zes maanden à 10hrs per dag, 7 dagen per week
Toen ik nog bij de koopvaardij werkte hadden we 'service coupé'. Siësta, in het Nederlands. We waren vrij van 13h tot 15h en die pauze was geen overbodige luxe, want om 13h waren we al een tijd bezig.
Van 06h tot 13h = 7hrs (min 2 x 20 minuten voor ontbijt en middagmaal) van 15h tot 19h = 4hrs (min 1 x 20 minuten voor het avondmaal) dat maakt 10hrs per dag. Zeven dagen op zeven moest men gaande & staande zijn, een zittend werkje was er niet. En de contracten duurden toen nog zes maanden.
Na drie weken aan boord waren alle spierkes weer ingewerkt en kwam men op tempo, op kruissnelheid, maar de siësta bleef broodnodig, of een mens houdt het geen zes maanden vol. Dat dutje diende om de vermoeienis van het eerste gedeelte van de dag er voor een deel uit te slapen. En om het te kunnen volhouden tot 's avonds. Wanneer door omstandigheden de siësta eens wegviel, was dat te voelen ook. Dan gebeurden er tijdens de avondservice fouten en vergissingen. Van vermoeienis.
'k Zou het nu niet meer kunnen. Maar toen was dat up-tempo bijna een sport. We werkten hard, we verdienden goed ons brood en we maakten veel plezier. Als we maar genoeg slaap kregen. Oja, en we zagen nog een stuk van de wereld ook.
m – EZW-04/2014, herziene tekst
|