In 2008 waren er 8.512 faillissementen. Wij voorspellen dat dit trieste record in 2009 zal verpulverd worden. Met de nieuwe wet op de continuïteit van ondernemingen heeft België een juridisch instrument dat deze tendens zou kunnen helpen afremmen.
De bedrijfswereld wachtte al lang op een werkbare aanpassing van de oude regeling van het gerechtelijk akkoord (concordaat).
De nieuwe wet heeft tot doel de continuïteit van ondernemingen, of op zijn minst van hun rendabele activiteiten, te versterken. Het voornaamste kenmerk is dat ze het palet aan instrumenten uitbreidt waarmee een onderneming in moeilijkheden de situatie kan rechtzetten. De problemen kunnen zeer gevarieerd zijn. De oplossingen moeten dat evenzeer zijn. Daarom beschikt de bedrijfsleider voortaan over een veelheid van opties die gaan van zeer vrije systemen (de ondernemingsbemiddelaar) tot andere, meer bindende systemen (de ondernemingsoverdracht onder gerechtelijk gezag).
Het uitgangspunt is dat men zo vroeg mogelijk moet ingrijpen en als het kan de logheid en inmenging van justitie vermijden. Zo voert de wet in het Belgisch recht een nieuw personage in: de ondernemingsbemiddelaar. Dit is een neutrale persoon die, net als de mediator in handelsgeschillen, als tussenpersoon optreedt en zowel de schuldeisers als de schuldenaar helpt om de mogelijke oplossingen te ontdekken.
De wet bevordert verder minnelijke schikkingen tussen de schuldenaar in moeilijkheden en sommige van zijn schuldeisers. De partijen stellen vrij de inhoud van een dergelijke schikking vast. Dit laatste moet tot doel hebben de financiële toestand te saneren zonder daarom de andere schuldeisers, die geen partij zijn bij de schikking, te verzwakken.
Een ander nieuw instrument is de overdracht van de onderneming (of van een deel ervan) onder gezag van justitie. Wanneer de toestand uitzichtloos is, kunnen met deze procedure de nog rendabele activiteiten worden overgelaten zonder het faillissement af te wachten. Deze procedure is de meest dwingende en leunt het dichtst aan bij het faillissement, maar dan volgens een regeling die het mogelijk maakt het potentieel van de betrokken ondernemingen beter in stand te houden.
Afwachten nu of noodlijdende ondernemers die manoeuvreerruimte zullen aanwenden vooraleer hun toestand hopeloos is geworden. Daarvoor moet in België vooraal gesleuteld worden aan de mentaliteit en het wantrouwen in justitie.
Vele schuldeisers hebben hun hoofd afgewend van Justitie omdat deze voor de meestal kleine vorderingen te traag en te duur is.
NIEUW :
Het betalingsbevel is een schriftelijk bevel van de rechter, waarmee de gerechtsdeurwaarder naar de wanbetaler kan stappen om betaling te eisen en de geldsom incasseren. De schuldeiser kan dit bevel bekomen zonder dagvaarding. De eiser zal wel moeten aantonen dat de schuld vaststaat en opeisbaar is.
De wanbetaler heeft de mogelijkheid om verzet aan te tekenen, maar de ervaring in het buitenland toont aan dat dit niet vaak gebeurt.
Voor betwiste vorderingen raden we u snelrecht door middel van arbitrage aan: www.scheidsgerecht.be.
Wil u het nieuwe systeem uittesten: neem vrijblijvend contact op met
In ons recent artikel Het scheidsgerecht is de toekomst hebben we de interessante mogelijkheden van arbitrage toegelicht om snel, goedkoop en efficiënt een conflict op te lossen tussen handelaars in het algemeen, of bijvoorbeeld ook tussen vennoten en bestuurders of tussen familieleden in een erfeniskwestie.
Hierna behandelen we verder enkele concrete vragen die we ontvingen ter gelegenheid van deze kennismaking met het scheidsgerecht.
Kan elk conflict voorgelegd worden aan het scheidsgerecht ?
De wet zegt dat het scheidsgerecht alle geschillen welke voor dading vatbaar zijn kan behandelen. Deze uitgebreide omschrijving sluit dus vrijwel alleen die zaken uit die in het strafrecht thuishoren of te maken hebben met de openbare orde, belastingen of familierecht.
Kan men zomaar het scheidsgerecht inschakelen ?
Neen. De wet schrijft voor dat er een akkoord tot arbitrage moet bestaan. Een arbitragebeding moet dus blijken uit het contract dat de partijen bindt. Maar een arbitragebeding in algemene verkoopsvoorwaarden, vermeld op de bestelbon, de leveringsbon en/of de factuur volstaat.
Echter ook een voor de rechtbank aanslepend geschil kan in akkoord tussen de partijen overgeheveld worden naar het scheidsgerecht.
Hoe luidt een arbitragebeding ?
Elk geschil wordt verplichtend voorgelegd aan en definitief beslecht door middel van arbitrage. De scheidsrechter wordt aangesteld en vervult zijn werkzaamheden met toepassing van het snelrecht-reglement van NV Lexis Juridischedienstengroep en het Belgisch recht. De voertaal is Nederlands.
Hoe begin ik eraan ?
Ik stuur een verzoek tot arbitrage naar Lexis Juridischedienstengroep en zet daarbij mijn vordering en mijn standpunt uiteen. Ik voeg er de relevante stukken bij. Ik hoef dus geen beroep te doen op een gerechtsdeurwaarder of advocaat. Lexis stelt een arbiter aan die na een eerste lezing alle ontvangen documenten bezorgt aan de wederpartij(en). Die krijgt 3 weken de tijd om haar standpunt en stukken aan de scheidsrechter te bezorgen. Meestal leidt dit tot een samenkomst van alle partijen onder leiding van de scheidsrechter. Bij ontstentenis van overeenstemming tussen de partijen, organiseert de scheidsrechter het verder verloop van de procedure : welke pijnpunten moeten nog uitgediept worden? Na ontvangst van een geschreven memorie van de partijen beslist de scheidsrechter.
Wie is de scheidsrechter en moet ik die zomaar accepteren ?
Lexis werkt uitsluitend met professionele arbiters met een jarenlange praktijkervaring in de juridische wereld. Niettemin kunt u de aangestelde arbiter wraken zoals u een rechter bij de rechtbank kunt laten vervangen.
Waarom zou ik arbitrage prefereren ?
De vuistregel is: keep it simple, hoe eenvoudiger, hoe beter. Het is precies omwille van de eenvoud van de procedure dat arbitrage goedkoper is en ook veel minder lang duurt. Het scheidsgerecht werkt bijzonder flexibel: de partijen zelf zitten aan tafel met de scheidsrechter, een plaatsbezoek is snel geregeld, de scheidsrechter is erop getraind om de partijen terug on speaking terms te krijgen. Vaak wordt een arbitrage dan ook afgesloten met een dading, zoniet doet de scheidsrechter een arbitrale uitspraak. Deze is definitief voor de partijen.
Hoelang duurt een procedure voor het scheidsgerecht ?
Eén maand voor de afhandeling van een onbetwiste vordering.
Ernstige geschillen vinden hun beslag binnen een termijn van zes maanden.
Het gebruik van e-mail en het uitsluiten van nutteloos tijdverlies of oeverloos geschrijf bevorderen de snelheid.
Wat is de waarde van een arbitrale uitspraak ?
Een arbitragevonnis is gelijkwaardig aan een uitspraak van de rechtbank. Het wordt op dezelfde wijze uitgevoerd door een gerechtsdeurwaarder nadat het bij de rechtbank werd neergelegd ter homologatie. De homologatie is een administratieve formaliteit die het arbitragevonnis niet wijzigt.
Is de rechtbank nog bevoegd als er in de overeenkomst of in de verkoopsvoorwaarden een arbitrageclausule staat ?
Neen. Als partijen contractueel zijn overeengekomen om hun geschil te laten beslechten via arbitrage zal de gewone rechtbank zich onbevoegd moeten verklaren op vraag van één der partijen. (art.1679.1° Gerechtelijk Wetboek en art.2.3° Verdrag van New York 10/06/1958.)
Is arbitrage ook nuttig bij internationale handel ?
Voorzeker ! Het vijftig jaar oude Verdrag van New York betreffende de arbitrage is ondermeer tot stand gekomen ter bevordering van de internationale handel.De verdragsluitende staten waren van mening dat de internationale handel zich slechts goed zou kunnen ontwikkelen als er een methode van geschillenbeslechting zou bestaan die in zoveel mogelijk landen wordt erkend en zou leiden tot uitspraken die in zoveel mogelijk landen ten uitvoer gelegd kunnen worden zonder "discriminatie" van buitenlandse beslissingen en partijen. Bij de totstandkoming in 1958 werd het verdrag ondertekend door 10 landen, inmiddels is het verdrag in meer dan 140 landen, verspreid over alle continenten, in werking getreden.
