Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
06-05-2008
Oproep aan mosselsector
Oproep aan mosselsector
door Harmen van der Werf. dinsdag 06 mei 2008 | 03:10 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 06 mei 2008 | 17:40
GOES - Niet praten over de toekomst van de mosselsector in de Waddenzee én van de Waddennatuur is het slechtste wat er kan gebeuren, vindt Gijs van Zonneveld van de Zeeuwse Milieufederatie.
De ZMF heeft daarom het initiatief genomen tot overleg met Vogelbescherming, stichting Wad en Waddenvereniging. Met als hoofddoel, meldt Van Zonneveld, om weer in gesprek te komen met de sector over mogelijkheden om 'de winkel ook voor de mosselsector open te houden'.
Dat de ZMF dit initiatief heeft genomen, heeft direct te maken met de onrust die met name in Zeeland voelbaar is over het voorlopige verbod op mosselzaadvisserij in de Waddenzee; een verbod dat het gevolg is van een uitspraak van de Raad van State eind februari. Natuurorganisaties en mosselkwekers zaten in maart voor het laatst bij elkaar met bemiddelaar Sicko Heldoorn. Mosselkwekers hebben het overleg vervolgens opgeschort. "Zij denken dat zij er met onder meer de politieke steun in Den Haag wel uitkomen", aldus Van Zonneveld. Volgens hem ligt dat een slag anders.
Overleg tussen natuurorganisaties en de hele mosselsector - naast kwekers ook de handel en verwerking - is nodig om perspectief te bieden. 'Als goede afspraken worden gemaakt over het eindbeeld van verduurzaming van de visserij en over het herstel van natuur in de westelijke Waddenzee, zijn er goede mogelijkheden om op afzienbare termijn tot een oplossing te komen', stellen de natuurorganisaties in een verklaring. Dat hoeft niet al te lang te duren, aldus Van Zonneveld. ZMF-directeur Tjeu van Mierlo voegt toe dat 'alle natuurorganisaties zich bewust zijn van de economische betekenis van de mosselsector'.
Aan de Oud Loosdrechtsedijk vindt op 21 en 22 juni HET WATERSPORTFESTIVAL plaats op het terrein van Jachthaven het Anker en Watersportvereniging de Vrijbuiter. Wat vorig jaar als een zeer succesvolle watersportdag begon, is inmiddels uitgegroeid tot twee spetterende dagen, waarin bezoekers alle aspecten van de watersport kunnen ontdekken, ervaren en beleven. En dat allemaal op de twee langste dagen van het jaar, het weekend waarin de zomer begint! Dit watersportevenement is een geweldig uitje voor het hele gezin en een absolute must voor de echte watersportliefhebber. Er is voor elk wat wils. Zo kunt u actief deelnemen aan diverse watersportactiviteiten, is er een professionele botenshow, een uitgebreide watersportbeurs en natuurlijk kunt u culinair genieten aan de waterkant.
Het evenement wordt belangeloos georganiseerd door watersportondernemers, horeca, een watersportvereniging, verhuurbedrijven en jachthavens rond de Loosdrechtse Plassen, met ondersteuning van vrijwilligers van de Stichting WATER en Stichting SLOEP. Twee dagen, een weekend lang, zijn er nóg meer stands, schitterende boten, veel gezelligheid en natuurlijk ook veel muziek. Het centrum van Het Watersportfestival 2008 ligt bij Jachthaven Het Anker en watersportvereniging De Vrijbuiter aan de eerste plas. Parkeren en toegang zijn gratis.
Botenshow en jazz Op het terrein van Jachthaven Het Anker kunnen bezoekers onder meer kennis maken met verschillende aspecten van de watersport: sloepen, zeilboten, sportboten, kanos, klassieke schepen en de bruine vloot. Verder wordt hier watersportkleding verkocht en geven zeilmakers, touwknopers, de brandweer en talloze jazzmusici acte de présence. Maar u kunt ook vanuit de haven van Het Anker met Natuurmonumenten op ontdekkingstocht over de Loosdrechtse Plassen, of een rondvaart maken met een stoomschip. Varen is een Lifestyle en wie het eenmaal heeft gedaan is meestal verkocht. Op de botenshow wordt deze way of life uitbundig getoond. Er staan talloze schitterende sloepen, motor en zeilboten op de wal of liggen in de haven. Ook aan de kinderen is gedacht. Van jong schminken- tot oud wakeboarden- is er meer dan genoeg te doen. Natuurlijk zijn er (jazz)podia en loungemogelijkheden. Bovendien is er een schitterend horeca watersportpaviljoen. De haringkraam en palingroker maken deze spetterende watersportdagen uit, compleet.
Actief deelnemen In het activiteitencentrum bij Watersportvereniging De Vrijbuiter is ook van alles te doen, vooral voor de jeugd. Zo kan je er actief deelnemen aan diverse watersport onderdelen. Zoals zeilles volgen, roeien, zeilen in een kielboot, wakeboarden of een motorboot besturen. Maar ook waterskien onder begeleiding van experts, vissen, duikles en een tochtje maken met een kano of kajak staan op het programma. Het activiteitencentrum is over het water te bereiken. Watertaxis varen vanuit Jachthaven Het Anker af en aan.
Demonstraties Om 11 uur is er een duikdemonstratie van de brandweer bij Het Anker. Zelf duiken kan met PADI instructeurs bij De Vrijbuiter. Op de plas is s middags een grote vlootschouw gepland. Maar je kan ook rondvaarten met natuurmonumenten maken of een kijkje nemen op het eiland Robinson Crusoë inclusief een rondleiding en uitleg over de watersportmogelijkheden voor mensen met een handicap. Er is een waterskikabelbaan in de jachthaven en de radiografische bootjes en een wedstrijd fokhijsen completeren het spectaculaire programma. In juni is het volledige programma op www.watersportfestival.nl te vinden.
Lekker Loungen Tijdens Het Watersportfestival is overal een hapje en een drankje te koop. Bijvoorbeeld in het horeca watersportpaviljoen, de palingroker, bij de ijskar, de poffertjeskraam en de haringkraam. Lunchen kan natuurlijk ook in stijl in de chique Branche waar Jazz en Lounge samen gaan.
Jaarlijks evenement Ondernemers uit Loosdrecht, verenigd in de onlangs opgerichte Stichting WATER, het recreatieschap, NORT Noord-Holland, VVV en gemeente Wijdemeren willen dit evenement een jaarlijks terugkerend 2-daags evenement te laten zijn. Zeker is dat dit tweedaagse Watersportfestival, met meer dan 80 exposanten en deelnemers, net als vorig jaar, een spetterend succes zal worden.
Het parkeerterrein is tegenover Jachthaven Het Anker aan de Oud Loosdrechtsedijk 117 . Watertaxis zorgen voor vervoer tussen de locaties aan het water.
De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft donderdagmiddag de kapitein van een vrachtschip aangehouden die ervan wordt verdacht donderdagochtend een Nederlands plezierjacht te hebben geramd voor de kust van IJmuiden. Het Cypriotische vrachtschip waar de 42-jarige Russische kapitein gezagvoerder van is, lag in de haven van Terneuzen. Dat heeft een zegsman van het KLPD donderdag gemeld.
Ook de 27-jarige Russische stuurman is aangehouden. De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) moest rond 2.00 uur uitrukken met een helikopter en een reddingsboot om vier opvarenden van een zinkend plezierjacht te redden. Het gehavende plezierjacht zonk enkele uren later.
Na onderzoek stelde de Waterpolitie vast dat het zeiljacht door een vrachtschip moest zijn aangevaren. Met behulp van radarbeelden kon de Waterpolitie de Cypriotische boot traceren. In de haven van Terneuzen werden op de huid van het 105 meter lange schip inderdaad sporen van een aanvaring gevonden. De Russische kapitein heeft echter verklaard niets gemerkt te hebben van de aanvaring.
Watersporters verrast door regen- hagel- en onweersbuien
Watersporters verrast door regen- hagel- en onweersbuien
Bron: KNRM
Zeilers overvallen door fikse bui Het leek er even op of de geschiedenis zich zou herhalen. Watersporters werden op deze Hemelvaartsdag massaal verrast door overtrekkende regen- en hagelbuien. Zo ook de 4 zeilers die met hun huurbootje vanuit de Oranjeplaat een zeiltocht op het Veerse Meer maakten. In de regenbui trok de wind aan tot een kracht 5 á 6 uit zuidwestelijke richting. Hun bootje sloeg hierbij om en de 4 belandden in het koude water. Door omstanders, die zich op de vaste wal bevonden, werd onmiddellijk het alarmnummer 112 gebeld, waarop de Veerse reddingboot John Stegers werd gealarmeerd.
Binnen 15 minuten op de plaats des onheil De reddingboot vertrok hierop binnen enkele minuten vanuit de Oostwatering en kwam na ongeveer 15 minuten aan op de plaats des onheil. Daar werd een passerend kajuitjacht aangetroffen die de 4 onfontuinlijke zeilers uit het water had weten te halen. Aan boord van dit jacht konden de zeilers bijkomen van hun avontuur. Nadat de redders de conditie van de watersporters had gecontroleerd werden deze naar de Oranjeplaat overgebracht. De bemanning van de John Stegers ging hierna op weg om het omgeslagen bootje te lokaliseren en te bergen.
Een tweede oproep Opdat moment kwam er via de marifoon een 2e oproep binnen via het Kustwachtcentrum uit Den Helder van een ander omgeslagen zeilbootje, ter hoogte van de boei VM47. Hierop werd direct koers richting deze plek gezet. Ook daar werden de 2 zeilers door passanten uit het water gehaald. De redders brachten deze twee drenkelingen over naar het verhuurbedrijf in Kamperland waar men droge kleren kon aantrekken. Het verhuurbedrijf droeg zorg voor de berging van de omgeslagen polyvalk.
Drie reddingboten van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij zijn in de nacht en vroege ochtend van 1 mei in touw geweest voor zinkende jachten ter hoogte van IJmuiden en Zandvoort. Beide incidenten stonden geheel los van elkaar. Zeven opvarenden zijn van hun zinkende schip gehaald en in IJmuiden aan wal gebracht. De zeiljachten zijn verloren gegaan.
Zeiljacht Regina Omstreeks 02.00 uur ontving het Kustwachtcentrum in Den Helder een noodbericht van het jacht Regina, dat zich op ongeveer 65 kilometer west van IJmuiden bevond. Het zeiljacht had een gebroken mast. Aan boord waren vier opvarenden. De reddingboot van IJmuiden en een helikopter van de Koninklijke Marine spoedden zich naar de opgegeven positie. Vanwege de weersomstandigheden kon een te hulp gesneld vrachtschip de opvarenden van het jacht niet aan boord nemen. Ook de helikopter, die een heliredder op het jacht had afgezet wachtte bij voorkeur de hulp van de reddingboot af. Alle opvarenden zijn later veilig aan boord van de reddingboot Koos van Messel genomen. Het jacht is korte tijd later gezonken.
Zeiljacht Phanton Een paar uur later meldde het zeiljacht Phanton met drie personen aan boord water te maken op ongeveer 9 kilometer ten westen van Zandvoort. De reddingboot van Katwijk, die al voor een zoekactie gealarmeerd was, spoedde zich naar de opgegeven positie en ook de Zandvoortse reddingboot werd gealarmeerd. Pogingen om met pompen het jacht drijvende te houden zijn mislukt. De opvarenden zijn daarop veilig aan boord van de reddingboot van Zandvoort genomen.
Foto: KNRM Zandvoort
De geredden zijn in het boothuis van de KNRM in IJmuiden opgevangen. Ze zijn voorzien van eten en drinken en droge kleding. De politie onderzoekt de toedracht van beide incidenten. Beide ongevallen hebben geen relatie met elkaar. Dat twee zeiljachten in één nacht zinken in hetzelfde kustgebied is zeldzaam. De omstandigheden waren ongemakkelijk: een harde noordenwind, kracht 7 Beaufort en een ruwe zee. Dank zij de goede noodapparatuur, goede communicatiemiddelen en coördinatie konden zeven mensen worden gered.
HISWA Vereniging waarschuwt voor ongekeurde boten HISWA Vereniging heeft vanaf vandaag een meldpunt voor wetovertreders beschikbaar op haar eigen website. Watersporters en watersportbedrijven die een boot zonder CE-markering signaleren, kunnen op www.hiswa.nl/vereniging hun klacht achterlaten. De meldingen worden doorgesluisd naar de Inspectie Verkeer en Waterstaat, die toezicht houdt op naleving van de wet.
Nieuwe pleziervaartuigen met een lengte tussen de 2.5 en 24 meter moeten sinds 1998 voldoen aan de Wet pleziervaartuigen. Die wet bevat veiligheidsverplichtingen voor bouwers en importeurs waaronder de eis van CE-markering. Een boot die aan de eisen van deze wet voldoet, beschikt over het plaatje met de CE-markering, de CIN-code (Craft Identification Number) en een gebruikershandleiding met een certificaat van overeenstemming. Verkopers mogen geen boten verkopen zonder deze wettelijke verplichtingen. Gebeurt dit wel, dan zijn ze in overtreding. Kopers worden daardoor ernstig benadeeld, want een boot zonder CE-markering kan onveilig zijn en is later slecht verkoopbaar.
CE: veiligheid en zekerheid Jeroen van den Heuvel, hoofd ledenservice bij HISWA Vereniging: "Het vaarseizoen is weer begonnen. HISWA Vereniging, de brancheorganisatie van de watersportindustrie, wil de watersporters attenderen. We adviseren de consumenten er goed op te letten dat een boot een geldige CE-markering heeft. Pas dan heb je de garantie dat het vaartuig voldoet aan Europese veiligheids- en emissie-eisen." Met het meldpunt wil HISWA Vereniging beter in kaart krijgen om hoeveel en welke overtredingen het gaat. Dat gebeurt in samenwerking met de Inspectie Verkeer en Waterstaat die de meldingen toetst en zonodig de overtreders aanpakt.
Importverbod In de wet staat verder dat als een vaartuig voor het eerst op de markt wordt gebracht binnen Europa, het moet zijn voorzien van een geldige CE-markering. Dus als een vaartuig van buiten de EU naar Europa komt, en het wordt te koop aangeboden, dan is CE verplicht. Duitsland en Engeland constateren echter een toename van de zogenaamde grijze import. Er worden daar veel ongekeurde boten geïmporteerd en verkocht. Van den Heuvel: "Die toename verwachten wij ook. HISWA-bedrijven bevestigen dat al. In Nederland is de wet wat krom: ongekeurde boten mogen wel ingevoerd worden, maar niet gebruikt of verkocht worden. Wij pleiten daarom voor een andere invulling van de wet en een serie aan maatregelen om CE beter bekend te maken bij de branche en watersporters. Met alle betrokken partijen, ook de douane, moeten we deze vorm van grijze import stoppen."
KNRM en de Kustwacht hebben het er maar druk mee s'Middags om kwart voor zes was het raak voor het station Urk. Oplettende bewoners van de huizen die op het water van het IJsselmeer uitkijken, zagen al geruime tijd een houten scheepje voor anker liggen op de Vormt. Na de melding werd de reddingbootbemanning er door de Kustwacht op uit gestuurd om eens poolshoogte te nemen. Hier bleek dat het bootje met aan boord twee personen zonder vaste woon- of verblijfplaats aan boord voornemens was om op de Vormt te overnachten. De Kustwacht was echter niet echt gecharmeerd van dit plan dus kregen de vrijwilligers net terug in de haven het verzoek om het bootje alsnog met zachte aandrang naar de Urker haven te brengen. Hetgeen dan ook gebeurde... Rond kwart voor acht was de Willemtje terug op station.
Natte Boot Holland wordt geen concurrent voor Natte Hiswa
Natte Boot Holland wordt geen concurrent voor Natte Hiswa
Bron: Redactie WatersportAlmanak
Boot Holland Aqua wordt geen concurrent voor Natte Hiswa Boot Holland Aqua gaat de nieuwste watersportbeurs heten. De beurs is een variant op de traditionele Boot Holland in Leeuwarden die in januari gehouden werd. Boot Holland Aqua is een watersportbeurs die gehouden wordt in en om het water in Sneek van 17 t/m 21 september 2008.
Bootshow in Sneek Als locatie voor Boot Holland Aqua is gekozen voor de paar honderd meter lange afmeer- en wandelsteiger aan de Houkesloot in Sneek. Een prachtige locatie, vlakbij het stadscentrum van Sneek en in open verbinding met het Sneekermeer. Boot Holland Aqua wordt een echte natte bootshow. Boten, boten en nog eens boten! Motorkruisers, zeiljachten, sloepen en custom-built. Daarnaast zullen op en rond het water diverse publieksactiviteiten worden gepland en zal de organisatie tevens zorg dragen voor de nodige horecavoorzieningen. Muziek, hapjes, drankjes... Boot Holland Aqua 2008 moet een gezellige beurs worden. De organisatie verwacht tussen de 15.000 en 20.000 bezoekers te mogen ontvangen.
Concurrent voor de natte Hiswa in IJmuiden? Volgens Douwe Sipma van de organisatie is er in Nederland voldoende ruimtevoor nog een watersportbeurs. Sipma: Bovendien wil Boot Holland Aqua zich onderscheiden door een uniek evenement te organiseren met nadruk op gezelligheid zoals men dat van ons in Leeuwarden gewend is. De nadruk van de beurs zal komen te liggen op een minder diep aanbod, maar wel veel diversiteit, waarbij motorboten zullen overheersen. We krijgen volop medewerking van de gemeente Sneek om er een gezellig spektakel van te kunnen maken. De beurs zal laagdrempelig zijn en ook op de wal worden veel activiteiten ontwikkeld. In Friesland, een watersportprovincie pur sang moet een dergelijk evenement beslist mogelijk zijn.
Openingstijden Boot Holland Aqua Boot Holland Aqua is van 17 t/m 21 september 2008 elke dag van 10.00 - 18.00 uur voor bezoekers toegankelijk. Locatie: Houkeslootpromenade Sneek.
Feestelijke opening nieuwe vaarroute Prov. Groningen
Feestelijke opening nieuwe vaarroute Prov. Groningen
Bron: Gemeente Hoogezand-Sappemeer
Bekendmaking naam route op 2 mei Na de eerste gesprekken en studies in 1990 is het op 2 mei 2008 een feit: het is vanaf dan mogelijk voor toervaarders om vanaf het Zuidlaardermeer naar het Oosterdiep en het Stadskanaal te varen. Er zijn dan een kleine 40 bruggen, sluizen en andere kunstwerken aangepast of gerenoveerd. Aan het nieuw te graven kanaal tussen het Kieldiep en het zeilmeer Langebosch wordt nog gewerkt. Het is meer dan 25 jaar geleden dat er schepen op dit traject hebben gevaren.
