Foto
Dossier
DINSDAG FRUITDAG
Foto
Boterhammen in de brooddoos
Foto
Bij het middageten:
water in bekers.
Foto
Zoeken in blog

MOS in de Gemeentelijke Basisschool

23-10-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.gezond tussendoortje in L5
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Gevulde komkommers

 

We hebben met de klas komkommers met magere roomkaas gemaakt. Eerst hebben we geluisterd naar het recept. Daarna probeerden we op te schrijven wat we allemaal moesten doen en wat we nodig hadden. We luisterden nog eens naar het recept en dan gingen we aan de slag. Het was wel een beetje prutsen. Jammer genoeg vond zeker de helft van de klas het niet lekker. Er zat alleen maar gezond voedsel in zoals paprika's en wortels.

Ik heb het thuis ook gemaakt maar ik ben de kruiden er vergeten op te doen.

Je kan het gebruiken als hapje of als voorgerecht.

Het was super lekker en super leuk.

 


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Slakken in de derde kleuterklas!
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze week leren we over slakken! De kleuters mochten thuis op zoek gaan naar allerlei soorten slakken om ze in de klas uitgebreid te bestuderen. Aan de hand van boekjes leerden we dat de slak een grote voet heeft, dat ze een slijmspoor achterlaat, dat ze 4 voelhorentjes heeft (2 kleine en 2 grote met oogjes erop), enz... We hielden ook een slakkenrace waarbij de kinderen mochten raden welke slak als eerste de rand van het blad zou bereiken.

>> Reageer (0)
20-10-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Co-auteur
Vanaf nu kan juf Karen meeschrijven aan de Mossite! We heten haar van harte welkom en wensen haar veel succes.

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.klimaatwijk
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ga jij de uitdaging aan om 8% energie te besparen? Schrijf je dan hier  in voor 28 oktober 2007 of bel naar 09 228 92 60.

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.intenties?
Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat blijft nog over van onze energie-intenties van het vorige het schooljaar ?

>> Reageer (0)
19-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K3 barst van de vitaminen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

We zijn bezig aan onze tweede week over gezonde voeding. De kleuters doen alle dagen hun best om een gezond tussendoortje mee te brengen en in de klas maakten we ondertussen ook lekkere soep klaar.

We sneden uien, aardappelen, wortels en courgette in kleine stukjes en lieten dit alles sudderen in water met bouillonblokjes (vetarme). Even mixen en we hadden een heerlijk soepje. Sommige kinderen hebben zelfs twee tot drie keer soep bij gevraagd!


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

Omdat het voor kinderen van het eerste leerjaar nog niet zo gemakkelijk is om de klasafspraken te onthouden, probeerden we er een aantal te visualiseren a.h.v. foto's. Iedere leerling mocht een foto nemen van een afspraak. In de klas hangen de juiste en foutieve houdingen naast elkaar, op die manier kan er dagelijks naar verwezen worden en wordt het voor de kinderen ook een pak duidelijker. Nu maar hopen dat iedereen de afspraken vlug onder de knie heeft...






>> Reageer (0)
12-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.gezonde voeding in K3
Klik op de afbeelding om de link te volgen

We zijn alweer een nieuw schooljaar gestart en dat willen we vooral gezond doen! Deze week en volgende week werken we rond gezonde voeding en proberen we de kleuters te stimuleren om gezonde tussendoortjes te eten. Dat doen we door zelf gezonde dingen klaar te maken zoals fruitsla, bananenmilkshake (zonder ijs en suiker!), we nemen een gezond ontbijt en we maken lekkere soep.

We zijn ook gestart met een lijst waarop elke dag gezonde tussendoortjes genoteerd worden. Elke kleuter heeft een symbool en wanneer iemand iets gezonds eet (dat kan fruit zijn, maar evengoed een wortel, een stuk komkommer, een yoghourtje of een boterham), dan wordt er een streepje naast zijn of haar symbool gezet. Als de rij vol is, mogen ze een klein geschenkje kiezen! En dat stimuleert zeker!!


>> Reageer (0)
11-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.regenton
Klik op de afbeelding om de link te volgen De kleuters van K3 kunnen nu de moestuin begieten met hemelwater dat opgevangen wordt in een regenton.

>> Reageer (1)
10-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ook de werklieden van de gemeente denken mee
De boiler in het kleutertoilet is defect en zal  vervangen worden door een energievriendelijker model met kleinere inhoud.

>> Reageer (0)
09-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.globale eneregie-audit
Klik op de afbeelding om de link te volgen De globale energie-audit wordt aan de directie en de technische dienst voorgesteld. De directie zal op zijn beurt de audit voorstellen aan het personeel tijdens de personeelsvergadering van juni met de bedoeling om zo vlug mogelijk de voorgestelde besparingen te realiseren.

>> Reageer (0)
02-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grasshoppers

De leerlingen van L4 verkennen het terrein achter het gemeentepark op zoek naar wrievelbeestjes.
Spelenderwijs leren ze de indeling van de wrieveldiertjes, de voortbeweging, de structuur en metamorfose van insecten, het nut, de bestrijding en de levenswijze van de wriemeldiertjes. Ze observeren de diertjes zelf en voeren enkele proefjes uit.


>> Reageer (0)
27-04-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.spontaane actie van ouders
Klik op de afbeelding om de link te volgen
  • Na de sponsorloop, heeft een ouder op eigen initiatief  het hele traject vrij gemaakt van zwerfvuil dat door deelnemers of supporters was achtergelaten.

>> Reageer (0)
23-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vorming via GREEN
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Geachte,


Zoals afgesproken komt op donderdag 23 maart 2006 een medewerker van GREEN (Timothy) naar uw school voor de vorming over afval in het derde leerjaar.

De vorming begint om 13u15 en duurt ongeveer 120 minuten. De speeltijd wordt gerespecteerd.


Tijdens de vorming doorlopen we via diverse werkvormen (o.a. groepsgesprek, educatieve spelletjes, video) de verschillende manieren om met afval om te gaan. Storten, verbranden, recycleren, hergebruiken en afval voorkomen, komen zo elk aan bod.

Een voorsmaakje van de vorming vind je via deze link: http://www.greenbelgium.org/nl/campagnes/animatieafval/default.asp

 

Om de vorming inhoudelijk voor te bereiden vragen we u om met de kinderen de brief van Voorko, de afvalheld

(bijlage: "LABO 050930 brief voorko.pdf")  te lezen en de vragen op te lossen. Om dit te kunnen doen heeft u een afvalkalender nodig. Let op, deze kunnen heel erg van elkaar verschillen naargelang de gemeente waarvoor het krantje werd uitgegeven!


>> Reageer (0)
16-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.intentieverklaring
Klik op de afbeelding om de link te volgen Alle leerlingen en leerkrachten en het poetspersoneel hebben de intentieverklaring  op ons groot schaap ondertekend. Het schaap blijft de rest van het schooljaar als aandachttrekker hangen.

>> Reageer (0)
15-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een warm drankje houdt de leerlingen op temperatuur
Klik op de afbeelding om de link te volgen klik op de foto voor een groter exemplaar

>> Reageer (2)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De warmst ingeduffelde leerkracht
Klik op de afbeelding om de link te volgen klik op de foto voor een groter exemplaar

>> Reageer (2)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We gaan er samen voor...!
Klik op de afbeelding om de link te volgen klik op de foto voor een groter exemplaar

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We starten de Dikke Truien Dag met een gezamelijke aerobic
Klik op de afbeelding om de link te volgen klik op de foto voor een groter exemplaar

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.onze 5 actiepunten
Klik op de afbeelding om de link te volgen









onze actiepunten:
  1. sluit deuren en vensters.
  2. spring zuinig om met water.
  3. zet elektrische apparaten uit na school en tussendoor.
  4. wees spaarzaam met de verlichting.
  5. kom met de fiets of te voet naar school, indien mogelijke.

>> Reageer (0)


Gbdes is een MOS-school! MOS staat voor 'Milieuzorg Op School'. Jaarlijks worden er per klas MOS-afgevaardigden verkozen. Deze kinderen komen regelmatig samen met de MOS-verantwoordelijken om voorstellen en projecten te bespreken.
Het is ons doel om alle kinderen bewust te maken van de milieu-problematiek en wat we er kunnen aan doen, maar ook om kinderen de schoonheid van de natuur te leren appreciëren. We werken rond de thema's: water, verkeer, natuur, afval, energie en handel. Via onze blog kan je al onze MOS-avonturen volgen!
Foto

Inhoud blog
  • Bloemen en bijen
  • Ijsberen en pinguïns in K2K3
  • Lekkere soep!
  • De kikkerklas op stap naar het bos
  • Strapdag
  • Activiteit met de natuurgids
  • Vogels spotten aan het Damvalleimeer
  • Dikketruiendag
  • K2K3 in de ruimte!
  • De kruidenheks op bezoek in de kleuterklas
  • Herfst! K2K3 op stap naar het bos
  • Strapdag
  • De kikkerklas op stap met de natuurgids
  • L6 leert over het klimaat
  • L4 de bende van de vos
  • L2 op stap met Marijke
  • Workshop viesvuilland
  • De kikkerklas leert over bijen en bloemen
  • Eitjes rapen!
  • L1 op stap met bosjuf Marijke

    Elke klas zijn sorteerhoekje.



    Informatief
  • MOS
  • MOS terd
  • Milieuzorg op school / contacten
  • De Kaaihoeve
  • Digimos
  • GREEN
  • milieukoopwijzer
  • vermijd pesticide

  • Archief per week
  • 22/04-28/04 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 30/10-05/11 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 17/10-23/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 14/12-20/12 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 14/10-20/10 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 29/10-04/11 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 27/11-03/12 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 03/10-09/10 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 15/11-21/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!