Foto
Foto
Foto
Foto
Over mijzelf
Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is geen ( invalide ).
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos & motors .
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Auto Nostalgie & Pin Ups
Welkom Bij Skodaman
10-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.skoda 1000 mb
Klik op de afbeelding om de link te volgen

10-03-2007 om 01:01 geschreven door skodaman


09-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CITROEN 11 AVANT
Klik op de afbeelding om de link te volgen Citroën 11CV
Hoewel de geniale constructie van deze wagen van 1934 dateert, bleef hij tot 1957 in productie. En niet omdat er geen opvolger voor was, maar domweg omdat de wagen nog te veel aanhangers had. De oersterke Traction Avant is er in een versie met koffer en een met wiel achterop. Er zijn ook Commerciale en Familiale-uitvoeringen geleverd. Vooral in de jaren zeventig waren de Tractions erg gewild in studentenkringen. Coupés en cabrio's zijn alleen voor de oorlog geproduceerd. Een van de populairste klassieke auto's in ons land.
 
 
Soort: sedan Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1911 Vermogen: 46/3800 en 59/4000
Topsnelheid: 115-120 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1934-1957 Productieaantallen: 759.123
 

09-03-2007 om 19:21 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RENAULT 4 CV
Klik op de afbeelding om de link te volgen Renault 4CV
In 1944 reden de eerste prototypen rond van een kleine wagen waarmee Renault na de oorlog de markt wilde veroveren. Oorspronkelijk hadden ze een aluminium carrosserie en twee deuren maar de productie-auto's waren van staal en hadden vier portieren. De watergekoelde motor stond achterin en werd gedurende zijn lange leven steeds verder opgevoerd. De 4CV was een wat orthodoxer alternatief voor de Eend en werd uitstekend verkocht. De découvrable kost tegenwoordig ruim het dubbele van een gewone sedan. De aantrekkelijke Sport van '52 en daarna is ook duurder.
 
 
Soort: sedan en cabrio-limousine Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 747 en 760 Vermogen: 18/4000-42/6000
Topsnelheid: 95-140 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1947-1961 Productieaantallen: 1.105.543
 

09-03-2007 om 19:18 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mga roadster
Klik op de afbeelding om de link te volgen MGA Roadster
Syd Enevers meesterlijke constructie had een moeilijke geboorte, Leonard Lord, een echte Austin-man en sinds de oprichting van BMC de grote baas, heeft de productie lang weten tegen te houden. Het is er, gelukkig voor zo veel fans, toch van gekomen want met de MGA begon een nieuw tijdperk in de geschiedenis van de sportwagen. Deze wagen biedt het oprechte sportieve gevoel van een Engelse roadster. Wie dat spartaanse niet belieft, kan beter een B kopen. Voor wie dat wel wil maar dan met vast dak, is er de coupé-versie van de A.
 
 
Soort: cabriolet Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1489, 1588 en 1622 Vermogen: 68/5500, 72/5600 en 90/5500
Topsnelheid: 155-165 Chassis: afzonderlijk chassis
Productiejaar: 1955-1959, 1959-1961 en 1961-1962 Productieaantallen: 58.750, 31.501 en 8.719 (incl. coupés)
 

09-03-2007 om 13:56 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vw 1600 tl
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Volkswagen 1600 TL
 
VW 1600 TL "fastback"De Volkswagen 1600 TL, ofwel de T3 Fastback is een Volkswagenmodel dat van 1966 tot 1973 werd gebouwd.

De 1600 TL werd aangedreven door een achterin geplaatste 4-cilinder 1600 cc luchtgekoelde boxermotor, die 54 pk leverde. Er kon een handgeschakelde vier-, of automatische 3-versnellingsbak (vanaf 1967) worden gekozen.

Door de motor achterin te plaatsen kon Volkswagen met dit model een ruime middenklasser bieden, met zowel in de voorklep als in de achterklep bagageruimte.

09-03-2007 om 13:53 geschreven door skodaman


08-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.jaguar 120 xk
Klik op de afbeelding om de link te volgen Jaguar XK 120
Eén van de mooiste Jaguars, wellicht één van de mooiste sportwagens, is wel de XK 120. Dé sensatie van de London Motor Show van 1948. De prachtige tweezitter had toen nog een aluminium carrosserie en onder de kap zat de beroemde XK-motor, de voorganger van de Jaguar-motor van vandaag. Er kwam ook een comfortabele drophead coupé uit in 1953. Momenteel zijn deze sportieve Jags vrijwel altijd gerestaureerd. De aluminium eerstelingen kosten het dubbele, maar daarvan zijn er maar 240 gebouwd. De aanduiting '120' slaat op de topsnelheid in mijlen.
 
 
Soort: roadster en cabriolet Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 3442 Vermogen: 160/5000 -180/5300
Topsnelheid: 200 Chassis: afzonderlijk chassis
Productiejaar: 1948-1954 Productieaantallen: 7.612 en 1.765
 

08-03-2007 om 22:02 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VW K70
Klik op de afbeelding om de link te volgen

VW K70
De Volkswagen K70 was de allereerste Volkswagen met een watergekoelde motor die ook nog eens voorin lag. Ten tijde van de introductie van de K70 had Volkswagen alleen nog maar voertuigen geproduceerd met de beproefde luchtgekoelde boxer motor achterin. 

De beste Volkswagen ooit...

De teksten in de folders logen er niet om. De K70 had onafhankelijke wielophanging en daardoor dus een uitstekende wegligging. Het beste wat de K70 kon bieden was de binnenruimte. Ook heden ten dagen zijn de auto's uit de middenklasse niet zo ruim als de K70. Wat prestaties betreft was de K70 ook niet onderbedeeld. Hiervoor zorgden de 1600 cc. 75 pk en 85 pk motoren. Kortom een perfecte gezinsauto.

Buiten al deze pluspunten scoorde de K70 ook wat minpunten. Daar waren het motorgeluid dat in het interieur drong, kleine lekkages maar vooral de hakerig schakelende 4-bak was een bron van ergernis. Ondanks deze kinderziektes had Volkswagen toch hoge verwachtingen en men hoopte op hoge verkoop aantallen. Helaas is het daar nooit van gekomen. In de periode tussen eind 1970 en januari 1975 zijn er 211.127 K70's gebouwd.

 

08-03-2007 om 14:58 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mercedes 300
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mercedes 220 Cabriolet & Coupé
Op basis van de 220 kwamen er ook een cabriolet en een coupé-uitvoering uit. De open wagens leken sprekend op de 170S cabriolets, afgezien van de koplampen natuurlijk. De coupé was helemaal nieuw en zou een zeldzame vogel blijven. Hij was niets anders dan een Cabriolet A met een stalen dak. De Cabriolets A en B waren technisch gelijk maar de 'A' was iets sportiever. Normaal zijn coupés lager geprijsd dan open versies, maar bij deze Mercedes liggen de prijzen ongeveer gelijk.
 
 
Soort: cabriolet en coupé Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 2195 Vermogen: 80/4850
Topsnelheid: 150 Chassis: buizenchassis
Productiejaar: 1951-1954 en 1954-1955 Productieaantallen: Cabrio A: 1.278, Cabrio B: 997 en Coupé: 85
 

08-03-2007 om 11:54 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mercedes 230 sl
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mercedes 230 SL, 250 SL & 280 SL
In 1963 kwam de 230 SL als Roadster, zoals het model officieel heette, uit. Hij volgde de 190 en 300 SL op en had het daarom niet gemakkelijk. Paul Bracq had de auto getekend en niet iedereen kon hem bij de presentatie mooi vinden. Hij was te hoekig en de doorgezakte hardtop was al helemaal niets waard. Nu beziet men de wagen, die als bijnaam Pagode kreeg, met andere ogen. Hij werd opgevolgd door modellen met grotere motoren. De 280 SL is de beste keus.
 
 
Soort: cabriolet Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 2306, 2436 en 2778 Vermogen: 150/5500-170/5750
Topsnelheid: 195-205 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1963-1967, 1966-1968 en 1968-1971 Productieaantallen: 19.831, 5.186 en 23.885
 

08-03-2007 om 11:51 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.austin healey 3000 mk
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Austin-Healey 3000
Een cilinderinhoud van 2912 cm3 bracht de Austin-Healey 3000 de bijnaam 'Big Healey'. Deze wagen kwam in 1959 uit en had nu schijfremmen bij de voorwielen. De Mk II van 1961 had drie S.U.-carburateurs, acht pk's meer en een nieuwe versnellingsbak. De Mk III (foto) van 1963 had weer twee carburateurs maar wel bekrachtigde remmen. Tot 1968 bleef dit model in productie. Toen werd het voor de Engelsen te duur om de wagen nog aan de Amerikaanse eisen aan te passen en verdween de Healey van de productiebanden. De Mk III is de duurste.
 
 
Soort: cabriolet Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 2912 Vermogen: 124/4600-148/5250
Topsnelheid: 180-195 Chassis: afzonderlijk chassis
Productiejaar: 1959-1968 Productieaantallen: 42.926
 

08-03-2007 om 10:33 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.porsche speedster
Klik op de afbeelding om de link te volgen Porsche 356A Speedster
Speciaal voor de Amerikaanse markt ontstond een goedkope uitvoering van de 356 cabriolet, de Speedster. De wagen was bestemd voor clubraces en bood nauwelijks enig comfort. De zijruitjes moesten in de portieren gestoken worden en de linnen kap bood minder bescherming dan een paraplu. De Speedster, nu een top-liefhebberstuk, kon met alle mogelijke motoren geleverd worden. In 1958 werd het model vervangen door de Convertible D. Vreemd dat een goedkopere versie later zoveel meer waard kan worden.
 
 
Soort: speedster Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1488 en 1582 Vermogen: 55/4400-75/5000
Topsnelheid: 160-190 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1954-1958 Productieaantallen: 4.854
 

08-03-2007 om 10:28 geschreven door skodaman


07-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tatra / Vos / Skoda
Klik op de afbeelding om de link te volgen Tatra/Skoda
De speciaal voor belangrijke bezoeken van president Antonin Zápotcky ontwikkelde, gepantserde Skoda
VOS limousine was een vreemde eend in de bijt. Deze Tatra constructie met een motor van vrachtwagenfabrikant Praga en een koets van busbouwer Karosa Vysoké Myto kreeg uit prestigeoverwegingen het Skoda merklogo op de radiator.

07-03-2007 om 22:13 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.austin mini seven
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Geschiedenis, Mini: uit Austin Seven en Morris Mini Minor
 
Mini logo op stuur Mini Cooper Eind jaren 50 had Leonard Lord, president dericteur van British Motor Corporation (BMC) de visie dat de markt behoefte had aan een nieuw soort auto, klein van buiten en groot van binnen.

In 1957 werd Alec Issigonis, die eerder faam vergaarde met de Morris Minor, aangesteld om een prototype te ontwikkelen van een auto voor vier, met een motor van BMC, die kleiner was dan de huidige auto’s uit de BMC bedrijven.

In juli 1958 nodigde Alec Issigonis zijn opdrachtgever uit om een proefrit te maken in een van de twee prototypes. Leonard Lord werd verrast door de combinatie van snelheid en weggedrag en gaf direct het groene licht voor voortzetting van het project.

 
Mini Cooper, 1985De volgende stap was het opleveren van een productieversie; hiervoor kreeg men 12 maanden. De merken die in 1952 samen BMC oprichtten, Morris en Austin, brachten ieder onder eigen naam in augustus 1959 een model op de markt: de Austin Seven en de Morris Mini Minor. Productiefaciliteiten werden opgezet in Longbridge (Austin-fabriek) en Cowley (Morris-fabriek), waar in juni 1959 ongeveer 100 auto’s per week van de band rolden.

 

07-03-2007 om 20:51 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ford taunus 15m
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ford Taunus 12M
De naam Taunus komt van een Duits gebergte, zoals dat ook bij het voorgaande model de Ford Eifel (1935 en 1939) het geval was. Tot 1967 werd Taunus gebruikt als de merknaam voor alle Duitse modellen van het dochterbedrijf van Ford in Europa. Er bestonden destijds duitse modellen die met Taunus 12M, 15M en 17M aangeduid werden en een bestelwagen die Taunus Transit heette, maar bij allen mocht toen de naam Ford niet als merknaam gebruikt worden. Vandaag de dag wordt ook naar de modellen van voor 1967 gewoon als Ford gerefereerd.

Met de introductie van de Ford Taunus type P7 in 1967 werd dit beleid veranderd. Toen werd de merknaam weer "Ford", en bleef Taunus enkel als de modelnaam bestaan. De reeds bestaande modellen werden tot Ford 12M, Ford 15M en Ford Transit omgedoopt. Van de M wordt gezegd dat deze staat voor "Meisterstück", ofwel in het Engels "Masterpiece".

07-03-2007 om 20:47 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.peugeot 404 cabrio
Klik op de afbeelding om de link te volgen Peugeot 404 Cabriolet
Het was bij Peugeot langzaam de gewoonte geworden om van een nieuw type berline ook een cabriolet en vaak ook een coupé te brengen. Bij de 404 werd hier geen uitzondering gemaakt en daarom had ook Pininfarina weer werk gekregen. De wagens waren zowel met een carburateur- als met een inspuitmotor te koop. Ze zijn helaas erg roestgevoelig. Ze werden jaren voordat de sedan verdween uit productie genomen. Mooie exemplaren van de cabrio brengen een goede prijs op.
 
 
Soort: cabriolet Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1618 Vermogen: 85/5500-96/5500
Topsnelheid: 150-170 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1961-1969 Productieaantallen: 3.728
 

07-03-2007 om 12:36 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.lada riva
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Lada Riva
De Lada Riva, in sommige West-Europese landen aangeduid als Lada Nova en in Canada als Lada 1500 en Lada Signet werd geïntroduceerd in 1980. Het is een vernieuwde versie van de op de Fiat 124-gebaseerde Lada VAZ-2101/"Zjigoeli" sedan, die werd geïntroduceerd in 1970. De Riva wordt officieel aangeduid als VAZ-2105 en de luxe uitvoering (basis-sedan, VAZ-2104 wagon en VAZ-2107 voor de luxe sedan met grote verchroomde grill.

De verscherpte Europese veiligheids- en emissie wetgeving leidde ertoe dat het model werd teruggetrokken van de meeste Westelijke Europese markten tegen 1997, maar het model is nog steeds in productie bij de AvtoVAZ-fabriek in Rusland. In 2005 werd de productie van de wagon overgenomen door Izh.

Sommiggen stellen dat van dit model meer exemplaren zijn verkocht dan van de Volkswagen Kever en de T-Ford. Officieel zijn er 12 miljoen exemplaren verkocht.

Varianten waren onder andere Riva signet, Riva 1200, Riva 1300, Riva 1500, Riva 1600, waarbij de varianten E en L werden geleverd.

 

07-03-2007 om 12:34 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ford capri 1
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Capri I
Met zijn lange neus, zijn korte achterkant en zijn vier zitplaatsen naar het Mustang-recept zorgde de Beau de Cologne voor opzien. De Capri was in een groot aantal varianten leverbaar, van goedkope gezinsauto tot snelle race- en rallywagen. In 1972 werden de V4's uitgewisseld tegen viercilinder lijnmotoren. De I is inmiddels een gearriveerde liefhebbersauto. We geven de prijzen voor de goedkoopste versie, die van de snellere typen ligt relatief veel hoger, zo kost de 2600 RS ongeveer driemaal zoveel.
 
 
Soort: coupé Aantal cilinders: V4, V6 en 4 cilinder lijnmotor
Cilinderinhoud: 1293-2637 Vermogen: 50/5000 tot 150/5300
Topsnelheid: 135-200 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1969-1973 Productieaantallen: 1.172.900
 

07-03-2007 om 08:09 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fiat 127
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Fiat 127
Grote modellen hebben Fiat doorgaans niet veel geluk gebracht, de kleintjes daarentegen juist wel en daarom was het ook niet zo vreemd dat er begin jaren zeventig al volop werd gewerkt aan een opvolger voor de Fiat 850. In april 1971 kwam die er in de vorm van de Fiat 127. De wielophanging en remmen waren rechtstreeks afkomstig van de Fiat 128 die twee jaar eerder was verschenen als opvolger van de 1100. De viercilinder motor was gelijk aan die van de snelste Fiat 850 (903 cc, 47 pk) en dus was de 127 technisch – ondanks zijn voorwielaandrijving - niet al te baanbrekend. Qua vorm was hij dat echter wel. Met zijn sterk aflopende achterzijde en in de carrosserie ‘verstopte’ vierkante koplampen was de auto zeker modern en sloeg hij dan ook goed aan. Toen het model in 1971 tot Europese ‘Auto van het Jaar’ werd benoemd, ging het zelfs helemaal hard met de verkopen. De 127 haalde de 850 qua aantallen al snel in. Vanaf 1972 is er ook een versie met derde deur, en in combinatie met de neerklapbare achterbank is dat zeker een praktische auto. De 903 cc motor wordt in 1977 opgevolgd door een versie met 1.049 cc en 1981 is er een 1300 sport met 1.301 cc motor, goed voor 70 pk en een top van 160 km/h. Ondanks het gigantische productieaantal van 3.779.086 stuks zijn er niet zo gek veel 127’s meer over.

07-03-2007 om 08:06 geschreven door skodaman


06-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.triumph tr6
Klik op de afbeelding om de link te volgen Triumph TR6
Door een nieuwe carrosserie op het chassis van de TR5 te plaatsen, ontstond de TR6. Deze opbouw was door de Duitse firma Karmann in Osnabrück ontwikkeld, waarbij de Duitsers de opdracht gekregen hadden zoveel mogelijk carrosseriedelen van de TR5 te gebruiken. Alleen de neus en de staart zijn dus veranderd. En ook hier weer: de Amerikaanse versie - er komen er heel wat terug uit Amerika - heeft een veel zwakkere motor.  
 
Soort: cabriolet Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 2498 Vermogen: 104/4500-152/5500
Topsnelheid: 180-200 Chassis: afzonderlijk chassis
Productiejaar: 1969-1976 Productieaantallen: 94.619
 

06-03-2007 om 21:57 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ford anglia 105
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Anglia 105E & Super
Met de 105E deed de Anglia een reusachtige stap vooruit. De viercilinder kopklepper was een succes en kon, ook al door zijn korte slag, tot in het oneindige opgevoerd worden. De scheef naar binnen geplaatste achterruit was bij zijn introductie niet naar ieders smaak, maar geeft de wagen nu wel iets bijzonders. In '62 verscheen de snellere Anglia Super. De Anglia is ondanks zijn robuustheid vrij snel uit ons verkeersbeeld verdwenen. Deze Brit is ook nog eens door OSI onder handen genomen: de Anglia Torino.
 
 
Soort: coach en stationcar Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 997 en 1197 Vermogen: 40/5000 en 53/5000
Topsnelheid: 130-145 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1960-1967 en 1962-1967 Productieaantallen: 1.004.737 en 79.223
 

06-03-2007 om 19:53 geschreven door skodaman




vervolg op skodaman2
  • skodaman2

  • Come And See On skodaman2
  • skodaman2

  • kom ook eens kijken op skodaman2
  • skodaman2

  • Zoeken in blog


    Categorieën


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!