In onze gewesten moet je soms - wil je er vroeg genoeg zijn - de dag voordien vertekken. Geen nood! Dat hebben we gedaan.
Eerst even onze 10m3-boeken in KADOC gaan groeten. Een vriendelijke zorgverlener liet ons de catalogus zien... Ingeven gebeurt zoals overal boek per boek.
Onze vraag hebben we overgebracht: waar moeten onze website bezoekers de boeken raadplegen? Ze hebebn ons er alvast van overtuigd dat wat ze niet in hun verzameling hadden dat ze die inbrengen. Die worden bij hen raadpleegbaar.
Specifieke rubrieken als theologie, enz. gaan naar de zuster -diensten in KUL. De titels van die boeken hadden we dan graag aangemerkt op onze catalogus op de website. De vraag is gesteld... We hopen ons geïnteresseerd publiek na verloop van tijd te kunnen op de hoogte brengen welke boeken dat zijn.
En dan naar DE studiedag.
Boeiend, leerzaam, divers. De 8 sprekers kamden werkelijk alle iconografie van de religieuse families uit. We vermoedden het al ook de protestanten hebben hun iconografische invalshoek. Zelfs de Joden hebben niet alleen Duros Europos, maar de symboliek in de tempel met menora en versiering op gebruiksvoorwerpen zeggen ons dat je met beelden over de Eeuwige kunt communiceren.....
Wij verbinden wat we hoorden via drie beelden die we zelf hebben doorgestuurd.
Bij de protestantse invalshoek met hun tafereel rond de smalle en de brede weg konden we wijzen op ons kader met de weg naar de hemel. Je kan die verder op onze blog vinden... (Franse versie 10.05.2013) en op onze account 009036026. Voor de studax is het zeer leerzaam beider aanpak te bestuderen.
Ook wat de genadestoel en de confrerie van de trinitarieërs betreft konden we vanuit Poperinge een apart verhaal doorgeven. De Trinitarieërs hebben in Poperinge een altaar in de Onze Lieve Vrouwekerk.
Alle mensen uit onze stad die dat altaar kennen weten dat die broederschap slaven vrijkocht (zie slavetje) en dat ze de drie-eenheid vereerden.
Het is zelfs zo dat in
Poperinge de volksdevotie rond St.-Stefanus zich heeft vermengd met die confrerie. Stefanus zag volgens Handelingen die Drieëenheid, als eerste martelaar. hij belandde zo dicht bij God dat hij aan elk van de drie personen/de Ene een wens kan overbrengen op zijn feestdag - zo is het gebruik ontstaan om de dag van zijn feest de drie wensen mis bij te wonen...
De derde inbreng vinden we in wat ook in de contekst van de genadestoel. De iconografie van deze voorstelling - vanuit de theologie van de drie-Ene verbindt de ark uit de tent van de samenkomst met de de drie-eenheid. De cherubs overschaduwen het verzoendeksel. In de drie-eenheid brengt Christus het offer dat in het eerste verbond gelinkt was met dat verzoendeksel en de hoorens van altaren en het wierookaltaar.
Dat altaar-idee is bij sommige oude graven ook de vorm van de grafsteen.
Ja, Annemie, dat zullen niet alle mensen beseft hebben als ze de opdracht gaven die momumenten te zetten. Maar die de bijbel kent die weet dat de horens van het altaar beschermden.....
|