Recht
Inhoud blog
  • Michelle Martin
  • Uw spaargeld beleggen aan 6,75 %.
  • Waarom vasthouden aan het spaarboekje ?
  • Investeer in bevriende firma's.
  • Bescherming en fiscaal voordeel met de 1-euro-BVBA.

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    De rechtsgids voor senioren
    12-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De bedrijvenkliniek

    In 2008 waren er 8.512 faillissementen. Wij voorspellen dat dit trieste record in 2009 zal verpulverd worden. Met de nieuwe wet op de continuïteit van ondernemingen heeft België een juridisch instrument dat deze tendens zou kunnen helpen afremmen.

    De bedrijfswereld wachtte al lang op een werkbare aanpassing van de oude regeling van het gerechtelijk akkoord (concordaat).

    De nieuwe wet heeft tot doel de continuïteit van ondernemingen, of op zijn minst van hun rendabele activiteiten, te versterken. Het voornaamste kenmerk is dat ze het palet aan instrumenten uitbreidt waarmee een onderneming in moeilijkheden de situatie kan rechtzetten. De problemen kunnen zeer gevarieerd zijn. De oplossingen moeten dat evenzeer zijn. Daarom beschikt de bedrijfsleider voortaan over een veelheid van opties die gaan van zeer vrije systemen (de ondernemingsbemiddelaar) tot andere, meer bindende systemen (de ondernemingsoverdracht onder gerechtelijk gezag).

    Het uitgangspunt is dat men zo vroeg mogelijk moet ingrijpen en als het kan de logheid en inmenging van justitie vermijden. Zo voert de wet in het Belgisch recht een nieuw personage in: de ondernemingsbemiddelaar. Dit is een neutrale persoon die, net als de mediator in handelsgeschillen, als tussenpersoon optreedt en zowel de schuldeisers als de schuldenaar helpt om de mogelijke oplossingen te ontdekken.

    De wet bevordert verder minnelijke schikkingen tussen de schuldenaar in moeilijkheden en sommige van zijn schuldeisers. De partijen stellen vrij de inhoud van een dergelijke schikking vast. Dit laatste moet tot doel hebben de financiële toestand te saneren zonder daarom de andere schuldeisers, die geen partij zijn bij de schikking, te verzwakken.

    Een ander nieuw instrument is de overdracht van de onderneming (of van een deel ervan) onder gezag van justitie. Wanneer de toestand uitzichtloos is, kunnen met deze procedure de nog rendabele activiteiten worden overgelaten zonder het faillissement af te wachten. Deze procedure is de meest dwingende en leunt het dichtst aan bij het faillissement, maar dan volgens een regeling die het mogelijk maakt het potentieel van de betrokken ondernemingen beter in stand te houden.

    Afwachten nu of noodlijdende ondernemers die manoeuvreerruimte zullen aanwenden vooraleer hun toestand hopeloos is geworden. Daarvoor moet in België vooraal gesleuteld worden aan de mentaliteit en het wantrouwen in justitie.

    Bijlagen:
    Wet 31 JANUARI 2009.pdf (1.1 MB)   
    http://www.helplex.be   

    12-03-2009, 18:37 geschreven door Lexpert

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:dagvaarding, gerecht, rechtbank, bedrijven, moeilijkheden, faillissement, concordaat, justitie, mediator, bemiddelaar, curator
    17-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het nieuwe betalingsbevel

    Vele schuldeisers hebben hun hoofd afgewend van Justitie omdat deze voor de meestal kleine vorderingen te traag en te duur is.

    NIEUW :

    Het betalingsbevel is een schriftelijk bevel van de rechter, waarmee de gerechtsdeurwaarder naar de wanbetaler kan stappen om betaling te eisen en de geldsom incasseren. De schuldeiser kan dit bevel bekomen zonder dagvaarding. De eiser zal wel moeten aantonen dat de schuld vaststaat en opeisbaar is.

    De wanbetaler heeft de mogelijkheid om verzet aan te tekenen, maar de ervaring in het buitenland toont aan dat dit niet vaak gebeurt.

    Voor betwiste vorderingen raden we u snelrecht door middel van arbitrage aan: www.scheidsgerecht.be.

    Wil u het nieuwe systeem uittesten: neem vrijblijvend contact op met

    LEXIS NV CREDITMANAGEMENT

    RPR Antwerpen 0418645466

    Jacobuslei 37

    B – 2930 Brasschaat – Antwerpen

    Tel.: +32 3 2160120

    Fax : +32 3 2375317

    mailto:lexis@lexis.be

    www.factuur.nu

    www.balansen.biz

    P.S. Lexis is thuis in gans Europa.

    17-02-2009, 18:33 geschreven door Lexpert

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Tags:betalingsbevel, factuur, incasso, dagvaarding, rechtbank, advocaat, deurwaarder
    28-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Snelrecht voor mondige senioren

    In ons recent artikel “Het scheidsgerecht is de toekomst” hebben we de interessante mogelijkheden van arbitrage toegelicht om snel, goedkoop en efficiënt een conflict op te lossen tussen handelaars in het algemeen, of bijvoorbeeld ook tussen vennoten en bestuurders of tussen familieleden in een erfeniskwestie.

    Hierna behandelen we verder enkele concrete vragen die we ontvingen ter gelegenheid van deze kennismaking met het scheidsgerecht.

    Kan elk conflict voorgelegd worden aan het scheidsgerecht ?

    De wet zegt dat het scheidsgerecht “alle geschillen welke voor dading vatbaar zijn” kan behandelen. Deze uitgebreide omschrijving sluit dus vrijwel alleen die zaken uit die in het strafrecht thuishoren of te maken hebben met de openbare orde, belastingen of familierecht.

    Kan men zomaar het scheidsgerecht inschakelen ?

    Neen. De wet schrijft voor dat er een akkoord tot arbitrage moet bestaan. Een arbitragebeding moet dus blijken uit het contract dat de partijen bindt. Maar een arbitragebeding in algemene verkoopsvoorwaarden, vermeld op de bestelbon, de leveringsbon en/of de factuur volstaat.

    Echter ook een voor de rechtbank aanslepend geschil kan in akkoord tussen de partijen overgeheveld worden naar het scheidsgerecht.

    Hoe luidt een arbitragebeding ?

    “Elk geschil wordt verplichtend voorgelegd aan en definitief beslecht door middel van arbitrage. De scheidsrechter wordt aangesteld en vervult zijn werkzaamheden met toepassing van het snelrecht-reglement van NV Lexis Juridischedienstengroep en het Belgisch recht. De voertaal is Nederlands.”

    Hoe begin ik eraan ?

    Ik stuur een verzoek tot arbitrage naar Lexis Juridischedienstengroep en zet daarbij mijn vordering en mijn standpunt uiteen. Ik voeg er de relevante stukken bij. Ik hoef dus geen beroep te doen op een gerechtsdeurwaarder of advocaat. Lexis stelt een arbiter aan die – na een eerste lezing – alle ontvangen documenten bezorgt aan de wederpartij(en). Die krijgt 3 weken de tijd om haar standpunt en stukken aan de scheidsrechter te bezorgen. Meestal leidt dit tot een samenkomst van alle partijen onder leiding van de scheidsrechter. Bij ontstentenis van overeenstemming tussen de partijen, organiseert de scheidsrechter het verder verloop van de procedure : welke pijnpunten moeten nog uitgediept worden? Na ontvangst van een geschreven memorie van de partijen beslist de scheidsrechter.

    Wie is de scheidsrechter en moet ik die zomaar accepteren ?

    Lexis werkt uitsluitend met professionele arbiters met een jarenlange praktijkervaring in de juridische wereld. Niettemin kunt u de aangestelde arbiter wraken zoals u een rechter bij de rechtbank kunt laten vervangen.

    Waarom zou ik arbitrage prefereren ?

    De vuistregel is: “keep it simple”, hoe eenvoudiger, hoe beter. Het is precies omwille van de eenvoud van de procedure dat arbitrage goedkoper is en ook veel minder lang duurt. Het scheidsgerecht werkt bijzonder flexibel: de partijen zelf zitten aan tafel met de scheidsrechter, een plaatsbezoek is snel geregeld, de scheidsrechter is erop getraind om de partijen terug “on speaking terms” te krijgen. Vaak wordt een arbitrage dan ook afgesloten met een dading, zoniet doet de scheidsrechter een arbitrale uitspraak. Deze is definitief voor de partijen.

    Hoelang duurt een procedure voor het scheidsgerecht ?

    Eén maand voor de afhandeling van een onbetwiste vordering.

    Ernstige geschillen vinden hun beslag binnen een termijn van zes maanden.

    Het gebruik van e-mail en het uitsluiten van nutteloos tijdverlies of oeverloos geschrijf bevorderen de snelheid.

    Wat is de waarde van een arbitrale uitspraak ?

    Een arbitragevonnis is gelijkwaardig aan een uitspraak van de rechtbank. Het wordt op dezelfde wijze uitgevoerd door een gerechtsdeurwaarder nadat het bij de rechtbank werd neergelegd ter homologatie. De homologatie is een administratieve formaliteit die het arbitragevonnis niet wijzigt.

    Is de rechtbank nog bevoegd als er in de overeenkomst of in de verkoopsvoorwaarden een arbitrageclausule staat ?

    Neen. Als partijen contractueel zijn overeengekomen om hun geschil te laten beslechten via arbitrage zal de gewone rechtbank zich onbevoegd moeten verklaren op vraag van één der partijen. (art.1679.1° Gerechtelijk Wetboek en art.2.3° Verdrag van New York 10/06/1958.)

    Is arbitrage ook nuttig bij internationale handel ?

    Voorzeker ! Het vijftig jaar oude Verdrag van New York betreffende de arbitrage is ondermeer tot stand gekomen ter bevordering van de internationale handel.De verdragsluitende staten waren van mening dat de internationale handel zich slechts goed zou kunnen ontwikkelen als er een methode van geschillenbeslechting zou bestaan die in zoveel mogelijk landen wordt erkend en zou leiden tot uitspraken die in zoveel mogelijk landen ten uitvoer gelegd kunnen worden zonder "discriminatie" van buitenlandse beslissingen en partijen.
    Bij de totstandkoming in 1958 werd het verdrag ondertekend door 10 landen, inmiddels is het verdrag in meer dan 140 landen, verspreid over alle continenten, in werking getreden.


    Wat kost arbitrage ?

    De arbitragekosten worden berekend op basis van het bedrag waarover het geschil gaat. Het reglement voorziet daarvoor een gedetailleerde staffel. Wanneer de partijen niet tot een vergelijk komen, veroordeelt het scheidsgerecht de partij die in het ongelijk wordt gesteld tot de kosten. Bij wijze van voorbeeld: de vergoeding van het scheidsgerecht voor de definitieve oplossing van een conflict over 5.000 EUR op minder dan 6 maanden tijd kost 1500 EUR. Mondige ondernemers vermijden daarbij kosten van advocaten, dagvaarding en registratierechten.

    Waarom zou ik nog twijfelen ?

    Inderdaad : arbitrage heeft tot doel een geschil op te lossen en partijen daartoe te motiveren. De voorkeur gaat naar een minnelijke schikking en een oplossing van het geschil. Een rechtbank zal daarentegen zeer afstandelijk een uitspraak doen over het geschil louter op basis van de toepasbare rechtsregels.

    28-08-2008, 00:34 geschreven door Lexpert

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    04-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het scheidsgerecht is de toekomst.

    Wegens de lange duurtijd en de torenhoge gerechtskosten bij de Rechtbanken  (met een beetje pech kost een doorsnee rechtszaak u al gauw 5000 EUR), belichten we Arbitrage als een volwaardig alternatief.

     

     

     

    Gemiddeld duurt een proces in eerste aanleg 18 maanden. In beroep is de doorlooptijd vaak nog langer.

     

    Sedert 1 januari 2008 veroordeelt de rechter daarenboven de verliezende partij ook tot betaling van de advocaatkosten van de winnaar.

    Wie kan bij de aanvang van een gerechtelijke procedure met zekerheid beweren dat elke betwisting in zijn voordeel uitgesproken zal worden ?

     

    In de regel zal het scheidsgerecht een definitieve uitspraak vellen binnen de drie tot zes maanden met inachtneming van de wettelijke vereisten van deskundigheid, onafhankelijkheid, onpartijdigheid en vertrouwelijkheid, alsook de procesregelen van het Europees Verdrag ter Bescherming van de Rechten van de Mens en het Belgisch Gerechtelijk Wetboek. Dankzij het Verdrag van New-York kunnen de scheidsrechterlijke uitspraken niet allen in België, doch in meer dan 160 landen ten uitvoer gelegd worden.

    Deze uitspraak kan niet aangevochten worden in beroep.
     

    Wanneer is arbitrage van toepassing ?

     

    Arbitrage of het scheidsgerecht  is een door de wet voorziene procedure  (artikel 1676 e.v. van het Gerechtelijk Wetboek) voor de oplossing van een burgerlijk of een zakelijk geschil buiten de rechtbank. Bij arbitrage leggen de partijen hun juridische conflicten voor aan een scheidsrechter. Deze spreekt zich over de betwisting uit en velt een vonnis.

     

    Er zijn natuurlijk wel enkele spelregels. Ten eerste moet er tussen de partijen een duidelijke afspraak zijn dat zij arbitrage willen toepassen. Dat kan zowel voor als na het ontstaan van een geschil. Voor het ontstaan van een geschil zal men in een overeenkomst vermelden dat “elk conflict verplichtend voorgelegd wordt en definitief opgelost wordt door een scheidsgerecht” en men dus geen beroep wil doen op de klassieke rechtbanken.

     

    Maar ook na het ontstaan van een geschil kunnen partijen beslissen om arbitrage toe te passen. Ze maken dan een schriftelijk akkoord over de aanwijzing van het scheidsgerecht.

     

    Ten tweede kan arbitrage alleen toegepast worden in die gevallen waarin partijen een dading kunnen bereiken, bv. een burgerlijk of zakelijk geschil. Conflicten die verband houden met openbare orde of goede zeden zijn niet vatbaar voor arbitrage.

     

     

    Hoe werkt het scheidsgerecht ?

     

    De scheidsrechter zal vooreerst betrachten om de communicatie tussen de partijen zodanig te herstellen dat ze weer in staat zijn met elkaar te onderhandelen. Anders dan in de klassieke gerechtsprocedure komt alle conflictstof op tafel en niet alleen de in juridische stellingen en conclusies verpakte vertaling daarvan. Daarom zijn de partijen zelf welkom aan de tafel van het scheidsgerecht en hoeven ze niet per se een beroep te doen op een advocaat.

     

    In een eerste fase neemt de scheidsrechter met de partijen de spelregels en de hoofdkenmerken van de arbitrageprocedure door, neergelegd in de arbitrage-overeenkomst of het reglement van het scheidsgerecht. De hoofdkenmerken daarvan zijn: vertrouwelijkheid, snelheid en kostenbeperking.

     

    De scheidsrechter zal in de tweede fase, bij het onderzoek van de zaak en de belangen van de partijen, de zogenaamde Harvard-onderhandelingsregels voorop stellen:

    1.      Scheid de mensen van de problemen (speel de bal en niet op de man)

    2.      Zoek oplossingen op basis van belangen en niet van posities

    3.      Zoek oplossingen in wederzijds belang en respect

    4.      Hanteer objectieve maatstaven voor de oplossing van tegenstrijdige belangen.

     

    De kans is groot dat de partijen spontaan een onderhandelingsfase inlassen en afwegen wat het beste alternatief zonder overeenkomst (BAZO) of het slechtste alternatief zonder overeenkomst is. Het “juridisch gelijk” wordt even in de koelkast gezet en partijen focussen zich op hun belangen.

     

    Komt men tot een gehele overeenstemming, dan zal het scheidsgerecht hiervan akte nemen en een en ander bekrachtigen. Is de overeenstemming slechts gedeeltelijk, dan spreekt de scheidsrechter zich uit over het restconflict. Is er geen overeenstemming tussen de partijen bereikt, dan is het niet uitgesloten dat advocaten alsnog ten tonele verschijnen en velt het scheidsgerecht zijn arbitrale uitspraak. Die uitspraak is definitief voor de partijen en houdt de tenlastelegging in van het ereloon en de kosten van het scheidsgerecht. Er zijn geen registratierechten verschuldigd.

     

    Met een gehomologeerde scheidsrechterlijke uitspraak beschikt de in het gelijk gestelde partij over een uitvoerbare titel, evenwaardig aan een vonnis van een rechtbank. Deze partij kan de beslissing derhalve in binnen- en buitenland laten uitvoeren door de plaatselijke gerechtsdeurwaarders.

     

     

    Wat kost een conflictoplossing d.m.v. het scheidsgerecht ?

     

    Vaak zal uit kostenoogpunt van de partijen beslist worden dat de advocaat de arbitrage slechts ten dele of in het geheel niet zal bijwonen. Die besparing is mooi meegenomen, zeker wanneer partijen zelf goed in staat zijn hun belangen te verwoorden en te behartigen. De advocaat kan altijd nog gevraagd worden op de achtergrond zijn cliënt te coachen.

     

    Door de gerichte en interactieve aanpak, gekoppeld aan de korte tijdsduur, zal de vergoeding voor het scheidsgerecht in de regel minder (vaak de helft) bedragen dan een klassieke gerechtelijke lijdensweg. Bovendien zal het scheidsgerecht haar onkosten ten laste leggen van de in het ongelijk gestelde partij, eventueel proportioneel in geval van gedeeld gelijk.

     

     

    Besluit.

     

    Zakelijke en financiële geschillen zullen altijd bestaan want het betreft relaties tussen mensen. Mensen verschillen regelmatig van mening.

    Het scheidsgerecht verdient absolute aanbeveling als een moderne, snelle, zakelijke en efficiënte vorm van conflictoplossing, evenwaardig aan de nationale en internationale rechtbanken.

     

    www.scheidsgerecht.be

    P.S. Het scheidsgerecht is bij uitstek de oplossing voor erfeniskwesties :

    - snel

    - vertrouwelijk

    - objectief.

    04-07-2008, 10:21 geschreven door Lexpert

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    09-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Voorstelling

    De Geschillencommissie Reizen werd in 1983 opgericht.

     

    De Geschillencommissie Reizen is een vereniging zonder winstoogmerk.

    De huidige negen partners streven naar kwaliteitsverbetering binnen de reissector en naar een eenvoudige en efficiënte manier om geschillen te beslechten.

    Sedert april 1993 wordt de commissie door de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie officieel erkend en gesteund.

     

     

     

    Doel

    Geschillen bijleggen of beslechten tussen reizigers enerzijds en reisbemiddelaars (reisagenten) en reisorganisatoren (touroperators) anderzijds.

    De beslissingen van de geschillencommissie hebben  in principe dezelfde kracht als de uitspraken van gewone rechtbanken. In de schoot van de vzw Geschillencommissie Reizen zetelt immers een
    arbitraal college waarvan evenveel vertegenwoordigers (2 of 1) van de verbruikers als van de reissector deel uitmaken.

     

     

     

     

     

    Bevoegdheid

    Men kan slechts een beroep doen op de Geschillencommissie Reizen, indien het contract dit uitdrukkelijk voorziet, of indien er na het ontstaan van het geschil een arbitraal compromis wordt ondertekend waarin de bevoegdheid aan de Geschillencommissie Reizen wordt gegeven.

    • Als de touroperator (= reisorganisator) de algemene reisvoorwaarden van de vzw Geschillencommissie Reizen toepast (deze algemene voorwaarden moet men terugvinden in de brochure waaruit de reis werd gekozen) is de Geschillencommissie Reizen in principe bevoegd om het geschil te beslechten.
    • Als de reisbemiddelaar de algemene reisvoorwaarden van de Geschillencommissie Reizen toepast, is de Geschillencommissie Reizen in principe bevoegd om het geschil met die reisbemiddelaar te beslechten.
    • Toch is de bevoegdheid van de commissie niet exclusief. Indien de klager het wenst kan hij zich ook wenden tot de gewone rechtbanken.

    Zelfs al gebruikt de reisorganisator en/of reisbemiddelaar de algemene voorwaarden van de Geschillencommissie Reizen, dan nog zijn er GEVALLEN WAARVOOR DE GESCHILLENCOMMISSIE NIET BEVOEGD IS.

    Bijvoorbeeld:

    •         indien de klacht lichamelijke schade betreft;

    •         indien de klacht betrekking heeft op een niet inbegrepen reis- of reisbijstandverzekering;

    •         bij faillissement van de reisorganisator/reisbemiddelaar/luchtvaartmaatschappij;

    •         bij niet-contractuele geschillen.

    VOORALEER U DE PROCEDURE BIJ DE GESCHILLENCOMMISSIE REIZEN AANVAT,
    MOET U DUS VOLGENDE ZAKEN
    ONDERZOEKEN:

    1.      Werden de algemene reisvoorwaarden en/of de type-bestelbon van de Geschillencommissie Reizen gebruikt?

    2.      Heb ik alle termijnen gerespecteerd?

    3.      Heb ik mijn schade-eis zo nauwkeurig mogelijk becijferd en heb ik een poging tot minnelijke regeling ondernomen?

    Wanneer u op deze vragen driemaal ja kunt antwoorden, kunt u de procedure bij de Geschillencommissie Reizen aanvatten.

     

     

    Contact

    U kunt het secretariaat elke voormiddag telefonisch bereiken tussen 9 uur en 12 uur.

    BELANGRIJK !

    Het secretariaat van de geschillencommissie kan enkel vragen betreffende de te volgen procedure beantwoorden.

    Dit betekent dat vragen over de inhoud van uw klacht, de hoogte van uw schade-eis, evenals uw rechten en plichten niet door het secretariaat van de geschillencommissie kunnen worden beantwoord. Hiervoor kunt u terecht bij LEXIS JURIDISCHEDIENSTENGROEP + 32 3 2160120 mailto:lexis@lexis.be

    GESCHILLENCOMMISSIE REIZEN VZW
    North Gate III
    Koning Albert II – laan, 16
    1000 Brussel

    09-02-2006, 12:46 geschreven door Lexpert

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    13-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een juridische oplossing voor uw (ver-) huurproblemen.


    De (ver-) huur van een woning is strikt gereglementeerd.

    Klik hier voor een interessante brochure.

    Klik hier voor de oplossing van een geschil.

    13-12-2005, 16:36 geschreven door Lexpert

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alles over erven.

    Wilt u uw nalatenschap veilig stellen voor uw erfgenamen?

    LEXPERT presenteert u een practische gids: klik
    hier.

    Houdt u er nog vragen aan over of bent u geconfronteerd met een conflict: klik hier.

     

    01-12-2005, 08:18 geschreven door Lexpert

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    10-10-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiens belang dient de vastgoedmakelaar ?

    Twee weken geleden kon u op (de Nederlandse) TV de vraag horen beantwoorden:

    Wiens belang dient de vastgoedmakelaar ?

    Een kritische vraag.

    U kunt de televisie-uitzending opnieuw bekijken met een klik op LEXPERT.

    Zaterdag jongstleden volgde deel 2: klik hier.

    Een televisie-uitzending belust op sensatie of zit er meer achter (bv. Het boek MAKELAARDIJ OF MAFFIA) ?

    Als het in Nederland regent, druppelt het dan niet in Belgie ?

    U kunt uw mening kwijt in het gastenboek.

    10-10-2005, 16:20 geschreven door Lexpert

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    03-10-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De wet op de BEMIDDELING is van kracht.
    Met "bemiddeling" vermijdt u een proces.

    Hoe maak ik een voorstel over aan de tegenpartij om te gaan bemiddelen?

    Er zijn twee manieren om een minnelijk voorstel tot bemiddeling over te maken:

    a.) Je contacteert zélf je tegenpartij en doet een voorstel tot bemiddeling. Je komt dan samen overeen wie zal bemiddelen, en contacteert samen de bemiddelaar.

    Je kan dit voorstel schriftelijk doen,  telefonisch of mondeling.

    b.) Je contacteert de bemiddelaar, die je verzoek zal overmaken aan de tegenpartij en verder de organisatie verzorgt -je kunt dit schriftelijk doen, per fax, of zelfs online (zie vraagformulier)-.
    Het is ook mogelijk om eerst eens zélf bij de bemiddelaar te gaan. De bemiddelaar zal er dan over waken géén éénzijdige meningen of adviezen te geven, teneinde zijn neutraliteit niet in het gedrang te brengen.

    Ook de rechtbank kan je verwijzen naar een bemiddelaar. (gerechtelijke bemiddeling)

    Voor meer informatie:
    mailto:lexis@lexis.be of telefoneer 03 2160120.

    03-10-2005, 10:28 geschreven door Lexpert

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    26-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Corporate Governance in de KMO.

    Corporate Governance voor niet beursgenoteerde bedrijven

    Corporate governance, goed ondernemingsbestuur of behoorlijk bestuur is niet alleen een zaak van grote, beursgenoteerde ondernemingen, maar belangt ook niet-beursgenoteerde ondernemingen, en in het bijzonder KMO's, aan.

    Vandaar de oprichting van een Commissie 'Corporate governance voor niet-beursgenoteerde ondernemingen', onder voorzitterschap van Baron Paul Buysse.Zij kreeg de opdracht een code uit te werken met specifieke aanbevelingen inzake behoorlijk bestuur voor alle niet-beursgenoteerde ondernemingen.

    Thans is de definitieve code voorgesteld. U kan hier de definitieve tekst downloaden.Een Franstalige versie van de code kan u raadplegen op de site www.corporategovernancepme.be.

    Op de site www.codebuysse.be kan u terecht met al uw vragen over de toepassing van de Code.

    Is uw onderneming beursgenoteerd, dan verwijzen we u graag door naar de website www.corporategovernancecommittee.be. U vindt hier de zgn. Code Lippens met aanbevelingen voor beursgenoteerde ondernemingen.

    26-09-2005, 22:32 geschreven door Lexpert

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    30-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De dienst voor alimentatievorderingen.

    De overheidsdienst voor alimentatievorderingen zal dan toch eindelijk operationeel worden op 1 oktober 2005.

    We kunnen u voorlopig de onderstaande brochure voorleggen:
    http://minfin.fgov.be/portail1/nl/brochure/publicaties/pdf/FoldAlimentatie_2004.pdf

    Voor concrete hulp kunt u hier uw vraag stellen.

    30-08-2005, 10:51 geschreven door Lexpert

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    29-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Successieplanning.

    Successie

    * Verlaagde schenkingsrechten voor roerende waarden in het Vlaamse en Brusselse Gewest
    Na het Vlaamse zal ook het Brusselse Gewest de schenkingsrechten voor roerende waarden verlagen naar 3% en 7%. Geldt deze regeling ook voor samenwonenden? Wat met de handgift? Het antwoord op deze en andere vragen leest u in ons dossier.
    Meer weten (pdf85 Ko)

    * Schenkingen: afstraffing van de opschortende voorwaarde in Vlaanderen
    U heeft een schenking gedaan in het kader van een successieplanning. Nu alles geregeld is, denkt u dat u op beide oren kan slapen inzake successierechten. Dat dacht u maar ! Bekijk toch maar even onderstaande informatie over schenkingen onder opschortende voorwaarde en aanverwante technieken en de gevolgen voor successierechten. Het kan immers nodig zijn uw successieplanning te herbekijken.
    Meer weten (Pdf89 Ko)

    * Successie en successieplanning
    Vroeg of laat krijgen we er allemaal mee te maken: een dierbaar persoon overlijdt.Op dat moment zult u allerhande formaliteiten moeten vervullen waaronder de aangifte van de nalatenschap.Misschien wil u vermijden dat er na uw overlijden discussie ontstaat tussen uw erfgenamen? Of wilt u er zeker van zijn dat uw partner een comfortabele oude dag tegemoet gaat ?
    Meer weten (Pdf96 Ko)

    * Minimaliseer uw successierechten!
    De techniek van het wettelijke erfrecht kan in zes regels worden samengevat. Bij de bespreking van elk van die regels zullen we begrippen zoals orde, graad, kloving en plaatsvervulling stelselmatig toelichten. Alle grondregels die de overgang van een nalatenschap bepalen, zullen we nadien door middel van een voorbeeld verduidelijken.
    Meer weten (Pdf63 Ko)

    http://www.deutschebank.be/nl/content/strategie_expertise/dossiers-successie.html

    Meer over concrete planning: klik hier.

    29-08-2005, 11:22 geschreven door Lexpert

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    25-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Er komt een nieuwe adoptieregeling.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vrije adoptie is voortaan niet meer mogelijk.

    Dat staat in de nieuwe adoptiewet die op 1 september van kracht wordt.  Kandidaat adoptie-ouders worden ook verplicht een voorbereiding te volgen. Per jaar hebben er een 1000-tal adopties plaats in ons land. Zowat de helft daarvan was een 'vrije' of 'wilde' adoptie. Dat betekende dat kandidaat-ouders zelf op zoek gingen naar een kind in het buitenland en op eigen houtje alle contacten legden, zonder te werken via erkende adoptiediensten
    .

    Volledige informatie vindt u hier terug.



    25-08-2005, 10:36 geschreven door Lexpert

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    30-07-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Buitenlandse handelspartners informeren over Vlaanderen.

    Op uw vakantie ontmoet u buitenlanders die zaken willen doen in Vlaanderen.

    U kunt hen verwijzen naar

    http://www.ffio.com/index.asp?fID=030200&dID=index&sID=index&lID=en

    waar zij volgende informatie vinden (in het Engels) :

    I. Types of Business Entities

    • Branch vs Subsidiary
    • Types of Subsidiaries
    • Other Types of Business Entities

    II. Starting a Business

    • Establishing a Branch in Flanders
    • Establishing a Subsidiary in Flanders
    • Real Estate Issues
    • Data Protection / Privacy Requirements

    III. Business Incentives

    • Cash Grants
    • Employment and Training Incentives
    • Tax-related Incentives

    IV. Taxation - Corporate

    • General Information
    • Tax-related Incentives
    • Tax Treaties
    • Transfer Pricing
    • European Parent Subsidiary Directive
    • Branch vs Subsidiary
    • Belgian Ruling System
    • Belgian Coordination Centers

    V. Taxation - VAT

    • Who must register for VAT?
    • What are the VAT Rates?
    • Which VAT is deductible?
    • Refund of VAT to non-registered foreign taxable persons
    • VAT Return

    VI. Taxation - Personal

    • What are the Principles of Personal Income Taxation?
    • How is Personal Income Tax calculated?
    • What are the Personal Income tax Rates?
    • How is Local Property Tax calculated?
    • How does Belgian Tax Law treat Stock Options?
    • What is the Social Security Regime for Stock Options?
    • What is the Special Tax Regime for Foreign Executives working in Belgium?
    • When is an Employee considered an Expatriate?
    • What are the Tax Benefits of Expatriate Status?
    • How is the Expatriate Tax Base calculated?
    • What are the Formalities in applying for Expatriate Tax Status?

    VII. Workforce Issues

    • Recruiting and making an Offer of Employment
    • Employment Contracts
    • Wages
    • Sick Pay and Leave
    • Vacations
    • Social Security
    • Termination of Employment
    • Protection for Specific Groups
    • Organizations representing Employees
    • Multilingual Issues
    • Special Requirements for Foreign Workers

    VIII. Importing and (Re)Distributing Goods

    • Duties and Procedures for Imports
    • Intra-community Supplies and Export of Imported Goods
    • Options for Sales Operations

    IX. Competition Law

    • Overview
    • Mergers and Acquisitions
    • Restrictive Practices

    X. Intellectual Property

    • Trademarks
    • Copyright
    • Patents
    • Software
    • Designs and Models
    • Database Protection
    • Trade Secrets, Confidential Information and Special Know-how

    XI. Environmental Regulations

    • Environmental Permits
    • Obtaining Environmental Permits
    • General and Sector Operating Conditions
    • Building Permits
    • Soil Remediations
    • Packaging Waste

    Meer info: lexis@lexis.be

    30-07-2005, 14:26 geschreven door Lexpert

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    19-07-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uw rechten en plichten in België.
    Wij vonden een nuttige pocket over uw rechten en plichten.

    Hij is bovendien gratis en u kunt onmiddellijk beginnen met de lectuur: klik
    hier.

    Hij behandelt onderwerpen over gezondheid, pensioen, wonen, werken, gezin, milieu, geld  enz.

    Blijven er vragen of problemen over, dan kunnen wij u misschien helpen: mailto:lexis@lexis.be.



    19-07-2005, 19:19 geschreven door Lexpert

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    14-07-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarschuwing aan bestuurders en vennoten.

    Alle vennootschappen zijn wettelijk verplicht om vóór 1 oktober 2005 hun statuten aan het nieuwe wetboekvan vennootschappen aan te passen.

    Naar verluidt heeft slechts 35% van de vennootschappen zich aangepast.

    Het wordt de hoogste tijd voor een controle

    De definitieve deadline van 1 oktober 2005 komt in zicht.

    Wat gebeurt er met vennootschappen die zich op 1 Oktober 2005 nog niet hebben aangepast ?

    De sanctie is niet mis : elke belanghebbende kan de ontbinding van een vennootschap vragen aan de rechtbank indien de statuten op die datum nog niet aangepast zijn aan het nieuwe vennootschapsrecht. Het gaat om personen die één of ander belang hebben bij de vennootschap in kwestie: ontevreden leveranciers, misnoegde cliënten of gewezen werknemers, maar ook concurrenten.

    In zo’n geval kan de rechter nog wel een regularisatietermijn toestaan.

    Zolang de statuten niet aangepast zijn, zullen bovendien alle bepalingen die strijdig zijn met het nieuwe Wetboek Vennootschappen als nietig worden beschouwd.

    Hoeveel kost een statutenwijziging?

    Het prijskaartje van een statutenwijziging hangt af van de complexiteit van het dossier. De vennootschap moet zo’n 600 à 1.000 euro voorzien voor het ereloon van de notaris en de dossierkosten (Belgisch Staatsblad, expeditiekosten, …).

    Wat kost een controle?

    Een onafhankelijke en deskundige controle van uw statuten met inbegrip van de nodige aanbevelingen kost bij specialisten amper 120 EUR.

    Voor inlichtingen: tel.: +32 3 2160120 of zend meteen uw statuten naar fax: +32 3 2375317 of per e-mail:  mailto:lexis@lexis.be.

    14-07-2005, 18:03 geschreven door Lexpert

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    07-07-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlegging van de BTW.

    U vindt hieronder de structuur van de intracommunautaire BTW-nummers in elke Lidstaat van de Europese Unie.

    Alle bijkomende informatie betreffende deze structuur (met name wat betreft de gebruikte informaticasleutel) kan geconsulteerd worden op de site van iedere betrokken Lidstaat.

    Informatie betreffende BTW-verplichtingen (boekhoudkundige verplichtingen van de belastingplichtigen, aanvraag van een BTW-identificatienummer, aangiften, ...) kunnen rechtstreeks geconsulteerd worden via onderstaande web-adres van de Europese Commissie:

    http://europa.eu.int/comm/taxation_customs/publications/info_doc/vat_ec.htm

    België - Cyprus - Denemarken - Duitsland - Estland - Finland - Frankrijk - Griekenland - Groot-Brittannië - Hongarije - Ierland - Italië - Letland - Litouwen - Luxemburg - Malta - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Slovenië - Slowakije - Spanje - Tsjechië - Zweden


    flag_belgiumBelgië

    Structuur:
    BE + 9 cijfers
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 NUMERIC

    Informatie:
    Centraal BTW-kantoor voor buitenlandse belastingplichtigen
    Zaveltoren - 24ste verdieping
    Stevensstraat 7
    B - 1000 Brussel

    Tel.: (+32) 2 552 59 33 ou 34
    Fax: (+32) 2 552 55 51

    Internet: www.minfin.fgov.be

    Top


    flag_cyprusCyprus


    Structuur:
    CY + 8 cijfers + 1 letter
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9
    C1-C8 NUMERIC, C9 ALPHABETIC

    Informatie:
    Ministry of Finance
    Department of customs and excise
    VAT Service
    EU Matter and Tax Treatment Section
    1471 Nicosia

    Tel.: (+357) 22 601 793
    Fax: (+357) 22 660484

    E-mail: policy@vat.mof.gov.cy

    Top


    flag_denmarkDenemarken


    Structuur:
    DK + 8 cijfers
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 NUMERIC

    Informatie:
    Told-og Skatteregion SONDERBORG
    Hilmar Finsens Gade 18
    DK - 6400 Sonderborg

    Tel.: (+45) 74 12 73 00
    Fax: (+45) 74 42 28 09

    E-mail: soenderborg@toldskat.dk
    Internet: www.toldskat.dk

    Top


    flag_germanyDuitsland


    Structuur:
    DE + 9 cijfers
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 NUMERIC

    Informatie:
    Bundesministerium des Finanzen
    Referat Presse und Information
    D - 11016 Berlin

    Fax: (+30) 22 42 - 32 60

    Internet: www.bundesfinanzministerium.de
    Internet: www.bff-online.de

    Top


    flag_estoniaEstland


    Structuur:
    EE + 9 cijfers
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 NUMERIC

    Informatie:
    Estonian Tax and Customs Board
    Narva mnt 9j
    Tallinn 15176
    Estonia

    Tel.: (+372) 6835700 ou 6737254

    E-mail: vatnumber@ma.ee

    Top


    flag_finlandFinland


    Structuur:
    FI + 8 cijfers
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 NUMERIC

    Informatie:
    Uusimaa Regional Tax Office
    Corporate Tax Office
    Opastinsilta 12, P.O. Box 30
    00052 Verotus

    Tel.: (+358) 20 466017
    Fax: (+358) 9 73114392

    Internet: www.vero.fi

    Top


    flag_franceFrankrijk


    Structuur:
    FR + 2 karakters + 9 cijfers
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 NUMERIC OR
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11. C1 AND C2 ALPHABETIC, C3-C11 NUMERIC

    Informatie:
    Direction Général des Impôts
    Département de la communication
    allée de Bercy 86-89
    F - 75012 Paris

    Tel.: (+33) 1 53 18 11 34

    Internet: www.impots.gouv.fr

    Top


    flag_greeceGriekenland


    Structuur:
    EL + 9 cijfers
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 NUMERIC

    Informatie:
    Ministry of Economic Affairs and Finance
    Directorate-General for Taxation
    Directorate 14 - VAT
    Sina 2-4
    GR - 10672 Athens
    Tel.: (+30210) 3647203-5
    Fax: (+30210) 364413

    E-mail: elvies@otenet.gr
    Internet: www.gsis.gov.gr

    Top


    flag_unitedkingdomGroot-Brittannië


    Structuur:
    GB + 9 cijfers
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 NUMERIC
    GB + 5 alfabetische en numerieke posities
    C1 C2 C3 C4 C5. C1 AND C2 ALPHABETIC, C3-C5 NUMERIC

    Informatie:
    Aberdeen Non-established Taxable Persons Unit (NETPU)
    Custom House
    28 Guild Street
    Aberdeen AB9 2DY
    United Kingdom

    Tel.: (+44) 1224 844651 ou 1224 844655 ou 1224 844664
    Fax: (+44) 1224 844611

    E-mail: netpu@hmce.gsi.gov.uk
    Internet: www.hmce.gov.uk

    Top


    flag_hungaryHongarije


    Structuur:
    HU + 8 cijfers
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 NUMERIC

    Informatie:
    Central Liaison Office
    Ujpest 1
    Pf.21
    H - 1325 Budapest
    Hungary

    Tel.: (+36) 1/399-3036 ou 1/399-6038
    Fax: (+36) 1/399-6041

    E-mail: clo@apeh.hu

    Top


    flag_irelandIerland


    Structuur:
    IE + 8 alfabetische en numerieke posities
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8. C1 AND C3-C7 NUMERIC
    C2 AND C8 ALPHABETIC OR
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8. C1-C7 NUMERIC C8 ALPHABETIC

    Informatie:
    VAT Interpretation Branch
    Office of the Revenue Commissioners
    Stamping Building
    Dublin Castle
    Dublin 2

    Tel.: (+353) 1 6475000
    Fax: (+353) 1 6795236

    E-mail: vat@revenue.ie
    Internet: www.revenue.ie

    Top


    flag_italyItalië


    Structuur:
    IT + 11 cijfers
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 NUMERIC

    Informatie:
    Ministero delle Finanze
    Segretariato Generale
    Ufficio Relazioni Internazionali
    Viale dell'Aeronautica 122
    00144 Roma

    Tel.: (+39) 6 5925967 ou 6 54394256
    Fax: (+39) 6 5912983

    Internet: www.finanze.it

    Top


    flag_latviaLetland

    Structuur:
    LV + 11 cijfers
    CASE 1 - LEGAL PERSONS: 11 DIGITS
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 NUMERIC
    CASE 2 - NATURAL PERSONS: 11 DIGITS
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 NUMERIC

    Informatie:
    State Revenue Service
    National Tax Board
    1 Smilsu Street
    Riga, LV - 1978
    Latvia

    Fax: (+371) 7028785

    Internet: www.vid.gov.lv

    Top


    flag_lithuaniaLitouwen

    Structuur:
    LT + 9 of 12 cijfers
    CASE 1 - LEGAL PERSONS: 9 DIGITS
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 NUMERIC
    CASE 2 - TEMPORARILY REGISTERED TAXPAYERS: 12 DIGITS
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 NUMERIC
    CASE 3 - NATURAL PERSONS: NOW 12 DIGITS
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 NUMERIC
    NOTE: 13 DIGITS VAT NOS ARE NOW NOT VALID

    Informatie:
    State Tax Inspectorate under the Ministry of Finance
    Vasario 16 - osios str. 15
    LT 2600 Vilnius

    Tel.: (+370) 5 268 78 00
    Fax: (+370) 5 212 56 73

    E-mail: vmi@vmi.lt
    Internet: www.vmi.lt

    Top


    flag_luxembourgLuxemburg

    Structuur:
    LU + 8 cijfers
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 NUMERIC

    Informatie:
    Bureau d'imposition X de l'Administration de l'Enregistrement et des Domaines
    rue Plébiscite 7
    Boîte postale 31
    L - 2010 Luxembourg-Ville

    Tel.: (+352) 44905-1
    Fax: (+352) 29 11 93

    Internet: https://saturn.etat.lu/etva/index.do

    Top


    flag_maltaMalta

    Structuur:
    MT + 8 cijfers
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 NUMERIC

    Informatie:
    VAT DEPARTMENT
    Centre Point Building
    Ta' Paris Road
    Birkirkara BKR 13
    Malta

    Tel.: (+356) 21 49 93 30
    Fax: (+356) 21 49 93 65

    E-mail: vat@gov.mt
    Internet: www.vat.gov.mt

    Top


    flag_netherlandsNederland

    Structuur:
    NL + 12 posities waarvan 1 letter
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12
    C1-C9 AND C11 C12 NUMERIC, C10 ALPHABETIC

    Informatie:
    Belastingdienst Particulieren/Ondernemingen Buitenland
    Postbus 2865
    NL - 6401 DJ Heerlen

    Tel.: (+31) 800/0543
    Tel.: (+31) 45/560 32 70
    Fax: (+31) 45/573 66 84

    Internet: www.belastingdienst.nl

    Top


    flag_austriaOostenrijk

    Structuur:
    AT + U + 8 karakters
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9
    C1 ALPHABETIC, C2-C8 NUMERIC

    Informatie:
    Bundesministerium für Finanzen
    Abteilung IV/3, UID-Büro
    Erdbergstrasse 192-196
    A - 1034 Wien

    Tel.: (+43) 1 799 6499 - 0
    Fax: (+43) 1 799 6499 - 29

    Bundesministerium für Finanzen
    Abteilung IV/9
    Himmelpfortgasse 4-8
    A - 1010 Wien

    Tel.: (+43) 1 514 33/1561
    Fax: (+43) 1 513 98 61

    Internet: www.bmf.gv.at/index.htm

    Top


    flag_polandPolen

    Structuur:
    PL + 10 cijfers
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 NUMERIC

    Informatie:
    De informatie is nu niet beschikbaar.

    Internet: www.mf.gov.pl

    Top


    flag_portugalPortugal

    Structuur:
    PT + 9 cijfers
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 NUMERIC

    Informatie:
    Direcçao-Geral dos Impostos
    Direcçao de Serviços do Iva
    Avenida Joao XXI 76
    1049-065 Lisbon

    Tel.: (+351) 21 761 00 00 of 21 761 03 37 of 21 761 03 38
    Fax: (+351) 21 793 65 08

    E-mail: dsiva@dgci.min-financas.pt
    Internet: www.dgci.min-financas.pt

    Top


    flag_sloveniaSlovenië

    Structuur:
    SI + 8 cijfers
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 NUMERIC

    Informatie:
    Tax Administration of the Republic of Slovenia
    Tax Division
    Smartinska 55
    Ljubljana
    Slovenia

    Tel.: (+386) 1 478 27 84
    Fax: (+386) 1 478 27 43

    Internet: www.sigov.si/durs

    Top


    flag_slovakiaSlovakije

    Structuur:
    SK + 10 cijfers
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 NUMERIC

    Informatie:
    Tax Directorate of Slovak Republic
    CLO
    Nova str. 13
    975 04 Banska Bystrica

    Tel.: (+421) 48 4393111
    Fax: (+421) 48 4136015

    E-mail: mvi@drsr.sk
    Internet: www.drsr.sk

    Top


    flag_spainSpanje

    Structuur:
    ES + 9 karakters
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9
    C1 AND C9 ALPHABETIC, C2-C8 NUMERIC

    Informatie:
    Subdireccion General de Informacion y Asistencia Tributaria del Departamento
    de Gestion de la Agencia Estatal de Administracion Tributaria
    C/Infanta Mercedes 37
    E - 28071 Madrid

    Tel.: (+34) 1 583 89 76

    Apartado de Correos 993
    E - 28080 Madrid

    Top


    flag_czechrepublicTsjechië

    Structuur:
    CZ + 8 of 9 of 10 cijfers
    CASE 1 - LEGAL ENTITY: 8 DIGITS
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 NUMERIC
    CASE 2 - INDIVIDUALS: 9 DIGITS
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 NUMERIC
    CASE 3 - SPECIAL CASES: 9 DIGITS
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 NUMERIC
    CASE 4 - INDIVIDUALS: 10 DIGITS
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 NUMERIC

    Informatie:
    Ministry of Finance
    Central Financial and Tax Directorate
    VAT International and Cooperation Unit
    Lazarska 7
    Prague 1
    Czech Republic

    Tel.: (+420) 2 5704 4342

    Internet: www.mfcr.cz

    Top


    flag_swedenZweden

    Structuur:
    SE + 12 cijfers
    C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 NUMERIC

    Informatie:
    Skattemyndigheten i Stockholms län
    Skattekontor Riks
    S - 106 61 Stockholm
    Sweden

    Tel.: (+46) 8 694 1000
    Fax: (+46) 8 642 9261

    E-mail: skm@skm01.rsv.se
    Internet: www.rsv.se

    Top


    07-07-2005, 00:11 geschreven door Lexpert

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    06-07-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rechten van vliegtuigpassagiers.

    Rechten van vliegtuigpassagiers m.b.t. vertraging, bagage en ongevallen.

    Binnenkort komt de grote vakantievlucht weer op gang. Wellicht goed om even stil te staan bij de nieuwe rechten die Europese vliegtuigpassagiers per 17 februari 2005 hebben gekregen. De rechten zijn van toepassing voor vluchten met een EU-luchtvaartmaatschappij van of naar een EU-luchthaven en bij tijdig inchecken. Vorig week zijn de nieuwe rechten met betrekking tot overboeking en annulering toegelicht, deze week komen vertraging en bagage aan de orde:

    Vertraging
    De luchtvaartmaatschappij moet zorgen voor maaltijden, drank, eventueel een hotelkamer en communicatiefaciliteiten in geval de luchtvaartmaatschappij een vertraging verwacht van:

    • 2 uur of meer, voor vluchten van minder dan 1 500 km;
    • 3 uur of meer, voor langere vluchten binnen de EU en voor alle overige vluchten tussen 1 500 en 3 500 km;
    • 4 uur of meer voor vluchten van meer dan 3 500 km buiten de EU.

    Duurt de vertraging 5 uur of meer, dan moet de luchtvaartmaatschappij u ook aanbieden uw ticket terug te betalen (eventueel met een gratis terugvlucht naar uw oorspronkelijk vertrekpunt).

    Wanneer een EU-luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor de vertraging van een vlucht, waar ook ter wereld, kunt u een schadeclaim tot 4.897 euro (koersafhankelijk bedrag) indienen. Als de luchtvaartmaatschappij het niet eens is met uw claim, kunt u naar de rechtbank stappen. U kunt een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij waarmee u een contract heeft gesloten of met de maatschappij die de vlucht uitvoert, indien het om twee verschillende maatschappijen gaat.

    Bagage
    Wanneer uw bagage tijden een vlucht van een EU-luchtvaartmaatschappij is vernietigd, beschadigd, verloren is gegaan of vertraging heeft opgelopen, kunt u bij die maatschappij een schadeclaim tot 1800 euro (koersafhankelijk bedrag) indienen. Is de luchtvaartmaatschappij het niet eens met uw claim, dan kunt u naar de rechtbank stappen.

    Schadeclaims met betrekking tot ingecheckte bagage moeten uiterlijk 7 dagen na de teruggave van de bagage worden ingediend; schadeclaims met betrekking tot bagage die vertraging heeft opgelopen, moeten uiterlijk 21 dagen na de teruggave van de bagage worden ingediend. Ook hier geldt dat u een claim kunt indienen bij de luchtvaartmaatschappij waarmee u een contract heeft gesloten of met de maatschappij die de vlucht uitvoert, indien het om twee verschillende maatschappijen gaat.

    Verwondingen en overlijden ten gevolge van ongevallen
    U kunt een schadeclaim indienen voor verwondingen of overlijden ten gevolge van een ongeval met een vlucht van een EU-luchtvaartmaatschappij, waar ook ter wereld. U heeft recht op een voorschot om uw onmiddellijke economische behoeften te dekken. Als de luchtvaartmaatschappij het niet eens is met uw claim, kunt u naar de rechtbank stappen. U kunt een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij waarmee u een contract heeft gesloten of met de maatschappij die de vlucht uitvoert, indien het om twee verschillende maatschappijen gaat.

    Pakketreizen
    Naast de bovenvermelde rechten kunt u ook een schadevergoeding van uw touroperator eisen wanneer deze niet de diensten levert die u in de EU heeft geboekt, ongeacht uw bestemming. U kunt een beroep doen op deze rechten wanneer de touroperator één van de vluchten in uw pakketreis niet levert. Wanneer de touroperator nalaat een aanzienlijk deel van de door u geboekte pakketreis te leveren, moet hij u bijstand verlenen en alternatieve voorzieningen treffen, inclusief reizen, zonder daarvoor extra kosten in rekening te brengen.

    Meer info: klik hier.

    06-07-2005, 11:12 geschreven door Lexpert

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    Archief per week
  • 27/08-02/09 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 14/03-20/03 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 02/11-08/11 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 25/08-31/08 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 06/02-12/02 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!