Mercedes-Benz 300SL
Oorspronkelijk was de 300SL (onder de codenaam W194) ontwikkeld als racewagen. De letters SL staan voor Sport Leicht. Vanaf de introductie in 1952 behaalt de auto de ene na de andere overwinning op de internationale circuits, zoals Le Mans en de Nürburgring. Ook de beruchte Carrera Panamericana wint de 300SL overtuigend. De rentree van Mercedes in de autosport krijgt er extra glans door. De Amerikaanse importeur van Mercedes, Max Hoffman, wil zijn gefortuneerde klanten graag een sportwagen kunnen aanbieden. Hij weet de Mercedes-directie na lang soebatten uiteindelijk over te halen, een straatversie van de SL in productie te nemen. Op de International Motor Sports Show in New York presenteert Mercedes-Benz in februari 1954 de 300SL (W198) voor straatgebruik. Ten opzichte van de race-versie wijkt eigenlijk alleen de neus iets af. In augustus 1954 verlaten de eerste exemplaren de fabriekshallen. De bijna 1.300 kg wegende 300SL maakt gebruik van de 3,0-liter zescilinder uit de 300 sedan, die voor de gelegenheid is uitgerust met de toen zeer revolutionaire directe benzine-inspuiting. Daardoor stijgt het vermogen naar 215 pk, goed voor een topsnelheid van (afhankelijk van de eindoverbrenging) 235 tot 260 km/h. De motor staat 45 graden naar links gekanteld, omdat hij anders niet onder het lage bodywork past. Dat zorgt voor een laag zwaartepunt. De SL heeft een licht buizenchassis met daaroverheen deels aluminium, deels stalen plaatwerk. Als optie is een geheel uit lichtmetaal opgetrokken carrosserie mogelijk. Slechts 29 exemplaren worden daarmee uitgerust. Omdat het buizenchassis voor extra stijfheid hoog is opgetrokken rondom de cockpit, is montage van conventionele deuren niet mogelijk. De imposante vleugeldeuren zijn daarom geen show, maar pure noodzaak. Om de bestuurder makkelijker te laten in- en uitstappen kan het stuur worden gekanteld. Samen met de eenvoudiger 190SL zorgt de 300SL voor het sportieve imago van de Stuttgarter firma. De 300SL is 3,5 keer zo duur als een Mercedes 170
Met recht een supercar dus. De 300SL blijft in productie tot 1957, met een productieaantal van slechts 1.400. In datzelfde jaar verschijnt de 300SL roadster, waarvan 1.858 exemplaren een klant vinden, tot in 1963 de geheel nieuwe 230SL op de markt komt.
01-04-2007 om 20:03
geschreven door skodaman
|