Wat kost arbitrage ?
De arbitragekosten worden berekend op basis van het bedrag waarover het geschil gaat. Het reglement voorziet daarvoor een gedetailleerde staffel. Wanneer de partijen niet tot een vergelijk komen, veroordeelt het scheidsgerecht de partij die in het ongelijk wordt gesteld tot de kosten. Bij wijze van voorbeeld: de vergoeding van het scheidsgerecht voor de definitieve oplossing van een conflict over 5.000 EUR op minder dan 6 maanden tijd kost 1500 EUR. Mondige ondernemers vermijden daarbij kosten van advocaten, dagvaarding en registratierechten.
Waarom zou ik nog twijfelen ?
Inderdaad : arbitrage heeft tot doel een geschil op te lossen en partijen daartoe te motiveren. De voorkeur gaat naar een minnelijke schikking en een oplossing van het geschil. Een rechtbank zal daarentegen zeer afstandelijk een uitspraak doen over het geschil louter op basis van de toepasbare rechtsregels.
Wegens de lange duurtijd en de torenhoge gerechtskosten bij de Rechtbanken (met een beetje pech kost een doorsnee rechtszaak u al gauw 5000 EUR), belichten we Arbitrage als een volwaardig alternatief.
Gemiddeld duurt een proces in eerste aanleg 18 maanden. In beroep is de doorlooptijd vaak nog langer.
Sedert 1 januari 2008 veroordeelt de rechter daarenboven de verliezende partij ook tot betaling van de advocaatkosten van de winnaar.
Wie kan bij de aanvang van een gerechtelijke procedure met zekerheid beweren dat elke betwisting in zijn voordeel uitgesproken zal worden ?
In de regel zal het scheidsgerecht een definitieve uitspraak vellen binnen de drie tot zes maanden met inachtneming van de wettelijke vereisten van deskundigheid, onafhankelijkheid, onpartijdigheid en vertrouwelijkheid, alsook de procesregelen van het Europees Verdrag ter Bescherming van de Rechten van de Mens en het Belgisch Gerechtelijk Wetboek. Dankzij het Verdrag van New-York kunnen de scheidsrechterlijke uitspraken niet allen in België, doch in meer dan 160 landen ten uitvoer gelegd worden.
Deze uitspraak kan niet aangevochten worden in beroep.
Wanneer is arbitrage van toepassing ?
Arbitrage of het scheidsgerecht is een door de wet voorziene procedure (artikel 1676 e.v. van het Gerechtelijk Wetboek) voor de oplossing van een burgerlijk of een zakelijk geschil buiten de rechtbank. Bij arbitrage leggen de partijen hun juridische conflicten voor aan een scheidsrechter. Deze spreekt zich over de betwisting uit en velt een vonnis.
Er zijn natuurlijk wel enkele spelregels. Ten eerste moet er tussen de partijen een duidelijke afspraak zijn dat zij arbitrage willen toepassen. Dat kan zowel voor als na het ontstaan van een geschil. Voor het ontstaan van een geschil zal men in een overeenkomst vermelden dat elk conflict verplichtend voorgelegd wordt en definitief opgelost wordt door een scheidsgerecht en men dus geen beroep wil doen op de klassieke rechtbanken.
Maar ook na het ontstaan van een geschil kunnen partijen beslissen om arbitrage toe te passen. Ze maken dan een schriftelijk akkoord over de aanwijzing van het scheidsgerecht.
Ten tweede kan arbitrage alleen toegepast worden in die gevallen waarin partijen een dading kunnen bereiken, bv. een burgerlijk of zakelijk geschil. Conflicten die verband houden met openbare orde of goede zeden zijn niet vatbaar voor arbitrage.
Hoe werkt het scheidsgerecht ?
De scheidsrechter zal vooreerst betrachten om de communicatie tussen de partijen zodanig te herstellen dat ze weer in staat zijn met elkaar te onderhandelen. Anders dan in de klassieke gerechtsprocedure komt alle conflictstof op tafel en niet alleen de in juridische stellingen en conclusies verpakte vertaling daarvan. Daarom zijn de partijen zelf welkom aan de tafel van het scheidsgerecht en hoeven ze niet per se een beroep te doen op een advocaat.
In een eerste fase neemt de scheidsrechter met de partijen de spelregels en de hoofdkenmerken van de arbitrageprocedure door, neergelegd in de arbitrage-overeenkomst of het reglement van het scheidsgerecht. De hoofdkenmerken daarvan zijn: vertrouwelijkheid, snelheid en kostenbeperking.
De scheidsrechter zal in de tweede fase, bij het onderzoek van de zaak en de belangen van de partijen, de zogenaamde Harvard-onderhandelingsregels voorop stellen:
1.Scheid de mensen van de problemen (speel de bal en niet op de man)
2.Zoek oplossingen op basis van belangen en niet van posities
3.Zoek oplossingen in wederzijds belang en respect
4.Hanteer objectieve maatstaven voor de oplossing van tegenstrijdige belangen.
De kans is groot dat de partijen spontaan een onderhandelingsfase inlassen en afwegen wat het beste alternatief zonder overeenkomst (BAZO) of het slechtste alternatief zonder overeenkomst is. Het juridisch gelijk wordt even in de koelkast gezet en partijen focussen zich op hun belangen.
Komt men tot een gehele overeenstemming, dan zal het scheidsgerecht hiervan akte nemen en een en ander bekrachtigen. Is de overeenstemming slechts gedeeltelijk, dan spreekt de scheidsrechter zich uit over het restconflict. Is er geen overeenstemming tussen de partijen bereikt, dan is het niet uitgesloten dat advocaten alsnog ten tonele verschijnen en velt het scheidsgerecht zijn arbitrale uitspraak. Die uitspraak is definitief voor de partijen en houdt de tenlastelegging in van het ereloon en de kosten van het scheidsgerecht. Er zijn geen registratierechten verschuldigd.
Met een gehomologeerde scheidsrechterlijke uitspraak beschikt de in het gelijk gestelde partij over een uitvoerbare titel, evenwaardig aan een vonnis van een rechtbank. Deze partij kan de beslissing derhalve in binnen- en buitenland laten uitvoeren door de plaatselijke gerechtsdeurwaarders.
Wat kost een conflictoplossing d.m.v. het scheidsgerecht ?
Vaak zal uit kostenoogpunt van de partijen beslist worden dat de advocaat de arbitrage slechts ten dele of in het geheel niet zal bijwonen. Die besparing is mooi meegenomen, zeker wanneer partijen zelf goed in staat zijn hun belangen te verwoorden en te behartigen. De advocaat kan altijd nog gevraagd worden op de achtergrond zijn cliënt te coachen.
Door de gerichte en interactieve aanpak, gekoppeld aan de korte tijdsduur, zal de vergoeding voor het scheidsgerecht in de regel minder (vaak de helft) bedragen dan een klassieke gerechtelijke lijdensweg. Bovendien zal het scheidsgerecht haar onkosten ten laste leggen van de in het ongelijk gestelde partij, eventueel proportioneel in geval van gedeeld gelijk.
Besluit.
Zakelijke en financiële geschillen zullen altijd bestaan want het betreft relaties tussen mensen. Mensen verschillen regelmatig van mening.
Het scheidsgerecht verdient absolute aanbeveling als een moderne, snelle, zakelijke en efficiënte vorm van conflictoplossing, evenwaardig aan de nationale en internationale rechtbanken.
De Geschillencommissie Reizen werd in 1983 opgericht.
De Geschillencommissie Reizen is een vereniging zonder winstoogmerk.
De huidige negen partners streven naar kwaliteitsverbetering binnen de reissector en naar een eenvoudige en efficiënte manier om geschillen te beslechten.
Sedert april 1993 wordt de commissie door de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie officieel erkend en gesteund.
Geschillen bijleggen of beslechten tussen reizigers enerzijds en reisbemiddelaars (reisagenten) en reisorganisatoren (touroperators) anderzijds.
De beslissingen van de geschillencommissie hebben in principe dezelfde kracht als de uitspraken van gewone rechtbanken. In de schoot van de vzw Geschillencommissie Reizen zetelt immers eenarbitraal collegewaarvan evenveel vertegenwoordigers (2 of 1) van de verbruikers als van de reissector deel uitmaken.
Men kan slechts een beroep doen op de Geschillencommissie Reizen, indien het contract dit uitdrukkelijk voorziet, of indien er na het ontstaan van het geschil een arbitraal compromis wordt ondertekend waarin de bevoegdheid aan de Geschillencommissie Reizen wordt gegeven.
Als de touroperator (= reisorganisator) dealgemene reisvoorwaardenvan de vzw Geschillencommissie Reizen toepast (deze algemene voorwaarden moet men terugvinden in de brochure waaruit de reis werd gekozen) is de Geschillencommissie Reizen in principe bevoegd om het geschil te beslechten.
Als de reisbemiddelaar dealgemene reisvoorwaardenvan de Geschillencommissie Reizen toepast, is de Geschillencommissie Reizen in principe bevoegd om het geschil met die reisbemiddelaar te beslechten.
Toch is de bevoegdheid van de commissie niet exclusief. Indien de klager het wenst kan hij zich ook wenden tot de gewone rechtbanken.
Zelfs al gebruikt de reisorganisator en/of reisbemiddelaar de algemene voorwaarden van de Geschillencommissie Reizen, dan nog zijn er GEVALLEN WAARVOOR DE GESCHILLENCOMMISSIE NIET BEVOEGD IS.
Bijvoorbeeld:
indien de klacht lichamelijke schade betreft;
indien de klacht betrekking heeft op een niet inbegrepen reis- of reisbijstandverzekering;
bij faillissement van de reisorganisator/reisbemiddelaar/luchtvaartmaatschappij;
bij niet-contractuele geschillen.
VOORALEER U DE PROCEDURE BIJ DE GESCHILLENCOMMISSIE REIZEN AANVAT, MOET U DUS VOLGENDE ZAKEN ONDERZOEKEN:
1.Werden de algemene reisvoorwaarden en/of de type-bestelbon van de Geschillencommissie Reizen gebruikt?
2.Heb ik alle termijnen gerespecteerd?
3.Heb ik mijn schade-eis zo nauwkeurig mogelijk becijferd en heb ik een poging tot minnelijke regeling ondernomen?
Wanneer u op deze vragen driemaal ja kunt antwoorden, kunt u de procedure bij de Geschillencommissie Reizen aanvatten.
U kunt het secretariaat elke voormiddag telefonisch bereiken tussen 9 uur en 12 uur.
BELANGRIJK !
Het secretariaat van de geschillencommissie kan enkel vragen betreffende de te volgen procedure beantwoorden.
Dit betekent dat vragen over de inhoud van uw klacht, de hoogte van uw schade-eis, evenals uw rechten en plichten niet door het secretariaat van de geschillencommissie kunnen worden beantwoord. Hiervoor kunt u terecht bij LEXIS JURIDISCHEDIENSTENGROEP + 32 3 2160120mailto:lexis@lexis.be
GESCHILLENCOMMISSIE REIZEN VZW North Gate III Koning Albert II laan, 16 1000 Brussel
Hoe maak ik een voorstel over aan de tegenpartij om te gaan bemiddelen?
Er zijn twee manieren om een minnelijk voorstel tot bemiddeling over te maken:
a.) Je contacteert zélf je tegenpartij en doet een voorstel tot bemiddeling. Je komt dan samen overeen wie zal bemiddelen, en contacteert samen de bemiddelaar.
Je kan dit voorstel schriftelijk doen, telefonisch of mondeling.
b.) Je contacteert de bemiddelaar, die je verzoek zal overmaken aan de tegenpartij en verder de organisatie verzorgt -je kunt dit schriftelijk doen, per fax, of zelfs online (zie vraagformulier)-. Het is ook mogelijk om eerst eens zélf bij de bemiddelaar te gaan. De bemiddelaar zal er dan over waken géén éénzijdige meningen of adviezen te geven, teneinde zijn neutraliteit niet in het gedrang te brengen.
Ook de rechtbank kan je verwijzen naar een bemiddelaar. (gerechtelijke bemiddeling)
Corporate Governance voor niet beursgenoteerde bedrijven
Corporate governance, goed ondernemingsbestuur of behoorlijk bestuur is niet alleen een zaak van grote, beursgenoteerde ondernemingen, maar belangt ook niet-beursgenoteerde ondernemingen, en in het bijzonder KMO's, aan.
Vandaar de oprichting van een Commissie 'Corporate governance voor niet-beursgenoteerde ondernemingen', onder voorzitterschap van Baron Paul Buysse.Zij kreeg de opdracht een code uit te werken met specifieke aanbevelingen inzake behoorlijk bestuur voor alle niet-beursgenoteerde ondernemingen.
Op de site www.codebuysse.be kan u terecht met al uw vragen over de toepassing van de Code.
Is uw onderneming beursgenoteerd, dan verwijzen we u graag door naar de website www.corporategovernancecommittee.be. U vindt hier de zgn. Code Lippens met aanbevelingen voor beursgenoteerde ondernemingen.
Schenkingen: afstraffing van de opschortende voorwaarde in Vlaanderen U heeft een schenking gedaan in het kader van een successieplanning. Nu alles geregeld is, denkt u dat u op beide oren kan slapen inzake successierechten. Dat dacht u maar ! Bekijk toch maar even onderstaande informatie over schenkingen onder opschortende voorwaarde en aanverwante technieken en de gevolgen voor successierechten. Het kan immers nodig zijn uw successieplanning te herbekijken. Meer weten (Pdf89 Ko)
Successie en successieplanning Vroeg of laat krijgen we er allemaal mee te maken: een dierbaar persoon overlijdt.Op dat moment zult u allerhande formaliteiten moeten vervullen waaronder de aangifte van de nalatenschap.Misschien wil u vermijden dat er na uw overlijden discussie ontstaat tussen uw erfgenamen? Of wilt u er zeker van zijn dat uw partner een comfortabele oude dag tegemoet gaat ? Meer weten (Pdf96 Ko)
Minimaliseer uw successierechten! De techniek van het wettelijke erfrecht kan in zes regels worden samengevat. Bij de bespreking van elk van die regels zullen we begrippen zoals orde, graad, kloving en plaatsvervulling stelselmatig toelichten. Alle grondregels die de overgang van een nalatenschap bepalen, zullen we nadien door middel van een voorbeeld verduidelijken. Meer weten (Pdf63 Ko)
Dat staat in de nieuwe adoptiewet die op 1 september van kracht wordt. Kandidaat adoptie-ouders worden ook verplicht een voorbereiding te volgen. Per jaar hebben er een 1000-tal adopties plaats in ons land. Zowat de helft daarvan was een 'vrije' of 'wilde' adoptie. Dat betekende dat kandidaat-ouders zelf op zoek gingen naar een kind in het buitenland en op eigen houtje alle contacten legden, zonder te werken via erkende adoptiediensten.
Alle vennootschappen zijn wettelijk verplicht om vóór 1 oktober 2005 hun statuten aan het nieuwe wetboekvan vennootschappen aan te passen.
Naar verluidt heeft slechts 35% van de vennootschappen zich aangepast.
Het wordt de hoogste tijd voor een controle
De definitieve deadline van 1 oktober 2005 komt in zicht.
Wat gebeurt er met vennootschappen die zich op 1 Oktober 2005 nog niet hebben aangepast ?
De sanctie is niet mis : elke belanghebbende kan de ontbinding van een vennootschap vragen aan de rechtbank indien de statuten op die datum nog niet aangepast zijn aan het nieuwe vennootschapsrecht. Het gaat om personen die één of ander belang hebben bij de vennootschap in kwestie: ontevreden leveranciers, misnoegde cliënten of gewezen werknemers, maar ook concurrenten.
In zon geval kan de rechter nog wel een regularisatietermijn toestaan.
Zolang de statuten niet aangepast zijn, zullen bovendien alle bepalingen die strijdig zijn met het nieuwe Wetboek Vennootschappen als nietig worden beschouwd.
Hoeveel kost een statutenwijziging?
Het prijskaartje van een statutenwijziging hangt af van de complexiteit van het dossier. De vennootschap moet zon 600 à 1.000 euro voorzien voor het ereloon van de notaris en de dossierkosten (Belgisch Staatsblad, expeditiekosten, ).
Wat kost een controle?
Een onafhankelijke en deskundige controle van uw statuten met inbegrip van de nodige aanbevelingen kost bij specialisten amper 120 EUR.
Voor inlichtingen: tel.: +32 3 2160120 of zend meteen uw statuten naar fax: +32 3 2375317 of per e-mail: mailto:lexis@lexis.be.
U vindt hieronder de structuur van de intracommunautaire BTW-nummers in elke Lidstaat van de Europese Unie.
Alle bijkomende informatie betreffende deze structuur (met name wat betreft de gebruikte informaticasleutel) kan geconsulteerd worden op de site van iedere betrokken Lidstaat.
Informatie betreffende BTW-verplichtingen (boekhoudkundige verplichtingen van de belastingplichtigen, aanvraag van een BTW-identificatienummer, aangiften, ...) kunnen rechtstreeks geconsulteerd worden via onderstaande web-adres van de Europese Commissie:
Structuur: ES + 9 karakters C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C1 AND C9 ALPHABETIC, C2-C8 NUMERIC
Informatie: Subdireccion General de Informacion y Asistencia Tributaria del Departamento de Gestion de la Agencia Estatal de Administracion Tributaria C/Infanta Mercedes 37 E - 28071 Madrid
Rechten van vliegtuigpassagiers m.b.t. vertraging, bagage en ongevallen.
Binnenkort komt de grote vakantievlucht weer op gang. Wellicht goed om even stil te staan bij de nieuwe rechten die Europese vliegtuigpassagiers per 17 februari 2005 hebben gekregen. De rechten zijn van toepassing voor vluchten met een EU-luchtvaartmaatschappij van of naar een EU-luchthaven en bij tijdig inchecken. Vorig week zijn de nieuwe rechten met betrekking tot overboeking en annulering toegelicht, deze week komen vertraging en bagage aan de orde:
Vertraging De luchtvaartmaatschappij moet zorgen voor maaltijden, drank, eventueel een hotelkamer en communicatiefaciliteiten in geval de luchtvaartmaatschappij een vertraging verwacht van:
2 uur of meer, voor vluchten van minder dan 1 500 km;
3 uur of meer, voor langere vluchten binnen de EU en voor alle overige vluchten tussen 1 500 en 3 500 km;
4 uur of meer voor vluchten van meer dan 3 500 km buiten de EU.
Duurt de vertraging 5 uur of meer, dan moet de luchtvaartmaatschappij u ook aanbieden uw ticket terug te betalen (eventueel met een gratis terugvlucht naar uw oorspronkelijk vertrekpunt).
Wanneer een EU-luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor de vertraging van een vlucht, waar ook ter wereld, kunt u een schadeclaim tot 4.897 euro (koersafhankelijk bedrag) indienen. Als de luchtvaartmaatschappij het niet eens is met uw claim, kunt u naar de rechtbank stappen. U kunt een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij waarmee u een contract heeft gesloten of met de maatschappij die de vlucht uitvoert, indien het om twee verschillende maatschappijen gaat.
Bagage Wanneer uw bagage tijden een vlucht van een EU-luchtvaartmaatschappij is vernietigd, beschadigd, verloren is gegaan of vertraging heeft opgelopen, kunt u bij die maatschappij een schadeclaim tot 1800 euro (koersafhankelijk bedrag) indienen. Is de luchtvaartmaatschappij het niet eens met uw claim, dan kunt u naar de rechtbank stappen.
Schadeclaims met betrekking tot ingecheckte bagage moeten uiterlijk 7 dagen na de teruggave van de bagage worden ingediend; schadeclaims met betrekking tot bagage die vertraging heeft opgelopen, moeten uiterlijk 21 dagen na de teruggave van de bagage worden ingediend. Ook hier geldt dat u een claim kunt indienen bij de luchtvaartmaatschappij waarmee u een contract heeft gesloten of met de maatschappij die de vlucht uitvoert, indien het om twee verschillende maatschappijen gaat.
Verwondingen en overlijden ten gevolge van ongevallen U kunt een schadeclaim indienen voor verwondingen of overlijden ten gevolge van een ongeval met een vlucht van een EU-luchtvaartmaatschappij, waar ook ter wereld. U heeft recht op een voorschot om uw onmiddellijke economische behoeften te dekken. Als de luchtvaartmaatschappij het niet eens is met uw claim, kunt u naar de rechtbank stappen. U kunt een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij waarmee u een contract heeft gesloten of met de maatschappij die de vlucht uitvoert, indien het om twee verschillende maatschappijen gaat.
Pakketreizen Naast de bovenvermelde rechten kunt u ook een schadevergoeding van uw touroperator eisen wanneer deze niet de diensten levert die u in de EU heeft geboekt, ongeacht uw bestemming. U kunt een beroep doen op deze rechten wanneer de touroperator één van de vluchten in uw pakketreis niet levert. Wanneer de touroperator nalaat een aanzienlijk deel van de door u geboekte pakketreis te leveren, moet hij u bijstand verlenen en alternatieve voorzieningen treffen, inclusief reizen, zonder daarvoor extra kosten in rekening te brengen.