Filip Dewinter (Vlaams Belang) -- Patrick Janssens, burgemeester (SP.A) -- Grootjans, Schepen Veiligheid (VLD).
Filipke: 't is geen eerlijk duel. Zij met twee, enne... zij vechten met
ons wapens: vuile veiligheid, huiszoekingen, straatverbod, jacht op
illegalen. Straks zijn wij niet meer nodig!
District Antwerpen, afdeling Wegen en Verkeer.05.06.06.
T.a.v.: Ir. Arch. B. Janssens.
Ik
wil u feliciteren met de afwerking van het zuidtraject
Bolivarplaats-Nationale Bank (NB). Het ziet er grandioos uit en er zijn
prachtige voet-/fietspaden en een snelle openbaar vervoerbaan. En we
zijn gelukkig met het vele groen dat de wegen siert.
Ik ben het grondig oneens met uw stellingname over het Transferium (dit is
een knooppunt van het openbaar vervoer, een plek waar verschillende
op- en afstapplaatsen van diverse tram- en buslijnen gecentraliseerd worden).
De bedoeling was toch om daar een plek te maken waar de weggebruikers
zich comfortabel en snel kunnen verplaatsen. DAT IS NU NIET HET GEVAL!
Het is compleet onjuist om van de Leien een autoweg te gaan maken en
eerst te zorgen voor een snelle doorstroming van het autoverkeer. Dat is en
blijft secundair.
Ik kan me in mijn Lancia tegen 10/15 maal de snelheid van eenvoetganger
verplaatsen. Méér hoeft niet en méér is verboden bij wet en onveilig.
Het is niet erg als ik twee minuten moet wachten bij een stoplicht om
schoolkinderen, ouderen, moeders met babys voorrang te verlenen.
Uw eerste opgave is toch dat voetgangers/fietsers de Leien in één keer
en veilig kunnen kruisen van Maria-Henriëttalei naar de Bourlastraat en
van de hoek NB naar de Lange Leemstraat, respectievelijk Mechelsesteenweg. Ik
daag u uit om met een kinderwagen, met een oudere of wat minder valide
persoon dit avontuur te ondernemen.
Er
dienen corridors op het wegdek aangestreept (voor fietsers rood
geschilderd) van A naar B, dus van de éne kant (paar) naar de anderekant(onpaar) van de Leien. Die banen dienen volledig door te lopen zonderonderbreking zodat de weggebruikers zien waar ze zich bevinden. Het
knipperlicht voor het openbaar vervoer is onveilig voor de voetganger
enmoet aangevuld worden met een geluidssignaal, maar vooral dekruisingstijd
moet in minuten afgesteld worden en niet in seconden.
Het
groene licht voor mij als automobilist dient ingekort, zodat de
zwakkere weggebruiker iedere minuut een oversteekmogelijkheid krijgt en
niet zoals nu wanneer hij een bus/tram ziet naderen, gaatoversteken onder groot gevaar.
Vergeet toch niet dat de stad er eerst is voor de mensen en dat ik in mijn snelle auto voorrang dien te verlenen aan die mensen.
Onze overheid wil met alle middelen en terecht het autoverkeer in desteden terugdringen en de zwakke weggebruiker meer kansen geven. U kuntdaaraan meewerken en dan zal het transferium een monument worden vanprogressiefdenken.
Zone 30 kan niet zonder Intelligente Snelheidsaanpassing (ISA)
Zone 30-maatregelen zoals wegversmallingen, verkeersdrempels, zebrapaden zonder verkeerslichten, waarschuwingen, octopusjes en andere dikwijls kostelijke zaken, helpen niet of totaal onvoldoende om autobestuurders te overtuigen niet sneller dan aangegeven te rijden.
In Vilvoorde bewees op 2 september op een doorslaggevende manier voor de zoveelste keer wat hierboven staat. Ter hoogte van het atheneum, waar de weg versmald was om kinderen veilig naar school te brengen, reed een chauffeur tegen meer dan 100 per uur een moeder en haar vijfjarig kindje aan op het trottoir. De moeder overleefde dit moorddadig besturen niet en het kindje vecht nog voor zijn leven. Men mag daar maar 50 km per uur rijden...
Tevens bewijzen tal van metingen dat meer dan de helft van de autobestuurders in de zone 30 de aangegeven snelheid niet respecteren, en sommigen reden tot dubbel en meer te snel!
Waarom hoort men geen enkele mobiliteitsminister verwijzen naar de enige deugdelijke oplossing, de Intelligente snelheidsaanpassing (ISA). Dat is een apparaatje dat in iedere auto kan aangebracht worden, reageert op satellietgegevens en dat de snelheidsgegevens in elk dorp in elke straat kan doen respecteren.
Proeven in het buitenland en ook bij ons in Gent, bewijzen dat ISA daar uitstekend voor geschikt is (zie ook het artikel 'De Week van de Zachte Weggebruikers' van mei 2006 dat u terugvindt bij ons archief onderaan). Men kan dat doen op meerdere wijzen: het gaspedaal voelt stroever aan bij het overschrijden van de aangegeven snelheid, men hoort en ziet in de auto waarschuwingen dat het te snel gaat, en in zeer kwetsbare gebieden, zoals rond scholen en bejaardentehuizen, kan men het gewoon onmogelijk maken dat de aangegeven snelheid overschreden wordt.
Dat alles zonder kostelijke maatregelen voor de gemeenten die hun straten en pleinen, niet meer moeten omploegen.
Waarom ook de Voetgangersbeweging, die dit weet, in haar knap Octopusplan voor zone 30 bij scholen, daar niets over zegt, is totaal onbegrijpelijk. Net zoals ook, eens te meer, het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, dit niet als alternatief naar voor schuift. Onbegrijpelijk en eigenlijk ook totaal onverantwoord!