iets over rekenvaardigheden
De basisblokjes hebben als groot voordeel dat jonge kinderen al doende reeds iets leren over verhoudingen.
Ze hebben als nadeel dat ge gedurende een paar jaren (de lego-jaren) niet meer op uw sokken over het tapijt kunt lopen, want die blokjes kunnen lelijk pijn doen, vooral de hele kleintjes, rechts bovenaan op de foto’s. Die veroorzaken een nijdige pijnscheut in de voet en ge valt u haast een breuk.
Voor de foto heeft een bereidwillige ziel erbij geschreven hoe het zit met die blokjes en het aantal toppekes. In de praktijk, in bouwsels, doet een kind dat intuïtief kloppen, zonder cijferwerk. 
Ooit moet kindlief leren dat 3/4 ook 12/16 kunnen zijn, enzoverder, maar dat is voor later. Eerst spelen. Fortuinen werden ooit besteed aan blokjes voor de kinderen van mijn zussen. En als de kinderen dan in het tweede of in het derde studiejaar intuïtief meekonden met het begrip breuken, en met het rekenen in breuken, dan beroemden de respectievelijke vaders zich plots op de goede genen die ze doorgegeven hadden en ze droomden verder over carrières voor hun nakomelingetjes. De Nobelprijzen die daar bij hoorden zijn nog niet afgehaald.
m EZW-02/2014, http://lifehacking.nl/productiviteit-tips/verbeter-de-rekenvaardigheden-van-je-kind-met-lego/
|