Op de nationale complimentendag bezochten wij het spoorwegmuseum De Mijlpaal in Mechelen.
Onze gids had zijn spraakorgaan volgepropt met een overdosis duracellbatterijen, ademde nauwelijks maar loftrompetterde des te meer over zijn stad, ooit de bakermat en het centrale knooppunt van de Belgische staatsspoorwegen.
In de eerste werkplaatsen dd. 1837 luisterden wij 150 minuten naar een boeiend verhaal over het ontstaan, de evolutie en frivole bijzonderheden van het Belgisch spoorwegbedrijf.
Een opmerkelijke gravure van het vertrek van de eerste trein naar Mechelen en een schaalmodel van de eerste locomotief De Olifant zijn blikvangers. Een drukpers voor het drukken van reisbiljetten, talrijke seinen en reizigersmateriaal, waaronder bankwagens, diligences (klas 1) en berlines (luxe) bezorgden de senioren jeugdige opwinding.
Drie plattegrondmaquettes van Mechelen van de jaren 1835-1885-1935 toonden ons de invloed van de spoorwegen op de stadsontwikkeling op economisch en sociaal gebied.
Unieke foto's, schetsen en prenten leerden ons de geschiedenis van de locomotief, van stoom tot stroom in 1935.
Het bootrestaurant Karimata zorgde voor culinaire geneugten met slaperige aalscholvers op de oever.