Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
16-08-2009
Twee bootdieven op heterdaad betrapt in Amsterdam
Twee bootdieven op heterdaad betrapt in Amsterdam
| Datum: 16-08-2009 watersportalmanak.nl
Met speedboot op dievenpad
Twee mannen zijn in de nacht van 13 op 14 augustus, rond half een, in het water van de Geldersekade in Amsterdam op heterdaad betrapt. Ze probeerden vanaf hun speedboot, een buitenboordmotor van een aangemeerde andere boot te stelen.
Eigenaar boot gezocht Een getuige zag de verdachten rommelen aan de achterzijde van het vaartuig en alarmeerde de politie. Na onderzoek werd bij hen gereedschap aangetroffen. Zij (48 en 46 jaar oud) zijn aangehouden en ingesloten. De politie is op zoek naar de eigenaar van de boot, waarvan de mannen de motor wilden stelen.
Buitenboordmotoren zijn vaak gemakkelijk te stelen. Watersport dieven hebben het vaak gemunt op buitenboordmotoren omdat ze gemakkelijk te stelen zijn en gemakkelijk te verhandelen. In 2008 werden 1338 aangiften gedaan van diefstal van een buitenboordmotor, het aantal gestolen buitenboordmotoren ligt veel hoger. Blijkbaar is Yamaha een populair merk bij dieven. Maar liefst 31% van de gestolen buitenboordmotoren waren van het merk Yamaha. Gestolen buitenboordmotoren worden zelden teruggevonden. Nog steeds hebben veel watersporters hun kostbare bezit onvoldoende of zelfs helemaal niet beveiligd.
De gemeente is een offensief begonnen om de Amsterdamse bootjesbezitters op de milieuvriendelijke toer te krijgen. Foto ANP
AMSTERDAM - Geen vieze benzinedampen en je kunt je medeopvarenden ook nog eens een stuk beter verstaan. Dat zijn de voordelen van elektrisch varen. In veel natuurgebieden in Nederland weten ze al niet beter, maar op de Amsterdamse grachten is het fluisterbootje een nieuw fenomeen.
Iedereen kent de beelden van overvolle wateren in Amsterdam. Van de 12.000 tot 15.000 vaartuigen die de hoofdstad telt, heeft een flink deel een zogeheten tweetaktmotor, weet Ariadne Doll, projectleider schoner varen bij de Dienst Binnenwaterbeheer van de gemeente Amsterdam. ''Die stinken enorm. Als het dan een keer mooi weer is, sluiten inwoners van de binnenstad de ramen maar weer omdat er zoveel bootjes in de grachten varen.''
Een oplossing biedt de elektrische motor. De gemeente is daarom een offensief begonnen om de Amsterdamse bootjesbezitters op de milieuvriendelijke toer te krijgen. De rondvaartboten en enkele verhuurbedrijven geven al het goede voorbeeld. In de hoofdstad varen momenteel 25 elektrische rondvaartboten en wordt een ander deel voorzien van roetfilters, waardoor de uitstoot een stuk minder is.
Vijf bedrijven, waaronder Boaty en Sloepdelen, verhuren in totaal vijftig elektrische bootjes. Volgens Doll zijn er inmiddels veel meer geïnteresseerden voor een dergelijke onderneming. Maar er moet eerst voldoende plek zijn in de grachten om de vaartuigen aan te kunnen leggen. Een rondvaart door de stad leert dat er bijna geen plekje aan de kant meer vrij is.
Is het dan straks afgelopen met de welbekende pruttelbootjes in de Amsterdamse grachten? Dat zal niet zo snel gebeuren, denkt Jeroen Schutter van het programmabureau Luchtkwaliteit. Het is volgens hem belangrijker dat het verkeer op de weg schoner gaat rijden. ''Dat er tien dagen per jaar als het mooi weer is op het water vervuiling is, is net even van een andere orde. Maar we moeten mensen op het water wel stimuleren, door bijvoorbeeld oplaadpunten aan te leggen en te korten op het liggeld.''
Amsterdam heeft momenteel één openbaar oplaadpunt, bij de sluizen voor theater Carré. Uiteindelijk moeten er op vijf plekken twintig stopcontacten komen. Het duurt gemiddeld vier tot acht uur om een accu op te laden, waarna de boot weer een dag kan varen.
Inmiddels dringt het elektrisch varen ook door onder particuliere bootjesbezitters in de hoofdstad. Enkele honderden hebben hier al voor gekozen. Zij betalen de helft minder aan liggeld, vertelt de projectleider. ''Het zit enorm in de lift. Mensen leven steeds bewuster en kiezen kwaliteit voor ontspanning. Ze willen niet meer in de rookpluimen varen.'' (ANP)Bron : parool.nl
Twee zeiljachten op de keien gestrand bij Oterleek
Twee zeiljachten op de keien gestrand bij Oterleek
Bron: KNRM Enkhuizen | Datum: 16-08-2009
Twee zeiljachten op de keien gestrand bij Oterleek
Zaterdag was een drukke dag voor alle reddingsdiensten voor de watersport. De KNRM moest veelvuldig uitrukken om assistentie aan de watersport te verlenen.
Met name door de harde wind op het IJsselmeer en Markermeer kwamen veel watersporters in problemen. Vlak voor de kust van Edam dreef een zeiljachtje met een gebroken mast en bij Oterleek (tussen Enkhuizen en Hoorn) raakten tegen het beind van de middag zelfs twee zeiljachten op de stenen.
Foto: KNRM Enkhuizen
De twee zeiljachten bij Oterleek raakten aan lager wal, een van de jachten was zijn buitenboordmotor kwijtgeraakt en blijkbaar niet in staat om zeilend de harde stenen kust te ontwijken. Na een harde confrontatie met de stenen en een tijdje wachten konden de twee opvarenden, waarvan één lichtgewond gered worden door de Mantelmeeuw van Wijdenes. Het zeiljacht was dermate beschadigd dat gevreesd wordt voor een total-loss.
Omdat ca 100 meter verderop nog een jachtje op de keien lag heeft de Mantelmeeuw assistentie ingeroepen van de KNRM uit Enkhuizen. De Rien Verloop is direct uitgevaren en via een spoedschutting door het naviduct gevaren om op het Markermeer te komen. Eenmaal ter plaatse werd het jacht gevonden achter een ponton van de dijkverzwaring.
Het scheepje had een gebroken masttop en moest op de motor varen, maar de motor had te weinig vermogen om van lager wal te kunnen varen. De Rien Verloop heeft direct een sleepverbinding gemaakt en heeft het schip kunnen verslepen naar de haven van Wijdenes. De vier bemanningsleden van het zeiljachtje waren ongedeerd.
Vijf personen waren op een gehuurde Valk uit Almere aan het zeilen op het Gooimeer ter hoogte van Oud Valkeveen toen door onbekende oorzaak de mast achterover viel. De persoon aan het roer op het achterdek krijgt de mast op zijn rug en klapt metzijn borst op het dek. Na alarmering door de Kustwacht legden we telefonisch contact met de opvarenden voor de exacte locatie. Aan boord was enige paniek, de persoon lag op het achterdek, kon wel zitten, de situatie was stabiel. We drongen erop aan de persoon zich niet te laten verroeren en dus te laten liggen, we zouden binnen tien minuten ter plaatse zijn. Eenmaal aangekomen troffen we de persoon in stabiele toestand en besloten om de Valk op sleep te nemen naar Almere om aldaar ambulancepersoneel de persoon te laten onderzoeken. De Johanna Smidt van Reddingbrigade Naarden was inmiddels ook ter plaatse en zette een opstapper over. Met gereedschap en hulp van de Cobra van Jachtservice Huizen konden we de helmstok demonteren zodat het roer enigzins in de lengterichting van het scheepje terug gezet kon worden. In Almere werden we opgewacht door het ambulancepersoneel en na kort onderzoek in de ambulance leek alles mee te vallen. Uit voorzorg werden in het ziekenhuis rontgenfoto's gemaakt.
Het zeeschip Arctic Sea is sinds tien dagen van de aardbodem verdwenen, zo lijkt het.
Het onder Maltese vlag varende schip was onderweg met boomstammen van het Finse Pietarsaari, waar de houtproducent Stora Enso is gevestigd, naar Algerije en werd 29 juli voor het laatste op de radar gezien voor de kust van Portugal.
De kapitein van de Arctic Sea meldde enkele dagen eerder aan zijn rederij dat het schip in de nacht van 23 op 24 juli op de Oostzee was overvallen door piraten. Die zouden de vijftienkoppige Russisch bemanning hebben mishandeld en opgesloten. Twaalf uur later werden ze vrijgelaten en verdwenen de kapers in een rubberboot. Onduidelijk is waar ze naar op zoek waren. Volgens de Zweedse politie zou drugssmokkel in het spel kunnen zijn.
De Arctic Sea en haar bemanning vervolgden hun weg naar Algerije, maar het schip had daar nu al moeten zijn aangekomen. (MdV)
Ook watersporter ondervindt hinder vervanging oeverbeschoeiing
Ook watersporter ondervindt hinder vervanging oeverbeschoeiing
Bron: Provincie Zuid-Holland | Datum: 10-08-2009
Werkzaamheden Rijn-Schiekanaal en Oude Rijn De provincie Zuid-Holland start op 17 augustus 2009 met het vervangen van haar oeverbeschoeiing langs het Rijn-Schiekanaal en de Oude Rijn in de gemeenten Leiden, Leiderdorp, Voorburg-Leidschendam en Alphen aan den Rijn.
De werkzaamheden bestaan uit het verwijderen van de huidige damwand en het aanbrengen van een nieuwe damwand en taludbekleding. Een goede beschoeiing is nodig om te voorkomen dat de oevers afkalven. Bovendien zorgt een goede beschoeiing voor het behoud van een voldoende brede vaarweg voor de scheepvaart. Op die manier worden zowel de oever als de vaarweg veilig gehouden.
Overlast Het is mogelijk dat de scheepvaart ter plekke enige hinder kan ondervinden van de werkzaamheden.
Communicatie omwonenden Direct omwonenden zijn ruime tijd van tevoren per brief op de hoogte gesteld van deze werkzaamheden. In december vorig jaar is er onder andere een informatieavond voor omwonenden en belangstellenden geweest.
Meer informatie Informatie over de planning en plattegronden van de verschillende locaties zijn te vinden op de website: www.zuid-holland.nl/waterwerken
Tijd dringt voor Bavaria Yachtbau GMBH De tijden van zwaar weer houden nog steeds aan bij Bavaria Yachtbau in Duitsland. Zoals enkele weken geleden gemeld lijdt Bavaria Yachtbau zwaar onder de economische crisis en zijn de rentelasten vrijwel niet meer op te brengen. Investeerder Bain Capital kocht de Duitse Jachtbouwer voor een kapitaal bedrag en met (te) weinig eigen vermogen en is de omzet dramatisch gedaald.
Onderhandelingen muurvast Inmiddels zitten de onderhandelingen met banken muurvast en is nog steeds geen oplossing in zicht.
Volgens welingelichte bronnen is het te verwachten dat Bain Capital het bedrijf gedeeltelijk of geheel zal (moeten) verkopen omdat de Amerikaanse investeringsmaatschappij heeft aangegeven geen geld meer te willen steken in Bavaria Yachtbau. Ondertussen weigeren zowel de Commerzbank als de Bain Groep enige mededeling doen aan de pers.
Tijd dringt voor Bavaria Aangezien het watersport verkoopseizoen weer los moet barsten in de herfst en winter dringt de tijd voor Bavaria. In het najaar starten weer de grote watersportbeurzen en wie koopt nu een nieuwe boot van een merk dat financieel zeer instabiel is. Watersporters willen een krachtig merk dat na de aankoop van het schip ook garantie voor de toekomst biedt. Een nog verdere daling van de verkopen zal dramatisch uitpakken voor Bavaria en betekent ongetwijfeld het einde van een merk dat zeer geliefd is in de watersport. Ondertussen ruziën partijen over een eventuele verkoop van aandelen en de financiering daarvan.
In 2007 werd de Duitse jachtbouwer nog juichend overgenomen door Bain Capital voor een bedrag van 1,1 miljard Euro terwijl Bavaria nog een winst maakte van ca 83 miljoen Euro. Nu dreigt een groot financieel debacle. De aandelen van Bain in Bavaria zijn vrijwel niets meer waard door de torenhoge schulden. De omzet van Bavaria Yachts bedroeg in 2007 ca 275 miljoen Euro, nauwelijks een jaar later is dat teruggelopen tot minder dan 100 miljoen Euro. Het negatieve saldo van Bavaria Yachts bij de banken bedraagt ca 900 miljoen Euro. Het meeste kapitaal is verstrekt door de Commerzbank.. De rentelasten kunnen inmiddels niet meer betaald worden en bedragen 70 miljoen per jaar. Bij Bavaria werken ca 620 mensen.
2 GPS ontvangers uitgevallen Op 8 augustus om 7.03 uur wordt de bemanning van de Jan en Titia Visser uit de Eemshaven gealarmeerd - prio 2 - voor een zeiljacht ten noorden van Borkum en om 7.12 uur volgt een tweede alarm voor het zelfde jacht. De jachtschipper is gedesoriënteerd, de 2 gps ontvangers aan boord zijn beide uitgevallen. Gezien de vele gevaarlijke ondieptes nabij de Ooster Eems en het Borkum Riff wordt gevraagd of de Jan en Titia Visser het jacht wil zoeken en voorvaren naar een haven aan de Eems.
Radiopeilingen brengen oplossing Op de Eems bij boei 16, NW van Borkum, heeft de Jan en Titia Visser VHF contact op kan. 67 met het jacht en wordt een paar radiopeilingen gemaakt. De Rapsody vaart ten NW van de reddingboot, dat is richting Riffgat. De jachtschipper geeft via VHF door dat zijn jacht vanuit het zuidoosten, koers 300°, (vanaf het Borkumriff met gevaarlijke gronden !!) de Verkenningsboei Riffgat aanloopt. De bemanning van de Jan en Titia Visser geeft de zeilers een te varen koers op naar het betonde vaarwater en vaart het jacht tegemoet. In het Riffgat ontmoeten beide schepen elkaar om 8.30 uur nabij boei R 2.
Alles weer onder controle De Jan en Titia Visser vaart het zeiljacht voor, door het Riffgat en Wester Eems tot boei 15. Hier meldt de jachtschipper dat hij het jacht weer onder controle heeft; de schipper heeft zijn navigatie onder controle en de vrouw van de schipper is niet meer zeeziek en er wordt weer gevaren op bekend terrein. De jachtschipper geeft aan zelfstandig verder te kunnen varen naar de jachthaven van Borkum. De Jan en Titia Visser keert terug naar de Eemshaven, waar de boot om 10.00 uur terug op station wordt gemeld.
Koning Albert schaft zich jacht van 4,6 miljoen euro aan
Koning Albert schaft zich jacht van 4,6 miljoen euro aan
Volgens een onderzoek van Soir Magazine bedraagt de catalogusprijs van het nieuwe jacht van koning Albert 4,6 miljoen euro. De boot, die 27 meter lang is, werd waarschijnlijk al in 2008 gekocht, zodat die prijs wellicht niet volledig overeenstemt met wat de vorst in werkelijkheid betaalde. In 2007 kocht de koning bij Rizzardi in Lazio (Italië) een ander jacht. De koning telde voor 'Quartour', 15 meter lang, destijds anderhalf miljoen euro neer. (belga/dea) Bron : HLN.be
Grootscheepse watersportcontrole bij Amsterdam De Politie in Amsterdam heeft afgelopen zaterdag op het IJ en bij de Oranjesluizen weer een grootscheepse controle uitgevoerd onder de watersport. 90 schepen werden gecontroleerd. De controle werd uitgevoerd met behulp van andere overheidsinstanties zoals de Douane.
Veel bekeuringen uitgeschreven Alle schippers moesten een blaascontrole ondergaan, de benodigde vergunningen werden gecontroleerd, vaarbewijzen werden gecontroleerd, één schipper kreeg een forse bekeuring omdat rode diesel in zijn tank werd aangetroffen. Ook werden bekeuringen uitgeschreven voor het oneigenlijk gebruik van een marifoon op kanaal 67 en voor het ontbreken van een marifoonregistratie.
Van enkele snelle motorboten kon niet het eigendomsrecht worden aangetoond, hierop zal nader onderzoek worden gepleegd.
Watersporter met 3400 kilo hasj in zeiljacht aangehouden
Watersporter met 3400 kilo hasj in zeiljacht aangehouden
| Datum: 10-08-2009
Watersporter met 3400 kilo hasj in zeiljacht aangehouden
Bij een gezamenlijke controle van de Nederlandse en Duitse douane is zaterdagmiddag bij de Afsluitdijk een zeiljacht onderschept met 3400 kilo hasj aan boord. De boot kwam vanaf de Waddenzee en wilde het IJsselmeer opvaren toen hij aangehouden werd.
Het schip viel op door zijn diepgang in het water, waarschijnlijk door het grote gewicht aan boord. Twee Friezen zijn gearresteerd en de buit, ter waarde van ca 10 miljoen Euro werd in beslag genomen.
WatersportAlmanak.nl biedt overzicht jachthavens voor watersport
Voor watersporters is het vaak moeilijk een keuze te maken over welke jachthaven gaan we vandaag naar toe. Met name passanten in een vakantieperiode kiezen vaak voor de jachthavens waar ze al eens geweest zijn omdat ze in andere havens onbekend zijn. WatersportAlmanak.nl biedt een leuk overzicht van ca 60 jachthavens die door de redactie als passant bezocht zijn.
Persoonlijke indrukken van jachthavens De verslagen zijn persoonlijke indrukken, uitgebreid met aanvaarroute en tarievenlijst. Over het algemeen zijn de indrukken van de Nederlandse jachthavens positief, maar er wordt wel kritisch gekeken naar bijkomende zaken zoals sanitaire voorzieningen, service, vriendelijkheid en recreatieve mogelijkheden. Ook de naaste omgeving van de jachthaven is vaak een meerwaarde voor de watersport toerist.
Verenigingshavens vaak verrassend positief beoordeeld De waterport staat bekend als op zoek naar comfort. De meeste bedrijfsmatige jachthavens bieden een hoop comfort, vaak meer dan verenigingshavens. Toch zijn veel verenigingshavens verrassend positief en uiterst vriendelijk naar passanten. Aeolus in Amsterdam is daar een sprekend voorbeeld van. Ook de haven van Durgerdam werd verrassend positief beoordeeld. Verenigingshavens en gemeentehavens zijn vaak aanzienlijk voordeliger dan de commerciele havens.
Negatieve uitschieters Niet altijd is de redactie positief en dat leidt wel eens tot discussies. Zo komt het regelmatig voor dat de redactie berichten ontvangt van jachthavens die minder positief beoordeeld zijn. Echter de verslagen zijn persoonlijke indrukken van dat moment zoals een passant dat ondergaat.
Onlangs was de redactie nog in Bruinisse, waar het redactieschip werd doorgestuurd naar de nieuwe Jachthaven in Bruinisse. Daar aangekomen was de haven nog volop in bouw en was er sprake van een grote zandvlakte en verder niets. De redactie was verbolgen over de hoge tarieven die de jachthaven afdwingt zonder dat daar enige kwaliteit tegenoverstaat.
De jaarlijkse Tall Ships Races zijn volgend jaar van zaterdag 10 tot dinsdag 13 juli opnieuw op bezoek in Antwerpen. Het belangrijkste evenement op de maritieme kalender zal massas toeschouwers trekken. Het belooft ook een topmoment te worden voor duizenden jongeren die een avontuurlijke en spannende tocht gaan maken over zee. Het wordt bovendien dé place to be voor alle liefhebbers van authentieke zeilschepen die uit alle windrichtingen zullen toestromen.
Antwerpen is in 2010 de starthaven van de jaarlijkse Tall Ships Races. Dit betekent dat zowel de Scheldekaaien als de dokken van Het Eilandje de verzamelplaats worden van de A, B en C klasse zeilschepen. De A klasse bevat vierkant getuigde schepen (met ras); de B klasse bevat klassiek langsscheeps getuigde schepen (met gaffelzeilen) en de C klasse bevat modern getuigde schepen (met torentuig). Een armada van de grootste vier- en driemasters, tot de moderne scherpe jachten waarmee jongeren tussen 15 en 28 jaar de zee gaan trotseren. Ongeacht hun zeezeilervaring, hun afkomst, hun religie of cultuur maken ze in een korte maar intense periode kennis met het fascinerende leven aan boord. Ieder jaar worden vier havens aangelopen, een van de drie trajecten is een cruise in company waarbij de helft van de trainees van schip wisselen. Deze onvergetelijke ervaring draagt bij tot hun persoonlijke ontwikkeling. De koepelorganisatie van deze races, de Sail Training International, realiseert deze stimulans voor de internationale vriendschap al van in 1956.
Antwerpen liet zich in de voorgaande gastedities opmerken door haar uitgesproken gastvrijheid voor de trainees. De organisatie zet alles in het werk om dat in 2010 nog te verbeteren. Zo loopt er een traject rond het peterschap van de Belgische trainees. Er komt ook een gevuld programma met sport, cultuur en feesten voor alle trainees. Het hoogtepunt wordt ongetwijfeld de grote bemanningsparade waaraan iedereen deelneemt.
Ook voor de liefhebbers van authentieke schoolschepen uit de hele wereld zijn de The Tall Ships Races Antwerpen 2010 een aantrekkingspool. De unieke sfeer en de dynamiek van de bemanningen zijn een bonus voor het decor van de historische stadskern van Antwerpen en de oudste dokken van de haven aan Het Eilandje. De meeste schepen zullen toegankelijk zijn voor het grote publiek. Iedereen kan de trainees ontmoeten die gretig over hun avonturen zullen vertellen. Het hoogtepunt voor iedere shipslover is de grote Sail Out Parade van alle deelnemende schepen op 13 juli. De volgende stops zijn Aalborg in Denemarken, Kristiansand in Noorwegen en Hartlepool in Engeland.
Eigenaren van jachten die op bezoek willen komen zijn zeker welkom in de twee jachthavens van Antwerpen. De ene aan Linkeroever, de andere in het Willemdok aan rechteroever. Deze ligt midden in het Tall Ships Races gebeuren. De kans bestaat dat in ditzelfde dok de B- en C- klasse schepen zullen aangemeerd worden.
Nomineren HISWA Excellence Award gestart (9 april 2009)
Bron: Hiswa.nl Nomineren HISWA Excellence Award gestart (9 april 2009)
De nominatieperiode voor de HISWA Excellence Award is aangebroken. Kent u een persoon die voor de Nederlandse watersportindustrie van groot belang is of is geweest? Geef hem of haar dan op. De HISWA Excellence Award - een initiatief van HISWA Vereniging - wordt uitgereikt tijdens het Maritime Awards Gala. Vorig jaar won jachtarchitect Gerard Dijkstra de prijs.
In aanmerking voor de HISWA Excellence Award komen personen die nu of in het verleden voor het aanzien van de Nederlandse maritieme maakindustrie in binnen- en/of buitenland van groot belang zijn (geweest). Onder de maritieme maakindustrie verstaat HISWA Vereniging jachtbouw en maritieme dienstverleners zoals architectenbureaus en toeleveranciers.
U kunt vanaf heden tot en met 31 mei een persoon nomineren door middel van een speciaal nominatieformulier. Het nomineren van uw collega's of directeuren wordt gestimuleerd.
Achtergrond Met de HISWA Excellence Award laat HISWA Vereniging - de brancheorganisatie van de watersportindustrie - zien dat zij trots is op personen die hun sporen verdiend hebben in de watersportindustrie. Een deskundige jury zal zich over de binnengekomen nominaties buigen. De finalisten worden waarschijnlijk bekendgemaakt tijdens de HISWA te water, 1 tot en met 6 september in Marina Seaport IJmuiden. De HISWA Excellence Award wordt uitgereikt tijdens het Maritime Awards Gala op woensdag 28 oktober 2009 in De Doelen te Rotterdam. De winnaar kan rekenen op een oorkonde, een fraaie sculptuur en publiciteit in Nederland en het buitenland. Verder mag de winnaar een jaar lang als 'ambassadeur' van HISWA Vereniging optreden.
Ruim 300 boten zijn reeds ingeschreven voor de HISWA te water 2009 die van dinsdag 1 tot en met zondag 6 september 2009 plaatsvindt in Marina Seaport IJmuiden. Daarmee ligt er nu al een stevige basis voor de bootshow, die de komende maanden nog verder uitgebouwd gaat worden. Tientallen exposanten grijpen de HISWA te water weer aan als moment om hun primeurs voor het eerst aan het publiek te tonen. De vorig jaar geïntroduceerde Exclusieve Preview staat voor maandagavond 31 augustus op het programma.
Nieuwkomers
Op de huidige deelnemerslijst zijn er diverse nieuwkomers te bespeuren die voor het eerst aan de HISWA te water meedoen of terug zijn van weggeweest. In de categorie motorboten gaat dit onder andere op voor A.E.P. Boatcentre, Marjolein Lengers Marine, Suydersee Boat Import, Triton Nautisch Centrum en X-Craft Performance RIB's. Bij de zeiljachten en catamarans zijn Enmar, Nordship The Netherlands B.V. en Tuned Rigs & Ropes nieuwe namen.
Ook merken van zeiljachten die de afgelopen tijd bij nieuwe importeurs zijn ondergebracht of overgenomen door andere bedrijven, zijn veelal op de HISWA te water aanwezig. Dit geldt bijvoorbeeld voor de merken Moody (Nova Yachting), Victoire (Yacht Expertease), Dehler (Yacht Expertease) en Sunbeam (Polyarc Yachting).
Primeurs
Dat de jachtbouw ondanks de zware economische tijden niet stilstaat, blijkt uit het grote aantal primeurs dat door exposanten voor de HISWA te water 2009 is aangekondigd. Blikvangers bij de sloepen, sportboten, motorboten en motorkruisers zijn onder andere de volgende schepen:
Bij de zeiljachten kunnen de Bavaria 35 Cruiser, Bavaria 55 Cruiser, Maverick 400, C-Yacht 10.50, Ambercat 210, J-97, Bestevaer 49 ST, Grand Soleil 46, Moody 45, Oyster 72, Saffier 23, Winner 12.20 en Victoire 28 als primeurs op de nodige belangstelling van zeilliefhebbers rekenen.
Sterk deelnemersveld
HISWA Multimedia, organisator van de bootshow, toont zich tevreden over de belangstelling voor deelname. We zouden liegen als we zeggen dat dit geen spannende tijden zijn, maar de lijst die er nu ligt is zowel kwantitatief als kwalitatief boven verwachting, vertelt beursmanager Michèlle Jonker. In alle segmenten hebben we nu al volop inschrijvingen. We zien wel dat sommige jachtbouwers niet zoals vanouds hun hele range tonen en dat is natuurlijk jammer, maar de diversiteit van de schepen die straks aan de steiger liggen, blijft duidelijk goed gewaarborgd. Van klein tot groot, van polyester tot staal, seriebouw of custom-built, alles is weer gewoon aanwezig en daar zijn we heel blij mee. Verder gaan we de nieuwe lay-out van het beursterrein die vorig jaar gestalte heeft gekregen, dit jaar handhaven. Dat betekent dat ook nu weer een stuk van de Kennemerboulevard, inclusief de lokale ondernemers die daar permanent gehuisvest zijn, bij het beursterrein betrokken wordt. De entree zal op dezelfde plek als vorig jaar te vinden zijn. Vanzelfsprekend zijn we op dit moment ook druk bezig met het uitwerken van activiteiten die op en rond het water plaats gaan vinden. We willen proberen om het aspect beleving nog meer tot zijn recht te laten komen, maar daarin zijn we natuurlijk ook erg afhankelijk van wat in en rond de haven qua ruimte en logistiek haalbaar is. Partners als Volvo, Delta Lloyd en Gaastra zullen hier ook een belangrijke rol in gaan spelen, aldus de beursmanager.
HISWA te water 2009
De HISWA te water vindt plaats in jachthaven Marina Seaport IJmuiden. De bootshow is van dinsdag 1 tot en met zondag 6 september 2009 geopend. Door de week van 11 tot 18 uur en in het weekend van 10 tot 18 uur. Op maandagavond 31 augustus vindt van 18.30 tot 22.30 uur de Exclusieve Preview plaats.
Omdat de Vereniging Nederlandse Loodsen Societeit dit jaar 125 jaar bestaat is dit jaar van vrijdag 28 t/m zondag 30 augustus het thema van Vlissingen Maritiem "Loodsen op de Schelde".
Het Scheldeloodsenkoor en de Kon. Harmonie Ons Genoegen zullen op donderdagavond 27 augustus de evenementen starten met het Openingsconcert in de St. Jacobskerk gevolgd door een laat Maritiem Bal met live-muziek, dit unieke evenement vindt plaats in de buitenlucht op de sfeervolle Oude Markt.
Op het De Ruyterplein treft u onze info-stand, tevens presentaties van diverse maritieme organisaties, ook vinden allerlei activiteiten plaats. Vanaf de Koopmanshaven verzorgen schepen van het Loodswezen rondvaarten voor het publiek. Het Bellamypark herbergt een vis- en kinderplein en oude ambachten en biedt livemuziek op vrijdag- en zaterdagavond. De Zeilmarkt is attractieplein en op de Nieuwendijk klinkt drie dagen lang muziek en zang van de shantykoren, ter afsluiting is er elke dag samenzang op het Dijktheater. Op de Oude Markt treft u ook muziekgezelschappen en op zondagmiddag een kunstmarkt. De Fonteijne biedt drie dagen lang een gevarieerde markt met standwerkers. Het Scheldeplein wordt ook een muziekplein.
Het Scheldekwartier, op precies te zijn de Dokhaven, gaat plaats bieden aan verschillende schepen zoals: de "Zaandam", de mijnenjager Hr.Ms. "Haarlem", de "Betelgeuze", de "Noordhinder" en vele andere. Tevens treft u hier aan de M.A. de Ruytergroep en het Zeekadettenkorps Vlissingen met diverse activiteiten. Modelbouw, een piraten-pretpakket voor kinderen en muziek ontbreken ook niet. Aan de oostzijde liggen schepen van de Douane, KLPD Waterpolitie en de Bootlieden. Vanaf de Dokhaven kan men de pendelboot nemen naar het Tonnenmagazijn aan de Prins Hendrikweg, dit is toegankelijk voor publiek, hier is eveneens een muziekpodium, een stand met hydrografie en aan de kade liggen de loodsvaartuigen en de Frans Naerebout.
De meeste activiteiten vinden plaats tussen 10.00 en 17.00 uur. In het Scheldekwartier eindigen ze op zondag om ongeveer 16.00 uur omdat de schepen dan buitengaats getoond kunnen worden aan het publiek, ze varen dan langs de Groene Boulevard, het Oostgat uit tot en met de Galgenput en weer terug, alles onder het thema "Loodsen op de Schelde".
Er zijn plannen om in de zomer een zonnetreintje over de boulevards en de groene boulevard te laten rijden. Als dit lukt, dan kunt u hiervan prachtig gebruik maken.
In 2009 zullen de visserijfeesten in Breskens plaatsvinden op 8 en9 augustus.
In 2009 zullen de visserijfeesten plaatsvinden op 8 en9 augustus.
De visserijfeesten in Breskens bestaan al sinds 1953 en zijn bekend als een groot en gezellig evenement voor iedereen.
Er zijn optredens van bekende Nederlandse artiesten, verschillende bands en straatartiesten, een grote braderie, twee kermissen, een rommelmarkt, kinderattracties, enzovoort.
Kom de vissersschepen en het visserijmuseum bekijken of neem deel aan een rondvaart, eet een gratis visje in de vismijn of bekijk de zwemwedstrijd in de haven. Twee avonden is er een volksbal met band in de vismijn.
Dit vaarseizoen zijn alle Knooppuntenboekjes van Varen doe je samen! gedrukt en landelijk verspreid. De boekjes geven tips over (mogelijk gevaarlijke) locaties - in totaal meer dan 100 - waar beroeps- en recreatievaart regelmatig in elkaars vaarwater zitten. Handig als u nieuw bent in een gebied en uw tocht gaat voorbereiden. Voorbeelden zijn de oversteken in het Amsterdam-Rijnkanaal, de Dortsche Kil, de Volkeraksluizen en de sluizen in de Maas maar ook de oversteek van Maasmond voor Hoek van Holland.
Deelnemende organisaties zijn Rijkswaterstaat, alle provincies, de havenbedrijven van Amsterdam, Rotterdam en Groningen, HISWA Vereniging, Watersportverbond, Koninklijke Schuttevaer, ANWB en Stichting Recreatietoervaart Nederland. Het door deze organisaties getekende Convenant Varen doe je samen! loopt van 2008 tot 2014.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar