Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
07-08-2008
Oceaanroeier weer thuis
Oceaanroeier weer thuis .
Roeier Ralph Tuijn is sinds gisteravond weer terug in Nederland. De afgelopen twee jaar stak hij in zijn eentje de Grote Oceaan over in een roeiboot.
Eigenlijk wilde hij de oceaan in één keer bedwingen, maar dat lukte niet doordat het orkaanseizoen roet in het eten gooide. Hij leed schipbreuk ten noorden van Nieuw-Zeeland.
Daarbij ging Tuijn met zijn boot vijf keer over de kop en belandde hij op een klein eilandje. Het was een dieptepunt, maar tegelijk ook een hoogtepunt van de reis, vertelde hij op Schiphol.
Onbewoond "Ik dacht eerst dat het eiland onbewoond was, maar er bleken een paar honderd mensen te wonen. Daar leefde ik twee maanden tussen, heel bijzonder."
Nadat zijn boot was gerepareerd, startte hij in april van dit jaar vanaf Fiji met de laatste etappe van zijn tocht. Hij wilde naar Brisbane roeien, maar door de sterke stroming moest hij steeds verder van dat doel afwijken. Daarom koos hij Papoea-Nieuw-Guinea als nieuwe eindbestemming.
Twee weken geleden bereikte hij zijn doel. In totaal heeft Tuijn de afgelopen twee jaar 369 dagen op zee gezeten en daarin legde hij meer dan 20.000 kilometer af.
Rustiger Voorlopig gaat de oceaanroeier het wat rustiger aan doen. "Ik ben nu vooral blij om mijn vrienden, familie en mijn dochtertje weer te zien. We gaan eerst op vakantie en verder ga ik voorlopig alleen wat kleine dingen ondernemen."
Wat hij terug in Nederland als eerste wilde doen? "Een zoute haring eten. Die heb ik in mijn eentje op de oceaan een tijdje moeten missen."
Boot naar Texel kan tijdens 'Sail' niet volgens klokje varen
Boot naar Texel kan tijdens 'Sail' niet volgens klokje varen
Den Helder Tijdens The Tall Ships' Races een bezoekje brengen aan Texel? Grote kans dat de boot niet op tijd uit Den Helder vertrekt. De Teso waarschuwt vakantiegangers via haar website alvast voor vertragingen.
Het zeilevenement trekt van 20 tot en met 23 augustus enkele honderduizenden bezoekers naar de marinestad. De organisatie hoopt dat de meesten ervoor zullen kiezen om zich via pendelbussen naar het havengebied te laten vervoeren. Op Kooypunt en nabij de luchthaven komen tijdelijke transferia waar bezoekers hun auto kunnen parkeren.
Bezoekers die op weg zijn naar Texel of terugkeren van het eiland moeten rekening houden met vertragingen. Wie naar Texel rijdt wordt omgeleid via de Ravelijnweg, Schootenweg, Kievitstraat, Parallelweg, Polderweg, Prins Hendriklaan en Kanaalweg. Voor uitgaand verkeer wordt er een omleidingsroute achter de hand gehouden via Willem Barentszstraat, Jacob van Heemskerkstraat, Huisduinerweg, Duinweg, Jan Verfailleweg, Waddenzeestraat en Ravelijnweg.
Walmanager Alex Krigee van de veerdienst is tevreden over de verkeersmaatregelen. Via de website waarschuwt de Teso bezoekers niettemin alvast voor opstoppingen en vertragingen gedurende de 'Saildagen'.
De Teso heeft voor zaterdag 23 augustus, als de Hoofdgracht voor de Parade of Sail op het Marsdiep de hele dag wordt afgesloten voor verkeer, het dubbele aantal (tien) medewerkers ingeschakeld om auto's met bestemming Texel in goede banen te leiden.
