Mijn Levensboek / René Schupp
Over mijzelf
Ik ben René Schupp, en gebruik soms ook wel de schuilnaam utopia.
Ik ben een man en woon in Kerkrade (Nederland) en mijn beroep is Gepensioneerd.
Ik ben geboren op 02/01/1941 en ben nu dus 83 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Schrijven. Lezen, Muziek, Tai Chi..
FILOSOFIE: Bij het recht om te zeggen wat je denkt, hoort de plicht om te denken over wat je zegt.


Categorieën
  • 00. HOMEPAGE (1)
  • 01. ALGEMEEN (4)
  • 02. FAMILIE (29)
  • 03. GESCHIEDENIS (10)
  • 04. SCHOOL (4)
  • 05. WONEN (10)
  • 06. SPORT (3)
  • 07. ARBEID (4)
  • 08. SOLDATENLEVEN (13)
  • 09. HUWELIJK EN GEZIN (9)
  • 10. MUZIEK (6)
  • 11. KORTE VERHALEN (23)
  • 12. BRIEVEN EN GEDICHTEN (8)
  • 13. VRIJWILLIGER (6)
  • 14. BEWUSTWORDING (5)
  • 15. LITERATUUR (7)

  • Verhalen & Gedichten
    04-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14.3 KERK EN GELOOF

    Binnen kerk en theologie van 2000 jaar christendom is een grote verscheidenheid aan geloven ontstaan. Maar er is meer; de handel en wandel van pastoors, priesters en bisschoppen blijkt niet altijd zo rechtschapen als men op basis van hun geloof zou verwachten. De afgelopen jaren kwamen oneindig veel misstanden in de katholieke kerk aan het licht. Duizenden slachtoffers van seksueel misbruik door geestelijken kwamen naar buiten met het geheim dat zij een leven lang mee hadden gedragen.

    TEGENSTELLINGEN
    Enorme tegenstellingen tussen het zogeheten nostalgisch verleden en huidige tijd. Geestelijkheid in het verleden op voetstukken geplaatst en altijd aanwezig bij bijzondere gebeurtenissen. Incidenten in het verleden met de mantel der liefde bedekt; in huidige tijd worden zaken steeds meer in het daglicht gesteld.

    BEERPUT
    Incidenteel, topjes van de ijsberg; op wereldniveau kennelijk een grote beerput. Dualiteit, goed en kwaad; twee uitersten. Beschrijving noodzakelijk om balans op te maken tussen verleden en heden. Bepalend om keuze te maken welke weg we willen gaan; echter we moeten er voor waken om niet te generaliseren en alles over een kam te scheren.

    KERN VAN BESTAAN
    Geloof, Hoop en Liefde; deze drie-eenheid is de kern van ons bestaan. Ongeacht welke religie men nastreeft. Helaas wordt vanuit verschillende invalshoeken de basis van ons levenspad ontmanteld. Handelwijzen niet altijd te rechtvaardigen.

    VERLEDEN EN HEDEN
    Een ideologie of religie kan niet genoeg volgzame schapen hebben. Het religieuze gedrag van de mensheid is niet te vatten. Een paar grote religies, meestal vrij oud, en een aantal kleinere geloven, die zich van de grote godsdiensten hebben afgescheiden. Allemaal beweren ze dat ze het ware geloof verkondigen. Ze spreken een doem uit over de volgelingen van alle andere godsdiensten. Daarbij beroepen ze zich op teksten die zij zelf, of hun voorouders hebben verdraaid of verkeerd begrepen.

    • Religies vormden in het verleden en eveneens in het heden de aanleiding tot gruwelijke oorlogen. Omdat ze in onnozelheid en zelfoverschatting iedereen die niet tot hun eigen religie hoort tot 'ongelovige´ bestempelen kennen ze ook geen morele bezwaren om elkaar af te slachten. Dat gebeurt allemaal met een onbegrijpelijke ernst en trouw geloof van hun eigen heiland. Helaas is er totaal geen eenheid.
    • Religieuze instituten, rechtbanken en militaire tribunalen schrijven ons codes voor wat betreft moraliteit en gerechtigheid die op invloed zijn op het gedrag van miljoenen. Al sinds de tijd dat we in stamverband leefden zijn we bekend met misdaad en straf en culturen die menslelijke overtredingen veroordelen. De gevolgen van een gedragscode en ethische code die gekoppeld zijn aan alle religies door de geschiedenis heen, zijn enorm.
    • Grote delen van de menselijke samenleving zijn niet in staat het knagende gevoel van zich af te schudden dat zich in de loop van duizenden jaren van culturele conditionering heeft opgebouwd, namelijk dat er in het hiernamaals net als op aarde een of andere vorm van veroordeling en straf moet bestaan.

    MISSIE
    Eeuwenlang trokken duizenden katholieke missionarissen de wereld in om hun ´ware´ geloof te verkondigen. In vele onbereikbare oorden wonnen zij vol overgave hun zieltjes. Vaak eenzaam, soms twijfelend, maar altijd dankbaar als brengers van de Boodschap.

    • Inmiddels is Nederland zelf een missieland geworden. Het geloof dat aan de andere kant van de wereld werd gebracht is ons hier door de vingers geglipt. De kerken lopen leeg. Ooit gingen missionarissen naar Brazilië, nu moeten we daar priesters vandaan halen om hier de gaten te dichten.
    • Rome moet eindelijk wakker worden, open staan voor revitalisering door het loslaten van de regel dat priesters niet getrouwd mogen zijn. De leiders van de kerk zien de ernst van de situatie niet in. Waarom geen vrouwen in het ambt. Mogelijk zijn er genoeg die het willen.

    HET RIJKE ROOMSE LEVEN
    Het Rijke Roomse Leven is in Katholiek Nederland de aanduiding voor de periode 1860-1960, waarin door het benadrukken van katholieke identiteit, door de gerichtheid op Rome, en dankzij een rijke liturgie, de katholieke cultuur een ongekende bloei beleefde. Het katholieke zelfbewustzijn ging hand over hand met een overdonderende hoeveelheid devotionele uitingen, religieuze kunst, pracht en praal.

    • In de verzuilde samenleving dat ons land kenmerkte, gaf het katholieke volksdeel uitbundig vorm en invulling aan het rijke roomse leven. Een kruisje boven de deur, een wijwaterbakje aan de muur, Mariabeelden op het dressoir, het communiebordje en het vastentrommeltje van de kinderen; dat waren nog maar een paar van die overweldigende hoeveelheid materiële uitdrukkingen van de katholieke identiteit in het interieur en in het dagelijks leven.
    • Eeuwenlang waren de katholieken in het fanatiek protestante Nederland achtergesteld, maar nadat in 1853 de bisschoppelijke hiërarchie was hersteld, volgde een bloeitijd die ruim een eeuw zou aanhouden. In zuidelijk Nederland werd vanaf die tijd vrijdags vis gegeten en te biecht gegaan, had iedereen een rozenkrans op zak en liep het hele dorp uit voor de talloze processies. Kinderen waren misdienaar en uit veel gezinnen moest er toch wel één tot het priesterambt worden geroepen, liefst als missionaris om in donker Afrika zieltjes te winnen.

    ROOMSER DAN ROOMS
    Roomse poppenkast; zo zagen andersdenkenden de visuele uitbundige cultuur die zo kenmerkend is voor wat we het rijke roomse leven zijn gaan noemen. Smalend lachten ze maar waren ook wel een beetje jaloers op de katholieken die hun door dagelijkse zonden bevlekte ziel weer wit konden wassen met een bezoek aan de biechtstoel.

    • Onder al dat uiterlijk vertoon ging een ijzig autoritaire hiërarchie schuil, waarbinnen de pastoor als herder de toon aangaf. Zijn woord was wet en daaraan hoefde niemand aan te twijfelen. Via de paus en de bisschoppen kwam zijn gezag rechtstreeks van God en daar viel niet mee te spotten. Dus bepaalde de pastoor hoeveel kinderen er moesten komen, op wie er gestemd werd en bij wie er gewerkt werd.
    • De katholieke signatuur beperkte zich niet tot kerk en geloofsbeweging, maar strekte zich uit over het hele sociale en culturele leven. Katholieke sportverenigingen, omroepen, vakbonden, ziekenhuizen, jeugdclubs. Een volksdeel tot in het merg gevormd, geborgenheid een van de karakteristieken, van de wieg tot het graf verzekerd.

    KATHOLIEKE ZUIL
    Een trots bouwwerk van katholieke organisaties vormde zo de katholieke ´zuil´. Als vanzelfsprekend werd gedacht in termen van ´wij´ en 'ons´. Het verschil met ´de anderen´ werd sterk benadrukt. Die anderen - protestanten, liberalen en socialisten- zetten zich ook af, tegen elkaar en tegen de katholieken. Ook zij organiseerden zich, net als de katholieken, in ´zuilen´. Van de wieg tot het graf bleef in het ´verzuilde´ Nederland iedereen in zijn eigen wereld.

    • Filosoferen is niet voorbehouden aan filosofen en andere geleerden. Iedereen die leeft, heeft de waarheid in pacht. De waarheid is voor iedereen, als de lucht die iedereen vrij in- en uit kan ademen. Wij allen hebben een bron van kennis in ons. Het gaat erom die aan te boren en zelf de verhouding te vinden tot wat is overgeleverd. Filosoferen is vragen stellen. Belangrijker dan de antwoorden van anderen, zijn onze eigen vragen. Het laatste woord is nooit gezegd.
    • Het christendom is vele eeuwen de godsdienst geweest die voor een groot deel het leven en de cultuur heeft beïnvloed. Ook op dit moment heeft het christendom binnen Nederland nog de meeste aanhangers. Toch wordt de vertrouwdheid met het christendom steeds minder vanzelfsprekend. Steeds minder mensen zijn betrokken bij een kerk en steeds minder mensen zijn van huis vertrouwd met de christelijke traditie.

    RELIGIES
    Overal ter wereld hebben mensen rituelen, verhalen en ideeën die gebaseerd zijn op eeuwenoude godsdienstige tradities. Als mens van deze tijd kom je de die godsdiensten vroeg of laat tegen. De vijf grote wereldgodsdiensten: Hindoeïsme, Boeddhisme, Jodendom, Christendom en Islam. Daarnaast nog vele andere religies; elk met eigen tradities en overtuigingen.

    • Godsdienstonderricht in jongere jaren heeft een overzicht geboden van de meest elementaire kennis over de wereldgodsdiensten. In onze opvoeding en latere jaren is hierop voort geborduurd of in bepaalde gevallen los gelaten. Geloven wordt door veel mensen beschouwd als een individuele zaak; draagt een privé karakter.
    • Sommige mensen leiden daaruit af dat godsdienst ook geen aandacht hoort te krijgen in het onderwijs en dat overheid zich niet moet bemoeien met het geloof van mensen. Godsdienst is iets van thuis, en niet iets wat op school thuishoort. Natuurlijk moet overheid of school niet voorschrijven wat mensen precies moeten geloven. Maar de school heeft wel een verantwoordelijkheid voor de kennis die wij hebben van de wereldreligies.
    • Het begrip godsdienst is niet voorbehouden aan één bepaalde geloofsrichting. Het christendom is een godsdienst zoals andere godsdiensten dat ook zijn. Het woord ´godsdienst´ beschrijft in één keer alle verschillende geloofsrichtingen samen, zonder daarbij een oordeel uit te spreken over de waarheid of onwaarheid van wat mensen geloven.

    TRADITIES
    Godsdienstige tradities zijn net zo verschillend als de mensen die er deel aan nemen. Toch is het opvallend dat er een aantal algemene lijnen aan te wijzen is, die in verschillende godsdiensten parallel lopen. Meer aandacht daarvoor maakt dat je de verschillende godsdiensten veel beter kunt begrijpen en waarderen. Het valt bijvoorbeeld op dat de verschillende godsdiensten deels op de zelfde vragen een antwoord proberen te vinden. In alle godsdiensten wordt bijvoorbeeld op een of andere manier aandacht besteed aan de vraag naar de oorsprong van het leven.

    • Opmerkelijk zijn ook de overeenkomsten in de manieren waarop godsdiensten zich ontwikkelen. In de geschiedenis van godsdiensten is vaak te zien dat de traditie begint met een opvallend en belangrijk persoon. Men denkt dan bijvoorbeeld aan: Boeddha, Abraham, Mozes, Jezus en Mohammed. Bij geen van genoemde personen was het zo dat ze perse een nieuwe godsdienst wilden stichten. Het was voor hen veel belangrijker dat mensen bepaalde ideeën over de wereld en over God zouden bijstellen.
    • Bij het Jodendom, het christendom en de islam geldt dat deze godsdiensten een belangrijke periode de staatsgodsdienst zijn geweest van het gebied waarin zich de godsdienst ontwikkelde. Nadat godsdiensten zich een vanzelfsprekende plek hebben verworven, breekt op een zeker moment een fase aan waarin mensen vinden dat de gelovigen te ver van de oorspronkelijke bedoeling van hun godsdienst zijn afgedwaald. Mensen proberen dan hun godsdienst te ´hervormen´, terug te brengen naar de kern. Een algemeen verschijnsel dat we veel tegenkomen is dat godsdienstige mensen behoefte hebben om hun godsdienst aan te passen aan de moderne tijd.

    SAMENVATTING
    Vanaf de dageraad van de menselijke geschiedenis heeft het mensdom gezocht naar verborgen spirituele betekenissen. De rotstekeningen behoren tot de vroegste voorstellingen die we hebben van spiritueel bewustzijn.

    • Door opvoeding en ervaringen zijn we geconditioneerd. Het is belemmerend voor je ontwikkeling, wanneer je omgeving jouw koers gaat bepalen. We zullen oude conditioneringen los moeten laten om onthecht te raken van ons verleden; van beklemmende en vooral ons klein houdende overtuiging.
    • Ieder mens werkt aan de eigen toekomst en als zodanig liggen heel veel dingen niet vast. Innerlijk weten we dat een bepaalde weg bewandeld moet worden die de toekomst bepaalt. Deze ligt in onszelf besloten; wordt door onze keuzes gecreëerd. Het is een totale optelsom van ons denken en handelen. Het is van grootste belang om te leven en te handelen vanuit het HIER en NU.





    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Mijn favorieten
  • http://sway.com
  • http://blog.seniorennet.be/schupp
  • http://www.korpscommandotroepen.nl
  • http://www.demijnen.nl
  • http://www.gerardlenting.nl
  • http://www.kkm-lambertus.nl

    Gastenboek
  • Gedicht in dialect "WEIHNACHTE "
  • DA Whitcher
  • Goedemiddag blogmaatje
  • Wens u nog een fijne zondag
  • Wens u nog een fijn weekend

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!