Met Marijke van natuureducatie Buiten-Wijs stapten we samen in het
verhaal van Egel Prik en zijn vriendjes van het boshuis. Op een mooie
zomerdag kwamen veel mensen wandelen, spelen en fietsen in het bos. De
mensen lieten heel wat afval achter. Samen met de kleuters werd er actie
ondernomen om de dieren terug gelukkig en beter te maken.
De kinderen kregen inzicht in wat de rampzalige gevolgen zijn van zwerfvuil voor de dieren en leerden sorteren en recycleren.
We zijn een fair trade school en daar zijn we fier op!
Vandaag kwamen de mensen van de Oxfam wereldwinkel met een fanfare naar
onze school. Ze kwamen ons een logo overhandigen omdat we een fair trade
school zijn. Dit wil zeggen dat we op school producten gebruiken die
'eerlijk' zijn: we drinken fair trade fruitsap, de juffen drinken fair
trade koffie...
We willen dan ook iedereen overtuigen om wat vaker producten te kopen
uit de wereldwinkel, dat zijn producten die op een eerlijke manier
worden verkocht.
Ook dit jaar deden we met gans de school terug mee aan de achtste editie
van de Dikketruiendag. Zo roepen we een halt toe aan de opwarming van
de aarde en de klimaatsverandering.
De verwarming ging enkele graden lager en aan een verdwaalde ijsbeer
beloofden we de energiezuinige tips voor thuis en op school vol te
houden zodat het ijs op de Noordpool wat minder vlug gaat smelten.
Er was ook een energiezuinige maaltijd: lekkere tomatensoep met balletjes en brood !
Voor de kleuters van K3 zijn planeten, kometen, astronauten, satellieten, ... niet meer onbekend.
Onze onthaalkring was voor 2 weken de ruimte en met onze telescoop keken
we elke avond of we al terug de planeet aarde met mama of papa terug
konden zien.
We leerden dat de maan rond de aarde draait en de planeten rond de zon.
We knutselden een ruimteraket, we maakten een sterrenhemel en
fantaseerden over ruimtemannetjes ...
Kijk voor meer foto's naar onderstaande link.
Nadat we eerst te weten kwamen dat wij allemaal in België wonen, stapte
we iedere ochtend op het vliegtuig naar een ander land. Zo kwamen we in
Roemenië, Thailand, Zuid-Afrika en China.
In Roemenië proefden we een lekker traditioneel koekje. Van Thailand
zagen we mooie beelden, foto's en kleren. In Zuid-Afrika leerden we hoe
mama's hun baby's dragen en dansten we op het ritme van de 'tam-tam'.
Als laatste gingen we naar China en probeerden we rijst te eten met stokjes.
Deze week was het thema pinguïns en ijsberen. Op de Noordpool leven de ijsberen en op de Zuidpool de pinguïns.
We leerden verschillende soorten pinguïns kennen, we keken naar een
natuurfilm, we knutselden een pinguïn op een ijslandschap en we deden
ook enkele proefjes met water en ijs.
De juf vertelde ook over de opwarming van de aarde en de gevolgen voor de ijsberen ...
Het eerste dat we tegenkwamen op onze herfstwandeling in het Succa bos
waren statige bomen. De beuk, de moerascipres en de Libanonceder zijn
allemaal grote, monumentale bomen.
We zagen ook dat klimop groen blijft en de bomen en struiken nu al
knoppen maken voor de lente. Sommige struiken hadden zelfs al
bloemknoppen en dat is wel erg vroeg.
We hebben verschillende paddenstoelen gezien: parasieten, saprofieten en
symbionten. Parasieten zitten op levend materiaal. Ze gebruiken het
als voedsel. Symbionten zijn vrienden met het plantaardig materiaal. Ze
nemen en geven iets terug. Saprofieten ruimen het bos op en
eten dood natuurlijk materiaal.
Paddenstoelen houden van vochtigheid en ook van donker. Warmte is voor
hen geen prioriteit. Vandaar dat we in de lente en zomer veel minder
paddenstoelen zien.
We leven in één wereld. En die ene wereld wordt voortdurend kleiner.
