Ikea gaat assortiment vaker vernieuwen
Ikea wil blijven groeien in ons land. Het meubelbedrijf gaat zijn
assortiment voortaan vier keer per jaar vernieuwen in plaats van de
traditionele jaarlijkse vernieuwing, op het moment van de nieuwe
catalogus. Ikea gaat dit boekjaar ook de oppervlakte uitbreiden van zijn
winkels in Wilrijk en Anderlecht. In de toekomst wil men nog een extra
verkooppunt ten noorden van Antwerpen en in Bergen.
Door het assortiment voortaan vier keer per jaar te vernieuwen hoopt men
de Belg naar de winkels te blijven lokken. Het gaat daarbij om
niet-seizoensgebonden producten, luidde het op de persconferentie. In
totaal zou op jaarbasis 20 procent van het assortiment worden vernieuwd.
Kleiner behuisdIkea
wil met zijn aanbod ook inspelen op de behoeften van de Belg. Uit een
externe bevraging naar de woonwensen van de Belg blijkt dat die steeds
kleiner behuisd is en dus graag meer opbergruimte heeft, veel belang
hecht aan zijn tuin en aan energiebesparing. Concreet gaat Ikea daarop
inspelen door extra opbergoplossingen aan te bieden, het tuinassortiment
met 30 procent uit te breiden en meer oplossingen voor afvalsortering
aan te reiken. De elektrotoestellen worden nog zuiniger en de kranen
waterbesparend.
0,3 procent goedkoperIkea
gaat dit jaar opnieuw zijn prijzen verlagen, zij het in mindere mate
dan vorig jaar. Gemiddeld worden de producten uit de catalogus 0,3
procent goedkoper, luidt het. Lagere prijzen en een hoge inflatie
compenseert het bedrijf door gebruik te maken van groepsaankopen van
grondstoffen, energiebesparing en minder tussenkomsten van personeel.
UitbreidingIn
de uitbreiding van de winkeloppervlakte wordt dit jaar 65 miljoen euro
geïnvesteerd. De winkel in Wilrijk zal twee verdiepingen tellen, wordt
duurzamer en er komen meer parkeerplaatsen. In Anderlecht vergroot de
oppervlakte van 30.000 naar 38.000 vierkante meter.
Meer vestigingenDe
meubelgroep wil ook een winkel in Bergen (Henegouwen) en ten noorden
van Antwerpen. Beide dossiers evolueren positief maar een
lanceringsdatum kon Ikea dinsdag niet vrijgeven. "Er hebben concrete
gesprekken met de stad Antwerpen plaatsgevonden. Het vinden van een
exacte locatie evolueert positief", klonk het.
Omzet verhoogdIkea
België heeft het afgelopen boekjaar, dat eind augustus ten einde liep,
een omzet gerealiseerd van 647 miljoen euro. Dat is 3,2 procent meer dan
in dezelfde periode vorig jaar. Toen kon het woonwarenhuis zijn omzet
nog met 6,6 procent verhogen. Een deel van de verklaring voor de
groeivertraging ligt bij de prijsverlagingen die werden doorgevoerd en
het zware winterweer waardoor de Belg thuisbleef. Winstcijfers werden
niet meegedeeld. De meubelmarkt in België is het voorbije jaar volgens
Ikea gegroeid met 1,3 procent. Het Zweedse meubelbedrijf deed het naar
eigen zeggen dan ook beter dan de concurrentie.
VolumeDe
omzet steeg op jaarbasis met 3,2 procent, terwijl Ikea zijn prijzen
gemiddeld met 3,5 pct verlaagde. "In volume zijn we dus ook gestegen",
beklemtoonde topman Olivier Baraille. De penetratie van Ikea-producten
in Belgische huishoudens zou ook zijn toegenomen.
Gure winterweerDe
omzetgroei valt echter lager uit dan vorig jaar. De topman verwijst
onder meer naar het gure winterweer en het feit dat de communicatie van
Ikea teveel gefixeerd was op de keukens en minder op de rest van het
assortiment. "Dat gaat dit jaar weer veranderen. We willen niet alleen
mensen met keukenplannen naar de winkel halen", klonk het. Het bedrijf
zette zwaar in op zijn keukens: de prijzen werden er met gemiddeld 10
procent verlaagd.
Een andere verklaring ligt bij de
inrichtingswerken die werden uitgevoerd in de winkels in Aarlen en
Anderlecht. Nu die achter de rug zijn, noteert het bedrijf naar eigen
zeggen een stevige groei.