Wie per fiets naar het evenemententerrein komt, moet één of twee euro (het definitieve bedrag is nog niet vastgesteld) dokken om zijn rijwiel op de bewaakte stallingen langs de Weststraat of bij de ingang van Willemsoord achter te laten. Noordhollands dagblad.nl
Het cruisetoerisme in Zeebrugge ontvangt dit jaar 150.000 passagiers. Dat is een verdubbeling tegenover vijf jaar geleden. Voor dit jaar verwacht Zeebrugge ongeveer zestig cruiseschepen, een vijftal meer dan vorig jaar. Volgens havenvoorzitter Joachim Coens zal dat aantal volgend jaar nog stijgen. Om die trafiek vlotter te laten verlopen, zal dit najaar een verplaatsbare passagiersontschepingsinstallatie ter beschikking worden gesteld. Het Havenbestuur bestelde de mobiele landingsbrug bij de firma FMT Aircraft Gate Support Systems in het Zweedse Trelleborg. De constructie kost 718.000. Van Toerisme Vlaanderen krijgt de haven een subsidie van 374.705 om de aankoop te financieren. De nieuwe loopbrug is aangepast voor rolstoelgebruikers en senioren. (MH)
In Brugge zijn baggerwerken gestart om het Boudewijnkanaal dieper te maken. Dat moet ervoor zorgen dat grotere schepen vanuit de haven van Zeebrugge naar de Brugse binnenhaven kunnen varen. De werken zullen drie weken duren en kosten 150.000 euro.
Deze voormiddag is de baggerfima Ghent Dredging gestart met het uitdiepen van het Boudewijnkanaal. Het gaat om het stuk tussen de Herdersbrug in Dudzele en de Visartsluis in Zeebrugge. Het slib in het Boudewijnkanaal was al meer dan 10 jaar niet meer weggehaald. Daardoor kregen zeeschepen het steeds moeilijker om tot in de Brugse binnenhaven te varen.
Het Zeebrugse havenbestuur is blij met de uitdieping van het Boudewijnkanaal, en wijst op het belang van de Brugse binnenhaven als zeehaven. Het baggeren gebeurt met een kraan op een drijvend ponton. Een computer wijst na peilingen de exacte plaats en hoeveelheid af te graven slib aan. In totaal moet zo'n 40.000 kubieke meter slib worden bovengehaald.
Het scheepvaartverkeer in het Boudewijnkanaal zal geen hinder ondervinden van de baggerwerken. De baggerfirma werkt de klok rond en hoopt over drie weken klaar te zijn. Over een paar jaar wordt het kanaal nog wat dieper uitgegraven, tot bijna 8,5 meter. Maar eerst moet de westelijke oever een metalen damwand krijgen.
Bovenstrooms van het sluis en stuwcomplex bij Driel heeft de gemeente Renkum aan de achterzijde van het Noordelijke remmingwerk een nieuwe passantenhaven geopend.
De haven bestaat uit een drijvende steiger van circa 50 meter waar aan beide zijden kan afgemeerd worden.
Er zijn wel geen voorzieningen voorzien voor elektra, drinkwater of vuilafvoer . De maximale verblijfsduur bedraagt 2 x 24 uur en er word geen liggeld geheven . De bedoeling van de haven is dat de toeristen een bezoek of wandeling naar de gemeente maken .
BURGHSLUIS - Een Belgisch motorjacht is in de nacht van zondag op maandag in het drukke vaargebied bij de boei Noord Hinder in de problemen geraakt.
Het schip, dat met drie personen aan boord onderweg was van Engeland naar Colijnsplaat, kreeg motor- en stuurproblemen, terwijl in de buurt grote zeeschepen langsvoeren. Met rode vuurpijlen werd alarm geslagen. Een reddingsboot van het KNRM-station Noordland bij Burghsluis heeft het schip meegenomen naar de binnenzijde van de Roompotsluis.
maandag 16 juni 2008 - (lw) - Zowel de provincie West-Vlaanderen als het Vlaams Instituut voor de Zee wil met het uitbrengen van een jaarlijkse krant de toerist aan de kust informeren. Meteen een meerwaarde voor wie zijn vakantie aan zee doorbrengt.
De jaarlijkse krant heeft een oplage van 100.000 exemplaren. Hij is vanaf nu verkrijgbaar in bibliotheken, toeristenbureaus en bezoekerscentra. Tijdens de kantooruren kan hij afgehaald worden in het Vlaams Instituut voor de Zee, Wandelaarskaai 8, te 8400 Oostende. Het is de bedoeling van de krant dat de kusttoerist vooral correct geïnformeerd wordt over zeegebonden onderwerpen. Zo vindt hij in de Zeekrant ook tal van makkelijk leesbare weetjes. De aangesneden onderwerpen zijn heel gevarieerd. Er wordt onder andere bericht over de vervuiling van de zee, de offshore windmolens, de haaien in de Noordzee, het ontzilten van het zeewater, de mosselkweek en het gevaar van de muistromen (stromen die ontstaan tussen twee zandbanken). Er is ook aandacht voor giftige visjes en kwallen waarmee toeristen al eens te maken krijgen, de stijging van de zeespiegel, de geur en de kleur van het viswater, enzovoort. De Zeekrant is een initiatief van het Vlaams Instituut voor de Zee en de provincie West-Vlaanderen en kadert in het actieplan wetenschapsinformatie van de Vlaamse overheid. Met dit project willen de initiatiefnemers dat brede lagen van de bevolking voeling krijgen met de zee en al haar facetten. Wie geïnteresseerd is in een digitale versie van de krant kan die downloaden via de website van het VlaamsInstituut voor de Zee.
De 505 zal geproduceerd worden in vacuüm-geïmpregneerde epoxy. Dit model wordt gebouwd in Najads nieuwe, 7000 m2 grote, fabriek in Åmal, Zweden, die in december vorig jaar geopend werd. De eerste afleveringen aan de nieuwe eigenaren zullen voor de zomer plaatsvinden.
Een smalle voorsteven, een vrij rechte boeg en een u-vormige achtersteven geven een indicatie van de prestaties van dit jacht. Een delta bulbkiel (2,45 m.) en een balansroer horen bij de standaard uitrusting. Najads reputatie als bouwer van constructief superieure jachten blijkt ook weer uit een uitgebreide samenhang van vloerdelen, schotten, langs- en dwarsspanten. Dek en opbouw worden in sandwich gebouwd van multi-axiaal glasvezelversterkte (vacuüm geïmpregneerd) epoxy met een divinycell kern.
Het stijlvolle en moderne interieur, ontworpen door Rhoades Young, is zeer geschikt voor zeilers die met kinderen en/of gasten varen. Afrikaans mahonie en Braziliaans jatoba hout worden gecombineerd met crèmewitte panelen. De vloer is gemaakt van gelakt jatoba met wengé inleg. Er zijn diverse keuzemogelijkheden in salon- en bedbekleding. Bovenal is het interieur praktisch ontworpen voor een langer verblijf aan boord.
Er zijn diverse indelingen mogelijk, al naar gelang de wens van de eigenaar: bijvoorbeeld layout A, een ruime eigenaarshut achter, in combinatie met een grote gastenhut voorin, met veel kastruimte, een apart bureau- en zitgedeelte en een tweede badkamer. Of layout B, met twee hutten en een tweede badkamer voorin. Een grote salon, een ruim uitgeruste kombuis, luxueuze en stijlvolle elementen als mengkranen, dimmerverlichting, met leder beklede RVS handgrepen, en bedleeslampjes, maken het leven aan boord tot een aangename beleving. De nieuwe Najad 505 is ontwikkeld volgens de Najad filosofie van structurele kwaliteit, performance, veiligheid en rustig en betrouwbaar vaargedrag op de oceanen.
Najad 505 voorlopige specificatie Design: Najadvarvet, judel/vrolijk & co en Rhoades Young Designs Lengte o.a. 15,30 m. Lengte waterlijn 14,08 m. Breedte 4,59 m. Diepgang 2,45 m. *alternatieve diepgang n.o.t.k. Waterverplaatsing 17,9 t. Masthoogte boven waterlijn n.o.t.k. MOTOR Type Volvo Penta D3-110 Vermogen 81 kW, 110 pk TANKS (RVS) Water, ca. 800 l. Warm water boiler 40 l. Diesel 700 l. Vuilwatertank 140 l. ZEILOPPERVLAK Cruising 125 m² Doorgelat grootzeil 70,5 m² Kruisfok 106% 54,5 m² *Rolgenua 135% 77,0 m² /*Kotterfok 52,0 m² *Spinnaker 190,0 m² / *Asymmetrische spinnaker 180,0 m² / *Keerfok 49,0 m² *Optioneel
Bron: RTV Noord Meer vaart achter vaarverbinding Winschoten wil dat er haast wordt gemaakt met de aanleg van de noordelijke vaarverbinding van het Oldambtmeer.
De nieuwe waterpartij bij Blauwestad is binnenkort weliswaar vanaf het Winschoterdiep met de boot te bereiken, maar schippers moeten via dezelfde vaarweg weer terug. Winschoten vreest dat het Oldambtmeer daarom door veel watersporters gemeden gaat worden en een noorderlijke vaarverbinding kan dat voorkomen. Andere gemeentes steunen Winschoten in het plan. De gemeente Winschoten is inmiddels al bezig met het onderzoeken van de mogelijkheden en het opstellen van een plan. Over de kosten is nog niets bekend. Mocht de vaarverbinding er komen dan is deze op zijn laatst in 2014 klaar.
Hommerts - Een brand op een schip heeft abrubt een eind gemaakt aan de vakantie van een Duits echtpaar met hun twee kleinkinderen. Zij waren op het Prinses Margrietkanaal aan het varen, toen er plotseling rook uit het motorcompartiment kwam. De vrouw en de kinderen werden door een andere boot van boord gehaald, terwijl de man met een bijbootje in de buurt van zijn schip bleef. De brandweer heeft de brand geblust. Het is nog onduidelijk hoeveel schade ontstaan is.
Welkom op Open Steiger 2008 in het Willemdok te Antwerpen
Welkom op Open Steiger 2008.
Stip alvast het weekend van 26, 27 en 28 september 2008 aan in uw agenda want Open Steiger legt weer zijn loopplank uit! Nieuwe zeil- en motorboten meren gedurende drie dagen lang aan in de Antwerpse jachthaven. Zoals steeds vindt Open Steiger plaats in het Willemdok, maar dit jaar voor het eerst op de volledig vernieuwde Godefriduskaai!
Bovenop de unieke en spectaculaire boten voorziet Open Steiger ook dit jaar leuke randanimatie. Geïnteresseerden kunnen professioneel advies vragen aan de exposanten langs de kade en al wie wil, kan een keuze maken uit een rijk aanbod van wateractiviteiten. Voor jongeren worden er onder meer zeilsessies in het leven geroepen, onder begeleiding van ervaren lesgevers. Ook wedstrijdjes op het dok zullen tijdens het weekend niet ontbreken. Voorts vinden er demonstraties, havenmanoeuvres en reddingsoefeningen met reddingsvlot plaats en zijn er nog een heleboel andere zaken te beleven.
Naast het vele maritieme geweld kan je uitrusten op ons gezellig terras voor een natje en een droogje. Open Steiger 2008 is dus de ideale gelegenheid om nog even te genieten van het late zomerzonnetje in een prachtig maritiem kader. Het is the-place-to-be voor jong en oud!
Man vermist na aanvaring op de Rijn ARNHEM - Na een aanvaring op de Rijn bij Arnhem wordt een man vermist. De man voer zaterdagmiddag met drie kinderen in een motorboot en kwam om half drie ter hoogte van het Rijnhotel in botsing met een zeilboot.
De man en twee kinderen raakten daarbij te water. Met hulp van de opvarenden van de zeilboot en omwonenden konden alle kinderen gered worden. Een van de kinderen raakte onderkoeld. Alle drie zijn ze naar het Rijnstate ziekenhuis gebracht voor controle. Ze maken het naar omstandigheden goed.
De man bleef spoorloos ondanks een grote zoekactie van politie, brandweer en Rijkswaterstaat. Zij zochten met boten, duikers en twee helikopters naar de drenkeling. Om half vijf werd het zoeken gestaakt. Zondag zoekt een team van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) verder met behulp van dreggen en sonarapparatuur.
Weer meer vaartuigen gestolen in 2007 Het aantal vaartuigdiefstallen ten opzichte van 2006 is in 2007 met 32% explosief gestegen. In totaal werden er 862 vaartuigen gestolen.
Vorig jaar werd slechts zes procent van het aantal pleziervaartuigen teruggevonden. In 2006 was dit percentage nog acht. Het gemiddelde schadebedrag per gestolen pleziervaartuig lag rond de 15.000 euro. Het totale schadebedrag in 2007 voor gestolen boten komt uit op bijna 13 miljoen euro.
De meeste vaartuigen worden gestolen in de regio Friesland (135), gevolgd door Amsterdam Amstelland (104) en Hollands Midden (90). De toenemende schadelast door diefstal van vaartuigen blijft onder meer verzekeraar Delta Lloyd zorgen baren. Etienne de Cooker, directeur particuliere verzekeringen van Delta Lloyd: 'De toename van het aantal diefstallen maakt het lastiger om het risico van diefstal verzekerbaar te houden. Om een vergelijking te maken: de kans dat je auto gestolen wordt, is drie keer kleiner. Als grootste watersportverzekeraar van Nederland zoekt Delta Lloyd de oplossing echter niet in premieverhogingen, maar juist in preventie met het onder de aandacht brengen van een Tracking & Tracing-systeem.'
Een Tracking & Tracing-systeem zorgt ervoor dat - zodra bekend is dat het vaartuig is gestolen - de exacte locatie ervan kan worden achterhaald. Hierdoor heeft de eigenaar zijn boot meestal snel weer terug. De toepassing van Tracking & Tracing bij pleziervaartuigen stelt technische eisen aan het systeem. Een goedgekeurd systeem moet voldoen aan de norm EBV01, categorie 3. De Cooker: 'Delta Lloyd heeft afspraken gemaakt met Retrosat BV, een leverancier van goedgekeurde Tracking & Tracing-systemen. Voor klanten van Delta Lloyd betekent dit dat zij extra voordelig gebruik kunnen maken van een volledige installatie van het systeem, inclusief permanente aansluiting op een meldkamer.
Engeland blijft rode diesel leveren In Engeland blijft de levering van rode diesel door brandstofstations langs het water ook na 1 januari 2009 gewoon doorgaan. Alleen zal aan de pleziervaart de prijs inclusief accijns worden berekend.
Het voordeel hiervan is, dat er geen vermindering van pompstations zal plaatshebben, zoals in Nederland is gebeurd (bijna 50%), vanwege de te hoge kosten voor ombouw en aanpassing voor levering van witte brandstof.
In Duitsland is het aan boord hebben en varen op rode diesel verboden. Wanneer men weet of vermoedt dat er toch nog rode diesel of sporen daarvan in de brandstoftank zit, moet men in de eerste Duitse haven die men aandoet de douane aan boord vragen. U dient dan te kunnen aantonen wanneer men voor het laatst legaal rode diesel heeft getankt. Vervolgens moet men met bewijsstukken (laadbonnen) kunnen aantonen, wanneer de hoeveelheid en na hoeveel draaiuren men witte diesel heeft geladen. Indien e.e.a. akkoord wordt bevonden kan men een douaneverklaring krijgen voor de verdere periode in Duitse wateren. Het is dus belangrijk om een goed brandstof- en draaiurenjournaal bij te houden en alle brandstof bonnen te bewaren.
Proefvaart meemaken? Op vier dagen in juli en augustus organiseert Motorjacht de MOTORJACHT PROMOTOER. Tijdens deze promotiedagen meert in de hieronder genoemde havens een nieuw Fries werfschip af. U kunt uitgebreid kennismaken met het schip en voor die gelegenheid optreden als testschipper. Uw bevindingen worden als testverslag in Motorjacht gepubliceerd. Er is een fotograaf aanwezig om uw bevindingen in beeld vast te leggen. Belangstelling? Meldt u per e-mail aan bij testredacteur Jack Molenaar (jack1.molenaar@planet.nl) of via telefoonnummer 0566-651042.
Programma - Dinsdag 15 juli: in de passantenhaven van Menno Sappé in Langweer. Schip: Brandsma Vlet 1100 - Woensdag 16 juli: in het centrum van Sneek bij de ligplaats van de rondvaartboot. Schip: Concordia 85 OC - Dinsdag 22 juli: in de passantenhaven van Eernewoude. Schip; Tyvano Classic 10.20 - Vrijdag 11 augustus: in de passantenhaven bij het Theehuis in Grou. Schip: Aquanaut.
ZOUTKAMP - Vrijdagavond werd een grote olievlek waargenomen in het water van de haven aan de Rietdiepskade te Zoutkamp. De brandweer van Zoutkamp kwam met de boot ter plaatse om de troep op te ruimen.
Al snel bleek het niet om een hele grote hoeveelheid te gaan en er waren geen olieschermen nodig. De brandweer heeft de olie met enkele liters afwasmiddel besproeit waardoor het absorbeerde. Waar de vervuiling vandaan kwam is nog onduidelijk. Bron : RNF
Binnenvaartschip ramt steiger met motorjachten (Novum) - Een binnenvaartschip met technische problemen heeft vrijdag in Sneek een steiger en enkele daaraan gemeerde jachten geramd. Niemand raakte gewond. Wel is de schade 'aanzienlijk', meldt het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD).
Het lege binnenvaartschip verliet omstreeks 17.30 uur achterstevoren de Schuttevaerhaven in Sneek om naar een andere ligplaats te varen in de Tophaven. In de Houkesloot ging het plotseling mis. De schipper merkte dat hij de boegschroef waarmee hij stuurde niet meer kon bedienen, omdat het bedieningspaneel niet meer functioneerde. Het schip knalde vervolgens tegen de veertig meter lange steiger van een verhuurbedrijf van motorjachten.
De steiger en een schip raakten zwaar beschadigd. Twee andere boten kwamen er met lichte beschadigingen vanaf. De precieze omvang van de schade is nog onbekend. Het binnenvaartschip zelf had geen schade. Bron :Nieuws.nl
Stewards van Rijkswaterstaat staan weer op de sluis
Stewards van Rijkswaterstaat staan weer op de sluis
Bron: KNWV | Datum: 10-07-2008
Watersport goed geholpen met stewards Rijkswaterstaat zet deze zomer opnieuw stewards in op verschillende sluizen in Nederland. Deze stewards helpen recreanten om sluizen vlot en veilig te passeren.
Taken van de stewards Stewards helpen om een vlotte doorstroming bij drukke sluizen te waarborgen en om veilig gebruik van de sluis te bevorderen. Ook helpen ze om minder ervaren recreanten vertrouwd te maken met het gebruik van sluizen. Concreet ondersteunen stewards de recreanten tijdens het passeren van de sluis door:
1. de instructies van de sluismeester door te geven, bijvoorbeeld met betrekking tot de volgorde van invaren en het plaatsnemen in de kolk; 2. het aannemen en losgooien van lijnen; 3. het beantwoorden van vragen en het geven van informatie. De recreant is niet verplicht de aanwijzingen van de steward op te volgen.
Rijkswaterstaat luistert naar de gebruiker Vorig jaar heeft Rijkswaterstaat voor het eerst grootschalig met stewards op de sluis gewerkt. Uit de reacties van het grootste deel van de recreanten in 2007 bleek de aanwezigheid van stewards op de sluis duidelijk meerwaarde te hebben. Wel gaven de vaarweggebruikers het advies om meer op de kwaliteit van de stewards te letten. In 2008 zijn daarom nu stewards geworven die ervaring hebben met varen en affiniteit hebben met de nautische sector. Zo is bijvoorbeeld geworven bij watersportverenigingen, waterscouts en bij scheepvaartopleidingen. Vervolgens hebben de stewards een theorie- en praktijkopleiding van 3 dagen gekregen op de locatie waar zij worden ingezet.
Waar staan de stewards? Rijkswaterstaat heeft ook kritisch gekeken op welke sluizen stewards echt een toegevoegde waarde hebben. Stewards zijn in 2008 aanwezig op sluizen waar in het vaarseizoen sprake is van wachttijden of waar beroepsvaart en recreatievaart samen komen. Dat zijn sluizen door heel Nederland, waaronder de sluizen in de Afsluitdijk, de Oranjesluizen en de Grevelingensluis.
Onmiddellijk nadat de Nederlandse Eerste Kamer de vier Scheldeverdragen dinsdag goedkeurde, reageerde de Vlaamse minister-president Kris Peeters opgetogen en de Antwerpse havengemeenschap opgelucht. Een uitstel van de stemming tot na het zomerreces zou immers betekend hebben dat de verdieping van de Westerschelde op Nederlands grondgebied dit jaar niet meer van start had kunnen gaan.
Het verdere uitbaggeren van de Westerschelde is slechts een van de elementen uit de vier verdragen die Nederland en Vlaanderen eind 2005 sloten. Er werden ook afspraken gemaakt over milieu en de beperking van het overstromingsgevaar. De ratificatie kwam in Nederland in het gedrang door de discussie over de ontpoldering van de Hedwigepolder in Zeeland. Daar moet landbouwgrond omgevormd worden tot natuurgebied (slikken en schorren) om te voldoen aan de Europese milieuregelgeving in het Westerschelde-estuarium.
Een commissie onder leiding van Ed Nijpels kreeg van de bevoegde minister, Gerda Verburg voor Landbouw en Natuur, de opdracht om alternatieven te zoeken. De Vlaamse minister-president Peeters had dinsdagochtend nog contact met haar en beloofde die alternatieven aan Vlaamse zijde serieus en welwillend te zullen bekijken'.
De Scheldeverdieping is voor de Antwerpse haven bijzonder belangrijk. Vorig jaar moesten 1.533 schepen wachten op de juiste tij om de haven in of uit te varen. Na de baggerwerken zullen dat er minder dan 500 zijn. De uitdieping is vooral van belang voor de containersector. Antwerpen behandelt al schepen van 10.000 teu en wil ook de volgende generatie van 12.500 tot 15.000 teu ontvangen. De belangrijkste containerklant van Antwerpen, MSC, heeft al 39 schepen met een capaciteit van 12.500 tot 14.700 teu in aanbouw.
Bron: Nieuwsblad Transport.nl
Foto's van Joke . Zeevaart in de haven van Antwerpen .
Bron: Stichting Recreatietoervaart Nederland | Datum: 10-07-2008
Knooppuntenboekjes voor watersport op internet Deze week zijn de eerste geactualiseerde knooppuntenboekjes van Varen doe je samen op de website van het project www.varendoejesamen.nl geplaatst. Het gaat om de boekjes Maas en grote rivieren 2008 en Amsterdam-Rijnkanaal 2008. De overige boekjes volgen zo spoedig mogelijk.
Aan zowel het actualiseren van de overige bestaande boekjes (Noord- en Zuid Holland, Deltawateren en Waddenzee) als aan de nieuwe boekjes (IJssel, Twentekanalen en de kop van Overijssel, Noordzeekust, Friesland / Groningen / Drenthe en het IJsselmeergebied en de Randmeren) wordt hard gewerkt.
Boekjes als PDF bestand te downloaden Na uitvoerig overleg hebben de partners van Varen doe je samen besloten in 2008 geen knooppuntenboekjes te laten drukken. Door verschillende oorzaken is de planning helaas niet gehaald en tevens is het watersportseizoen al enige tijd aan de gang. De geactualiseerde en nieuwe boekjes zijn dit jaar wel als PDF bestand van de website te downloaden. In 2008 ligt de nadruk op het samenstellen van alle boekjes zodat heel Nederland zal zijn gedekt. In het voorjaar van 2009 worden alle boekjes gedrukt en kunnen deze worden besteld.
Varen doe je samen! is een project met als doel de scheepvaartverkeersveiligheid te bevorderen. De betrokken partijen zijn Rijkswaterstaat, alle provincies, Haven Amsterdam, Havenbedrijf Rotterdam NV, Groningen Seaports, HISWA Vereniging, het Watersportverbond, Koninklijke Schuttevaer, ANWB en Stichting Recreatietoervaart Nederland (SRN), Het door deze partijen getekende Convenant Varen doe je samen loopt van 2008 tot 2014. De projectorganisatie is ondergebracht bij SRN in Driebergen.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar