De paus heeft de periode van 1 september tot 4 oktober uitgeroepen tot scheppingsperiode.
Voor elke zondag van de scheppingsperiode wordt een citaat uit Laudato Si’ genomen dat ecologie verbindt met de lezingen van die zondag.
En is er een bezinningstekst geschreven door Jan De Roeck, als overweging.
Werner Mertens
---------------
29 september, de vijfde zondag van de Scheppingsperiode, Lc.16,19-31 (29/9): De arme wordt in de schoot van Abraham gedragen (en als je nu niet in actie schiet, ontstaat er een kloof die je niet meer kunt overbruggen!).
Uit Laudato Si’:
Ik wil opmerken dat er vaak geen duidelijk besef is van de problemen die vooral de uitgestotenen treffen. Het gaat om de grootste groep van de planeet, duizenden miljoenen mensen. .../... Als er concreet moet gehandeld worden, blijven ze inderdaad vaak op de laatste plaats staan. Dit is te wijten aan het feit dat vele professionelen, opiniemakers, communicatiemedia en machtscentra zich ver van hen bevinden, in afgesloten stadszones, zonder direct contact te hebben met de problemen van die mensen. Ze leven en werken vanuit een comfortabele situatie en een levenskwaliteit waar de meerderheid van de wereldbevolking geen toegang toe heeft. (Laudato Si' 49)
De parabel van de rijke man en de arme Lazarus: Lazarus (El azar) betekent ‘God helpt’. Jawel, ‘God’ moet de rijke helpen en eigenlijk niet omgekeerd: de rijke helpt de arme! God wil die rijke helpen (hij moet nog zoveel ‘ontferming’ en ‘liefde’ leren!), maar die wil niet. Dat vormt de kloof. Ondraaglijk is dat, en bijna niet meer te overbruggen. Is dat het lot van het klimaat niet, de gekwetste aarde, dat de kloof met die verwoesters bijna onoverbrugbaar is?! Of heeft die rijke nog 5 broers?
Bezinning: De kloof dicht maken voor het te laat is!
De kloof die er is tussen arm en rijk, de grove ongelijkheid
die hele bevolkingsgroepen laat wegzinken in de afvalberg
ten prooi aan ziekte en ondervoeding,
of ze laat verdrinken als ze zich wagen in onze wateren,
die kloof is hemeltergend !
Als rijke, welstellende mensen die kloof niet overbruggen
veroordelen ze zichzelf tot een eeuwige verwijdering.
De rijke man in purper, die zijn goede naam kwijt is,
moet gekweld toezien hoe de arme thuishoort
in de schoot van de gemeenschap,
bij Abraham en allen die in zijn spoor een andere weg opgingen.
Die arme heeft wel een naam: 'Lazarus' 'God helpt'
Want God bekommert zich over de verdrukte, de verguisde,
over al wat klein en kwetsbaar is,
Hij neemt het ook op voor deze kwetsbare aarde,
voor zijn bedreigde schepping.
Doen we er iets aan voordat het te laat is?
29-09-2019, 11:25
Geschreven door Parochie Sint-Martinus
|