Radio, televisie, kranten en internet brengen verre landen onmiddellijk
de leefwereld van onze kinderen binnen. De kleren die we dragen, worden
aan de andere kant van de wereld gemaakt, net als de choco op onze
boterham, de koffie die we drinken en de muziek die we beluisteren. Wat
hier in het Noorden gebeurt, heeft alles te maken met hoe het in het
Zuiden gesteld is en vice versa.
Wij willen dat kinderen zich bewust worden van die geglobaliseerde wereld en van daaruit een gevoel van verbondenheid ervaren.
Via het project Maria Elena & Nacho in Guatemala maakten de
leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar kennis met het dagelijkse
leven in Guatemala. We sloten deze periode af met een heus inleefatelier
waar de kinderen in de huid van iemand uit Guatemala kropen en met
echte guatemalteekse kleren aan konden ervaren hoe het leven daar is.
Net zoals elk schooljaar hebben we op onze school aandacht voor het
milieu.
Dit schooljaar werken we rond de themas verkeer, handel en water.
Ons eerste thema zit er al weer op. Dit wil echter niet zeggen dat we
alles wat we geleerd hebben plots weer vergeten. De actie van de
verkeerskaart loopt ook nog steeds door.
Als de kinderen 20 stempels hebben verzameld, kunnen ze deze inruilen voor een leuk geschenkje.
Telkens ze met de fiets, te voet of met het openbaar vervoer
komen, krijgen ze een stempel.
Deze leerlingen slaagden er reeds in om hun kaart vol te krijgen:
Xena De Bruijn (L3)
Glenn Van Laere (L3)
Kid Bollaert (L6)
Lien Depaepe (L6)
Kyari Van Goethem (L6)
Robbe Vuylsteke (L6)
Tijdens
het hoekenwerk mochten we met een echt fototoestel op pad om foto's te
nemen van zaken die iets met "afval" te maken hebben. Later maken we
hier een collage van.
We werkten deze week het WO-thema 'de herfst' af. Deze namiddag gingen
we dan ook onze opgedane kennis uittesten in het park van Destelbergen.
De gids Joost nam ons mee in het park en het natuurdomeintje achter de
bib. We bekeken er heel wat planten en bomen. Het was een leerrijke
namiddag!
Nu reeds zijn miljoenen mensen in het Zuiden getroffen door klimaatverandering. Overstromingen, droogte, mislukte oogsten, stijgende voedselprijzen...
Alle leerkrachten van de school ondertekenden het klimaatakkoord om dit een halt toe te roepen. Ook aan de startdag van 11.11.11 namen we deel. Dit jaar was dit een muzikale avond met optredens en zongen de kleuterjuffen het liedje: 'Dit is de nacht' van Guus Meeuwis.
Tijdens de lessen wereldoriëntatie nemen we de Europese geschiedenis
onder de loep. Als er ter hoogte van de site Panhuis op dit ogenblik
opgravingen aan de gang zijn kunnen we deze kans niet laten liggen om op
bezoek te gaan. Van de archeologen ter plaatse kregen we een boeiende
uitleg. We willen hen dan ook bedanken om tijd voor ons vrij te maken!
Nadat
we ons in de klas onderdompelden in de wereld van de kabouters waren we
klaar om op kabouterpad te vertrekken. Jammer genoeg hebben we geen
kabouters gezien. Volgens sommige kleuters waren ze aan het slapen of
naar de winkel. Of misschien maakten wij gewoon te veel lawaai!
Als afsluiter van het thema herfst, zijn we op vrijdag 28 oktober naar
het kabouterpad achter de bibliotheek geweest. We gingen op zoek naar de
kabouters en konden allerlei activiteiten doen bij de kabouters. Het
was een hele leuke namiddag onder de stralende zon en we hebben daar dan
ook gepicknickt. Bedankt aan de mama's die meegegaan zijn om een groepje kinderen te begeleiden.
Gbdes is een MOS-school! MOS staat voor 'Milieuzorg Op School'.
Jaarlijks worden er per klas MOS-afgevaardigden verkozen. Deze kinderen
komen regelmatig samen met de MOS-verantwoordelijken om voorstellen en
projecten te bespreken. Het is ons doel om alle kinderen bewust te
maken van de milieu-problematiek en wat we er kunnen aan doen, maar ook
om kinderen de schoonheid van de natuur te leren appreciëren. We werken
rond de thema's: water, verkeer, natuur, afval, energie en handel. Via
onze blog kan je al onze MOS-avonturen volgen!