Inhoud blog
  • VILLA TE KOOP OP TOPLOCATIE HEIDE WAASMUNSTER
  • Foto's genomen te Heusden Noord-Brabant
  • Volgende trip naar Weesp
  • Van Spakenburg varen we naar Almere met als vaarwater het Eemmeer en het Gooimeer.
  • Spakenburg een voormalig vissersdorp aan de Zuidzee.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     





      



    3 D  Afbeelding  :  Atlantic 50

    Technische Details
      Lengte over alles: 14.99 m
    Lengte waterlijn: 12.20 m
    Breedte: 4.50 m
    Diepgang: 1,22 m
    Gewicht, ca.: 18 ton
    Doorvaart hoogte: 3.48 m
    Inhoud brandstoftanks: 2400 l
    Inhoud watertanks: 675 l
    Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
    Standaard motoren:
    Vovo Penta D6 
     2 x 435 pk (2 x 320kW)
     Andere motoren op aanvraag

    Ontwerper:
    John A. Bennett & Associate




    Wanneer u een Atlantic 50 in al haar
    pracht op het water ziet ,
    het gemakkelijk is om te
    vergeten enkel hoeveel organisatie ,
    ervaring en techniek
    in haar bouw zijn gegaan .





    Klik op de afbeelding om de link te volgen


















    Embleem
    Atlantic Moteryachts BV

    Suderséleane 15 
    8711 GX Workum
    Nederland

                    







    Embleem van .
    Vlaamse vereniging voor
    watersport.


    VVW . Telt 120 Clubs
    en meer dan 13000 Leden .






    Embleem van de
    Koninklijke Nederlandse
    Motorboot club

     

    De KNMC is een landelijke club
    van actieve en enthousiaste
    motorbootvaarders.
    Van mensen die van het water
     en het varen houden.






    De No Limit IV
    heeft 2 vierblads schroeven
    1 links en 1 rechts draaiend


    Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     





    Windroos

    Een windroos of windkruis is een
    Kruis dat de windrichting , Noord ,
    Oost , Zuid , en West  aanduidt.

    Een windroos kan teruggevonden
    worden op een Kompas of onder
     een Windhaan .
     




    De Atlantic 38 een luxe motorjacht

    Technische omschrijving
    Lengte over alles: 11.51 m
    Lengtre waterlijn: 9.90 m
    Breedte: 4.05 m
    Diepgang: 1.10 m
    Gewicht ca.. 11 ton
    Doorvaarthoogte: 3.40 m
    Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l
    Inhoud watertank: ca. 450 l
    Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l
    Standaard motorisering:
    78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43

    Optioneel:

    117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160
    132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180
    Designer: John A. Bennett & Associates

    Atlantic Motoryachts bv
    Suderséleane 15
    8711 GX Workum





    De enige Atlantic die wordt gebouwd als
    verdringer is de   ATLANTIC 38.







    Nieuw in de Atlantic range,
    De Atlantic 40.

    Technische omschrijving

  • Lengte over alles: 12.10 m
  • Lengte waterlijn: 10.00 m
  • Breedte: 4.05 m
  • Diepgang: 1.20 m
  • Doorvaart hoogte: 3.40 m
  • Gewicht: ca. 12 ton
  • Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l
  • Inhoud watertank: ca. 450 l
  • Inhoud vuilwatertanks:
     1x ca. 100 l & 1x ca. 80 l
  • Standaard motoren:
    2x 191 kW (260 pk)
    Volvo Penta D4 260
    andere motoren op aanvraag
  • CE Categorie B

    Ontwerper: John A. Bennett & Associates

    Atlantic Motoryachts bv
    Suderséleane 15
    8711 GX Workum



  • De gezellige dinette bied veel privacy.
    De ovale salonramen geven veel lichtinval
     en een prachtig uitzicht naar buiten.




    Het interieur is ruim genoeg
    om lange reizen te maken
    zowel op zee als op binnenwater. 

    Door het hele schip is
    veel kastruimte te vinden.








    De Atlantic 42 is een motorjacht bij uitstek.

    Technische omschrijving

  • Lengte over alles: 13.10 m 
  • Lengte waterlijn: 10.41 m 
  • Breedte: 4.25 m
  • Diepgang: 1.20 m
  • Doorvaart hoogte: 3.45 m
  • Gewicht: ca. 12 ton
  • Inhoud brandstoftanks: ca. 1340 l
  • Inhoud watertank: ca. 550 l
  • Inhoud vuilwatertanks:
    ca. 100 & ca. 80 l
  • Standaard motoren:
    2 x 272 kW (370 pk)
    Volvo Penta D6 370
    andere motoren op aanvraag
  • Maximale snelheid
    afhankelijk van belading ca. 25 knts
  • CE Categorie B

    Ontwerper: John A. Bennett & Associates


    Atlantic Motoryachts bv
    Suderséleane 15
    8711 GX Workum



  • Het interieur van de Atlantic 42
    is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.




    De ruime achterhut is gezellig en indien
    gewenst van alle gemakken zoals
    bijvoorbeeld tv voorzien.
    Uiteraard beschikt de achterhut over een
     douche- en toiletruimte.
    De voorhut is voorzien van een frans bed.
    Net als de achterhut is ook hier gedacht
     aan een gecombineerde
    douche en toiletruimte.
    Er is zelfs de mogelijkheid om v
    oor een derde hut te kiezen.
    De dinette komt dan te vervallen







    Atlantic 460

    De opvolger van de succesvolle Atlantic 444,
    de Atlantic 460!
    De Atlantic 460 heeft vaak bewezen
    dat ze zeer zeewaardig is.
    Op open zee valt de
    stabiliteit en koersvastheid op.
    Niet alleen op open water,
    maar zeker ook op binnenwater
    is de Atlantic 460
    een heerlijk jacht om mee te varen.

    Technische omschrijving

  • Lengte over alles: 14.30 m
  • Lengte waterlijn: 11.20 m
  • Breedte: 4.50 m
  • Diepgang: 1.25 m
  • Doorvaarthoogte: 3.40 m
  • Gewicht: ca. 16 ton
  • Snelheid: 25 tot 28 kts
  • Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
  • Inhoud watertank: ca. 675 l
  • Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
  • Standaard motoren:
    2 x 320 kW (2 x 435 hp)
  • Volvo Penta D6 435
    andere motoren op aanvraag
  • CE categorie A

    Ontwerper: John A. Bennett & Associates

    Atlantic Motoryachts bv
    Suderséleane 15
    8711 GX Workum




  • Voor wie in het dagelijkse leven alleen
    genoegen neemt met het allerbeste mag dit
    ook verwachten aan boord van zijn jacht.
    Deze stelling is volledig toepasbaar
    op het concept van de Atlantic 460.





    Met een lengte van minder dan
    15 meter hoeft u geen geristraties aan
    te vragen voor het bevaren
    van sommige vaarwegen.

    Nieuwe optie voor 2007:
    Volledig electrisch cabriosysteem
    en radarbeugel



    ATLANTIC  56

    Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck.
    In opdracht van Atlantic Motoryachts
    ontwikkelt Vripack Naval Architects
    uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56.
    In een markt waar veel aanbod is,
    maar ook veel van hetzelfde,
    komt Atlantic Motoryachts
    met een revolutionair ontwerp:




    Voordek met groot zonnedek,
    waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.

    • lengte over alles 17.00 meter
    • lengte waterlijn 13.40 meter
    • maximale breedte 4.86 meter
    • diepte 0,98 meter
    • CE categorie B (kustvaart)




    Inrichting salon / achterdek:
    Centraal in het schip de besturing,
    heeft de regie over het schip vanuit een luxe
    stuurstoel;
    Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit
    met aan stuurboord twee luxe clubs.
    Ruim achterdek met riante kuipbank waarin
    de salontafel opgeborgen kan worden.




    Inrichting onderdeks:

    Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met
     eigen gescheiden douche en toiletruimte.
    Voor in het schip bevindt zich een
    gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed.
    In het voorschip
    bevindt zich een tweede natte cel,
    voorzien van douche, toilet en wasmachine.




    Tender Garage
    met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;


    Uitgerust met twee nieuwe innovatieve
    6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren,
    435 pk per motor. Volvo Penta IPS –
    Inboard Performance System is
    een inboard innovatie.



    ATLANTIC 56HT

    Gebouwd volgens onze hoge standaard.




    Technische Details
    • Lengte over alles: 18.50 m
    • Breedte: 4.85 m
    • Diepgang: 1,30 m
    • Gewicht, ca.: 23 ton
    • Doorvaart hoogte: 3.48 m
    • Inhoud brandstoftanks: 2564 l
    • Inhoud watertanks: 790 l
    • Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
    • Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
    • Andere motoren op aanvraag
      Ontwerper: John A. Bennett & Associate

      Atlantic Motoryachts bv
      Suderséleane 15
      8711 GX Workum




    Stijl en details

    Naast de layout van het interieur verteld de
    styling veel over de
     persoonlijke smaak van de eigenaar.
    Het is echter ook mogelijk om gebruik
    te maken van zeer moderne vormen,
    materialen en stoffen.




    Een Schip Op Maat

    DE ATLANTIC MOTORJACHTEN








    De meest bekende
    Piraten Vlag
    Jolly  Roger




    Piraten Vlag
    Edward  England




    Piraten Vlag
    Edward Teach Zwartbaard




    Piraten  Vlag
    Emanuel  Wynne




    Piraten  Vlag
    Henry  Every




    Piraten  Vlag
    Jack  Rackham




    Piraten  Vlag
    Stede  Bonnet




    Piraten  Vlag
    Thomas  Tew





    Piraten Vlag
    Christopher Condent

    No Limit IV
    Informative Site Voor De Watersporter
    09-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boot Dusseldorf 2009

    Boot Dusseldorf 2009

    Boot Düsseldorf 2009 – een vooruitblik
    Van 17 januari t/m 25 januari start het watersportseizoen weer met de traditionele watersportbeurs in Düsseldorf.
    1650 exposanten uit 55 landen laten hun mooiste watersportproducten weer glimmen.

    Hoewel de winter nog moet beginnen en het watersportseizoen helemaal stil ligt begint de eerste watersportbeurs van 2009 zich aan te kondigen:
    Boot Dusseldorf 2009.
    Dit is de 40e keer dat deze watersportbeurs wordt gehouden.

    Boot Dusseldorf 2009
    Boot Dusseldorf 2009 is voor veel watersporters de start van het watersportseizoen.
    1650 exposanten uit 55 landen vullen maar liefst 17 hallen met watersportartikelen. Traditioneel vindt je hier veel Nederlandse Watersportbedrijven (140 exposanten) op Boot Dusseldorf 2009.
    Ook is er een grote vertegenwoordiging van Nederlandse jachthavens en charterbedrijven. Friesland is zelfs vertegenwoordigd met 750 m2 standruimte.

    Trends en ontwikkelingen
    Wat gaat Boot Dusseldorf 2009 ons brengen,
    is de kredietcrisis ook merkbaar in de watersport, komen er veel nieuwe producten op de markt etc?. Allemaal vragen waarop Boot Dusseldorf 2009 een eerste antwoord op gaat geven.
    In ieder geval zet de trend naar grotere boten zich voort.
    Daar waar je vroeger meetelde als je een boot had van 30 voet of meer, begint het nu toch een klein beetje bij 37 voet.

    Drie hallen uitsluitend bedoeld voor zeilers
    150 exposanten van zeilboten en zeiljachten hebben zich verzameld in de hallen 15, 17 en 2

    Megajachten voor kapitaalkrachtigen en nieuwsgierigen
    Oké, u heeft er een leuke gouden handdruk voor nodig, maar dan heb je ook wat.
    In hal 7 en 7A liggen de grote jongens voor de rijken der aarde.
    110 exposanten presenteren hier hun exclusieve topmodellen.
    Ook kunt u hier spreken met designers, constructeurs om gewoon een
    “superluxus” jacht naar uw eigen wensen te laten bouwen.

    Veel nieuwe ontwikkelingen en leuke aanbiedingen
    In de hallen 4, 5 en 9 kunt u de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van de toebehoren bewonderen en vaak ook aanschaffen tegen beursprijzen.
    Navigatiesystemen, elektronica, toebehoren, beslag, lijnen, motoren, zendapparatuur, en andere zaken.
    400 exposanten doen hier hun best om u te overtuigen van producten waar u misschien het bestaan niet vanaf wist maar vanaf dat moment niet meer zonder kunt.

    Klassieke schepen in hal 11
    Klassieke boten herleven weer in de watersport en laten we eerlijk zijn:
    het is een prachtig gezicht als een klassieke bakdekkruiser voorbij komt varen.
    De commercie springt daar terecht op in en bouwt veel klassieke (retro) schepen voor liefhebbers.
    Uiteraard wel voorzien van moderne technieken en voor een hedendaags prijskaartje.
    Hal 11 staat vol met museumstukken en de houtlucht kunt u heerlijk opsnuiven en u vervolgens wanen in vervlogen tijden.

    Voor wie wel eens ergens anders wil varen...
    In hal 13 en 14 kan het u wel eens gaan duizelen van de exotische bestemmingen en aanbiedingen.
    350 charterbedrijven staan daar voor u klaar met prachtige vakantietrips,
    huren in een ander land, flottielje varen
    Kortom als u uw watersportseizoen 2008 vroeg wilt laten starten dan kan dat in Düsseldorf

    Openingstijden Boot Dusseldorf 2009
    Boot Dusseldorf 2009 start op 17 januari en eindigt op 25 januari, openingstijden zijn dagelijks van 10 – 18 uur. De entree bedraagt € 15,- per dag en kinderen en scholieren hebben korting.

    Bron : watersportalmanak.nl

    09-12-2008 om 19:52 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Watersporters met een hoge mast moeten omvaren

    Watersporters met een hoge mast moeten omvaren.

    Bron: KNWV | Datum: 08-12-2008

    Verlenging stremming Haringvlietbrug
    In verband met uitlopende werkzaamheden aan de Haringvlietbrug, gelegen over het Haringvliet, wordt de periode van werkzaamheden verlengd tot maandag 5 januari.

    Verschillende onderdelen worden gerenoveerd, zoals het wegdek, de verlichting en de installaties om de brug te openen. .
    De werkzaamheden vinden overdag plaats. In het weekend wordt doorgewerkt.

    13,5 meter is het maximum
    De scheepvaart zal gedurende de werkzaamheden gedeeltelijk gestremd zijn,
    omdat de brug niet kan worden geopend.
    De brug kan wel onder de vaste brugdelen worden gepasseerd,
    maar die hebben een beperkte hoogte.
    Schepen hoger dan 13,5 meter moeten de omleidingsroute varen.
    Die loopt via het Haringvliet, het Spui, de Oude Maas en de Dordtsche Kil naar het Hollandsch Diep en vice versa.

    09-12-2008 om 19:45 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terneuzen krijgt een zeesluis van 100.000 ton

    Terneuzen krijgt een zeesluis van 100.000 ton

    .. donderdag 04 december 2008

     
    Koning Boudewijn (links) en koningin Juliana zetten beiden hun handtekening in een boek tijdens de opening van het Terneuzense sluizencomplex in 1968. foto Camile Schelstraete

    Koning Boudewijn (links) en koningin Juliana zetten beiden hun handtekening in een boek tijdens de opening van het Terneuzense sluizencomplex in 1968.
    foto Camile Schelstraete

    Na vijf jaar onderhandelen lijken de meer dan twintig belanghebbende partijen eruit te zijn: Terneuzen krijgt er een gloednieuwe zeesluis bij Een nieuwe, grotere zeesluis in Terneuzen zal de economische ontwikkeling van de Kanaalzone een geweldige duw in de goeie richting geven.

    De regio zal er decennia achtereen profijt van hebben. Burgemeester Jan Lonink van Terneuzen is daar vast van overtuigd, zeker na het zoveelste overleg over de nautische toegang tot het Kanaal Gent-Terneuzen.

    De meer dan twintig belanghebbende partijen zijn na vijf jaar bakkeleien nu eindelijk volop bezig met de afronding van de slepende discussie.
    Dat moet uitmonden in een unaniem advies aan de ministers van Verkeer en Waterstaat in Nederland en Belgie, dat midden januari 2009 officieel wordt gepresenteerd.

    Al die partijen, verenigd in het Stakeholders Forum (SAF), lijken nu op een lijn te zitten:
    de bouw van een nieuwe zeesluis met een capaciteit van rond de 100.000 ton pal oostelijk van de huidige 80.000 tonssluis.
    De nieuwe situatie zou vergelijkbaar zijn met die van het sluizencomplex in Antwerpen, waar de Zandvliet- en Berendrechtsluis broederlijk naast elkaar liggen.
    De sluis in Terneuzen wordt aangelegd binnen de grenzen van het huidige sluizencomplex, tussen de huidige zeesluis en de monumentale middensluis, die in de toekomst moet gaan fungeren als spuisluis én overloopsluis voor de binnenvaart.
    De bestaande binnenvaartsluis blijft ook in de nieuwe opzet gewoon functioneren.

    Dinsdag werd de nieuwe variant, die is ingebracht door de directie van Rijkswaterstaat Zeeland, besproken door het SAF.
    Maar natuurlijk leidde dat niet direct tot een akkoord.
    Met name de Nederlandse gesprekspartners kwamen op de proppen met tal van aanvullende voorwaarden.
    Het antwoord op de vraag waarom die nu zijn geformuleerd, is heel simpel, vindt Lonink.
    ,,Wat goed is voor de Belgen, moet dit keer ook goed zijn voor ons", zegt hij,
    mede namens het college van Terneuzen.

    De Zeeuwse partners binnen het SAF willen niet alleen die nieuwe zeesluis, zij willen ook dat de Vlamingen nu eindelijk eens meewerken aan de aanleg van de al zo lang gewenste spoorverbinding Axelse Vlakte-Zelzate, dat ze zorgen voor een goede aansluiting van de verdubbelde Tractaatweg op de R4-West bij Zelzate en dat ze niet langer meer dreinen over verbreding van het kanaal.
    Ook moeten de Belgen ervoor zorgen dat er een eind komt aan de bestaande concurrentievervalsing op de spoorlijn Terneuzen-Gent.
    De Belgen hanteren op dit traject, de zogenoemde Dow-lijn op de westoever van het Kanaal Gent-Terneuzen, nog steeds hogere vervoerstarieven dan elders in België.

    De gemeente Terneuzen en de ZMF hebben naast die hele lijst voorwaarden ook nog aanvullende wensen op milieugebied geformuleerd.
    Zij willen niet dat woongemeenschappen in de Kanaalzone op termijn belast zullen worden met de gevolgen van grotere verkeersbewegingen op het water, de weg en het spoor.
    In de rapportages, die binnen het SAF aan de orde zijn geweest, zijn de milieugevolgen van de nieuwe sluis en de nieuwe spoor- en wegverbindingen niet naar behoren uitgewerkt.
    De twee partijen hebben dan ook gevraagd om een second opinion.
    Door dit verzoek is de definitieve besluitvorming over de sluis een maand opgeschort.

    Dat de Nederlandse partijen nu met aanvullende voorwaarden komen heeft alles te maken met de ervaringen die eerder werden opgedaan bij de discussie over de verdieping van de Westerschelde.
    Toen werd aanvankelijk nagelaten een aantal belangrijke voorwaarden in te bouwen in de overeenkomst. Lonink:
     ,,Bij dat zogenaamde Proses-proces is de toegankelijkheid van Antwerpen wel goed geregeld, maar worstelen we in Zeeland nu nog steeds met de gevolgen van de verdieping voor de veiligheid en, wat dan heet, de natuurlijkheid.
    Nu proberen we soortgelijke discussies achteraf te voorkomen."

    De nieuwe zeesluis in Terneuzen gaat om en nabij een miljard euro kosten.
    Dat is exclusief de nodige aanpassingen van het kanaalprofiel, de tunnels en de bruggen.

    Eén ding staat, wat dat betreft, zo goed als vast: de oude tunnel bij Zelzate verdwijnt.
    Belgen hebben met het wegpoetsen van dat soort obstakels geen enkele moeite.
    Ervoor in de plaats komt een tunnel, dichter bij Gent.

    Wie opdraait voor de kosten van de nieuwe sluis en de aanpassing van het kanaal is nog onduidelijk. Bij de laatste kanaalwerken, die in 1968 werden afgerond met de opening van het sluizencomplex door koning Boudewijn en koningin Juliana, betaalden de Nederlanders een kwart en de Belgen de rest.
    Nu moet het anders, oordelen de Belgen.
    Als het aan hen ligt, wordt het een 60-40-verdeling, maar over 70-30 valt vermoedelijk ook wel te praten.

    Met name in Gent draait de lobby voor een nieuwe zeesluis momenteel op volle toeren. Gisteren nog cirkelde havenschepen Sas van Rouveroij in een helikopter boven het sluizencomplex.
    Hij was in het goede gezelschap van de nieuwe ambassadeur van Nederland in België, Hannie Pollmann-Zaal.

    Bron : pzc.nl

    06-12-2008 om 20:45 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw kanaal naar Frankrijk scheelt 25 sluizen

    Nieuw kanaal naar Frankrijk scheelt 25 sluizen



    Het Belgische binnenvaartverkeer op Frankrijk zal de komende 25 jaar bijna verdubbelen.
    De haven van Gent verwacht de overslag van binnenvaart al in tien jaar te verdubbelen.
    Dat blijkt uit schattingen van Waterwegen en Zeekanaal, de beheerder van Vlaamse waterwegen,
    en de Gentse havenautoriteiten.

    In Parijs werden de plannen voorgesteld voor het nieuwe kanaal "Seinie-Nord Europe"
    dat vanaf 2011 moet worden aangelegd.
    Het 106 kilometer lange kanaal verbindt de regio Parijs met de Benelux en maakt het voor het eerst mogelijk voor grote binnenvaartschepen om door Noord-Frankrijk te varen.
    In België wordt de Leie uitgegraven, tussen Noord-Frankrijk en Gent.

    Belgische transporteurs verwachten meer efficiëntie en kostenbesparingen.
    "Nu moeten we nog 29 sluizen door naar Parijs, straks nog maar vier",
    zegt Marc Dullaers van transporteur Beltank. (belga/tdb)

    Bron : demorgen.be

    06-12-2008 om 20:29 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alle vaarwegen leiden naar Drachten

    Alle vaarwegen leiden naar Drachten

    Bron: Gemeente Smallingerland | Datum: 04-12-2008

    Alle watersportvaarwegen leiden naar Drachten
    Er zijn goede mogelijkheden om de watersportmogelijkheden in en rond Drachten te versterken.
    Daardoor kan de werkgelegenheid met enige honderden arbeidsplaatsen groeien en zullen voor ettelijke miljoenen aan particuliere investeringen worden uitgelokt.
    Dat blijkt uit het rapport "Alle vaarwegen leiden naar Drachten", dat in opdracht van het college is opgesteld door de Grontmij.

    Toerisme is in Nederland een belangrijke groeisector.
    In 2007 was ca. 11% van de totale werkgelegenheid in Friesland toe te rekenen aan de toeristische sector.
    Watersport is één van de belangrijkste onderdelen binnen die sector.
    Volgens het rapport zijn er goede kansen voor Smallingerland om te profiteren van de economische dynamiek in het toerisme.

    Drachten wordt het middelpunt van het Fries merengebied
    Nu nog is Drachten vooral het beginpunt van het Fries merengebied.
    Door te investeren in het verbeteren van vaarverbindingen naar Groningen en Drenthe kan Drachten op termijn een sterke schakelfunctie krijgen in het vaarwegennet in de drie noordelijke provincies.
    De Grontmij wijst in dat verband op het belang van het Polderhofdkanaal,
    de Drachtstervaart, het Berenat, de Lits-Lauwersmeerroute en de mogelijkheid een vaarweg naar Groningen te realiseren via onder meer de Leijen en het dorp Rottevalle.
    Deze projecten hebben ieder op zich een gunstig economisch effect.
    Maar het is vooral de samenhang tussen deze projecten die ervoor kan zorgen dat er een vliegwiel effect optreedt.

    De Grontmij ziet naast economische effecten ook andere positieve gevolgen.
    Zo zullen de recreatiemogelijkheden voor inwoners van Smallingerland sterk toenemen,
    zal de druk op de bestaande natuurgebieden verminderen, kunnen er nieuwe natuurgebieden ontstaan en zal de leefbaarheid in de omliggende dorpen toenemen.

    Het rapport "Alle vaarwegen leiden naar Drachten" is een onderdeel van de integrale visie op recreatie en toerisme, die volgend jaar zal verschijnen.
    Het college zal de deelnotitie ter informatie voorleggen aan de raadscommissie RIM en de gemeenteraad.

    Bron : watersportalmanak.nl

    05-12-2008 om 21:25 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luxe kruiser hoog en droog op De Vormt .

    Luxe kruiser hoog en droog op De Vormt

    Bron: KNRM | Datum: 05-12-2008

    De Vormt blijft een "botenvanger"
    Een luxe motorkruiser raakte donderdagmiddag rond kwart over twaalf vast op De Vormt. Omdat de schipper op kanaal 16 hulp inriep waren een paar opstappers van KNRM-Station Urk al onderweg naar de ligplaats van de beide reddingboten nog voordat de piepers gingen. Meteen werd met beide boten van wal gestoken en koersten de Kapiteins Hazewinkel en de Willemtje naar De Vormt die naar het lijkt steeds droger begint te worden.

    Omdat de Hazewinkel niet ter plaatse kon komen werd de hele lengte van de sleeptros door de Willemtje overgebracht naar de onfortuinlijke kruiser waarbij het laatste stuk wadend moest worden afgelegd.
    De kruiser stond zo droog dat de sleeptros zelfs verlengd moest worden met een tweetal extra meertrossen.
    Nadat de sleepverbinding naar wens was en een pomp stand-by werd gehouden omdat er wat water binnen kwam, werd begonnen met de klus waarbij de kruiser met horten en stoten los kwam.

    Het onfortuinlijke schip werd met haar beide bemanningsleden afgemeerd in de Westhaven waarna Klaas Post van Post Watersport zich met de nasleep van het vastlopen kon bezighouden.
    Het roer reageerde namelijk slecht en ook leek het niet uitgesloten dat de schroefas schade had opgelopen.




















    Bron : watersportalmanak.nl




    05-12-2008 om 00:00 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cruiseschip schudt piraten af
    Cruiseschip schudt Piraten af



    Cruiseschip The Nautica (Foto: OceaniaCruises)

    Voor de kust van Jemen is een cruiseschip ontkomen aan Somalische piraten.
    Toen de Amerikaanse ‘Nautica’ werd belaagd door piraten,
    probeerde de kapitein door tezigzaggen te ontsnappen.

    Toch konden de piratenop zo’n 300 meter van het schip komen.
    Een van de twee piratenbootjes begon op het cruiseschip teschieten.

    De Nautica voerde de snelheid op naar 43 km/u en was daarmee de piraten te snel af.

    Ongedeerd
    Het schip is uiteindelijk zonder schade aangekomen op plaats van bestemming Oman.
    De 684 passagiers en 400 man personeel bleven ongedeerd.

    De kust van Jemen wordt bewaakt door een internationale anti-pirateneenheid.
    Volgens het Internationaal Maritiem Bureau is het de eerste keer dat een cruiseschip aangevallen is door rovers.

    “Er zijn wel een paar keer passagiersschepen aangevallen, maar die waren veel kleiner”,
     zegt een woordvoerder.
    “Vaker zijn grotere vrachtschepen hetdoelwit van piraterij.”

    Inmiddels is de Nautica weer onderweg naar een volgende bestemming.

    02-12-2008 om 15:48 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belg en Brit overleven 3 nachten op een reddingsvlot

    Belg en Brit overleven 3 nachten op een reddingsvlot

    28 november, 2008

    haven Palma de Mallorca

    Nadat hun motorcruiser in een heuse storm was gezonken nabij Mallorca, waren een Britse en een Belgische man verplicht hun reddingsvlot op te zoeken.
    Hun jacht ging zodanig snel kopje onder dat ze noch voedsel noch drinken mee hadden kunnen nemen op hun reddingsvlot.
    Enkel door een telefoontje van een verontrust thuisfront konden ze na 3 nachten uit hun hachelijke situatie worden gered.
    Hun tocht van Mallorca naar Tarragona op het Spaanse vasteland zou normaal gezien minder dan 24 uren in beslag hebben genomen.

    Van het moment dat hun 44 voets motorjacht Umbalika door een monstergolf werd geraakt en water begon te maken, ging alles zeer snel in zijn werk.
    In een dikke 8 Bft met windstoten tot 50 knopen en in golven tot 3 meter hoog zagen ze zich verplicht het motorjacht hals over kop te verlaten.
    Het jacht maakte zoveel water dat het reeds na enkele minuten was verdwenen.

    Nog net tijd om een Mayday te versturen, alleen werd die om onbekende redenen door niemand opgepikt.
    De 43-jarige Brit, een ervaren yachtsman met een commerciële kapiteins-licentie, moest zijn noodprocedure afbreken omdat het water in de kajuit reeds hoog gerezen was.
    Hij verliet zwemmend de kajuitingang.
    Maar voor een noodrantsoen, vuurpijlen of extra kledij was er geen tijd meer.
    Het is woensdag 12 november.

    Beide mannen lagen zowat 15 tot 20 minuten in het kolkende water vooraleer ze het reddingsvlot eindelijk opgeblazen kregen.
    Nat, moe en zonder hulpmiddelen zaten ze dik in de penarie.
    Ze werden immers pas donderdag op het Spaanse vasteland verwacht en waarschijnlijk zou men dan nog pas 24 uur later alarm slaan.

    Pogingen om een nabij gelegen eiland te bereiken mislukten en ook een voorbij vliegende helicopter merkte hen niet op.
    Twee nachten en twee dagen passeren en bij het ingaan van de derde nacht blaast de wind hen weg van de shipping lane, wat de kansen om opgemerkt te worden door een of andere cargo minimaliseert.

    Gelukkig voor hen begon de vrouw van de Britse schipper heel snel ongerust te worden.
    Hun zeiltocht zou een klein etmaal geduurd hebben en toch had manlief nog niet gebeld om te zeggen dat hij goed gearriveerd was, iets wat hij plichtsgetrouw wel atlijd deed.
    En dus alarmeerde ze de Maritime and Coastguard Agency.
    Ze kwam uit bij de Thames Coastguard, die op hun beurt het International Coastguard Liason Station in Falmouth verwittigde en zo belandde de hulp oproep bij de Spaanse kustwacht.

    Onmiddellijk werd een SAR actie op touw gezet en na 4 dagen en 3 nachten werden ze door een reddingsschip in hun vlot teruggevonden, 4 en een halve mijl van het eiland van Sa Dragonera, iets ten westen van Mallorca.
    De hulpdiensten hadden tegen dan een gebied van zowat 20’000 vierkante km met vliegtuigen en boten doorzocht.
    De Britse schipper was al redelijk onderkoeld en kon tegen dan nog nauwelijks de benen bewegen.

    Moraal van het verhaal.
    Zorg dat er mensen op de hoogte zijn van je zeilplannen en geef aan wanneer je opnieuw van je zal laten horen.
    Voor de thuisblijvers die vermoeden dat er iets fout is gegaan, raden we aan van niet te aarzelen om de hulpdiensten te verwittigen.
    Ook het belang van een kant en klare 'grab bag' mag wel duidelijk zijn.

    De directeur van het Maritime Rescue Center in Palma zei dat het een mirakel was dat ze nog werden teruggevonden.

    Bron: www.guardian.co.uk  -  watertrends.be

    29-11-2008 om 20:24 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FLINKE BRAND JACHTHAVEN STAVENISSE
    STAVENISSE - In de haven van Stavenisse zijn donderdagavond een drietal boten volledig door brand verwoest.

    Omstreeks elf uur brak de brand uit waarna de brandweer direct met twee blusvoertuigen uitrukte.
    De drie boten moeten als verloren worden beschouwd.
    Bij de brand zijn geen gewonden gevallen.

    Omstreeks 23:00 uur werd donderdagavond de brandweer van Stavenisse gealarmeerd voor een brand in de haven aan de Veerweg.
    Direct daarna werd opgeschaald naar middelbrand en werd ook de blusgroep Sint-Maartensdijk met spoed ter plaatse gevraagd.
    Toen de bluseenheden arriveerden stonden reeds drie jachten in lichtelaaie.
    Ook de steigers waaraan ze lagen afgemeerd stonden in brand.
    Door de enorme hitte explodeerden met enorme knallen enkele gasflessen die aan boord van de boten stonden.

    Doordat de brandende jachten een gevaar vormden voor de overige afgemeerde boten hebben brandweerlieden met een motorzaag de steigers losgezaagd.
    Intussen werden ook enkele lagedrukstralen en een waterkanon ingezet.
    De blusgroepen waren aan weerszijden van de haven gepositioneerd, zodat van twee kanten de brand bestreden kon worden.
    Verder werd een blusboot ingezet van een plaatselijk bergingsbedrijf.

    Omstreeks half één die nacht waren de vlammen veelal gedoofd.
    De brandweer restte toen nog de taak om goed na te blussen en de losgeslagen en uitgebrande boten vast te leggen.
    Door de enorme vlammen was er veel publiek op de brand afgekomen.
    Hoewel uit voorzorg een ambulance ter plaatse is gekomen, zijn er geen gewonden gevallen.

    Omdat mogelijk gevaarlijke stoffen vrijgekomen waren in het water van de haven werden de Adviseur Gevaarlijke Stoffen van de brandweer en een medewerker van Rijkswaterstaat ter plaatse gevraagd.
    De boten moeten geheel als verloren worden beschouwd.
    Hoe groot de exacte schade bedraagt, is nog niet bekend.

    Bron HVZ.nl

    29-11-2008 om 19:48 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ondergang Nesselande speelt elke nacht op

    Ondergang Nesselande speelt elke nacht op

    ‘Het blijft door je hoofd spelen.
    Zo'n aanvaring zie je aankomen, het gaat allemaal in fracties van seconden,
    maar je beleeft het elke nacht opnieuw.'
    Johann Junger, schipper van de enkelwandige tanker Nesselande, is nog steeds van slag door de aanvaring met een coaster op de Nieuwe Maas, vorige week dinsdagochtend om half zeven ter hoogte van Schiedam.

    Hij en zijn stuurman konden op tijd van het zinkende schip worden gehaald.
    ‘De stuurman zit thuis bij te komen van de schrik en mijn vrouw en ik zijn van alles aan het regelen.'
    De Nesselande was geladen met 1000 ton zonnebloemolie en Junger was met zijn stuurman aan boord.
    Zijn vrouw Susan was aan de wal.

    ‘We kwamen uit de Wilhelminahaven en gingen naar de Tweede Petroleumhaven en moesten daarom de Nieuwe Maas oversteken ter hoogte van de Beneluxtunnel', zegt Junger.
    ‘We zagen de Helgafell op ons afkomen, een forse jongen.
    We waren overtuigd dat we er nog voor langs konden, maar dat bleek niet te gaan.
    Hij voer erg hard, naar ons idee (de Helgafell, een containerfeeder uit 2005 die voor Samskip vaart, haalt een maximumsnelheid van 19,8 knopen - red.).
    De radarpost Botlek verzocht de kapitein het rustiger aan te doen omdat wij aan het oversteken waren, maar daar kwam geen antwoord op.
    Volgens mij heeft die coaster ons helemaal niet gezien.
    Ik denk dat we in de dode hoek hebben gezeten.

    ‘Op een bepaald moment zie je dat het fout gaat, zeker omdat ze niet reageerden op de radarpost.
    Ik heb nog geprobeerd terug te draaien, maar toen was het al te laat.
    De verkeerspost bleef contact zoeken met het zeeschip, dat hoorden we wel over de marifoon.'

    A-locatie
    ‘De bulb kwam ter hoogte van de achterste tank bij ons naar binnen en een golf sloeg de ramen uit het stuurhuis.
    Het water stortte naar binnen.
    We gingen gelijk kopje onder en werden meegezogen naar buiten.
    We rolden een heel eind over dek en toen we uiteindelijk stil lagen en keken, zagen we dat het schip ging zinken.
    We waren min of meer omgeduwd door het zeeschip.

    De coaster voer door, ze hebben niet naar ons omgekeken.
    Daarom denken we ook dat hij ons helemaal niet heeft gezien.
    Als je ook zag hoe hoog die boeg was.
    Ze hebben misschien de klap wel gevoeld, dat moest haast wel, maar hebben geen gas teruggenomen.
    Wij waren intussen in levensgevaar, maar er was gelukkig een sleepboot in de buurt die meteen naar ons toekwam en ons van boord heeft gehaald.
    Ons schip werd tegen de kant gedrukt en de plek kwam goed uit.
    We lagen bij berger Mammoet voor de deur, wat dat betreft een A-locatie', zegt Junger.

    De havensleper Smit Zweden en de patrouilleboot RPA van het Havenbedrijf , die allebei toevallig in de buurt waren, duwden het schip naar de kade van Mammoet in Schiedam, maar ze konden niet voorkomen dat de Nesselande daar zonk.
    Het schip lekte zonnebloemolie en bilgewater.
    Het oliebestrijdingsvaartuig Balckyard van Ecolos werd ingeschakeld om verdere watervervuiling tegen te gaan.
    Het scheepvaartverkeer ondervond volgens de Zeehavenpolitie nauwelijks hinder van het ongeval. 's Avonds werd de lading uit de Nesselande gehaald.
    De drijvende bok GPS Atlas heeft de Nesselande inmiddels boven water gehaald.
    De Nesselande ligt bij scheepswerf De Ambacht in Hendrik Ido-Ambacht. J
    unger weet nog niet of het schip wordt gerepareerd.
    ‘Tegen het eind van de week weten we meer en hebben we ook een gesprek met onze verzekeringsmaatschappij.
    De verkeerspost is een DVD aan het branden waarop alle feiten staan van de aanvaring,
    maar die is nog niet klaar.'

    Perfecte mensen
    Junger is sinds februari eigenaar van de Nesselande.
    ‘We varen vast voor Maaskade Bevrachters, twee keer per week van Nijmegen naar Hamm. Vorige week kwam het zo uit dat we een reisje van Spyck naar Rotterdam konden doen.
    Ik was er helemaal blij mee, want we komen uit Rotterdam en vonden het leuk om weer een keer die kant op te gaan.'

    Directeur Piet Wassenaar van Maaskade Bevrachters, de vaste bevrachter van de Nesselande, is zeer te spreken over Junger.
    ‘Het zijn perfecte mensen met veel ervaring. Ik hoop dat ze blijven varen.
    Wat ons betreft wel, want we zijn dik tevreden over ze.' (MdV)

    Bron : schuttevaer.nl

    29-11-2008 om 17:23 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gestolen vaartuigen boven water

    Gestolen vaartuigen boven water

    De waterpolitie heeft de afgelopen weken drie gestolen vaartuigen ontdekt en in beslag genomen.
    In Amersfoort werd in een garage een speedboot en een omgekatte waterscooter aangetroffen en in Ouderkerk a/d Amstel bij een stallinghouder een gestolen sloep.
    Het onderzoek naar de daders loopt nog.

    Een gedupeerde belde de waterpolitie in Amsterdam nadat hij zijn gestolen speedboot herkende op een internetsite.
    Daarop werd de boot te koop aangeboden. 
    Onderzoek van de waterpolitie in Amersfoort bevestigde zijn vermoeden.
    Het was inderdaad de speedboot die begin 2007 in Noord-Holland was gestolen.
    Op dezelfde plaats in Amersfoort werd ook een omgekatte waterscooter aangetroffen waarvan na onderzoek bleek dat deze de afgelopen zomer in Werkhoven was gestolen.
    De waterpolitie onderzoekt de betrokkenheid van drie mannen in deze zaak. 

    In Ouderkerk a/d Amstel trof de waterpolitie een gestolen sloep aan in een loods bij een stallinghouder.
    Deze had de waterpolitie gebeld omdat de boot daar gestald was zonder te betalen.
    Na onderzoek van de waterpolitie aan de sloep bleek dat de boot met een waarde van 30.000 euro afgelopen zomer was gestolen.
    De eigenaar was blij dat zijn boot weet terecht was want de sloep was namelijk niet verzekerd. Ook hier loopt nog een onderzoek naar de mogelijke daders.

    Bron : Schuttevaer.nl

    29-11-2008 om 10:37 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KNRM Scheveningen oefent tijdens stormachtige wind

    KNRM Scheveningen oefent tijdens stormachtige wind

    Bron: KNRM | Datum: 24-11-2008

    Slechtweer oefening
    Afgelopen vrijdag en zaterdag, terwijl een stormachtige noordwesten wind de kust teisterde, heeft de bemanning van KNRM Scheveningen een slechtweer oefening gehouden.
    Dit was de eerste keer sinds de komst van de nieuwe reddingboot de Kitty Roosmale Nepveu in juni van dit jaar, dat er een heuse noordwester storm stond.
    Voor schipper en bemanning een uitgelezen kans om te kijken hoe de reddingboot zich met dit slechte weer hield.
    Tijdens de oefeningen bleek dat de Kitty zich ondanks de hoge golven en de zware brekers perfect staande kon houden en daardoor het volledige vertrouwen heeft van schipper en bemanning mocht er onder vergelijkbare omstandigheden echt een beroep gedaan worden op KNRM station Scheveningen.
    Voor fotograaf Dick Teske was dit een uitstekend moment om schitterende foto's te maken van deze oefening.


































    Bron : watersportalmanak.nl



    26-11-2008 om 20:08 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Friesland groter dan ooit op Boot Düsseldorf: 750 m2!

    Friesland groter dan ooit op Boot Düsseldorf: 750 m2!

    Bron: Friesland-Holland | Datum: 21-11-2008

    Crisis hoeft geen nadelig effect op bootverhuur te hebben

    Het Friesland Holland Plaza op Boot 2009 wordt vergroot van 400 naar 554 vierkante meter effectieve expositieruimte.
    Inclusief de paden om de eilandstands en vier boten is de oppervlakte maar liefst 750 vierkante meter.
    Dat is de grootste Friesland-presentatie ooit in Düsseldorf.

    Het vakantie- en botenplein is een project van Friesland Holland Tourist Information & Travel Service in Wolvega.
    Aanvankelijk dacht directeur Albert Hendriks aan 400 vierkante meter genoeg te hebben, maar door last-minute-aanmeldingen kon hij een op reserve staand blok van 154 vierkante meter erbij huren.

    “Jachtverhuurders, maar ook werven zetten in deze crisisperiode extra in op de bootverhuur. Om die reden nemen enkele zelfs charterboten mee naar de Duitse watersportbeurs,
    schepen die ook deel uitmaken van hun verkoopprogramma.
    Er wordt nu nog onderhandeld over de last-minute-plaatsing van een jacht.”

    Friesland zeer concurrerend

    Hendriks ziet de toekomst van de bootverhuur in Friesland niet somber in.
    “Friese charterbedrijven zijn Europees gezien zeer concurrerend.
    De huurprijzen zijn bij ons lager dan bijvoorbeeld in Oost-Duitsland en Frankrijk en we hebben de best uitgeruste schepen.

    Friese huurschepen zijn niet meer van eigenaarsschepen te onderscheiden,
    zo luxe zijn ze tegenwoordig.
    De populaire indeling van chartermotorjachten, een ruime hut met toilet en douche voor én achter, doet het ook goed bij de potentiële kopers.

    De typische “huurbak” is er haast niet meer.”

    Volgens Hendriks is Friesland een parkachtig vaargebied dat z’n gelijke in Europa niet kent.
    “Het is zeer geschikt is voor korte vakanties met veel beleving en het is er veilig.
    Nergens anders kun je varen en fietsen zo goed combineren, omdat het fietspadennet naadloos aansluit op het vaarwegennet.
    De hele provincie is perfect bewegwijzerd.”


    De ligging op een afstand van 100 tot 200 km van stedelijke concentraties is ook een groot voordeel, vindt Hendriks.
    “Een tot twee uur rijden en je bent op je bestemming.
    Om alle voordelen nog beter onder de aandacht te brengen,
    brengen we zwaarder geschut in stelling, te beginnen op Boot Düsseldorf.”

    Samenwerking met VVV’s
    Boot, de grootste overdekte watersportbeurs ter wereld, trekt bezoekers uit heel Europa,
    ook heel veel Nederlanders.
    Friesland is een van de grootste standhouders.

    Bron: Watersportalmanak.nl

    23-11-2008 om 17:52 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jachtbouwers merken al dat economie terugloopt

    Jachtbouwers merken al dat economie terugloopt

    De Duitse jachtbouwindustrie is somberder geworden over de nabije toekomst.
    Dat stelt voorzitter Claus Ehlert Meyer van het Deutsche Boots- und Schiffbauerverband (DBSV) met het oog op de komende tentoonstelling Hanseboot in Hamburg.

    Uit een enquête onder de leden van het DBSV over de conjunctuurontwikkeling blijkt dat nog maar dertig procent een positieve trend verwacht, tegenover 47 procent in het afgelopen jaar.
    Achttien procent rekent op een recessie.
    Toch nog iets meer dan de helft van de leden (52 procent) denkt dat er geen verandering komt.
    Ruim de helft van de leden heeft in de enquête laten weten de prijzen te zullen verhogen in verband met gestegen materiaalkosten.

    Meyer onderstreept dat het de branche verhoudingsgewijs nog goed gaat.
    Veel bedrijven zouden hun productie nog kunnen vergroten indien ze voldoende vakpersoneel konden krijgen.
    Dat is bij 37 procent van de ondervraagden de grootste hindernis voor expansie.
    ‘We leiden genoeg mensen op, maar de helft wordt na zijn examen weggelokt door grote bedrijven zoals Airbus en producenten van windmolens', aldus Meyer.

    Elders in de wereld gaat het duidelijk minder goed met de jachtbouwindustrie.
    Makelaar Telwater in het Australische Coomera heeft honderd mensen moeten ontslaan omdat vorig jaar een kwart minder boten werd verkocht als gevolg van de zwakke economie in Australië.
    In dezelfde stad stuurde Riviera Yachts 121 mensen naar huis.
    Ook de Franse verkooporganisatie Rodriguez meldt een negatieve ontwikkeling.
    De winst daalde in zes maanden met 65 procent tot 2,8 miljoen euro.
    Hanse Yachts in het Oost-Duitse Greifswald zag de winst eveneens snel teruglopen van 5,9 miljoen (augustus 2007) tot 3,5 miljoen (april 2008).
    De Zweedse werf Najad in Henån heeft het personeel met veertig man ingekrompen.
    Ook in Zweden is de verkoop van jachten met 25 procent gedaald.
    In de Verenigde Staten ontsloeg Mercury Marine zestig mensen, eveneens als gevolg van de stagnerende verkopen.
    Ook Christ Craft in Florida moest veertig man wegsturen. (MP)

    Bron : Schuttevaer.nl

    21-11-2008 om 21:37 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schepen botsen in Rotterdamse haven

    Schepen botsen in Rotterdamse haven

    In de Rotterdamse Petroleumhaven zijn vanochtend een zeeschip en een binnenvaartschip met elkaar in aanvaring gekomen.
    Het binnenvaartschip is daarbij fors geraakt.
    Er zijn geen gewonden gevallen,
    zo meldde een woordvoerster van de politie.

    Het ongeval gebeurde rond zeven uur.
    Twee uur later begon het binnenvaartschip te zinken.
    Twee sleepboten van de havendienst hielden het vaartuig drijvende.
    De ongevaarlijke lading zonnebloemolie is van boord gehaald.
    Het schip is naar de kade gesleept.

    Het scheepvaartverkeer heeft nauwelijks hinder ondervonden van het ongeval.

    Nesselande 

    Bron : nieuwsbladtransport.nl

    18-11-2008 om 19:53 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SCHIP IN PROBLEMEN TIJDENS EERSTE REIS
    Dat is geen beste maidentrip voor dit nieuwe schip.
    Tijdens de eerste paar reizen komen er altijd zaken naar boven die nog niet helemaal naar behoren werken .
    Maar dit is toch wel een gevaarlijk mankement


    TERNEUZEN - Op de Westerschelde bij Terneuzen is maandag een zeeschip in problemen geraakt tijdens haar eerste reis.

    Het schip, varend onder Nederlandse vlag en met een lengte van 110 meter,
    was onderweg van Friesland naar Antwerpen om daar haar eerste lading in te nemen.
    Ter hoogte van Terneuzen raakte het schip plotseling onbestuurbaar.

    Het schip liep volledig uit zijn koers en raakte hierbij een markeringston.
    Het lukte de bemanning het schip weer onder controle te krijgen door over te schakelen op handbesturing.
    Uit voorzorg werd het schip ten anker gebracht.

    Na inspectie bleek dat het gyrokompas defect was.
    Het schip voer op handbesturing en gebruik makend van het magnetisch kompas door naar Antwerpen.
    Daar zijn specialisten aan boord gegaan om het kompas te repareren.

    Bron : HVZ.nl

    18-11-2008 om 18:05 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe MSC-reuzen niet naar Noord-Europa

    Nieuwe MSC-reuzen niet naar Noord-Europa

    MSC heeft besloten om haar nieuwe recordschepen voorlopig tussen het Verre Oosten en het Middellandse Zeegebied in te zetten.
    Tot nu toe voeren de grootste schepen van de rederij (9.580 teu) uit Genève op Noord-Europa.

    MSC

    Deze week neemt MSC een eerste schip van meer dan 10.000 teu in ontvangst.
    Het gaat om de door Hyundai Samho gebouwde MSC Sola die 363,5 meter lang en 45,60 meter breed is.
    De nieuwbouw kan 11.600 teu laden. Bij een gemiddeld gewicht van 14 ton per teu kunnen bijna 8.200 containers geladen worden.

    In de loop van december moet ook de MSC Daniela in de vaart komen.
    De capaciteit van dat schip zal meer dan 14.000 teu bedragen.
    Het wordt net als de MSC Sola in de Jade Service ingeschakeld die het Verre Oosten met Valencia en Gioia Tauro verbindt.
    In Valencia slaat MSC de Aziatische lading voor Afrika en Zuid-Amerika over.
    In de Jade Service varen nu schepen van 6.700 teu en eentje van 8.200 teu.

    Op termijn wil MSC ook schepen van meer dan 11.000 teu naar haar Noord-Europese hub in Antwerpen sturen, maar daarvoor is een aanpassing van het scheepvaartreglement op de Westerschelde nodig.
    Voorlopig mogen geen schepen van meer dan 360 meter lengte de stroom opvaren,
    maar de Vlamingen hebben bij de Scheldedirecteuren al een voorstel tot wijziging ingediend.

    Bron: nieuwsbladtransport.nl

    18-11-2008 om 17:46 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Watersportverbond vindt aantal inzamelstations vuilwater ontoereikend
    Watersportverbond vindt aantal inzamelstations vuilwater ontoereikend


    Tank-vuilwaterstation
    Sinds 1 januari 2008 is het activiteitenbesluit van toepassing op het beheer van jachthavens. Jachthavens zijn onder andere verplicht een installatie te hebben voor het uitpompen van vuilwater uit een plezierjacht.
    Dit houdt nauw verband met het lozingenbesluit voor pleziervaartuigen, dat op 1 januari 2009 in werking treedt en waarbij het verboden is om toiletwater van een pleziervaartuig te lozen.

    Voor zover bekend zijn er momenteel ongeveer 300 inzamelstations voor vuilwater.
    Afgezet tegen een geschat aantal van 250.000 kajuit zeil- en motorjachten lijkt dit ontoereikend.

    Het Watersportverbond heeft een peiling gehouden onder haar leden.
    Daaruit blijkt dat onze leden grote stagnatie voorzien bij het afvoeren van vuilwater,
    vooral in de weekenden.
    Daarnaast concluderen wij in de praktijk dat de uitpompvoorzieningen die beschikbaar zijn regelmatig buiten werking of slecht bereikbaar zijn.

    Omdat er naar verwachting vanwege het lozingenverbod voor de pleziervaart een groter aanbod van vuilwater gaat komen, hebben wij de minister van Ruimte en Milieu gevraagd constructief mee te denken over het stimuleren van locaties van pompstations.
    Wij zijn er van overtuigd dat het essentieel is om voldoende pompcapaciteit beschikbaar te hebben om het lozingenverbod voor pleziervaartuigen succesvol te kunnen implementeren.
    Wij hebben de minister dan ook verzocht om samen met onder andere het Watersportverbond te zoeken naar mogelijkheden en stimulerende maatregelen zodat jachthavens het activiteitenbesluit gaan naleven.

    Bron: watersportverbond.

    18-11-2008 om 14:30 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bovenbouw superjacht arriveert in Vlissingen voor de afbouw

    Bovenbouw superjacht arriveert in Vlissingen voor de afbouw

    Op een ponton arriveert de aluminium bovenbouw van het nieuwe superjacht bij Vlissingen. Het is gemaakt op een Poolse werf en wordt in Vlissingen samengevoegd met de stalen romp. foto Lex de Meester

    Op een ponton arriveert de aluminium bovenbouw van het nieuwe superjacht bij Vlissingen. Het is gemaakt op een Poolse werf en wordt in Vlissingen samengevoegd met de stalen romp. foto Lex de Meester

    VLISSINGEN - De opdrachtgever voor de bouw van het nieuwe jacht van Amels heeft zijn contract niet geannuleerd.

    Misschien heeft hij of zij door de kredietcrisis wel wat kapitaal verloren.
    Maar niet zodanig dat de opdracht is ingetrokken, aldus commercieel directeur Rob Luijendijk van Amels Vlissingen.

    Gistermiddag arriveerde in de buitenhaven van Vlissingen vanuit Polen de aluminium opbouw voor dat nieuwe jacht.
    Het wordt in Vlissingen op de stalen romp geplaatst en verder afgebouwd.
    Over ruim twee jaar moet het klaar zijn en vertrekt het naar de Middellandse Zee.

    Wie de eigenaar is van het nieuwe jacht, daar zwijgt Luijendijk over.
    Hij mag niet eens zeggen uit welk werelddeel die koper komt.
    Wat hij wel kwijt wil, is dat de bouw van het jacht het grootste project wordt dat door de jachtbouwdivisie van Damen Shipyards wordt uitgevoerd.
    Het gaat om een Amels 212 Limited Edition, de grote broer van de al succesvolle Amels 171, een jacht met een lengte van 55 meter.

    De opbouw van de Amels 212 meet 66 meter.
    Het interieur, zoals het op de website van de jachtenbouwer is afgebeeld, is overweldigend. Alleen al de slaaphut van de eigenaar is enorm, groter dan menig luxe villa.

    Volgens Kees Bimmel van Amels zijn de tekeningen op de site alleen maar suggesties die uitgevoerd kunnen worden.
    Het staat elke koper vrij om samen met een architect zijn eigen ontwerp te maken.
    Dus de omvang van de slaaphut van de eigenaar kan per schip enorm verschillen.

    Hij weet dat een schip als de Amels 212 zo'n vijftien bemanningsleden nodig heeft.
    Dat zijn deels nautische specialisten, deels mensen die in de bediening werken.

    Ondanks de kredietcrisis zit de orderportefeuille van Amels nog lekker vol, aldus Luijendijk.
    Er wordt gewerkt aan vijf Amels 171 en ook een tweede Amels 212 is in voorbereiding.

    Volgens de directeur hoort Amels samen met een andere Nederlandse jachtenbouwer,
    Feadship in Kaag, en een Duitse werf tot de wereldtop als het gaat om de bouw van superjachten.
    Andere werven proberen al lang door te dringen tot die top, maar daar slagen ze volgens hem nog steeds niet in.
    Want superjachtenbouw is volgens hem echt een vak apart. "Alles moet perfect zijn."

    Volgens Bimmel zijn jachten als de Amels 212 superzeewaardig.
    Tegelijkertijd geeft hij aan dat ze in de praktijk maar weinig zeemijlen maken.
    "Ze liggen meer in een haven dan dat ze varen."

    Bron :pzc.nl

    17-11-2008 om 21:22 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tweede etappe Ocean Race van start

    Tweede etappe Ocean Race van start

    (Novum) - De tweede etappe van de Volvo Ocean Race is zaterdag iets later van start gegaan door gebrek aan wind. Acht boten vertrokken om 12.20 uur Nederlandse tijd vanuit Kaapstad voor een reis van 4.450 nautische mijlen -ruim 8200 kilometer- naar Kochi. De teams worden rond 3 december verwacht in de Indiase havenstad, de eerste Aziatische stad die wordt aangedaan door de zeilrace om de wereld.

    De traditionele etappe van Kaapstad naar Australië of Nieuw-Zeeland is vervangen door de race naar India. De temperaturen liggen hierdoor hoger, maar het weer is ook minder voorspelbaar. IJsbergen en bijtende kou maken plaats voor andere hindernissen, zoals de commerciële scheepvaart.

    Rond de kust van Oost-Afrika is een veiligheidszone ingesteld om de formaties te beschermen tegen de piraten die actief zijn in de wateren rond Somalië. De schippers werden niettemin gewaarschuwd en woonden een verplichte briefing over piraterij bij.

    Puma Ocean Racing, tweede in de stand, ging er zaterdag als een speer vandoor en zette de andere schepen direct op achterstand. Na enkele mijlen kwam het schip in een windstilte terecht en werd ingehaald door de overige deelnemers. Koploper Ericsson 4 nam een kleine voorsprong door langs de kust te varen. Zusterboot Ericsson 3, Puma, de Chinees-Ierse Green Dragon en de Telefonica Blue van de Nederlandse schipper Bouwe Bekking volgden in het kielzog van de koploper.

    Het Nederlandse Team Delta Lloyd en Team Russia, die samen de achterhoede vormen in het klassement, kozen samen met Telefonica Black een koers verder van de kust af en stonden direct op achterstand.

    Bron: trouw.nl

    17-11-2008 om 09:41 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)





    Foto

       



    De Vlaamse Vlag




    Provincie Vlag
    OOST- VLANNDEREN




    Vlag van WAASMUNSTER




    Vlag van EUROPA



    We zijn de 52de week van 2024
    Blog als favoriet !


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Archief per maand
  • 03-2014
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 10-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006




    Windrichting :
    Variabele wind rondom een front.

    Als warme en koude lucht op
     elkaar botsen dan ontstaat er een front.
    Bij een koufront hoort lage bewolking
    met veel wind alsook
    regenbuien of onweer.
    Bij een warmtefront zien we
     meer hoge bewolking met
    motregen en mist of nevel.




    Windrichting:
    Noord tot Noordoost

    Luchtsoort:
    Continentaal arctische lucht

    Brongebied:
    Komt van het landgebied
    Scandinavië en de Oostzee

    Weerbeeld:
    Koud en guur weer ,
    soms met sneeuw of
     hagelbuien komt in de
    zomer zelden of niet voor










    Windrichting:
    Oost tot Noordoost

    Luchtsoort
    :
    Continentaal polaire lucht

    Brongebied
    :
    Komt van het landgebied  
    Midden Europa en Rusland

    Weerbeeld
    :
     Droog en mooi weer
    vrijwel geen bewolking in de
     winters lage en de zomers
    hoge temperaturen





    Windrichting:
    Oost tot Zuidoost

    Luchtsoort
    :
    Continentaal gematigde lucht

    Brongebied:
    Komt van het landgebied
    Zuidoost Europa (Balkan)

    Weerbeeld:
    Droog en mooi weer 
    vrijwel geen bewolking
    in de winters lage en de
    zomers hoge temperaturen

     


    Windrichting:
    Zuid tot Zuidoost.

    Luchtsoort:
    Continentaal tropische lucht.

    Brongebied:
     Subtropisch Noord Afrika
    en Middellandse Zee.

    Weerbeeld:
    Hete en droge alsook een stabiele lucht
    geven weinig bewolking en zelden regen.



    Windrichting:
    Zuid tot Zuidwest.

    Luchtsoort:
    Maritiem tropische lucht.

    Brongebied:
    Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.

    Weerbeeld:
    Warme en vochtige lucht,
    vaak regenluchten vooral in het
    najaar veel mist en regen.


    Windrichting:
    West tot Zuidwest.

    Luchtsoort:
     Maritiem gematigde lucht.

    Brongebied:
     Het zuidwestelijk deel
    van de Atlantische oceaan.

    Weerbeeld:
    Veranderlijk weer met egale
     lage bewolkingmet regen en
    afgewisseld met droge perioden .

     



    Windrichting:
    West tot Noordwest.

    Luchtsoort:
    Maritiem polaire lucht.

    Brongebied:
    Het noordwestelijk deel
    van de Atlantische oceaan.

    Weerbeeld:
     Veranderlijk weer met lage
     bewolkingbuien of regen
     afgewisseld met droge perioden.


    Windrichting:
    Noord tot Noordwest.

    Luchtsoort:
    Maritiem arctische lucht.

    Brongebied:
    Het zeegebied bij de
    noordpool (Arctica).

    Weerbeeld:
    Koud en wisselvallig weer met
     stapelwolkenmeestal regenbuien,
    afgewisseld met zon.






















    Spoorbrug in Koningshaven
    Rotterdam met boven de Radar









    Alva




    Bravo





    Charlie





    Delta





    Echo





    Foxtrot





    Golf





    Hotel





    India




    Juliett




    Kilo




    Lima




    Mike




    November




    Oscar




    Papa




    Quebec




    Romeo





    Sierra





    Tango





    Uniform




    Victor




    Whisky





    X-ray





    Yankee




    Zulu



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!