Politici van de Autohaat willen alle auto's verbieden
De PvdA wil auto's verbieden.
Bij een dieselmotor wordt ongeveer 40% van de in de brandstof omgezet in de nodige mechanische energie om te rijden. De rest “verdwijnt” als warmte in de atmosfeer (en een deel in de passagiersruimte).
Voor elektrische auto’s…
moet eerst brandstof worden omgezet worden in elektriciteit; het rendement van de huidige centrales zit rond de 40%.
Dan moet deze elektriciteit getransporteerd worden tot bij de gebruiker, daarbij gaat ca. 7% verloren, dus rendement 93%.
Dan moet deze omgevormd worden naar laagspanning, daarbij gaat ca. 25% verloren (voel eens hoe warm uw uw batterij-oplader wordt); dus rendement 75%.
Dan… bij de beste batterijen krijgt men ongeveer 72% van de energie terug die men erin gestopt heeft.
De elektrische motor zelf heeft wel een beter rendement dan de dieselmotor, maar toch gaat er nog ca. 10% verloren (dus rendement 90%).
Maken we nu even het rekensommetje: 90% van 72% van 75% van 93% van 40% = 18%. M.a.w.: een elektrische auto verbruikt dus in totaal meer dan 2 maal zoveel als een diesel-auto!
En dan heb ik nog geen rekening gehouden met het feit dat het fabriceren en recykleren van batterijen ook zeer milieubelastend is, dat die het gewicht (en dus verbruik) van de auto serieus vergroten, en dat ze bij snel opladen nog veel minder rendement en levensduur hebben. Bovendien hebben we het ’s winters toch graag warm in de auto; deze warmte krijgen we bij de gewone motor sowieso, terwijl ze bij de elektrische auto ook nog eens uit diezelfde batterijen moet komen. Met waterstofbatterijen is het rendement nog veel lager.
Okee, centrales van het nieuwe “STEG”-type (die we dan nog moeten bouwen) halen een rendement van 60% i.p.v. 40%, maar dan komen we in totaal nog maar aan 27% rendement.
Wie dus nog durft zeggen dat elektrische auto’s “milieuvriendelijk” zijn, moet dringend eens het ganse plaatje bekijken!
Is het trouwens niet zeer eigenaardig dat de overheid ons altijd heeft ontraden om ons huis elektrisch te verwarmen, en ons nu wel stompt in de richting van elektrische auto’s? En dat terwijl een elektrisch verwarmingstoestel (simpel met weerstand) toch een rendement heeft van praktisch 100% (alle elektriciteit wordt in warmte omgezet), maar inderdaad, vanwege de verliezen onderweg wordt het minder interessant.
Als de PvdA dit wil mag ze eerst eens nadenken over het energienet. Politici in een steeds technischer wereld zijn nog altijd alfa's. 'België en Nederland tellen samen 12,5 miljoen personenauto’s (7,4 miljoen in Nederland en 5,1 miljoen in België). Als die allemaal tegelijk zouden worden opgeladen in 10 minuten tijd, dan is er 1.937 gigawatt nodig.
Dat is twee keer meer dan de volledige elektriciteitsproductie in de hele Europese Unie (ongeveer 800 gigawatt).
Als slechts 12.500 van deze auto’s (0,1 procent) tegelijk zouden worden opgeladen zijn er al twee extra elektriciteitscentrales van elk 1 gigawatt nodig. Eén op honderd auto’s die tegelijk worden opgeladen staat gelijk aan een piekvermogen van 10 gigawatt.
Evenementen
De vraag is niet hoeveel auto’s er gemiddeld gezien zullen worden opgeladen doorheen de dag, maar hoeveel er tegelijk worden opgeladen op eender welk mogelijk moment van de dag, de week, de maand of het jaar.
De energie-infrastructuur moet voorbereid zijn op de hoogst mogelijke vraag – bijvoorbeeld wanneer iedereen naar een festival of een sportevenement wil rijden. Iemand die een trip wil maken van 900 kilometer moet de batterij bovendien 5 maal opladen.
Dit probleem kan je niet oplossen met betere batterijen – integendeel, je kan het alleen maar erger maken. Batterijen met een hogere capaciteit kunnen weliswaar het aantal stops verminderen, maar er zal opnieuw meer piekvermogen nodig zijn per oplaadbeurt.' www.lowtechmagazine.be...
Gehoord: Ik heb nooit geleerd om voor mijn vrijheid te vechten, alleen maar om ervan te genieten. Ik heb wel geleerd om diegenen die wél willen vechten voor mijn vrijheid, zonder nadenken te verketteren.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek