Gisteren zaterdag 10/11 was ik op de onderdelenbeurs van Kempton Park (Sunburry bij London) in Engeland, en zag er deze mooie Greeves Hawkstone 250 cc scrambler te koop staan voor 1500 , wat zeker niet veel is, vooral omdat de Greeves in zeer goede, originele en draaiende staat is.
echter, er is een serieuze kaper op de kust, de verkoper John Harding vertelde me dat de zoon van niemand minder dan Brian Stonebridge ook op de beurs aanwezig was en sterk geinteresseerd in de Greeves.
zoals je weet was Brian Stonebridge medeontwerper, tuner en succesvol piloot geweest bij Greeves tot hij in 1959 verongelukte in een auto ongeval.
volgens Harding zal de zoon van Brian nu het motor en framenummer checken en indien er genoeg "historie" aan de Hawkstone kleeft dan gaat hij waarschijnlijk richting zijn verameling.
maar de eerste die 1500 , of misschien na wat onderhandelen, nog minder, op Harding zijn tafel legt gaat met de Greeves naar huis.
info kun je opvragen bij John Harding, 0044 1989750731 of 0044 7973889401 in Engeland.
Wilbert Baeke in aktie, in 1960 werd hij Kampioen van België bij de junioren en in 1961 Kampioen van België bij de senioren telkens in de 500 cc klasse en bij de BMB.
het is een beetje de periode van het jaar waar er weer over de "onbekende soldaat" werd gesproken maar nu hebben we ook een onbekende piloot !!
wie kent er deze piloot die begin de jaren 50 bij de junioren reed, de foto werd genomen op een cross in Herentals op de Bosbergen of op de Kruisberg .
foto: Roger Verwimp
er is al reaktie gekomen op de foto van de onbekende piloot, het probleem is dat hij nu ineens 3 namen heeft, dat komt omdat er in de jaren 50 de piloot ieder jaar een ander nummer kon krijgen, bovendien had je bij de junioren een A en een B klasse met dezelfde nummers en daar komt nog bovenop dat we het exacte jaartal niet kennen, dus je begrijpt dat het een beetje behelpen is.
Albert Leeten zocht een en ander bij elkaar en mailde het vogende:
in 1950 reed Joseph Klopp met nr 145 in 1951 was dat Vanoyenbrughe in 1952 t/m54 was dat Petrus Maes
misschien komen we door die 3 namen tot een oplossing, met dank aan Albert Leeten, Lucy Poelmans en Leopold Nouwen
PS: hier nog een muzieksite met Franse muziek waar je even kunt wegdromen naar tijden van weleer en om de zoekers al te belonen voor hun inspanning.
ik ben voorzichtig begonnen met één foto van een onbekende piloot maar eigelijk zijn het er 2 waar de naam niet van gekend is.
Albert Leeten zocht terug een en ander op, en gaf een paar namen door, die een mogelijke aanwijzing in de goede richting kunnen zijn.
hier de namen van de piloten die met het nummer 113 reden.
1949 senioren Bert Vanhove 1950 junioren Nagels 1951 senioren Demeurichy Roger 1952 senioren Hermans Frans 1953 junioren Verrees Jozef
1955 junioren Defeyter Frans 1956 junioren Dumonceau Jacques
willen de specialisten ter zake zich nog eens over de zaak buigen, met dank bij voorbaat.
foto: Roger Verwimp
Roger Verwimp, inzender van de foto's liet het volgende weten: ik volg met grote verbazing het opzoekwerk naar de "onbekende soldaat". Prachtig werk ! Roger Verwimp
PS: Lucy Poelmans liet weten dat het nummer 145 (zie vorige "onbekende piloot "Petrus Maes niet is, dus het zou nog kunnen gaan tussen Klopp en Vanoyenbrughe
een tijdje terug kreeg ik een mailtje van Geert Braekevelt die op zoek was naar fotomateriaal van zijn naamgenoot Etienne die in 1958 Kampioen van Vlaanderen was.
op de foto zien we Etienne Braekevelt (58) met een Matchless tijdens de cross van Mol (Keiheuvel) in 1961.
de tweede piloot op de foto (19) is Hubaut die 2de werd, de zege ging naar Jos. Paelinckx en om het overzicht compleet te maken hier de volledige uitslag.
Motocross Keiheuvel Mol 1961:
Senioren
1 Paelinckx Jos. BSA 2 Hubaut Jean BSA 3 Geboers Louis BSA 4 Verhaegen Leon BSA 5 Bresseleers Pol BSA 6 De Vleeschouwer J. Triumph 7 De Win Frans Matchless 8 De Groote Chareles BSA 9 Michiels Alfons Matchless 10 Van Tilt Georges BSA 11 Kreckx Marcel BSA ( zie een van de vorige foto's) 12 Breugelmans J. BSA 13 Dumont André BSA 14 Vermeulen A. Triumph 15 Braekevelt Etienne Matchless 16 Beys Sebastian Matchless
Braekevelt eindigde hier voorlaatste, echter op het moment dat de foto werd genomen lag hij in 2de positie, winst en verlies liggen soms dicht bij elkaar.
info Kurd Braeckevelt
In 1960 was hij bij de BMB gaan rijden. Op de foto bovenaan, daar zat hij op de 1st plaats en op het einde juist voor de aankomst zat er een scheur in zijn benzinetank waardoor hij op de 15 plaat eindigde.
copyright etienne willems
PS: Oldtimer motorcross bij Ronny Renders in Spanje op 6 en 9 december, voor meer inlichtingen bezoek deze site van Kathy en Werner: www.katesretropage.be
Marnix Vanslembrouck, verzamelaar van het eerste uur wat foto en infomateriaal betreft ivm met motorcross en steun en toeverlaat als er een naam van een piloot of er een klassement moet opgezocht worden zit nog altijd met een paar "hiaten" gelukkig nog niet in zijn geheugen maar wel in zijn boekjes van de BLB.
Marnix mist een paar exemplaren van "Motor Post BLB" en plaatst een oproep naar mensen die de boekjes reeds van buiten kennen of er gewoon vanaf willen en dat plaatsje op de zolder voor andere doeleinden willen gebruiken. voor diegene die nog teveel aan de boekjes gehecht zijn, kan Marnix altijd copies maken.
hier nog een foto van Etienne Braekevelt, links op de foto met de provinciale kampioenentrui in 1958 bij de junioren, rechts met de "erewimpel" in de handen herkennen we Maurits Lauwaert.
de foto van de ESO 500 was al eerder te zien op de blog "oude crossmotoren" niets aan de hand tot zover, tot er een mailtje kwam van Peter Rietman motorcrossfanaat van het eerste uur en helpende hand ivm foto's voor de blog.
Peter merkte namelijk op dat de ESO het nummer H1 op de nummerplaat heeft en dat was ook het nummer van Hennie Rietman, de oom van Peter.
de foto van de ESO is genomen rond 1962, toen reed Hennie Rietman niet meer, er waren wel nog H1 rijders in Nederland oa Henk Steman die samen met Map de Haas en Henk van Rees bij de zijspannen reed met een BSA Goldstar.
weet er iemand aan wie de ESO met het H1 toebehoorde ?
alle suggesties zijn welkom
hier een paar reakties op de "ESO H1" die het met elkaar niet helemaal eens zijn, maar dat maakt het juist spannend:
deze kreeg ik van Peter Rietman :
Hallo Etienne,
Ik werd hedenmiddag gebeld door Dhr. Hillebrink uit Dieren, die mij het volgende vertelde.
De ESO zou toen het eigendom zijn geweest van Henk Cortie uit Amsterdam.
Dit moet een 3 versnellings motor zijn geweest en heeft toen de foto gemaakt is, in St Anthonis, als reclame model gestaan, en om het aantrekkelijk te maken het nr H1 er op gezet.
Deze foto heeft gestaan in een boekje geschreven door Gerard Klomps "Wegrace en Motocross 1962",
Ik ben benieuwd of er nog meer reacties op komen.
Groeten peter
deze werd via "reageer", op de blog, toegezonden.
Titel: h1 Reactie: ,,simon schram,, heeft jaren met h1 gereden{250 /360 maico}deze foto is genomen in ,,wolvega,,{nederland friesland}maar heeft volgens mij nooit op de ,,eso ,, gereden groeten j.f
Titel: H1 Reactie: Simon Schram is mijn opa en die motor was inderdaad van hem. de foto is genomen bij ons voor huis in wolvega Simon Schram JR
Titel: het H-1 mysterie Reactie: Volgens Weekblad "Motor,, (Eso beschrijving door G.Klomps) S. Schram heeft die Eso van uit St Anthonis mee gekregen voor de handel in noord nederland .Die H1 platen zijn van hem (voor de aardigheid of stoer op gezet) Ik heb die motor ook zien staan. (Gerard Wigman)
van oud piloot Valére Pirotte kreeg ik deze foto, bijna identiek aan een foto die vroeger werd geplaatst op de blog maar op een andere plaats genomen en ter gelegenheid van een ander kampioenschap.
de foto werd genomen in Lommel, het juiste jaartal is niet gekend.
vlnr: Jaak Verhoeven Valére Put Valére Pirotte Danny Leeten zou eigenlijk Eddy Fourneau moeten zijn, zie rubriekje "reageer" (rechtsonder) Jozef Volders John Smeyers Robert Boudewijns
spijtig, de naam van "Miss Motorcross" konden we tot nu toe niet achterhalen .
(mochten er namen verkeerd geschreven zijn, geef me een seintje
mooie opname van de klassepiloot Paul Friedrichs uit de toenmalige DDR met de CZ 2 takt machine, Friedrichs haalde 3 maal na elkaar de wereldtitel binnen nml in 1966, 67en 68.
met de eerste titel van Friedrichs in 1966 werd meteen ook het einde van de 4 takt machines ingeluid in de 500cc klasse .
Robert Dhondt uit Sint Niklaas was Europees kampioen bij de "kleine cilinders" en Kampioen van België (BLB) eveneens bij de "kleine cilinders", zoals ze dat toen noemden, in 1963. hier zien we hem in aktie op de Greeves
info: Marnix Vanslembrouck foto: Pol Biscop (vanwaar die foto op mijn PC was terechtgekomen kon ik me met de beste wil van de wereld niet meer herinneren, intussen is dat mysterie opgelost dankzij Pol Biscop)
de Zweedse piloot Chris Hammergren in het rennerspark, zoals we kunnen zien, hier nog met de Husqvarna, een paar jaar later(1972) zal ook hij gedwongen worden over te stappen op een Japanse machine wilde hij mee blijven strijden voor de ereplaatsen.
vreemde gewoonte hadden die Zweden, kijk even naar die velg met een band erop maar zonder spaken.
het verslag van een ooggetuige: op training met Gaston Rahier
Gaston Rahier kwam na wat omzwervingen in JAPAN bij SUZUKI terecht, ik zie hem nog zo voor mij alsof het vorige week was, hij kwam met de Suzuki trainen in ZWARTBERG niet op het parcour achter het vliegveld maar op de Wolfsberg gelegen op de weg van WINTERSLAG naar ZWARTBERG, een zeer zwaar parcour met zeer diepe zandknippen. eerst met zijn Suzuki 125cc dat ging heel goed, twee dagen later met zijn 250cc dat ging nog beter ...zo goed zelfs dat hij zei morgen kom ik terug met mijn 500cc en dan moet ik er nog harder over vliegen !! Wel wij natuurlijk s'anderendaags op post en om 1 uur in de namiddag ariveerde hij, uit de camionette kwam een fonkelnieuwe knalgele SUZUKI tevoorschijn, een schitterende machine, de mecanieker met spleetoogjes in zwart/gele overall trapte 1 maal en toen haasten wij ons naar de diepste knippen boven tussen de dennen op de Wolfsberg, de eerste ronden hield hij zich een beetje kalm, maar na een ronde of vijf kwam hij aan gevlogen, recht op de diepste knippen af, ik bekeek XAVIER met het gedacht , dit kan hier niet goed gaan en zo was het ook, de 500cc was veel te krachtig een gooide Gaston van links naar rechts op de knippen om vervolgens dwars door de naast het parcours staande dennen te vliegen, het mooie geluid van de SUZUKI veranderde ineens in het geluid van een te ijverige houthakker, de Wolfsberg kraakte en de SUZUKI ook. RAHIERke hebben wij van onder de dennen en de verwrongen SUZUKI uit gehaald, en toen hij even bekomen was zei hij dat een 500cc te krachtig was om deze knippen vol gas te nemen , hij heeft toen een duizendste van een seconde geluk gehad want anders was hij dat jaar nooit wereldkampioen 125 cc geworden !!
Gaston Rahier is enkele jaren terug overleden maar heeft zonder twijfel zijn stempel gedrukt op de motorsport, zowel op het crossterrein als op de lange afstandsritten, zoals Paris-Dakar en vele anderen, het verslag hierboven toont aan dat, wil men kampioen worden, men steeds zijn grenzen moet verleggen en dat deed Gaston op overtuigende wijze.
op de bijgaande foto zien we Gaston Rahier in 1976 met de Suzuki in een alweer gewaagde positie.
niet alleen de Zweed Chris Hammergren reed zich in het verleden met de Yahama behoorlijk in de kijker, ook Werner Casteleyns reed zich dit jaar met zijn Yamaha 490 in de pré 90 klasse naar en mooie 2de plaats in het Belgisch Classic Cross kampioenschap.
in 2006 stond hij nog een trapje hoger en werd hij Belgisch kampioen.
de gebroeders Rickman waren volop gebeten door de crossmicrobe, ze waren niet alleen goed op de motor maar ook in hun eigen werkplaats.
in plaats van een kant en klare crossmotor te kopen stelden ze er zelf eentje samen.
ze gebruikten de frames van BSA alsook de versnellingsbakken en als krachtbron kozen ze voor de oerdegelijke Triumph twin blokken.
met hun ontwerp kregen ze navolging ook in het buitenland, en menig Belgisch piloot reed met dergelijke machine.
de Rickmannen zaten niet stil en ontwikkelden de machine verder door een eigen frame te ontwerpen waar zowel Triumph maar ook Matchless blokken in gemonteerd werden.
deze machines kregen meteen ook een mooi en nieuw uiterlijk en noemde men de "Metisse" ook met deze motor heeft menig Belgisch en Nederlands toprijder gereden, waar vooral de 500cc Matchless G80CS motoren de voorkeur kregen.
op de foto zien we Derek Rickman op de Matchless Metisse
naar aanleiding van de tentoonstelling zondag 9 december in Wiekevorst over Leon Liekens en de voorstelling van een boek over zijn leven als motorcrosser een aantal foto's van de 12 voudige kampioen van België (sidecars) .
een eerste foto (uit de zeer oude doos) , Leon Liekens aan het stuur van de Matchless en Jean Van Tongelen in de bak tijdens een cross in Nederland.
PS: Leon Liekens overleed in mei 2004 op 76 jarige leeftijd, hij reed ongeveer 560 wedstrijden waarvan hij er 213 won, men noemde hem ook de ongekroonde wereldkampioen van de sidecars (bron het "nieuwsblad")
crossen in het mulle zand is veel prettiger dan ploeteren in het slijk, edoch, deze mannen hadden niet te kiezen, droog of nat, gereden moest er worden.
op de foto zien we Leon Liekens / Jean Van Tongelen met de Matchless (let op de voorvork) tijdens een sidecarcross in Marche-en-Famenne.
foto: Marcel van Tongelen (zoon van Jean Van Tongelen)