De opening is een cultuurhistorisch evenement. Om 11.30 uur verzamelen oude schepen zich op het Zuidlaardermeer en bij Bareveld. Ter hoogte van het strand van Meerwijck zullen om 12.00 uur achttien schepen op muziek van de Bolero van Maurice Ravel een choreografie van Reinbert Martijn uitvoeren. De vloot bestaat uit recreatieve schepen uit de jaren 20 van de vorige eeuw: bakdekkruisers, notarisbootjes en plezierjachten. De choreografie wordt gefilmd vanaf een hoogwerker. Het geluid zal van één van de begeleidende schepen gebracht worden. De vloot die vanuit Bareveld vertrekt kenmerkt zich door muziek aan boord. De vloot vanuit Bareveld anno 2008 wordt aangevoerd door een platbodem met streekproducten.
Gastvrijheid en cultuur De gedachte achter deze opening is dat `gastvrijheid' en `cultuur' elkaar tegemoet zullen varen. Ooit brachten schepen via het Kieldiep en het Grevelingskanaal turf naar de stad Groningen. In omgekeerde richting ging er mest richting de veenkoloniën. In overdrachtelijke zin ging er warmte naar het zuiden en voeding naar het noorden. Bureau Spankracht uit Hoogezand organiseert de gehele officiële opening namens de projectgroep die bestaat uit alle betrokken overheden.
De officiële opening in Kiel-Windeweer Aansluitend (omstreeks 12.30 uur) zullen de twee vloten vertrekken en elkaar tegemoet varen. Het ontmoetingspunt is nabij de Burgemeester Blinkbrug, nabij de Veendammerweg in Kiel-Windeweer. De bruggen worden geopend door vroegere brugwachters. De verwachte aankomsttijd is 15.30 uur. Omstreeks 16.00 uur zal in de grote feesttent nabij de Veendammerweg in Kiel-Windeweer de officiële opening en de onthulling van de naam van de vaarroute plaatsvinden. De onthulling is vrij toegankelijk, maar de capaciteit van de tent is beperkt. De projectgroep wil met deze opening accentueren dat de vaarroute weer van de inwoners is en van de toekomstige vaarrecreanten
De Belgische stuwadoors Sea-Invest en Zuidnatie hebben alle vergunningen binnen voor de bouw van hun containerterminal in Vlissingen. Het eerste schip wordt verwacht begin 2010. Dat schrijven De Tijd, De Morgen en Gazet van Antwerpen vrijdag. Vlissingen heeft nog twee containerterminalprojecten in de pijplijn, maar die kregen nog niet het fiat van de provinciale overheden.
De haven van Vlissingen profileert zich steeds meer als concurrent van Zeebrugge en Antwerpen. Vlissingen snoepte belangrijke auto-, papier- en pulptrafieken af van de Belgische havens en wordt binnenkort ook een belangrijke rivaal voor de overslag van containers. Vlissingen ligt dicht bij de monding van de Schelde en dat levert schepen een grote tijdswinst op ten opzichte van Antwerpen. Ook de arbeidsomstandigheden zijn volgens sommige havengroepen flexibeler in Vlissingen. Donderdag maakten de havengroep Sea-Invest, eigendom van de Gentse zakenman Philippe Van de Vyvere, en de Antwerpse goederenbehandelaar Zuidnatie bekend dat de bouw van hun 60 hectare grote containerterminal in Vlissingen-Oost van start kan gaan. (SIJ)
Onveilige toerboot mag niet meer varen op Maas in Luik
Onveilige toerboot mag niet meer varen op Maas in Luik
Een rondvaartboot die al enkele jaren toeristische boottochten doet op de Maas mag van het parket van Luik niet meer varen. De boot voldoet niet aan de veiligheidsvereisten.
Geen zwemvesten Vandaag ging de politie naar de boot, die altijd vanuit Luik vertrekt, nadat ze informatie had gekregen dat de veiligheid op de boot ondermaats was. De agenten stelden vast dat er maar drie reddingsboeien aan boord waren, terwijl de boot een honderdtal passagiers kan vervoeren. Er waren ook geen zwemvesten aanwezig, en er was geen nooduitgang. Bovendien had de boot geen vergunning om uit te varen.
De kapitein van de boot en de gerant van de exploitatiemaatschappij werden vandaag ondervraagd. (belga/eb)
De pleziervaart moet voortaan kosteloos door Haarlem kunnen varen. Verder moeten de bruggen in het weekend wat vaker open kunnen. En komen er meer aanlegsteigers. Dat zijn een paar van de kansen die de gemeente ziet om het Haarlemse water de komende jaren aantrekkelijker te maken voor varende toeristen. Het Spaarne, maar ook de diverse randmeren bieden op dit moment nog veel onbenutte kansen, zo constateert de gemeente. De voorzieningenpeil kan omhoog en het aantal aanlegplekken kan verder worden uitgebeid. Zo verdient het aantal ligplaatsen met elektra en drinkwater uitbreiding. In de Molenplas en bij het jaagpad bij de Schouwbroekerplas kunnen extra steigers worden geplaatst. Verder staat het creëren van horecaterrassen aan het water hoog op het verlanglijstje.
De doorvaart dient gratis te worden. Nu nog betalen passanten naar gelang de lengte van hun boot tussen de 5,40 euro en 19,10 euro om Haarlem door te mogen varen.
Dit soort zaken zou binnen twee jaar gerealiseerd moeten worden. Op langere termijn wordt gedacht aan de uitbreiding van de ligplaatscapaciteit voor motorcharters aan de Hooimarkt en Friese Varkensmarkt en aan het realiseren van een passantenhaven voor motoren in de Nieuwe Gracht.
Zaterdag 12 april In de Noorderhavenvan Harlingen zal voor de 16de keer de opening van het bruine vlootseizoen, feestelijk gevierd worden.
In de Noorderhaven liggen meerdere traditionele schepen ter bezichtiging. De Kapiteins staan klaar om iedereen een rondleiding te geven. Van scheepsverlichting tot haringverkopers, er zijn veel verschillende bedrijven vertegenwoordigd op de gezellige nautische markt rondom de Noorderhaven. Er vinden verschillende demonstraties plaats waaronder een demonstratie palingroken van een meervoudig kampioen palingroker. Het Leeuwarder Shantykoor, De Harlingse visvrouwen "De Spitsters", het vrouwenshantykoor "De Feanwiven", "De Skûmkoppen", "De Raddraaiers" en het zeemanskoor "De Stuyvesant Sailors" luisteren de vlootdag muzikaal op met hun traditionele vissersliederen.
Aan de allerkleinsten is ook gedacht: het Havenplein is omgetoverd tot het "space-adventure" speelparadijs, waar ze zich met het springkussen, de raket waarin je omhoog geblazen wordt, de limonaderobot, en de schminkstand zich de hele dag kunnen vermaken. Aan het havenplein zal een heus piratenschip aanleggen waar de kleine "piraatjes" kunnen gaan schat zoeken.
Als hoogte punt van de vlootdag kunnen de bezoekers meevaren op één van de traditionele schepen. Tijdens een tocht op de Waddenzee kan men ervaren hoe het is om te zeilen op zo'n groot schip.
De Vlootdag te Harlingen vindt plaats op zaterdag 12 april van 10.00 uur tot 17.00 uur, in de Noorderhaven en op het Havenplein.
Watersport almenak.nl
Foto's genomen door Joke , varend van Harlingen naar Terschelling.
Nu al 450 boten aangemeld voor HISWA te water 2008
Nu al 450 boten aangemeld voor HISWA te water 2008
Bron: Hiswa
Watersportbeurs HISWA te water groter dan ooit De belangstelling voor deelname aan de HISWA te water 2008 is groter dan ooit. In totaal staan er nu al 240 exposanten met ruim 450 verschillende boten op de deelnemerslijst. Daarmee lopen de inschrijvingen ver voor op die van vorige jaren in dezelfde periode. Opvallend is het toegenomen aantal aanmeldingen van zeil- en motorjachten van 60 voet of langer. Zoals het de HISWA te water betaamt, zijn er ook weer tientallen primeurs aangekondigd.
In opdracht van de provincie is onlangs de Watersportmonitor 2007 opgesteld. Uit dit onderzoek blijkt dat Noord-Holland nog steeds de grootste watersportprovincie is wat betreft aantal ligplaatsen en jachthavens.
De Watersportmonitor 2007 is de tweede sinds 2000. Uit dit onderzoek onder alle 311 jachthavens in Noord-Holland blijkt dat het aantal ligplaatsen met 5,8% en het aantal boten met 7,8% is gestegen. Aangezien het aantal boten sneller stijgt dan de ligcapaciteit, loopt de bezettingsgraad steeds meer op. De bezettingsgraad van de jachthavens steeg tot 94%.
Opvallend gegeven is, dat de groei van het aantal schepen in het binnengebied (6,4%) bijna even sterk is als die aan de Noord-Hollandse IJsselmeerkust (10,6%). Dit is tegen de verwachtingen in. De opkomst van het varen met sloepen in gebieden als Loosdrecht, de Kaag en Aalsmeer, is ongetwijfeld debet aan deze ontwikkeling. Een andere opvallende ontwikkeling is de groei (15,7%) van het aantal passanten-schepen in het binnengebied, voor een deel toe te schrijven aan de groei in de zeehavens van Texel, IJmuiden en Den Helder.
De Watersportmonitor geeft een goed beeld van de ontwikkeling van de watersport in Noord-Holland. Hij wordt elke 5 jaar herhaald. Verantwoordelijk gedeputeerde Jaap Bond: Dit onderzoek bevestigt nogmaals dat we op de goede weg zijn met onze investeringen en inspanningen om Noord-Holland op de kaart te zetten als waterrijk van zee en meer.
VLISSINGEN - Een gedeeltelijke afsluiting van zandplaten in de Westerschelde vanwege een groei van de recreatievaart is voorbarig.
Dat vindt Het Watersportverbond. "Wij varen om te genieten van de natuur, niet om die te vernielen", zegt Kees van der Vaart, bestuurslid regio Deltawateren en belast met de portefeuille Westerschelde.
Provincie, Rijkswaterstaat en de gemeenten langs de Westerschelde denken na over een regeling om de toegankelijkheid van zandplaten te verminderen. Watersporters mogen daar nu het hele jaar door op komen, maar omdat er steeds meer watersporters op de Westerschelde komen, willen de overheden de toegankelijkheid van de platen verminderen. Om zeehonden en vogels te beschermen zouden sommige platen een deel van het jaar (met name tijdens het broedseizoen) verboden gebied moeten worden.
Een betredingsverbod gaat de watersporters echter veel te ver, zegt Van der Vaart. "Wij verblijven nu soms op zandplaten, maar altijd in volledige harmonie met de natuur. Als ergens zeehonden liggen, gaan watersporters een stuk verderop liggen. Bovendien zijn het vooral de watersporters die hier in de buurt wonen, die recreëren op zandplaten. De Westerschelde is een moeilijke rivier om te bevaren. Passanten gaan meteen naar de havens. Alleen de lokalen komen op de platen."
Van der Vaart verwacht mede daarom ook niet dat het door de toename van het aantal watersporters in Zeeland drukker zal worden op de zandplaten. "Het kan wel zo zijn dat Vlissingen aantrekkelijker wordt voor mensen met een jacht, maar dat zijn vooral mensen die naar het Veerse Meer willen, of naar zee."
Het Watersportverbond en de Hiswa zijn niet faliekant tegen gesprekken over beheersmaatregelen voor de zandplaten, merkt Van der Vaart op. "Maar dan wel in een breder verband met andere plannen voor natuur, zoals Natura 2000 en Vogel- en Habitatrichtlijnen. We moeten die zandplaten er nu niet uit lichten omdat in Vlissingen plannen zijn voor een nieuwe jachthaven. Als we niet op een goede manier afspraken kunnen maken, moeten we misschien wel tegen de nieuwe jachthaven in Vlissingen protesteren en dat zou toch krom zijn."
Bron PZC door Maurits Sep.
Afschaffen sluis- en bruggelden Vanaf april 2008 heft het hoogheemraadschap geen brug- en sluisgelden meer. Het gaat om de volgende complexen: de Haukesluis (De Haukes), de Stontelersluis (De Oever), de Zeesluis (Edam) en de Overlekersluis (Medemblik), de Schermersluis (Nauerna).
De sluizen worden voornamelijk door de recreatievaart gebruikt, de opbrengsten zijn dermate gering dat het hoogheemraadschap afziet van de heffing. Het vervallen van de heffing gaat nog voor het nieuwe vaarseizoen in.
Waterstanden 2008 - Hoogwater en laagwater 2008 Nederland kent een aantal getijdenwateren. De Westerschelde, de Oosterschelde, de Waddenzee, de Eems en Dollard en natuurlijk de Noordzee. Het getij heeft niet alleen een stijging of daling van het water maar ook een horizontale stroming in het water. De waterstand bepaalt of u met uw diepgang, kunt varen. De stroming bepaalt de meest gunstige tijd om te vertrekken.
Hoogte van de waterstand de twaalfde regel Via de twaalfde regel kunt u de waterdiepte berekenen. We gaan er vanuit dat er 6 uur gemiddeld ligt tussen HW en LW. 1. Het eerste uur verandert het verval met 1/12 dus 1/12 erbij of er van af 2. Het tweede uur verandert het verval met 2/12 dus 3/12 erbij of er van af 3. Het derde uur verandert het verval met 3/12 dus 6/12 er bij of er van af 4. Het vierde uur verandert het verval met 3/12 dus 9/12 er bij of er van af 5. Het vijfde uur verandert het verval met 2/12 dus 11/12 er bij of er van af 6. Het zesde uur verandert het verval met 1/12 dus 12/12 er bij of er van af
Het verval wordt dus door 12 gedeeld. Dit is een grove schatting maar hij voldoet.
Springtij en doodtij Nu is er ook nog springtij en doodtij. In het eerste geval komt het water op zijn hoogst of op zijn laagst. In het tweede geval zal het niet maximaal dalen of stijgen. Het verval is dan ook minder. U kunt dan ook berekenen wat de verschillen zijn tussen HWS (spring) en HWD(dood). Dit doen we met de een-zevende regel. Er zitten n.l. 7 dagen tussen HWS en HWD. Nu geeft dit kleine verschillen maar als het kritisch wordt kunnen ze belangrijk zijn.
De stroming - Het horizontale getij De getijbeweging zorgt voor een ebstroom of een vloedstroom. Op de meeste hydrografische kaarten kunt u gebruik maken van de stroomtabelen. In de HP 33 staan tegenwoordig de stroomatlassen. Ook kunt u gebruik maken van stroomschuifkaarten. Deze kaarten geven een globale indruk van de stroomrichting en stroomsterkte en zijn een handig hulpmiddel om te zien wanneer u kunt vertrekken of aankomt. Erg nauwkeurig zijn ze niet maar wel praktisch.
Zeiljacht op IJsselmeer gezonken: 4 opvarenden gered .
Zeiljacht op IJsselmeer gezonken: 4 opvarenden gered
Bron: Almanak.nl
Zeiljacht op IJsselmeer gezonken: 4 opvarenden gered
Zondagmiddag 30 maart zijn de 4 opvarenden van een zeiljacht gered terwijl het jacht zinkende was. 5 minuten nadat de watersporters gered waren door reddingsboot 't Span uit Andijk stak alleen de mast nog boven water uit. Aanvankelijk was de reddingsoperatie vertraagd omdat de schipper niet goed kon aangeven wat zijn positie was. In een gezamenlijke zoekactie met de Rien Verloop en de Watersport van de KNRM werd het IJsselmeer afgezocht wat uiteindelijk leidde tot de redding.
Het schip is vertrokken uit Stavoren en voer richting Medemblik, ter hoogte van de LC 12 (zuid-westelijk onder Vrouwenzand) werd geconstateerd dat het schip water maakte en werd de reddingsdienst gewaarschuwd. Het schip is geheel gezonken, alleen een stukje van de mast steekt nog boven water. Ter plekke is het ca 6 meter diep.
Watersportverbond: Meer ruimte voor toervaart in rivierengebied
Watersportverbond: Meer ruimte voor toervaart in rivierengebied
Bron: KNWV
Watersport veilig en in harmonie over de grote rivieren Het beleid van Rijkswaterstaat in het rivierengebied moet gericht zijn op het veilig samengaan van de recreatie- en beroepsvaart. De hoofdtransportassen zijn niet alleen voor de beroepsvaart belangrijke snelwegen, ook voor de recreatievaart is het een belangrijk en uniek vaargebied. Het is dus ongewenst om de recreatievaart te ontmoedigen. De recreatievaarder zal zich moeten aanpassen aan de specifieke omstandigheden van de grote rivieren, maar Rijkswaterstaat zal mede moeten zorgen voor voldoende veilige ligplaatsen voor de recreatievaart. Dat schrijft het Watersportverbond in reactie op de ontwerp-ligplaatsenbeleidsplannen van Rijkswaterstaat Oost Nederland voor de Waal, de Rijn en Lek, de IJssel, de Twentekanalen, het Zwarte Water, het Keteldiep en het Meppelerdiep.
Snelwegfunctie Het Watersportverbond onderschrijft de snelwegfunctie voor de beroepsvaart van een aantal grote rivieren, zoals de Waal. Recreatievaarders mogen niet verlangen, dat de beroepsvaart gas terug neemt om hinderlijke golfslag te voorkomen. Het is echter ongewenst om de recreatievaart te ontmoedigen en te verbieden ligplaats te nemen, zoals Rijkswaterstaat in haar ontwerpnota voorstelt. Er zijn buiten de vaargeul de nodige beschutte plekken te vinden waar de recreatievaart veilig en verantwoord voor anker kan gaan of kan afmeren, zoals bijvoorbeeld ontgrondingen langs de rivier of oude rivierarmen.
Afstand tussen jacht- of passantenhavens te groot Voor bepaalde stukken van het rivierengebied zullen meer mogelijkheden moeten komen om tijdelijk ligplaats te nemen. Soms liggen de jacht- of passantenhavens meer dan twee uur varen van elkaar verwijderd. Ook als de recreatievaarder planmatig vaart, wat Rijkswaterstaat voorstaat en wat het Watersportverbond onderschrijft en er geen calamiteiten of plotselinge weersveranderingen plaatsvinden, is die afstand te groot. Het is dus van groot belang dat de ontgrondingen langs de rivieren open blijven voor de recreatievaart.
Ook de wachtsteigers bij bruggen en sluizen kunnen, als er voldoende capaciteit is, een functie krijgen als tijdelijke ligplaats voor de recreatievaart. Belangrijk daarbij is wel dat er gescheiden wachtplaatsen zijn voor de recreatie- en beroepsvaart.
Foto's van Joke Beroeps en pleziervaart op de Waal Samen met beroeps in de sluis op de Maas
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar