Inhoud blog
  • VILLA TE KOOP OP TOPLOCATIE HEIDE WAASMUNSTER
  • Foto's genomen te Heusden Noord-Brabant
  • Volgende trip naar Weesp
  • Van Spakenburg varen we naar Almere met als vaarwater het Eemmeer en het Gooimeer.
  • Spakenburg een voormalig vissersdorp aan de Zuidzee.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     





      



    3 D  Afbeelding  :  Atlantic 50

    Technische Details
      Lengte over alles: 14.99 m
    Lengte waterlijn: 12.20 m
    Breedte: 4.50 m
    Diepgang: 1,22 m
    Gewicht, ca.: 18 ton
    Doorvaart hoogte: 3.48 m
    Inhoud brandstoftanks: 2400 l
    Inhoud watertanks: 675 l
    Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
    Standaard motoren:
    Vovo Penta D6 
     2 x 435 pk (2 x 320kW)
     Andere motoren op aanvraag

    Ontwerper:
    John A. Bennett & Associate




    Wanneer u een Atlantic 50 in al haar
    pracht op het water ziet ,
    het gemakkelijk is om te
    vergeten enkel hoeveel organisatie ,
    ervaring en techniek
    in haar bouw zijn gegaan .





    Klik op de afbeelding om de link te volgen


















    Embleem
    Atlantic Moteryachts BV

    Suderséleane 15 
    8711 GX Workum
    Nederland

                    







    Embleem van .
    Vlaamse vereniging voor
    watersport.


    VVW . Telt 120 Clubs
    en meer dan 13000 Leden .






    Embleem van de
    Koninklijke Nederlandse
    Motorboot club

     

    De KNMC is een landelijke club
    van actieve en enthousiaste
    motorbootvaarders.
    Van mensen die van het water
     en het varen houden.






    De No Limit IV
    heeft 2 vierblads schroeven
    1 links en 1 rechts draaiend


    Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     





    Windroos

    Een windroos of windkruis is een
    Kruis dat de windrichting , Noord ,
    Oost , Zuid , en West  aanduidt.

    Een windroos kan teruggevonden
    worden op een Kompas of onder
     een Windhaan .
     




    De Atlantic 38 een luxe motorjacht

    Technische omschrijving
    Lengte over alles: 11.51 m
    Lengtre waterlijn: 9.90 m
    Breedte: 4.05 m
    Diepgang: 1.10 m
    Gewicht ca.. 11 ton
    Doorvaarthoogte: 3.40 m
    Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l
    Inhoud watertank: ca. 450 l
    Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l
    Standaard motorisering:
    78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43

    Optioneel:

    117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160
    132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180
    Designer: John A. Bennett & Associates

    Atlantic Motoryachts bv
    Suderséleane 15
    8711 GX Workum





    De enige Atlantic die wordt gebouwd als
    verdringer is de   ATLANTIC 38.







    Nieuw in de Atlantic range,
    De Atlantic 40.

    Technische omschrijving

  • Lengte over alles: 12.10 m
  • Lengte waterlijn: 10.00 m
  • Breedte: 4.05 m
  • Diepgang: 1.20 m
  • Doorvaart hoogte: 3.40 m
  • Gewicht: ca. 12 ton
  • Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l
  • Inhoud watertank: ca. 450 l
  • Inhoud vuilwatertanks:
     1x ca. 100 l & 1x ca. 80 l
  • Standaard motoren:
    2x 191 kW (260 pk)
    Volvo Penta D4 260
    andere motoren op aanvraag
  • CE Categorie B

    Ontwerper: John A. Bennett & Associates

    Atlantic Motoryachts bv
    Suderséleane 15
    8711 GX Workum



  • De gezellige dinette bied veel privacy.
    De ovale salonramen geven veel lichtinval
     en een prachtig uitzicht naar buiten.




    Het interieur is ruim genoeg
    om lange reizen te maken
    zowel op zee als op binnenwater. 

    Door het hele schip is
    veel kastruimte te vinden.








    De Atlantic 42 is een motorjacht bij uitstek.

    Technische omschrijving

  • Lengte over alles: 13.10 m 
  • Lengte waterlijn: 10.41 m 
  • Breedte: 4.25 m
  • Diepgang: 1.20 m
  • Doorvaart hoogte: 3.45 m
  • Gewicht: ca. 12 ton
  • Inhoud brandstoftanks: ca. 1340 l
  • Inhoud watertank: ca. 550 l
  • Inhoud vuilwatertanks:
    ca. 100 & ca. 80 l
  • Standaard motoren:
    2 x 272 kW (370 pk)
    Volvo Penta D6 370
    andere motoren op aanvraag
  • Maximale snelheid
    afhankelijk van belading ca. 25 knts
  • CE Categorie B

    Ontwerper: John A. Bennett & Associates


    Atlantic Motoryachts bv
    Suderséleane 15
    8711 GX Workum



  • Het interieur van de Atlantic 42
    is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.




    De ruime achterhut is gezellig en indien
    gewenst van alle gemakken zoals
    bijvoorbeeld tv voorzien.
    Uiteraard beschikt de achterhut over een
     douche- en toiletruimte.
    De voorhut is voorzien van een frans bed.
    Net als de achterhut is ook hier gedacht
     aan een gecombineerde
    douche en toiletruimte.
    Er is zelfs de mogelijkheid om v
    oor een derde hut te kiezen.
    De dinette komt dan te vervallen







    Atlantic 460

    De opvolger van de succesvolle Atlantic 444,
    de Atlantic 460!
    De Atlantic 460 heeft vaak bewezen
    dat ze zeer zeewaardig is.
    Op open zee valt de
    stabiliteit en koersvastheid op.
    Niet alleen op open water,
    maar zeker ook op binnenwater
    is de Atlantic 460
    een heerlijk jacht om mee te varen.

    Technische omschrijving

  • Lengte over alles: 14.30 m
  • Lengte waterlijn: 11.20 m
  • Breedte: 4.50 m
  • Diepgang: 1.25 m
  • Doorvaarthoogte: 3.40 m
  • Gewicht: ca. 16 ton
  • Snelheid: 25 tot 28 kts
  • Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
  • Inhoud watertank: ca. 675 l
  • Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
  • Standaard motoren:
    2 x 320 kW (2 x 435 hp)
  • Volvo Penta D6 435
    andere motoren op aanvraag
  • CE categorie A

    Ontwerper: John A. Bennett & Associates

    Atlantic Motoryachts bv
    Suderséleane 15
    8711 GX Workum




  • Voor wie in het dagelijkse leven alleen
    genoegen neemt met het allerbeste mag dit
    ook verwachten aan boord van zijn jacht.
    Deze stelling is volledig toepasbaar
    op het concept van de Atlantic 460.





    Met een lengte van minder dan
    15 meter hoeft u geen geristraties aan
    te vragen voor het bevaren
    van sommige vaarwegen.

    Nieuwe optie voor 2007:
    Volledig electrisch cabriosysteem
    en radarbeugel



    ATLANTIC  56

    Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck.
    In opdracht van Atlantic Motoryachts
    ontwikkelt Vripack Naval Architects
    uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56.
    In een markt waar veel aanbod is,
    maar ook veel van hetzelfde,
    komt Atlantic Motoryachts
    met een revolutionair ontwerp:




    Voordek met groot zonnedek,
    waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.

    • lengte over alles 17.00 meter
    • lengte waterlijn 13.40 meter
    • maximale breedte 4.86 meter
    • diepte 0,98 meter
    • CE categorie B (kustvaart)




    Inrichting salon / achterdek:
    Centraal in het schip de besturing,
    heeft de regie over het schip vanuit een luxe
    stuurstoel;
    Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit
    met aan stuurboord twee luxe clubs.
    Ruim achterdek met riante kuipbank waarin
    de salontafel opgeborgen kan worden.




    Inrichting onderdeks:

    Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met
     eigen gescheiden douche en toiletruimte.
    Voor in het schip bevindt zich een
    gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed.
    In het voorschip
    bevindt zich een tweede natte cel,
    voorzien van douche, toilet en wasmachine.




    Tender Garage
    met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;


    Uitgerust met twee nieuwe innovatieve
    6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren,
    435 pk per motor. Volvo Penta IPS –
    Inboard Performance System is
    een inboard innovatie.



    ATLANTIC 56HT

    Gebouwd volgens onze hoge standaard.




    Technische Details
    • Lengte over alles: 18.50 m
    • Breedte: 4.85 m
    • Diepgang: 1,30 m
    • Gewicht, ca.: 23 ton
    • Doorvaart hoogte: 3.48 m
    • Inhoud brandstoftanks: 2564 l
    • Inhoud watertanks: 790 l
    • Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
    • Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
    • Andere motoren op aanvraag
      Ontwerper: John A. Bennett & Associate

      Atlantic Motoryachts bv
      Suderséleane 15
      8711 GX Workum




    Stijl en details

    Naast de layout van het interieur verteld de
    styling veel over de
     persoonlijke smaak van de eigenaar.
    Het is echter ook mogelijk om gebruik
    te maken van zeer moderne vormen,
    materialen en stoffen.




    Een Schip Op Maat

    DE ATLANTIC MOTORJACHTEN








    De meest bekende
    Piraten Vlag
    Jolly  Roger




    Piraten Vlag
    Edward  England




    Piraten Vlag
    Edward Teach Zwartbaard




    Piraten  Vlag
    Emanuel  Wynne




    Piraten  Vlag
    Henry  Every




    Piraten  Vlag
    Jack  Rackham




    Piraten  Vlag
    Stede  Bonnet




    Piraten  Vlag
    Thomas  Tew





    Piraten Vlag
    Christopher Condent

    No Limit IV
    Informative Site Voor De Watersporter
    16-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Advies Vertrektijden getijdenhavens

    Advies Vertrektijden getijdenhavens
    Onderstaand vindt u een overzicht van alle jachthavens waar u rekening dient te houden met de getijstroming. Indien u deze vetrektijden volgt dan maakt u zoveel mogelijk gebruik van het getij. De tijden zijn bij benadering en gaan uit van de hoogwater- of laagwaterstand van de haven van waaruit u wilt vertrekken. Hoewel deze tabellen met de meest mogelijk zorg zijn samengesteld adviseren wij u om ter plekke de laatste ontwikkelingen op te vragen en een stroomatlas te gebruiken.

    Getijdentabellen 2008
    Van alle jachthavens is een plaatselijke getijtabel beschikbaar op de Watersport Almanak.
    Bron : WatersportAlmanak.nl



    Advies Vertrektijden Westelijke Waddenzee Kaart 1811
    vanuit naar vaarwater vertrek HW/LW
    Den Helder KMJC IJmuiden Schulpengat 1 uur na HW Den Helder
    Den Helder KMJC Scheveningen Schulpengat 1 uur na HW Den Helder
    Den Helder KMJC Den Oever Visjagersgaatje 4 tot 2 uur voor HW Den Helder
    Den Helder KMJC Kornwerderzand Texelstroom 5 uur voor HW Den Helder
    Den Helder KMJC Harlingen Texelstroom 5 uur voor HW Den Helder
    Den Helder KMJC Vlieland Scheurrak 2 uur voor HW Den Helder
    Den Helder KMJC Vlieland Molengat 6 uur voor HW Den helder
    Den Helder KMJC Texel Texelstroom 1 uur voor tot 3 uur na HW Den Helder
    Texel Oudeschild IJmuiden Schulpengat 0,5 uur voor HW Texel
    Texel Oudeschild Scheveningen Schulpengat 0,5 uur voor HW Texel
    Texel Oudeschild Den Oever De Bollen 0 uur voor LW Texel
    Texel Oudeschild Den Oever Gat van de Stier 0,5 uur voor LW Texel
    Texel Oudeschild Kornwerderzand Texelstroom 1 tot 3 uur na LW Texel
    Texel Oudeschild Harlingen Texelstroom 1 tot 2 uur na LW Texel
    Texel Oudeschild Vlieland Scheurrak 2 uur voor HW Texel
    Texel Oudeschild Vlieland Molengat 1 uur voor LW Texel
    Texel Oudeschild Den Helder Texelstroom 0 - 5 uur voor HW Texel
    Vlieland Terschelling Schuitengat 1 uur voor HW Vlieland
    Vlieland Terschelling Slenk 2 uur voor HW Vlieland
    Vlieland Den helder Inschot 2 uur voor HW Vlieland
    Vlieland Den helder Noordzee 1 uur voor HW Vlieland
    Vlieland Texel Inschot 2 uur voor HW Vlieland
    Vlieland Texel Noordzee 1 uur voor HW Vlieland
    Vlieland Harlingen Blauwe Slenk 1 uur na LW Vlieland
    Vlieland Kornwerderzand Blauweslenk 1 uur na LW Vlieland
    Vlieland Kornwerderzand Inschot 2 uur na LW Vlieland
    Terschelling Vlieland Schuitengat 1 uur voor HW West-Terschelling
    Terschelling Vlieland Slenk 2 uur voor LW West-Terschelling
    Terschelling Den Helder Schuitengat 1 uur voor HW West-Terschelling
    Terschelling Den Helder Slenk 2 uur voor HW West-Terschelling
    Terschelling Den Helder Schuitengat 3 uur voor HW West-Terschelling
    Terschelling Den Helder Slenk 3 uur voor HW West-Terschelling
    Terschelling Texel Schuitengat 1 uur voor HW West-Terschelling
    Terschelling Texel Slenk 2 uur voor HW West-Terschelling
    Terschelling Texel Schuitengat 3 uur voor HW West-Terschelling
    Terschelling Texel Slenk 3 uur voor HW West-Terschelling
    Terschelling Harlingen Slenk 1 uur voor LW West-Terschelling
    Terschelling Kornwerderzand Blauwe Slenk 1 uur voor LW West-Terschelling
    Terschelling Kornwerderzand Inschot 4 uur voor HW West-Terschelling
    Harlingen Kornwerderzand Boontjes 0 - 3uur voor HW Harlingen
    Harlingen Texel Boontjes 0 uur voor HW Harlingen
    Harlingen Den Helder Boontjes 0 uur voor HW Harlingen
    Harlingen Terschelling Schuitengat 2 uur na HW Harlingen
    Harlingen Vlieland 2 uur na HW Harlingen
    Harlingen Ameland via wantij 2 uur voor HW Harlingen
    Kornwerderzand Texel 0 - 2 uur voor HW Kornwerderzand
    Kornwerderzand Den Helder 0 - 1 uur voor HW Kornwerderzand
    Kornwerderzand Vlieland Blauweslenk 0 uur voor HW Kornwerderzand
    Kornwerderzand Vlieland Inschot 1 uur voor HW Kornwerderzand
    Kornwerderzand Terschelling Blauweslenk 0 uur voor HW Kornwerderzand
    Kornwerderzand Terschelling Inschot 1 uur voor HW Kornwerderzand
    Kornwerderzand Harlingen Boontjes 0 - 4 uur voor LW Kornwerderzand
    Den Oever Den Helder 0-3 uur voor HW Den Oever
    Den Oever Texel De Bollen 0 uur voor HW Den Oever
    Den Oever Texel Gat van de Stier 1,5 uur voor LW Den Oever
    Advies Vertrektijden Oostelijke Waddenzee Kaart 1812
    vanuit naar vaarwater vertrek HW/LW
    Lauwersoog Schiermonnikoog Zoutkamperlaag 0,5 uur voor HW Lauwersoog
    Schiermonnikoog Lauwersoog Zoutkamperlaag 2 uur voor HW Lauwersoog
    Delfzijl Borkum Eems HW - 3 uur na HWDelfzijl
    Borkum Delfzijl Eems 3-6 uur voor HW Delfzijl
    Advies Vertrektijden Noordzee Kaart 1801
    vanuit naar vaarwater vertrek HW/LW
    IJmuiden Scheveningen Noordzee 3 uur na HW IJmuiden
    IJmuiden Hellevoetsluis Noordzee 3 uur na HW IJmuiden
    Scheveningen IJmuiden Noordzee 1 uur voor HW Scheveningen
    Scheveningen Hellevoetsluis Noordzee 4 uur na HW Scheveningen
    Advies Vertrektijden Oosterschelde Kaart 1805
    vanuit naar vaarwater vertrek HW/LW
    Bruinisse Zierikzee Oosterschelde Hw - 2 uur na HW Bruinisse
    Zierikzee Bruinisse Oosterschelde LW - 1 uur na HW Zierikzee
    Zierikzee Tholen Dorstman 1 uur voor LW Zierikzee
    Tholen Zierikzee 1 uur voor HW Bergsediepsluis
    Sint Annaland Goessche Sas Engelsche Vaarwater 3 uur voor LW Sint Annaland
    Goessche Sas Sint Annaland Engelsche Vaarwater 1 uur voor LW Goessche Sas
    Burghsluis Roompotsluis 1 uur voor HW Zierikzee
    Roompotsluis Burghsluis 2 uur voor HW Zierikzee
    Roompotsluis Zierikzee Oosterschelde 4-2 uur voor HW Ziekikzee

    16-06-2008 om 14:15 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Middelharnis naar onze thuishaven Port Zélande .

    Na ons verblijf in Middelharnis onze laatste tocht van Workum naar de thuishaven Port Zélande .
    Deze bestaat uit drie sluizen , de Volkeraksluizen , Krammersluizen en Grevelingensluis .
    En gaat over het vaarwater , Haringvliet , Volkerak , en het Grevelingenmeer .
    Deze tocht is ook al meer op mijn blog vermeld .

    Het zijn prachtige vaarwaters en vervelen nooit er is altijd wel wat anders te beleven in de sluizen of op het water .

    We vertrekken om 09,00h en komen aan in de thuishaven om 14,45h

    Het Haringvliet ligt in Zuid-Holland tussen Voorne-Putten, de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee.
    Het Spui verbindt het Haringvliet met de Oude Maas.
    Het Haringvliet is geen hoofdvaarweg (voor vervoer van goederen), maar is wel zeer belangrijk voor de recreatievaart; in het bijzonder voor de zeilvaart.

    Volkerak ligt tussen Noord-Brabant, Goeree-Overflakkee en St.Philipsland.
    Het is een zoetwatermeer met een vast waterpeil.
    Tot 1967 was het Krammer-Volkerak een getijdegebied dat in open verbinding stond met de Noordzee.
    Sinds de afsluiting vormt het Krammer-Volkerak een geheel met het Zoommeer.

    Het Grevelingenmeer, ook wel de Grevelingen genoemd, is een voormalige zeearm van de Noordzee.
    Het meer ligt tussen de eilanden Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland, op de grens van Zuid-Holland en Zeeland.
    Het gebied is ongeveer 14.000 hectare groot.

    Marina Port Zélande
    Één van Nederlands mooiste en modernste jachthavens.
    Vele watersportliefhebbers hebben de haven al ontdekt.
    Voor het 15e achtereenvolgende jaar bekroond met de blauwe vlag.
    De haven kent een diepgang van vijf meter en telt op dit moment 800 boxen met vingerpier(en), elektra en Tv-aansluiting.
    Op het haventerrein zelf zijn natuurlijk alle voorzieningen aanwezig die u van een jachthaven mag verwachten.

    We hebben over deze tourtocht tien dagen gedaan , 33 draaiuren per motor en 405 Km afgelegd .

    Foto’s van Joke .









    15-06-2008 om 21:12 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Rotterdam naar Middelharnis

    OP Zondag vertrekken we van Rotterdam naar Middelharnis , via vaarwaters de Nieuwe Maas , de Oude Maas , het Spui , Haringvliet , en het Haven Kanaal Middelharnis een tocht die we al vele malen bevaren hebben . (zie mijn archief)

    We vertrekken iets na half negen wij vinden dit een gezellige tocht naar een niet te drukke plaats in het voorseizoen tijdens verlof en zomermaanden kan het wel zeer druk zijn en moeten er meerdere boten naast elkaar afmeren .

    We zullen enkele dagen blijven liggen in deze gezellige haven .

    Op onze tocht zien we het Grootste Jacht van op de Gouwe terug , het ligt er op een werf op het droge volgens de media voor verdere afwerking en proefvaarten mijn echtgenote Joke maakt er terug enkele foto’s van .

    Op een Zondag is er ook wel wat minder scheepvaart op onze vaartocht .

    Bij onze aankomst aan de ingang van het havenkanaal laten we ons wel wat verassen ,
    Er komt uit de richting van Middelharnis een Jacht en dat heeft voorrang , ondertussen vertrekt er ook een beroepsvaartuig met het meer dan nodige schroefwater dat daar afgemeerd lag .
    Door het vertragen en wachten hebben we geen of onvoldoende snelheid meer en worden bij onze poging tot binnen varen door de stuwing van het water naar de sluismuur gestuwd ,
    Een poging met boegschroef lukt niet om bij te sturen
    Om een aanvaring met muur of staketsel te vermijden moet alles achteruit en de invaart opnieuw gebeuren wat door rustig te blijven dan ook lukt.

    Zo bereiken we onze bestemming waar er aan de kade nog meer dan voldoende aanlegmogelijkheden zijn .

    Foto's van Joke


    Voor meer foto's zie PowerPoint : Water tussen Amsterdam en Rotterdam
                                                         : Varen in Zeeland

    http://blog.seniorennet.be/pouwerpointvanjoke/

















    15-06-2008 om 16:29 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Gouda naar Jachthaven City Marina te Rotterdam

    We hadden nog graag een dag langer in Gouda gebleven maar de Bruggen en sluis worden niet op zondag bediend .
    De jachthaven dienst heeft er al veel vragen over gekregen maar er is nog steeds niets veranderd .
    Daardoor vertrekken we op zaterdag om één uur richting Rotterdam , voor een kleine tocht .

    We vertrekken met drie boten uit Gouda waarvan twee richting Rotterdam varen de bruggen en sluis van Gouda worden vlot bediend .

    Bij aankomst aan de Julianasluis op de Gouwe staan de lichten nog op groen we denken wat een meeval we kunnen nog mee in de sluis , maar opeens slaan de lichten op rood en gaat de brug naar beneden .
    We dachten dat de sluiswachter ons gezien had maar blijkbaar niet ,door onze nalatigheid geen contact op te nemen met de sluiswachter of we nog meekonden of niet gaan we samen terug om aan te leggen aan de wachtsteiger .
    Door dit voorval moeten we meer dan een één uur en vijftien wachten voor een volgende bediening daar er aan de andere kant wel gevraagd wordt om te wachten op een zeilboot wat ook gebeurt .

    Na de sluis hebben we geen oponthoud meer door bruggen of sluizen en varen rustig met toch vrij goed weer en weinig wind via de Hollandse IJssel en Nieuwe Maas naar de City Marina Rotterdam een moderne jachthaven gelegen langs de Nieuwe Maas in de Entrepot / Binnenhaven .
    Deze haven hebben we al meermaals bezocht en beperken ons tot een verblijf in de buurt van de Jachthaven .

    Daar zien we nog een bekende Atlantic schipper die met drie andere vrienden op weg is naar Antwerpen deze zijn één dag vroeger uit Workum vertrokken maar via een andere vaarroute naar Rotterdam gekomen.

    Foto's van Joke













    15-06-2008 om 14:44 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gouda is een gezellige Oudhollandse stad

    Na het passeren van het transport varen we verder naar de sluis waar er al twee boten voor de brug liggen te dobberen .
    Eens door de brug staat de sluis al open .
    Met nog twee bruggen voor de boeg bereiken we de ligplaatsen in Gouda .

    Wie Gouda zegt, denkt niet alleen snel aan kaas, pijpen, stroopwafels en aardewerk maar ook aan gebrandschilderde ramen.
    Een sprookjesachtig stadhuis en sfeervolle grachten.
    Gouda is een gezellige Oudhollandse stad met een nog vrijwel geheel intact stadscentrum.

    De bekende Goudse kaas die nog steeds verhandeld wordt op de donderdagse kaasmarkt,
    in de zomermaanden .

    Foto’s van Joke





    14-06-2008 om 21:44 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grootste jacht ooit over Gouwe.

    Grootste jacht ooit over Gouwe

    In Alphen a/d Rijn gaan we bakboord van de Oude Rijn naar de Gouwe .
    Waar er een groot transport voor ons vaart .

    ALPHEN/GOUDA - Het grootste jacht dat ooit is gebouwd in Kaag, gaat vrijdag over de Gouwe via Alphen en Gouda naar Rotterdam. Het motorjacht heeft een hoogte boven de waterspiegel van twintig meter.

    Het wordt millimeterwerk, geeft P. van Mil van de jacht- en scheepswerf Van Lent in Kaag. De hefbruggen in Alphen, Boskoop en Waddinxveen moeten in de hoogste stand. Hij verwacht de meeste problemen nog in het aquaduct over de A4. Daar worden werkzaamheden uitgevoerd, die beperkingen opleveren bij het passeren.
    Voor wie het motorjacht is bestemd, maakt de werf niet bekend. Ook andere details over de miljoenenopdracht worden als vertrouwelijk behandeld. Het 68 meter lange en 12 meter brede motorjacht vertrek om zes uur vrijdagochtend in Kaag en is naar verwachting rond het middaguur in Alphen. Later in de middag komt het schip in Gouda aan. Daar moeten de twee spoorbruggen worden gepasseerd en de Julianasluis. Vandaar gaat het naar Rotterdam. Van daaruit worden later proefvaarten gemaakt, waarna het jacht wordt overgedragen aan de eigenaar.


    Foto's van Joke .

















    14-06-2008 om 21:05 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Haarlem naar Gouda .

    De tocht gaat verder van Haarlem naar Gouda .

    We bevaren vandaag de volgende vaarwaters , we vertrekken van het Binnen Spaarne naar het zuider buiten spaarne , de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder , de Oude Wetering , het Braassemermeer , Heimans Wetering , de Oude Rijn , Nieuwe Gouwe en onze enige sluis voor het Centrum van Gouda de Ir. De Cock Van Leeuwensluis

    Om negen uur nemen we kontact op met de havendienst die de brugbediening regelt ,
    Van zodra de beroepsvaart de brug passeert kunnen we aansluiten samen met twee zeilboten .
    De brugbediening gaat vlot door de brugbedieners die zich verplaatsen per fiets en brommer naar de te bedienen brug .
    Bij de schouwbroekerbrug kan de beroepsvaart er onder door , samen met de zeilboten lukt ons dat niet wij moeten iets langer wachten op de bediening .

    Daardoor is de beroepsvaart bij de Cruquiusbrug aangekomen en krijgt vlot zijn bediening .

    Bij onze aankomst aan deze brug vragen wij ook een bediening maar moeten wachten daar de brug pas geopend is geweest .
    Dit scenario herhaalt zich nog viermaal tot aan de Lisserbrug , de volgende bruggen zijn hoog genoeg voor doorvaart zonder bediening .
    Vanaf de Cruquiusbrug tot en met de Lisserbrug hebben we veel tijd aan wachten verloren wat me nog niet zoveel is overkomen in Nederland .
    We zien de
    beroepsvaart nog aanmeren en wij zetten onze tocht verder richting Gouda .

    14-06-2008 om 20:30 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We zetten onze tocht verder van Muiden naar Haarlem

    Op Donderdag zetten we onze tocht verder naar Haarlem.

    Het is vrij mistig en we wachten nog even voor te vertrekken , we nemen kontact op met de Centrale Meldpost en vragen naar de zichtbaarheid op het IJmeer .
    De zichtbaarheid is ongeveer 2 km en we besluiten te vertrekken.

    We varen de havengeul uit en zetten koers naar de Rode boei P14 , we passeren het Eiland Pampus , daarna de IJ-Toren en varen zo naar de Oranjesluizen die voor ons al openstaan , met weinig oponthoud varen we naar het afgesloten IJ en verder via het Noordzeekanaal .

    Het Noordzeekanaal is de hoofdvaarroute van de Noordzee bij IJmuiden naar het IJ bij Amsterdam. Jaarlijks passeren meer dan 100.000 schepen het kanaal. Het kanaal is ontstaan door inpoldering van het IJ, waarbij over een lengte van 17 kilometer dijken zijn aangelegd. Het Noordzeekanaal en het IJ hebben tien zijkanalen: A t/m K. Deze verbinden rivieren en kanalen die op het IJ of Wijkermeer uitkomen.

    Op deze tocht met meer scheepvaart is het wel opletten voor de veerponten en beroepsvaart, Marifoon op het juiste kanaal en luisteren .
    We komen vrij veel zeevaart tegen , als ook een toertocht van de KNMC die van Haarlem naar Amersfoort vaart voor het openingsfeest .
    Er zijn ook terug baggerwerken aan de gang op het kanaal .
    Een stuk voorbij de werkzaamheden hebben we aan bakboord zijde het Zijkanaal C dat we in varen naar onze volgende sluis de Grote Sluis Spaardam
    We vernemen via de Marifoon dat de brug zodra zal draaien en na verlaten van de beroepsvaart kunnen invaren .

    Bij bediening van deze sluis moet er 3.50 € worden afgerekend bij de sluiswachter .

    Ik leg de boot vast met voldoende touw en tijdens het schutten verlaat ik even de boot om te gaan afrekenen .
    Mijn echtgenote kijkt verbaast dat ik haar even alleen achterlaat met de vraag wat is er aan de hand wat doet hij nu , ik zal alleen de boot maar verlaten als ik zeker ben dat alles veilig is en niets kan gebeuren .

    We varen via het vaarwater Noorder Buiten Spaarne naar onze éérste brug van Haarlem de Waarderbrug de bediening verloopt vlot , er wordt ons medegedeeld dat we aan het Havenkantoor moeten aanleggen om onze doorvaart te betalen , maar dat wisten we al van onze vorige bezoeken aan deze plaats .( te bekijken in mijn archief )

    We betalen voor doorvaart en één overnachting 10 € .

    Voor we losgooien vragen we een brugbediening voor de Prinsenbrug en de Spoorbruggen.De prinsenbrug word bediend en de spoorbrug moeten we een 10 tal minuten wachten voor de opening .
    Daarna hebben we nog een brug de Catharijnebrug voor we de aanlegsteigers van Haarlem Centrum bereiken , er ligt op dat moment nog geen boot aan de aanlegsteigers tegen de avond zijn we nog maar met drie .

    Haarlem biedt vele bezienswaardigheden op loopafstand met beroemde hofjes en musea een eeuwenoud stadhuis en vele monumentale gebouwen , statige woningen van de welvarende Haarlemse kooplieden uit de 17° eeuw een Historische stad met gezellige restaurants en càfes.
    En niet te vergeten de markt die elke maandag en zaterdag wordt gehouden op de Fraaie Grote Markt en de knusse Botermarkt .

    Foto's van Joke













    13-06-2008 om 17:55 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Harderwijk naar Muiden via de Randmeren .

    Op woesdag varen we naar Muiden , het weer is goed en gaan verder via de randmeren Wolderwijd, Nuldernauw, dan onze enige sluis voor vandaag de Nijkerkersluis
    Waar we samen met nog twee KNMC leden de sluis invaren we passeren vandaag meerdere KNMC leden die op weg zijn naar Amersvoort voor het openingsfeest.
    Wij varen verder via het Nijkerkernauw , Eemmeer , Gooimeer en het IJmeer geen brug bediening deze waren voor ons hoog genoeg.

    Het IJmeer ligt tussen Amsterdam en Almere.
    In het Noorden grenst het aan het Markermeer.
    Het IJ is een rivier in Noord-Holland. Het IJ (of Binnen-IJ) scheidt de Amsterdamse binnenstad van Amsterdam-Noord en was oorspronkelijk een baai van de Zuiderzee.
    Het Noordzeekanaal verbindt het IJmeer met de haven inIJmuiden.
    Het Buiten-IJ ligt aan de oostzijde van de Oranjesluizen en grenst aan het IJmeer en Markermeer.

    Op het IJmeer varen we tot de rode boei IJ 14 , dan gaan we bakboord naar de 1200m lange bebakende havengeul naar onze bestemming Jachthaven Stichting Muiden .
    Op deze plaats komen we ieder jaar zeker tweemaal .
    In het voorjaar als we naar onze thuishaven varen , en op het einde van het vaarseizoen op weg naar de winterstalling .

    Zie archief op mijn blog .

    Het haven- en vestingstadje Muiden is bij veel toeristen erg in trek.
    Het is er gezellig toeven.
    Muiderslot, Pampus en de vele watersportmogelijkheden zorgen zeker ‘s zomers voor een drukte van belang.
    De ligging van Muiden aan de rand van het IJmeer en de Vecht, die voor de verbinding naar Utrecht en verschillende plassengebieden zorgt, is natuurlijk bijzonder en zorgt voor “leven in de brouwerij”.


    Foto's van Joke .
    http://blog.seniorennet.be/image/
    http://blog.seniorennet.be/fotovanjoke/
    http://blog.seniorennet.be/pouwerpointvanjoke/








    10-06-2008 om 00:00 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Urk naar Harderwijk

    Dinsdag vertrekken we van Urk naar Harderwijk , het is niet zo een lange trip en doen het rustig aan.
    Er is maar één sluis de Roggebotsluis , de bruggen zijn voldoende hoog en moeten niet worden bediend .
    Op het ketelmeer zijn er baggerwerken aan de gang en de bebakening is verlegd om de werken niet te hinderen .

    Het Ketelmeer is een randmeer dat ontstaan is in 1956 bij de inpoldering van Oost-Flevoland. Samen met het Vossemeer en het Zwarte Meer maakt het deel uit van de Randmeren Noord. Deze meren worden gebruikt door de scheepvaart en als recreatie- en natuurgebied.
    De randmeren zijn belangrijk voor de waterhuishouding. Ze zijn een waterbuffer en zorgen ervoor dat het waterpeil van het oude land niet zakt en het land niet verdroogt.

    Op onze vaartocht zijn er nog meerdere werken aan de gang op het Drontermeer en Veluwemeer .
    Het Drontermeer is een langgerekt, smal en ondiep randmeer dat ook is ontstaan bij de inpoldering van Oost-Flevoland in 1956.
    Het meer loopt van Kampen tot Elburg. In het noorden loopt het over in het Ketelmeer en in het Zuiden in het Veluwemeer.

    In Harderwijk varen we naar de aanlegsteigers voor de brug van de Vissershaven. Havenmeester A.v.d .Brink geeft ons een plaats aan de kopsteiger .
    De havenmeester is te vinden op het havenkantoor onder het Stadhuis: 's morgens: 7.30 - 12.00 uur 's middags: 13.30 -17.00 uur
    In de Vissershaven kunnen ongeveer 130 passanten afmeren.
    Vanuit de haven kunt u Harderwijk met zijn historische binnenstad goed te voet ontdekken. Harderwijk is een mooi stadje dat aan het water en op de Veluwe gelegen is.
    Op cultureel en recreatief gebied is er verbazingwekkend veel te doen.
    Er is ook een Dolfinarium met zijn zeedieren, speeltuin en strand.
    Harderwijk is ook bekend om zijn gerookte paling er is een rokerij op wandelafstand van onze ligplaats waar men deze kan aankopen .

    Foto's van Joke .











    09-06-2008 om 00:00 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Te veel wind we blijven een dag langer in Urk

    Op maandag is er nog steeds veel wind en besluiten een dag langer in Urk te blijven .

    We maken een wandeling rond de haven , In de havens van Urk kunnen ± 200 passanten langs de kade en naast elkaar afmeren.
    Daarnaast zijn in de Oosthaven tijdens het seizoen ± 20 boxen beschikbaar. Bij alle havens is water en stroom aanwezig.
    Verder zijn er drie toiletgebouwen met douchegelegenheid in de havens. Deze zijn gratis.

    De havenmeesters zijn te vinden in het havenkantoor:
    Burgemeester Schipperkade 4, 8321 EH  Urk (boven de IJsselmeerafslag).
    Openingstijden: 08.00 uur - 12.00 uur en 14.00 uur - 20.00 uur.
    Telefoon: 0527 - 68 9970
    Fax: 0527 - 68 3202
    Marifoonkanaal: 12

    Op Urk houdt een groot aantal bedrijven zich bezig met de vangst, verwerking en verkoop van vis.

    Door de ligging is Urk bij uitstek geschikt voor nautische bedrijven.
    Bedrijven in de scheeps- en jachtenbouw.

    Er zijn meerdere bedrijven rond de Haven gevestigd .

    Van klein ambachtelijk tot groot met ,de gespecialiseerde refit van luxe jachten bij Scheepswerf Balk al ruim tweehonderd jaar een begrip in Nederland.
    Het bedrijf is gespecialiseerd in onderhoud van jachten, patrouillevaartuigen en klassieke schepen.

    Ook de KNRM heeft er een thuishaven .


    Foto's van Joke









    08-06-2008 om 20:03 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het begin van een Nieuw vaarseizoen 2008 .

    De No Limit IV heeft de winter doorgebracht in de loodsen van Henk Jan Watersport , de werf van Atlantic Motoryachts , waar het onderhoud voor een nieuw vaarseizoen is uitgevoerd en na een proefvaart klaar was voor vertrek naar onze thuishaven Port Zélande in Zeeland.

    Op 20 April zijn we terug vertrokken vanuit Workum om via enkele favoriete plaatsen onze bestemming te bereiken .

    Voor onze eerste bestemming waren er meerdere mogelijkheden , maar door de harde wind zijn we in Urk de jachthaven binnengevaren .
    We zijn vertrokken met voorspellingen windkracht vier tot vijf op het IJsselmeer , maar na een goed uur varen werden de windwaarschuwingen zes en op het Markermeer mogelijkheid tot zeven .
    Er was al niet veel plezier aan met deze korte en stampende golven en besloten in Lemmer binnen te varen , doordat de wind uit het Noord Oosten kwam werd onze golfslag kleiner naarmate we de kust naderden en besloten we door te varen tot in Urk .

    Het IJsselmeer is het grootste zoetwatermeer van Nederland. Het wordt begrensd door grofweg: de Afsluitdijk, de Friese kust van Makkum tot Lemmer, de westelijke en noordwestelijke dijk van de Noordoostpolder, de dijk Lelystad-Enkhuizen en de Noord-Hollandse kust van Enkhuizen tot Den Oever.

    Foto’s genomen door Joke

    Jachthaven Workum met ongeveer in het midden De No Limit IV
    Vaarwater het Zool naar het IJsselmeer
    Drie foto’s van Jachthaven in Urk .











    07-06-2008 om 00:00 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vier dagen feest in Rotterdam Vanwege de doop van de ms. Eurodam
    Vier dagen feest in Rotterdam

    Rotterdam - Vanwege de doop van de ms. Eurodam viert Holland America Line vier dagen feest in de Rotterdamse haven met als hoogtepunt de doop van het nieuwe schip door koningin Beatrix op 1 juli.

    Zondag 29 juni arriveert Ms Eurodam in Rotterdam. Het nieuwe passagiersschip van de Holland America Line wordt om 8.50 uur bij Hoek van Holland verwacht. Dat betekent dat het rond 9.15 uur Maassluis, 9.35 uur Vlaardingen, 9.55 uur Schiedam passeert. Rond 10.10 uur gaat het schip zwaaien (omdraaien) in de Waalhaven. Om 11 uur wordt de Eurodam aan de kade van de cruiseterminal verwacht.

    Bron Blik op Nieuws.nl

    Bijgevoegde Foto's Bron Eurodam News Blog
    Roland | May 7, 2008 at 11:55 am | In
    Views From the Yard, Photos, Latest News






    16-05-2008 om 20:50 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schipper springt overboord en zoekt hulp KNRM

    Schipper springt overboord en zoekt hulp KNRM

    Bron: KNRM Den Oever

    Schipper springt overboord en zoekt hulp.
    De schipper van de WR 89 kwam woensdagmiddag 14 mei zonder gasolie te zitten waardoor zijn kotter tot op de stenen van de Oostkade Den Oever verdaagde. De schipper sprong overboord en zocht hulp. De KNRM reddingboot Johanna Margareta bracht de kotter in veiligheid.

    Het was een routine manoeuvre. Na het garnalenvissen draaide de WR 89 op aan de noordzijde van de Oostkade. Meestal de plek waar de netten nog eens goed gespoeld worden. Terwijl de schipper al zijn aandacht bij het schoonmaken had, viel hem plotseling iets op: stilte. De motor stopte. Reden: vergeten om bijtijds gasolie te laden.

    Met alle tuigen in de lucht als windvangers, hydrauliek op stop en een aanhoudend oostenwindje stevende de WR 89 onverbiddelijk op de basaltstenen af van de Oostkade. De laatste meter werd geremd door de prut en daar lag de WR 89 hulpeloos. De schipper nam een kloek besluit en sprong overboord op de stenen en begon aan een lange wandeling over de dam naar de Coöperatie (CIV). Hij wist namelijk dat daar een opstapper van het KNRM-station Den Oever werkte.

    Even rondbellen binnen de KNRM-groep leverde al snel een bemanning op. Intussen was de schipper dezelfde weg teruggegaan en van de dam weer aan boord geklauterd. Met de 600 pk van de Johanna Margareta werd de WR 89 weer op het rechte spoor gezet en meteen maar bij de bunkerboot in de Noorderhaven afgeleverd. Er werden geen beschadigingen aan het onderwaterschip geconstateerd. ‘Het was allemaal goed afkomme’ constateerde de schipper dankbaar en stak een sigaar op.

    Watersportalmanak.nl

    16-05-2008 om 20:11 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Watersport branche niet tevreden over verkoop gebruikte schepen

    Watersport branche niet tevreden over verkoop gebruikte schepen

    Bron: Watersport Almanak | 15 05 08

    Watersport branche niet tevreden over “handel”

    Ook de watersport branche ontkomt niet aan een kleine rem op de economie. Nieuwe schepen worden nog steeds goed verkocht, maar de handel in gebruikte schepen stagneert duidelijk. Het aanbod van gebruikte schepen is enorm, maar de doorloopsnelheid is niet erg snel. Veel verkoophavens liggen vol met gebruikte schepen en kopers laten langer dan gewoonlijk op zich wachten. WatersportAlmanak sprak met enkele handelaren in gebruikte schepen.




    Schepenkring Makelaars

    Bouke Thijseling van Schepenkring uit Lelystad is gematigd positief over de vooruitzichten van zijn bedrijf: “in de eerste maanden van dit jaar waren we niet erg vrolijk over de doorloop van gebruikte schepen. Op zich niet zo verwonderlijk als je het slechte weer in ogenschouw neemt. Met Pasen lag er nog sneeuw, dat is niet echt aantrekkelijk weer om naar een andere boot te gaan kijken. Gelukkig werkt het weer de laatste tijd een beetje mee, het begint weer te kriebelen bij mensen. Ik heb ook mijn twijfels over de economie, iedereen doet een beetje juichend, maar volgens mij wordt het er niet beter op.”

    Grote aantallen Bavaria tegen scherpe prijzen hebben die invloed?
    Zoals bekend mag zijn lijden de merken Bavaria, Beneteau en andere prijsvechters niet onder de traag reagerende kopers. In tegendeel, merken als Bavaria maken het voor veel mensen bereikbaar om “veel boot te kopen voor minder geld”. In verkoophavens zien we dan ook veel, heel veel Bavaria liggen voor (te) hoge prijzen. Voor het bedrag waarvoor je een gebruikte Bavaria kunt aanschaffen zijn ze ook nieuw te koop.

    Volgens Thijseling heeft dit geen invloed op de markt, althans niet in de zin dat het grote aanbod van prijsvechters de markt stuk maakt. Thijseling: Bavaria’s die je voor een ogenschijnlijk hoge prijs ziet liggen hebben vaak veel extra’s aan boord ingebouwd en de eigenaars willen daar graag een deel van terugzien. Een nieuwe Bavaria is wel scherp geprijsd in basis, maar tel daar gerust een leuk percentage bij op voor de accessoires. Dat vergeet men vaak, watersporters zien alleen de basisprijs in de advertentie en niet de bijkomende kosten.

    Groot aanbod gebruikte schepen
    Schepenkring richt zich tot het middensegment. Boten van meer dan 15 meter worden zelden in verkoop genomen. Volgens Thijseling is het aanbod wel groter dan normaal om deze tijd: “Ook de gemiddelde verkooptijd is wat langer geworden. 4 maanden is mooi, maar een verkooptijd van 1-2 jaar is zeker geen uitzondering. We hebben op dit moment een 80 tal schepen in de verkoop, hier in Lelystad en we zien dat verkopers natuurlijk de hoofdprijs willen en koers een bodemprijs willen betalen, dat maakt het wel eens lastig.

    Courtage van 8 % is gebruikelijk
    Verkopers hikken ook wel eens tegen de courtage aan van 8%, maar feitelijk is dat een vriendelijk bedrag. Schepen worden door ons toonbaar gemaakt en in schone staat neergelegd. We adverteren veel om klanten aan te trekken en de ligplaatsen zijn ook niet gratis voor ons natuurlijk. We hanteren inmiddels wel een minimum provisie, maar het komt ons niet aanwaaien.


    www.schepenkring.nl

    16-05-2008 om 20:05 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KLPD: Vaarbewijs straks verplicht voor iedereen

    KLPD: Vaarbewijs straks verplicht voor iedereen

    Bron: Algemeen Dagblad

    Vaarbewijs straks ook verplicht voor kleine watersport?
    De KLPD wil wellicht het vaarbewijs verplicht gaan stellen voor iedereen in de watersport. Tot nu toe is dat alleen verplicht voor boten langer dan 15 meter of die sneller kunnen varen dan 20 kilometer per uur. Als het aan de waterpolitie ligt dan gaat dit veranderen. Volgens de KLPD hebben veel watersporters opvallend weinig kennis van de regels op het water, omdat men daar nooit iets voor heeft hoeven doen. Met een goede opleiding zoals het vaarbewijs zouden veel ongelukken en gevaarlijke situaties verdwijnen.

    Grens verlagen voor kleinere schepen
    Woordvoerder van de KLPD, Ed Kraszewski vertelt in een artikel in het AD dat de KLPD de grens wil verlagen voor kleinere schepen: ,,We hebben het vooral over zeiljachten en kruisers, de categorieën die de meeste overlast veroorzaken''. De laatste tijd gebeuren meer ongelukken op het water, met name op die plaatsen waar de watersport en de beroepsvaart elkaar tegenkomen.

    Strengere controle watersport
    De KLPD heeft tevens aangekondigd strenger te gaan controleren op het stuurboordwal aanhouden en op het gebruik van alcohol op het water. Volgens de KLPD hebben watersporters te weinig aandacht voor de gevaren en letten zij te weinig op. Als dan plotseling grote schepen van de beroepsvaart opduiken raakt men snel in paniek, waardoor ongelukken ontstaan.

    Watersportverbond afwijzend tegen veranderingen
    Volgens Edmee van der Hoeven van het Watersportverbond blijkt uit onderzoek dat het verlagen van de lengtegrens voor een vaarbewijs niet direct de veiligheid ten goede komt.

    Watersportalmanak.nl

    16-05-2008 om 20:02 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Is die van u ook lang?


    Is die van u ook lang?
    Schepen worden steeds groter, althans wij kopen steeds grotere schepen. Mocht u vroeger een boot kunnen aanschaffen dan hoorde je met 30 voet zeker bij “de grote jongens” . Ik weet nog best dat ik mijn eerste boot kocht, 10 jaar terug, een lengte van 9,16 meter. Toen ik mijn jachthaven kwam binnenvaren verwachtte ik dat iedereen langs de kant zou staan kijken. Het was gelukkig niet zo, inmiddels is de trend minstens 37 voet en als je echt iets wil dan komt 40 voet toch als een minimum over.

    Hoewel de “handel” in gebruikte schepen niet echt wil vlotten leveren importeurs grote schepen bij bosjes af en dat levert weer tot problemen in jachthavens. Probeer maar langs het IJsselmeer een ligplaats te bemachtigen van 12x4 meter, dat valt tegen. Ondertussen is er volop ruimte voor 9 meter boten. Wordt de watersport zo populair of zijn we met zijn allen een stuk rijker geworden. Feit is dat we met zijn allen sterk groeien…

    met vriendelijke groet,

    Johan Marrink en Andre Otten

    Watersportalmanak.nl

    16-05-2008 om 19:58 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waterpolitie speurt onopvallend naar snelheidsmaniakken

    Waterpolitie speurt onopvallend naar snelheidsmaniakken

    Bron: KLPD

    Watersporters zijn gewaarschuwd
    Snelheidsovertredingen staan hoog genoteerd in de Top Tien van ergenissen op het water. Daarom speurt de Dienst Waterpolitie waterpolitie tijdens de zomermaanden in burgerkleding en met onopvallende speedboten naar snelheidsmaniakken.

    Inbeslagname geen uitzondering
    De politie zet de onopvallende speedboten in op de populaire recreatiegebieden tijdens de drukke maanden juni, juli en augustus. De agenten richten zich op het vaargedrag van hoofdzakelijk speedboten en waterscooters die vaak de snelheid overschrijden. Daarnaast treedt de politie repressief op tegen ontbrekende uitrusting (de dodemansknop, reddingsvesten en brandblussers), het varen zonder vaarbewijs en de wijze waarop gevaren wordt. Dit laatste geldt in het bijzonder voor bestuurders van waterscooters en jongeren die nog geen boot mogen besturen. Sommige snelheidsduivels vinden een bekeuring van 120 euro geen probleem en worden dan ook meerdere keren betrapt. In extreme gevallen, in het bijzonder waarbij de veiligheid in het geding is, neemt de Waterpolitie de boot in beslag.

    Hoogwaardige camera's
    Om in de zomer het werk nog beter uit te voeren wordt binnen bepaalde units permanent een onopvallende speedboot gestationeerd. Verder is het mogelijk om vanuit een mobiele observatie-auto met een technisch hoogwaardige camera opnamen te maken en de schippers met hun gedrag te confronteren.

    watersportalmanak.nl

    15-05-2008 om 17:29 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boetekaart KLPD watersport verhoogd

    Boetekaart KLPD watersport verhoogd

    Bron: KLPD

    Het kabinet heeft per 1 april 2008 te boetebedragen verhoogd.
    Dit op basis van een tweejaarlijkse indexering op basis van inflatiecorrectie en afspraken uit het regeerakkoord.
    Het KLPD heeft daartoe de boetekaarten aangepast.

    Boetekaart watersport
    Wat kost het?
    In het kort een opsomming van de belangrijkste overtredingen op het water en wat het kost.
    Tarieven per 1 april 2008

    Varen onder invloed
    Alcoholpromillage
    Van 0,81 ‰ – 1,00 ‰
    Dagvaarding

    Alcoholpromillage
    Van 1,01 ‰ – 1,30 ‰
    Dagvaarding

    Alcoholpromillage
    Van 1,31 ‰ – 1,60 ‰
    Dagvaarding

    Alcoholpromillage
    Boven 1,60 ‰
    Dagvaarding

    Maximumsnelheid op het water met een klein schip
    Overschrijding
    Tot 6 km/uur
    60 euro

    Overschrijding
    Van 6 tot 15 km/uur
    90 euro

    Overschrijding
    van 15 tot 25 km/uur
    130 euro

    Overschrijding
    Vanaf 25 km/uur
    Om-transactie

    Als schipper van een schip op binnenwateren varen
    Varen zonder geldig klein vaarbewijs
    360 euro

    Zonder inzage te geven bij vordering van een geldig vaarbewijs of vervangend document
    60 euro

    Waterskiën
    Zonder uitkijk van tenminste 15 jaar oud
    150 euro

    Waterskiën waar c.q. wanneer dit verboden is
    150 euro

    Snelle motorboten (kleine motorboten die harder kunnen varen dan 20 km/uur)
    Varen terwijl een persoon die stuurt jonger dan
    18 jaar is
    130 euro

    Boot niet uitgerust met dodemansknop
    150 euro

    Als bestuurder geen gebruik maken van de dodemansknop
    150 euro

    Als schipper of eigenaar/houder boot niet geregistreerd hebben
    90 euro

    Als schipper of als eigenaar/houder geen registratiebewijs aan boord hebben
    60 euro

    Als schipper of als eigenaar/houder deelnemen aan de scheepvaart zonder deugdelijk brandblusapparaat
    90 euro

    Zwemmen, watersport zonder schip of onderwatersport:
    Bij wachtplaats, brug, sluis of stuw
    90 euro

    In de vaargeul
    90 euro

    In de route van een veerpont
    90 euro

    In een haven of haveningang
    90 euro

    In een gebied dat is aangewezen voor snelvaren of waterskiën
    90 euro

    Watersportalmanak.nl

    15-05-2008 om 17:26 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Zinkend jacht in Brabantse Biesbos

    Bron: KNRM

    Om 08.05 uur gaan de pagers af voor een prio 1 melding, zinkend jacht !
    De bemanningsleden spoedden zich naar reddingsstation Dordrecht Zuid en varen binnen 15 minuten uit. Er wordt ingemeld bij KWC, GMC en RVC. We krijgen te horen dat de RWS 18 en de blusboot van Drimmelen eveneens onderweg zijn. Na circa 10 minuten varen komt de DRB 49 als eerste aan bij de Seladon, een 10 meter lang motorjacht in het Noordergat van de Vissen.

    We zien direct dat het scheepje slagzij maakt en een opstapper gaat aan boord voor inspectie. De Seladon maakt water en de pomp van de eigenaar kan het nauwelijks aan. De opvarenden blijven gelukkig rustig.

    Vlak na onze inspectie komt de RWS 18 en de blusboot van Drimmelen ter plaatse. Na gezamenlijk overleg wordt besloten om de Seladon niet te pompen omdat we veel olie in het water zit. De Brabantse Biesbos is een natuurmonument en vervuiling dient, mogelijk, te worden voorkomen. De RWS 18 neemt de Seladon langszij waarna we naar de haven van Lage Zwaluwe varen. De haven ligt aan de overzijde van het Noordergat van de Vissen en na 10 minuten varen meren we de Seladon af tegen de scheepshelling. We nemen de gegevens op van de eigenaar die uit Zevenbergen komt.

    We proberen hem Redder aan de Wal te maken maar de schipper haalt trots zijn pasje tevoorschijn om te laten zien dat hij al redder is. Om 09.30 uur is de DRB 49 terug op reddingsstation Dordrecht Zuid en melden wij ons inzetgereed. Een bijzonder snelle en goed actie met een prima samenwerking met Rijkswaterstaat en de blusboot van Drimmelen.

    Watersport Almanak.nl

    09-05-2008 om 21:29 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)





    Foto

       



    De Vlaamse Vlag




    Provincie Vlag
    OOST- VLANNDEREN




    Vlag van WAASMUNSTER




    Vlag van EUROPA



    We zijn de 52de week van 2024
    Blog als favoriet !


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Archief per maand
  • 03-2014
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 10-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006




    Windrichting :
    Variabele wind rondom een front.

    Als warme en koude lucht op
     elkaar botsen dan ontstaat er een front.
    Bij een koufront hoort lage bewolking
    met veel wind alsook
    regenbuien of onweer.
    Bij een warmtefront zien we
     meer hoge bewolking met
    motregen en mist of nevel.




    Windrichting:
    Noord tot Noordoost

    Luchtsoort:
    Continentaal arctische lucht

    Brongebied:
    Komt van het landgebied
    Scandinavië en de Oostzee

    Weerbeeld:
    Koud en guur weer ,
    soms met sneeuw of
     hagelbuien komt in de
    zomer zelden of niet voor










    Windrichting:
    Oost tot Noordoost

    Luchtsoort
    :
    Continentaal polaire lucht

    Brongebied
    :
    Komt van het landgebied  
    Midden Europa en Rusland

    Weerbeeld
    :
     Droog en mooi weer
    vrijwel geen bewolking in de
     winters lage en de zomers
    hoge temperaturen





    Windrichting:
    Oost tot Zuidoost

    Luchtsoort
    :
    Continentaal gematigde lucht

    Brongebied:
    Komt van het landgebied
    Zuidoost Europa (Balkan)

    Weerbeeld:
    Droog en mooi weer 
    vrijwel geen bewolking
    in de winters lage en de
    zomers hoge temperaturen

     


    Windrichting:
    Zuid tot Zuidoost.

    Luchtsoort:
    Continentaal tropische lucht.

    Brongebied:
     Subtropisch Noord Afrika
    en Middellandse Zee.

    Weerbeeld:
    Hete en droge alsook een stabiele lucht
    geven weinig bewolking en zelden regen.



    Windrichting:
    Zuid tot Zuidwest.

    Luchtsoort:
    Maritiem tropische lucht.

    Brongebied:
    Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.

    Weerbeeld:
    Warme en vochtige lucht,
    vaak regenluchten vooral in het
    najaar veel mist en regen.


    Windrichting:
    West tot Zuidwest.

    Luchtsoort:
     Maritiem gematigde lucht.

    Brongebied:
     Het zuidwestelijk deel
    van de Atlantische oceaan.

    Weerbeeld:
    Veranderlijk weer met egale
     lage bewolkingmet regen en
    afgewisseld met droge perioden .

     



    Windrichting:
    West tot Noordwest.

    Luchtsoort:
    Maritiem polaire lucht.

    Brongebied:
    Het noordwestelijk deel
    van de Atlantische oceaan.

    Weerbeeld:
     Veranderlijk weer met lage
     bewolkingbuien of regen
     afgewisseld met droge perioden.


    Windrichting:
    Noord tot Noordwest.

    Luchtsoort:
    Maritiem arctische lucht.

    Brongebied:
    Het zeegebied bij de
    noordpool (Arctica).

    Weerbeeld:
    Koud en wisselvallig weer met
     stapelwolkenmeestal regenbuien,
    afgewisseld met zon.






















    Spoorbrug in Koningshaven
    Rotterdam met boven de Radar









    Alva




    Bravo





    Charlie





    Delta





    Echo





    Foxtrot





    Golf





    Hotel





    India




    Juliett




    Kilo




    Lima




    Mike




    November




    Oscar




    Papa




    Quebec




    Romeo





    Sierra





    Tango





    Uniform




    Victor




    Whisky





    X-ray





    Yankee




    Zulu



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!