin de Heer in ons hart spreekt — een woordeloos gebed. Deze vorm van gebed kan vergeleken worden met de relatie tussen God en Mozes: “De Heer sprak met Mozes van aangezicht tot aangezicht, zoals iemand spreekt met zijn vriend” (Exodus 33, 11).

    Johannes van het Kruis beschrijft deze overgang van discursieve meditatie naar woordeloze contemplatie in De Bestijging van de Berg Karmel, Boek 2, hoofdstukken 12 tot 14. Hij legt uit dat “de schepselen geen enkele verhouding hebben tot de goddelijke Wezenheid, … al wat de verbeelding zich kan voorstellen [in de discursieve meditatie] kan voor de ziel geen rechtstreeks middel zijn om zich met haar Schepper te verenigen.[2]

    Hij benadrukt dat het wijs is voor de ziel om momenten van stilte te bewaren tijdens het gebed, zonder discursieve meditatie, waarin de ziel zich inspant om stil en aandachtig te luisteren naar de stem van God in haar innerlijke tempel.

    Conclusie

    De vierde verblijfplaats beschrijft een stap naar het leven in de Geest. Hier begint God op een passieve manier in mij te werken om mij naar Zijn beeld te vormen. Om deze verdieping binnen te gaan, moet ik eerst mijn gehechtheden/verslavingen aan de vijf zintuigen loslaten (de nacht van de zintuigen) – vasten – en me begeven in de dynamiek van het contemplatief gebed. Volgende week zullen we deze vierde verblijfplaats verder uitdiepen.

    [1] Johannes van het Kruis, Opstijging van de berg Karmel, Boek 1, hoofdstuk 13

    [2] Hl. Johannes van het Kruis, Bestijging van de berg Karmel, Boek 2, hoofdstuk 12

    3. Kerk en wereld

    “Hoe ik de wederkomst van Christus ontdekte”. Boeiend getuigenis van David Sorensen, die overweldigd werd door Gods liefde, wat zijn leven veranderde. Allen die Jezus Christus als hun persoonlijke Redder ontmoeten en erkennen blijken een gelijkaardige ervaring van zijn liefde te hebben. David getuigt dat hij hiermee ook een beter inzicht kreeg in Jezus’ Wederkomst: 

    Als christenen mogen we niet naïef een heersende politieke opinie als goddelijke waarheid verheerlijken. Eindelijk beginnen vele christenen in te zien dat hun onvoorwaardelijke steun voor het huidige Israël een verwerping is van Gods Woord. In een Engelssprekende video van 35’ legt dr. Taylor Marshall duidelijk uit dat het huidige Israël en zijn leiders niet het ware Bijbelse Israël vertegenwoordigen. 

    Hij verwijst hierbij naar de onlangs vermoorde Charlie Kirk die van protestantse opvattingen steeds meer de katholieke leer aanvaarde en zijn pro-Israël houding vaarwelzei, ondanks de enorme financiële steun die hij daarmee misliep. Dat alle volken gezegend worden in Abraham en ‘zijn zaad’ betekent in Abraham en Jezus Christus (Galaten 3).

    Aan de joden die zich op Abraham beroepen omwille van hun DNA zegt Jezus dat niet Abraham maar de duivel hun vader is, omdat zij Hem als Messias van Israël verwerpen (Johannes 9, 44). Joden die Jezus als de nieuwe tempel verwerpen en hun eigen tempel willen herbouwen, een ander volk uitmoorden en uithongeren, behoren niet tot het ware Israël. Beslissend zijn het geloof en de doop in Jezus Christus: een geloof, één doop, een kerk.

     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!