De ene dode is de andere niet!
Dezer dagen werd de jonge inspecteur van politie Kitty Van Nieuwenhuysen
begraven.
Zij werd neergeschoten, vermoord, tijdens haar dienst op 4 december 2007.
Postuum krijgt ze twee eretekens. Op haar plechtige uitvaart waren er een
afvaardiging van de Koning, de minister van Binnenlandse Zaken Dewael,
Vlaams minister Ceysens, en de burgemeesters van Beersel en Leuven.
Alle Belgische media besteedden dagenlang terecht heel veel aandacht aan
deze politiedode. Terwijl heel de Belgische bevolking ontroerd en gegrepen
het moorddadig optreden van die gangsters aanklaagde.
Ik sluit mij daar natuurlijk bij aan.
Toch kreeg, naar mijn gevoel, die andere gedode, nu door het moordende
verkeer, wel wat te weinig aandacht.
Want op diezelfde dinsdag 4 december werd een fietster, een moeder van 34
die haar kindje naar school had gebracht, zonder enige overtreding
doodgereden door een vrachtwagen (dodehoek ongeval).
Vijf centimeter op tien, mat het berichtje op de binnenbladzijden van De
Standaard.
Verder geen commentaar, geen mogelijke oplossingen, geen rouwbetuigingen.
Gewoon vermelden, punt gedaan. Of nee, wachten op de volgende, leek het mij.
En op 8 december, stond er op de binnenbladzijden van Het Nieuwsblad, werd
in Brasschaat een jongen van 13 jaar op het zebrapad doodgereden door een
lijnbus van De Lijn.
Men was er nog niet uit wie schuld had.
Bus en jong ventje beiden op het zebrapad. Wie zal dat in een proces winnen?
Maar dood is en blijft die jongen wel.
Buiten het berichtje op de binnenbladzijden, was er niets vermeld over het
hoe en waarom dit jonge verkeersslachtoffer onder de autowielen de dood
vond.
Op 8 december, dus allen op minder dan een week, vind ik in een plaatselijke
krant, het kleine berichtje dat een 63 jarige vrouw overleden is na een
aanrijding door een tram in Berchem.
Het gebeurde op de middag. Ter hoogte van het woon en zorgcentrum waar zij
verbleef, had die dame de straat overgestoken met dodelijke gevolgen voor
haar.
Ik bleef op mijn honger wat betreft de oorzaak.
Was daar in de buurt geen oversteek met lichten? Reed die tram te snel? Wat
doet de Vlaamse maatschappij voor openbaar vervoer De Lijn, om dit soort
ongevallen te vermijden? Worden bejaarden voldoende ingelicht over de
gevaren van het verkeer, vooral bij het oversteken van de straat? Zijn er
voldoende voorzieningen voor kwetsbare (en niet vervuilende) weggebruikers?
De doden in het moordende verkeer (om van de gekwetsten nog te zwijgen)
krijgen echt bitter weinig aandacht in de media.
Misschien komt het - ik weet het is een morbide veronderstelling maar wie
weet iets beters? - omdat die doden en gekwetsten in het verkeer er MOETEN
zijn om het vooropgestelde getal te behalen.
Immers de Overheid, zowel op federaal en ook Europees gebied, stellen dat
we in 2010 als streefdoel hebben zowat de helft van de dodelijke ongevallen
in vergelijking tegenover het gemiddelde van 1998-2000, dat is voor België
1500, of minder dan 750 doden op de Belgische wegen in het jaar 2010
(informatie van De Staten-Generaal 2001, Belgisch Instituut
Verkeersveiligheid).
Voor Europa is dat 25000, al meldt European Transport Safety Council (ETSC)
dat Europa aan het huidig tempo zijn doelstelling pas tegen 2015 zal kunnen
bereiken, in plaats van het vooropgestelde 2010!
Dus kunnen we ons nu misschien nog wel een aantal doden en gewonden
permitteren
Het kan echter anders en veel beter! Het Europese land Zweden heeft als
streefdoel een verkeerssysteem waarin geen (nul) doden meer vallen, wat een
gevoel creëert van gedeelde verantwoordelijkheid, het staat nu reeds op kop
met het minste aantal ongevallen.
Het is dan toch duidelijk dat er bij ons meer, veel meer, aandacht, ook van
de media, moet komen voor de massa doden en gewonden in ons moordende
verkeer en de overheid dwingen de bekende oorzaken aan te pakken.
En nogmaals ik leef echt diep mee met het beroepsongeval dat de politievrouw
Kitty Van Nieuwenhuysen overkomen is. Ik hoop dat ze die gangsters spoedig
pakken en serieus straffen.
Jef Foubert, Stichter en oud-voorzitter van de Voetgangersbeweging.