Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten
lieve.hofmans@pandora.be
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
een toffe rakkerklas!
08-02-2007
sneeuwpret in de wijk!!
De dag na ons optreden? Zijn we niet te moe? Neen hoor, geen denken aan... onze rakkers die worden die niet moe!! Donderdagochtend 8/2! Joepie het sneeuwt... hier mogen we zeker niet aan voorbij gaan! Onze sneeuwlaarzen aan, sjaal, muts, handschoenen en ravotten in de sneeuw!!!
Voor sommigen was het echt ravotten, vallen en opstaan, vanop de slee genieten van het prachtige landschap, de slee verder trekken, sneeuwballen gooien, schuiven op het wegje, een knappe sneeuwman maken!!
Onze donderdagochtend kon niet leuker beginnen... althans voor onze rakkers toch!!
Op woensdag 7/2 is het zover. De dag waar heel wat aan vooraf ging. We tellen af ... vooral onze rakkers en leerlingen van het 1ste leerjaar. Zij laten dan het beste van henzelf zien!!
Maar eerst....
We oefenen op woensdagvoormiddag hele tijd in de Westrand: algemene repetitie! Daar treden we voor onszelf op met alle bijhorende attributen, kledij,..., de laatste toetsen worden gelegd!
Rakkers worden op woensdag 's ochtends verwacht in de centrumschool tegen 8.30u, we stappen samen naar de Westrand!
In de namiddag effe uitblazen, maar niet voor lang want tegen 17.00u worden zij al terug verwacht in de Westrand!
Om 18.00u zijn jullie allen uitgenodigd op dit groot spektakel: een fantasiedoos vol kleuren!!
Tussen onze andere werkjes binnen ons thema cijfers en letters, hebben we ook oog voor ons contractje.
Juf kiest de opdrachten en geeft het startschot en het einde aan.. onze rakkers kiezen wanneer wat gedaan wordt. Deze week geen magjes, wel allemaal moetjes welgeteld 3. Deze rakkers werkten volop aan hun contract oa: getalbeelddobbelsteen maken, rijmvriendjes zoeken, oefeningen op de beginletter van woorden.
Veel denkwerk en soms ook wat een handige harry zijn!! Op het einde van de week bekijken we alles...dan evalueren we ons contract!
Nog andere rakkers verkozen om te werken met plasticine. Met drukstempels van cijfers en letters werden allerlei leuke dingen gemaakt. Maak jij is een taart voor mij? Stempel jij mijn naam erin? Hé, dit is dezelfde letter van mijn naam, of de 2de of 3de letter is dezelfde als mijn beginletter.
Al spelend werden de letters gekneed en gevormd en ingeoefend!
Enkele rakkers speelden binnen ons thema cijfers en letters een fijn zoek-en klankspel. Eerst de wei bouwen met de puzzelstenen, de pionnen verdelen, de schaapjes in de wei leggen,... wie gaat er beginnen.
Op deze manier leerden onze rakkers om te gaan met de getalbeelddobbelsteen en de 1-1relatie alsook omgaan met verklanken van de beginletter, letters loskoppelen van letters van enkele eenvoudige woordjes (vb. de 'v' van verf, de 's' van sok).
Wie heeft het meeste schaapjes voor hem? Visueel geheugen speelde hier ook een belangrijke rol! Kwamen we op een grote ster in de hoeken van de wei, dan bouwden we ons 3dimensioneel schaapje op. Wie had het eerst alle delen van het schaapje?
Van donderdag 25/1 tot en met vrijdag 2/2 werkten we in onze klas rond cijfers en letters. We vertrokken vanuit de getalbeelden en cijfers die we kenden. We deden en zoekspelletje in de klas en kwamen zo tot de ontdekking dat elk getalbeeld wel degelijk een cijfer duidde. We gebruikten de cijferdobbelsteen en de getalbeelddobbelsteen om begrippen als meeste, minste, evenveel, 1 meer, 2 minder,... in te oefenen.
Na de getalbeelden en cijfers kwamen de letters aan bod! We vertrokken deze keer vanuit onze eigen naam. De juf verstopte onze naam in drukletters in de hoekjes... onze zoektocht kon beginnen! Wie vond zijn naam? Wie herkent zijn naam? Hoeveel letters heb jij? Heb jij dezelfde beginletter als ik? Na veel zoeken kwam er nog een opdracht bij: herkennen wij onze naam ook in een ander lettertype!! Dit werd ons snel duidelijk... zo kwamen we in contact met verschillende lettertypes!
We tekenden ook onszelf zo goed mogelijk en achteraf zochten we in kranten de passende letters voor onze naam!
Op maandag 5/2 komen de mensen van kids on stage voor de laatste keer naar onze centrumschool. We oefenen een laatste keer ons toneel, ons dansje, ons liedje en knutselen alles af.
Iedereen wordt verwacht tegen 8.30u in de centrumschool, afhalen eveneens in de centrumschool 15.30u. Iedereen graag boterhammetjes mee aub.
Op maandag 29/1 oefenen we zelf ons toneeltje en onze dans nog eens in voor ons optreden van woensdag 7/2. Deze keer doen we dit zonder de mensen van kids on stage, zij komen de laatste keer de week erna. We stappen, op maandag 29/1, tegen 14.00u richting centrumschool waar we ons verdelen over de verschillende groepen. Uw kleuter kan in de centrumschool afgehaald worden tegen 15.30u in de gang.
Op maandag 22/1 worden alle rakkers verwacht in de centrumschool tegen 8.30u . We oefenen terug samen met de mensen van kids on stage voor ons optreden op woensdag 7/2. Graag uw rakker boterhammetjes meegeven aub. Uw kan uw rakker komen afhalen vanaf 15.30u in de gang van de centrumschool!
Op dinsdag 16/1 vierden we ook Alexandro zijn verjaardag in onze klas. Hij is de oudste van de klas, hij werd 6 jaar. We zongen, we tekenden, we overtrokken hem op groot papier, hij maakte een leuke kroon met schaar en potlood/stif, we maakten vuurwerk....
Dikke proficiat aan de jarige en dankjewel voor de lekkere cakejes!!
Ons bezoek aan de studioklas werd afgesloten met een vrij bouwmoment op de mat. Hier kon elke rakker naar believen zijn huis, zijn villa, zijn appartement, zijn tent kortom zijn woonst opbouwen met losse houten blokken. Veel variatie en veel fantasie.
Met behulp van potloden en stiften werden de stenen aangebracht. Een mes sneed de vensters en deuren uit... Het werd een multifuncitoneel huis waar zelfs rekening werd gehouden met huisdieren.
Het andere groepje kreeg de uitdaging om een huis te maken uit karton. Met schaar, lat, potloden, papier, mesjes, stiften,... gingen ze aan het werk. Een hele karwei om met 9 kleuters 1 huis te maken.