Klik op het logo om de site van LCH-Belgium te bezoeken.
Walter en Blanca peters van LCH-patiëntenorganistaie provincie Antwerpen
Hugo Delestinne voorzitter LCH-Belgium vzw
Darleen H.
Dank u LCH Sponsors
Teller: 2805,00 euro
Marie-Louise Piedfort Jerome Boons Josepha Boogaerts Hoskens-Piedfort Hoskens kinderen Jan De Luyck G.A.R Schuurbiers Depoorter - Deroo Caeyzeele-Mondelaers Piedfort-Don Porto Carero Huyghe Freddy Vancraesbeek-Delestinne Breugelmans-Van Leuven Delestinne Hugo en Karin Callewaert Pieterjan en Lore Peter Bienenstock Bruylandt - De Astis De Rooy & Zonen Van Riel - De Kockere Eddy Gorrens Sauvillers - Bellens Janssens - Van Loon Janssens - Paradis Van Looy - Horemans Bellens Robert Horemans Maria Van Dyck - Meeuws Symens Wilfried The Oak bvba De Somer - Goor Delestinne Paul Buyens Walter Goossens Jan Pulmans Victor FF-Architekten bvba Somers - Nys Adriaenssens Anoniem Michelet - Blomme Anoniem Don Porto Carero - Van Riel Pierre Vanderhegghen Poffe Christian
Sponsors logistieke ondersteuning
"In Den Eik" Gierle
Hermans tweewielers Hapert en Reusel
Jef en Ingrid Lewiske Dirk Plees Bart en Margo Radio Lichtaart Monik en Walter (Gamarthe)
Pedro op weg naar en terug thuis van een... pelgrimsfietstocht naar Santiago de Compostela
Pedro, Luus en Martien fietsten van Gierle naar Santiago de Compostela ten voordele van LCH-Belgium vzw
U kunt nog steeds dit project steunen door te storten op het nr.: 734-3771750-11 LCH-Belgium vzw, Hoogstraat 22B/4, 3360 Bierbeek Met vermelding van "Pedro cycling4lch"
19-03-2009
PieterVé ontmoet... pelgrim naar Santiago (146)
De laatste trainingsweken...
Met op het huidige ogenblik 12600km (over 3 jaar) in de benen en nog 6 weken te gaan wil Pedro zijn trainingsschema toch nog volledig afwerken. Van 0km naar 80km in 8 weken, een schema voor 'beginners', wil Pedro de conditie aanscherpen... week 1 en week 2 zijn afgewerkt.
Kort na Astorga klimt de pelgrim naar het Cruz de Ferro. Hier laten talrijke pelgrims een van huis meegenomen steen achter bij Cruz de Ferro waarmee ze symbolisch hun zonden van zich afleggen en (letterlijk) verlicht hun weg vervolgen...
Elke steen die aan de hoop wordt toegevoegd is een verhaal van lijden en pijn, van proberen en mislukken, van angsten en vragen. Doch steeds is er ook die verlichting, de vreugde om het nieuwe begin... Ook Pedro zal hier steentjes achter laten. Zijn eigen steentje. Steentjes die hem worden meegegeven. Steentjes van de sponsors, die voor 5 het steentje hebben gekocht...Pedro legt alle meegegeven steentjes daar bij het kruis neer...daar horen ze thuis!
Staf en tas...Symboliek... Palster ende scerpe is een middelnederlandse uitdrukking die staat voor 'Staf en tas', twee van de meest kenmerkende attributen van de pelgrim. In de Middeleeuwen was het voor iedereen duidelijk dat degene die een lange staf en een schoudertas draagt een pelgrim was. 'Palster ende scerpe nemen' was zelfs lange tijd de vaste uitdrukking voor 'ter bedevaart gaan' of 'op pelgrimstocht vertrekken'. De uitrusting van de moderne pelgrim is meer gesofisticeerd...
Bijna iedere pelgrim op weg naar Santiago draagt de Jacobusschelp met zich mee. Hét symbool bij uitstek van bedevaarders naar Compostela, al dragen ook pelgrims naar andere oorden vaak zon schelp mee op hun lange weg. De èchte Jacobusschelp is de 'pecten maximus', die gevonden wordt langs de kusten van de Atlantische oceaan. Er was een tijd dat de pelgrim de schelp pas ontving, nadat de pelgrimstocht naar Santiago was volbracht als teken dat de opdracht of de gelofte was vervuld. De schelp was in dat geval het embleem van de ware pelgrim: volgens de normen van die tijd behoorde het tot "de werken van barmhartigheid" om zulke pelgrims met respect te behandelen, te huisvesten, en hen van voedsel te voorzien...
Waarom wij nog een keer naar Santiago de Compostela gaan.
Op onze eerste tocht in 2006 hebben we genoten van de vele ontmoetingen, zowel van medefietsers, wandelaars als van de mensen uit de streek waar we door fietsten. Het in gedachten verzonken zijn met alles wat je zoal beleefd hebt in je leven, zowel vreugde als verdriet en voor al deze gevoelens op je lange weg naar Santiago de Compostela een plekje te vinden. De natuur vinden wij verschrikkelijk mooi, al kunnen de vele heuvels en bergen je het best lastig maken en je doodmoe 's avonds in je bed of slaapzak kruipt. Het weer heeft daar ook invloed op, het kan mooi, heet, nat, koud zijn en met voor- of tegenwind. Wij hebben de vorige keer het gevoel gehad deze tocht niet goed afgemaakt te hebben. De laatste twee weken waren voor ons moeilijk geweest omdat Martien ziek was geworden en toen Santiago de Compostela op zijn tandvlees heeft bereikt. Daardoor hebben we deze dagen niet optimaal meegemaakt en daarom gaan we nog een keer. Een uitdaging voor ons is om deze tocht nu met zijn drieën te fietsen, het zal moeilijker en makkelijker zijn, je moet nog meer met elkaar rekening houden maar je hebt wel de gezelligheid met en van elkaar.Wij hebben er heel veel zin in en hopen dat we met Pierre een mooie tocht mogen beleven en Santiago de Compostela gezond bereiken.
Luus en Martien van den Berg.
Het verhaal van hun eerste fietstrip naar Compostela leest u HIER
In een eigen document schrijft de Professor over LCH:
Ik ben kliniekhoofd van de afdeling kinderoncologie en onderzoeker in het laboratorium van Experimentele Immunologie in het UZ Gasthuisberg te Leuven. Ik verricht ondermeer onderzoek naar het voorkomen van Langerhans Cel Histiocytose (kortweg LCH) in Vlaanderen. LCH is een zeldzame ziekte die ontstaat door een vermeerdering van een bepaald type van witte bloedcellen in de weefsels (zogenaamde histiocyten). Normaal is het hun taak lichaamsvreemde stoffen te vernietigen en infecties te bestrijden. De Langerhanscel is één van deze histiocyten. Door woekering van deze cellen op bepaalde plaatsen in het lichaam ontstaat LCH, met als gevolg dat de functie van het aangedane orgaan in het gedrang kan komen. De opeenstapeling van LCH-cellen kan lokaal voorkomen in de huid, het bot, klierweefsel, long, milt, lever, beenmerg, centraal zenuwstelsel en hersenen, maar ook meerdere van deze plaatsen kunnen tegelijkertijd aangetast zijn. De leeftijd waarop de diagnose gesteld wordt is vooral bij heel jonge kinderen, maar ook volwassenen kunnen de ziekte krijgen. De oorzaak van de ziekte LCH is nog onbekend. Hoewel de ziekte niet kwaadaardig is, kunnen patiënten echter wel aan de gevolgen ervan overlijden.
Prof. Stefaan Van Gool, Herestraat, 49, B-3000 Leuven /Belgium Tel. nr +32 -16 -33 22 11 Fax nr +32-16-34 38 42 E-mail : Stefaan.VanGool@uz.kuleuven.ac.be
"In 2007 nam ik het peterschap op mij van de patiëntenvereniging LCH-Belgium, vzw voor de Provincie Antwerpen. Hugo Delestinne, voorzitter van deze VZW, had mij dat gevraagd omdat bij mijn kleinkind op tweejarige leeftijd de ziekte LCH werd vastgesteld. Journaliste Kristin Matthyssen van GVA publiceerde op woensdag 28 maart 2007 een interview met mij, als peter van de VZW. In dit artikel werd een oproep gedaan voor sponsoring van de VZW LCH-Belgium, aangezien deze VZW geen steun ontvangt van de Belgische Staat. Hun werking steunt op giften, gelden die dienen ter ondersteuning van het wetenschappelijk onderzoek van Prof. Stefaan Van Gool van de Universiteit te Leuven. Het onderzoek is aangewezen op individuele giften en giften van de patiëntenvereniging LCH-Belgium, vzw. Het zou voor ons van zeer grote betekenis zijn als u het onderzoek van Prof. Van Gool zou willen steunen.
Pedro uit Gierle had in maart 2007 de oproep tot sponsoring in de Gazet van Antwerpen gelezen en meteen positief gereageerd door zijn plan mee te delen om in 2009 naar Compostela te fietsen, gekoppeld aan een sponsoringactie voor LCH." "Op 1 mei e.k. is het zover en vertrekt het trio Pierre, Luus en Martien richting Santiago de Compostela. Hopelijk zijn er veel sympathisanten die hun tocht van nabij volgen, en laat het dan ook nog gulle sponsors zijn!"
Tekst: Walter Buyens GVA = Gazet van Antwerpen Morgen volgt de tekst van Prof. Stefaan Van Gool Zie ook nieuwsbrief LCH: KLIK HIER Foto: Pedro - Walter Buyens met in het wiel zijn fietsmaat Freddy
Historische wegen Vele pelgrims trokken over een aantal routes naar Santiago de Compostela zodat deze wegen daar hun bekendheid aan gingen ontlenen. Zo is er een reisbeschrijving die in de twaalfde eeuw werd geschreven door een Franse monnik, Aymeric Picaud. Hij beschrijft een viertal routes door Frankrijk (Codex Calixtinus). Drie daarvan komen bij elkaar in Ostabat in de Pyreneeën, op een plek die Gibraltar wordt genoemd (een verbastering van het Baskische woord voor Verlosser, Chalbatore). Deze weg voert over de pas van Roncesvalles, waar een groot kloosterhospitaal aan de pelgrims onderdak verschafte. En vandaar naar Puenta la Reina. De vierde weg, die de Pyreneeën bij Col de Sompoort oversteekt, voegt zich in Puenta la Reina bij de andere. Hij heet nu 'el Camino Francès', de Franse weg. De pelgrims vertrokken indertijd en nu nog uit alle plaatsen van Europa naar Santiago de Compostela. Op oude kaarten ziet men de routes lopen als draden van een spinnenweb die uiteindelijk in Compostela eindigden. Het gevolg was, dat er verschillende pelgrimswegen ontstonden die in Frankrijk samenkwamen tot hoofdroutes naar het zuiden bij de Pyreneeën. Belangrijke routes waren: Westelijke route: Vlaanderen - Parijs - Tours - Bordeaux. Middenroute: Keulen - Vézelay - Periqueux. Oostelijke route: Le Puy - Cahors Zuidelijke route: Arles - Oloron - Ste. Marie
Vermoedelijk route: Gierle - Mechelen - Geraardsbergen - Doornik - Cambrai - Compiègne - Chartres - Tours - Poitiers - Angoulême - Dax - St. Jean Pied de Port - Roncesvalles - Los Arcos - Burgos - León - Santiago de Compostela.
Andere keuze is dat we in Poitiers de richting nemen van de Franse kust over Saintes - le Porge Océan en dat we dan in Biganon opnieuw aansluiten op de oorspronkelijke route.
Artikel over de historische wegen ingezonden door Martien vandenBerg Meer over de routes naar Compostela vindt u HIER
In Galicië, het Keltenland ten noorden van Portugal, ligt niet ver van de Atlantische kust de oude Spaanse pelgrimsstad Santiago de Compostela. Hier ligt het graf ligt van de apostel Jacobus de Meerdere (Sant-iago). Op het hoogtepunt van de pelgrimage in de 12e eeuw gingen jaarlijks zon half miljoen pelgrims naar deze stad. Als je bedenkt dat de West-Europese bevolking toen uit vijftig miljoen zielen bestond, dan ging 1% van de toenmalige bevolking naar Santiago de Compostela. Sindsdien nam de stroom pelgrims steeds toe, vooral toen Sint Jacob door de Spanjaarden verheven werd tot patroon van de herovering van het Iberische schiereiland op de Moren. Daarna raakte pelgrimeren vele eeuwen steeds meer in de vergetelheid, revolutie en oorlogen betekenden een verregaande belemmering voor dit oude gebruik, het dieptepunt lag in de eerste helft van de twintigste eeuw, het getij keerde na de Tweede Wereldoorlog langzaam.
Een legende Jacobus, apostel van Jezus, vertrok na diens dood naar Spanje, om daar de bevolking te evangeliseren. Wanneer hij terugkeerde naar Jeruzalem werd hij door Herodus onthoofd. Zijn volgelingen verscheepten het lijk terug naar Spanje, meerbepaald naar Galicië, waar hij begraven werd. Vroeg 9de eeuw werd het graf ontdekt en werd de Heilige Jacobus uitgeroepen tot de patroonheilige van Spanje. Santiago (San Tiago) is Spaans voor Sint Jacobus, in het Frans St.Jacques, in het Engels St.James. Er werd een kerk, en later een kathedraal rond het graf gebouwd. De plaats kreeg de naam Compostela van campus de la stella, campus = begraafplaats en stella = ster.
Nog een legende Niet te controleren berichten vertellen dat hij in Spanje het evangelie verkondigde. Eveneens raadselachtig is de ontdekking van zijn graf in Galicië (ca. 813) in het noordwesten van Spanje. Er bestaan verschillende versies van de legende. In de ene versie verschijnt er een engel aan de kluizenaar Pelagius die hem vertelt dat Jacobus in een bos in de buurt begraven ligt. Een andere versie vertelt dat het lijk van de apostel op mysterieuze wijze in een bootje aan de kust aanspoelde. In 951 gaat Godescale, bisschop van Le Puy, op bedevaart naar Compostela, maar de pelgrimage zal pas in de 11e tot de 13e eeuw massale vormen aannemen. Aan het begin van de 12e eeuw verschijnt de Codex Calixtinus, een naslagwerk bestaande uit vijf boekdelen met opdrachten, praktische gegevens, raadgevingen en waarschuwingen (voor rovers en vrouwen van lichte zeden...) voor de pelgrims.
Nog meer legende Sint Jacob verleende hulp aan de christenlegers in de veldslag bij Clavijo, midden negende eeuw. De Spanjaarden waren in opstand gekomen tegen hum Moorse overheersers, die ze jaarlijks honderd meisjes moesten leveren voor zijn harem. Het verhaal wil dat zij op het kritieke moment van de slag door Sint Jacob werden geholpen. Sindsdien word hij vaak afgebeeld als een ridder te paard met het zwaard in de hand...
Meer over de legendes van Jacobus: KLIK HIER Meer over Galicië: KLIK HIER
Het idee om op mijn zestigste iets speciaal te doen leefde al lang. Wat of hoe moest toen nog rijpen. In 2006 heeft dat idee pas vorm gekregen. Het lezen van pelgrimsverhalen was een dagelijkse bezigheid geworden. Door het lezen van die verhalen werd de motivatie aangescherpt. De gesprekken met mijn levensgezel Lewiske waren vanaf het eerste moment positief. Lewiske gaf me van bij het begin de nodige steun en motivatie, als ik maar niet de eenzame fietser wilde zijn. In de maand mei van 2006 nodigden we pelgrims uit om te komen overnachten. Luus en Martien uit Anna Paulowna gingen op het voorstel in. Het echtpaar fietste van uit hun gemeente in Noord-Holland naar Santiago de Compostela, heen en weer. Die avond en de dag daarop stond het vast, ik zou ook naar Compostela fietsen. Due date was 1 mei van het jaar dat ik mijn pensioen zou halen 2009!
Wat me zal boeien tijdens de tocht? Dat is voor mij het grote onbekende. Het fysieke avontuur, de natuur, de cultuur, het sportieve, het geestelijke avontuur, de rust en stilte. Bezinning waar je niet mee vertrekt maar wel tegenkomt onderweg. Ik zal ontegensprekelijk mezelf tegen komen bij een stil moment langsheen de camino. Mijn tekorten zullen boven komen drijven.
Ik zal ook vele anderen ontmoeten, medepelgrims, dorpelingen. Gesprekken voeren met die mensen of misschien de gesprekken uit de weg gaan. Na het ontmoeten komt ook het afscheid. Hoe zal de wereld er uit zien op weg naar ? Eén ding is zeker, niets moet alles kan. Het doel op zich is niet het belangrijkste maar wel de ontmoetingen onderweg onder welke vorm dan ook. De zekerheden voor even achterwege latend
Toen ik nog heel sportief (fysiek en mentaal) was lees jong - liep ik met de gedachte rond om ooit een grote fietsonderneming uit te voeren. Lourdes, Rome, Wenen, Venetië, Compostela waren toen de voorop gezette doelstellingen. Door diverse omstandigheden is de uitvoering ervan nooit gebeurd. Ik heb lang getwijfeld of het er ooit nog van komen zou. Uiteindelijk heb ik beslist dat het een fietstocht naar Santiago de Compostela zal worden Dat ik deze tocht nu onderneem in functie van de sport, als pelgrim uit devotie voor Sint Jacob of om andere geloofsredenen, of de combinatie van de drie, de prestatie blijft uiteindelijk dezelfde. De iets meer dan 2300 km over Belgische, Franse en Spaanse wegen, hellingen, heuvels en cols moeten worden overwonnen, dat is een vaststaand feit!
Een vroegere (negatieve) gedachte dat ik nooit de 60 jaar zou halen heeft mij er eigenlijk toe aangezet een belofte te maken, als wanneer ik de 60 wel haal, de een of andere bedevaart zou gehouden worden. Zodoende staat mijn besluit vast, met de 60 op mijn actief doe ik een fietspelgrimstocht van Gierle naar Santiago de Compostela. Het sportieve aspect van de onderneming is dan uiteraard meegenomen. Wat ook telt is die ongebondenheid onderweg, niets moet alles kan en met één doel voor ogen: beleven wat ik ontmoet onderweg Onderweg ook al die bezienswaardigheden visueel meenemen en vastleggen met het digitaaltje. Een uitdaging is het zeker, maar zo af en toe heeft een mens die nieuwe uitdaging nodig, al leg ik deze uitdaging mij zelf op. Santiago here we come.
Startdatum voorzien op 1 mei 2009, drie jaar tijd gehad om te trainen moet voldoende zijn. Het symbool van de tocht, een Sint Jacobsschelp, zal me vergezellen op mijn tocht. Een tocht die zal gereden worden volgens de oude St. Jacobs fietsroute, langs pelgrimswegen En dan bij mijn terugkomst mijn eigen verhaal over de tocht en over de mensen, op die zelfde weg, kunnen vertellen en schrijven. Illustreren met tal van fotos, mijn weblog aanvullen met anekdotes en zelf vele herinneringen bewaren dat was toen... (wordt vervolgd)
Noot: foto's zijn aanklikbaar gevolgd door meer nieuws over de CAMINO ***** Bron van de teksten: Bezinningsboekje voor de Compostela-pelgrim ***** Op pelgrimstocht gaan is los-laten allerhande dingen, maar ook: je zekerheden. Je leert vertrouwen.
Op pelgrimstocht gaan is achter-laten: je vertrouwde omgeving, maar ook: een stuk verleden. Je trekt de toekomst tegemoet.
Op pelgrimstocht gaan is toe-laten: nieuwe ervaringen en nieuwe mensen, maar vooral ook: nieuwe levenszin. Je hoopt te vinden
"Peregrino, onde vai o seu destino?" "Onde éque a vida me leva, meu filho!" "Pelgrim, waarheen gaat uw bestemming?" "Waar het leven mij naar toe leidt, mijn zoon"
Ik wil de Camino fietsen, mezelf naar Santiago de Compostela brengen. Het zal me sterken en als ik het haal ben ik een pelgrim.
Pelgrim zijn is de steen, die je meezeult, onderweg achterlaten; en nieuwe stenen vinden om met je leven iets moois te bouwen
Pelgrim zijn is je pelgrimsstaf nemen en op weg gaan, je kleine zekerheden verlaten om te ervaren wat en wie de Grote Zekerheid is, en daarop mogen steunen, als op een staf.
Mezelf tegenkomen is onherroepelijk, waaruit ik zal leren... ***** Bouwkunst en cultuur wil ik opnemen en toevoegen om te bewaren...
Een moment van stilte zal ik koesteren en de rijkdom hiervan ervaren...
Alles beleven, alles ondergaan, dankbaar ben ik mijn naasten omdat zij mij dit alles gunnen...
Pelgrim zijn is je een stuk van de weg voelen worden; je over bergen en grenzen heen werken, geloven dat het doel voor je ligt...
Pelgrim zijn is doorheen de schoonheid van de natuur iets van de Kunstenaar vermoeden en geloven dat Hij ook jou wil kneden en vormen, dat Hij ook in jou zijn schoonheid wil leggen...
Pelgrim zijn is het brood breken met anderen en méér terug krijgen dan je gegeven hebt; je leven delen met een vriend en voelen dat de Andere mee fietst.
Pelgrim zijn is je laven aan de bron en ervaren hoe levend-gevend water kan zijn; is op zoek gaan naar de diepste bron van jouw leven
Pelgrim zijn is het kruis van jouw leven niet langer wegstoppen maar het opnemen en ontdekken dat je het dragen kan.
Pelgrims zijn is fluiten van vreugde omdat je doorheen veel zweet en moeite het Doel in zicht krijgt
Pelgrim zijn is jouw kleine hand in Zijn grote hand leggen, geloven dat jouw Naam in Zijn palm geschreven staat, vertrouwen dat Hij je draagt en nooit laat vallen.
Pelgrim zijn is een schelp vinden, er blij om zijn, maar ook weten dat het maar een halve schelp is; er zeker van worden dat je pas lééft als je jouw oren, jouw handen als een schelp opent voor anderen...