Foto
Foto
Foto
Foto
Over mijzelf
Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is geen ( invalide ).
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos & motors .
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Auto Nostalgie & Pin Ups
Welkom Bij Skodaman
11-04-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Triumph Stag
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Triumph Stag
Het verhaal van de STAG begint bij de Triumph 2000. Een prototype 2000 werd naar Michelotti gebracht om er een sportieve versie van te ontwerpen. Het nieuwe ontwerp viel zo goed uit dat men hier wel een markt voor zag. Men dacht ongeveer 12.000 stuks per jaar te kunnen verkopen.

Inmiddels had Leyland Rover overgenomen en dit was van invloed op de keuze van de krachtbron in de Stag. In eerste instantie zou de Stag geleverd worden met de 6 cilinder 2.51 motor, die dan later vervangen zou worden door de nieuwe V8 van Triumph. Maar ook Rover had een V8 in ontwikkeling. Omdat de Rover V8 te groot was viel de keuze toch op de Triumph V8. (Nu was dit niet helemaal waar, want naderhand heeft menig Stag eigenaar toch een Rover V8 ingebouwd).

Hoewel de Stag uiterlijk veel op de 2000 lijkt zijn alle carrosserie onderdelen net even anders. In 1970 kon de Stag aan de dealers geleverd worden als convertible met een roll bar en met een hardtop. Verder nog de nodige extra's, automaat en overdrive. Het was een sportieve auto, zeer comfortabel, snel en als enige Triumph uitgerust met een 3 liter V8.

De Stag werd in 1977 na 7 jaar en 25.877 stuks gestaakt. De prognose van 12.000 per jaar is niet gehaald.

 

 

11-04-2007 om 17:58 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Triumph TR3
Klik op de afbeelding om de link te volgen Triumph TR3
In het najaar van 1955 ontstond de TR3 die in details van de TR2 te onderscheiden was. Het grilletje was nu niet meer diep in de neus gemonteerd maar op de carrosserie. De deurkrukken maakten het openen en sluiten van de deurtjes veel makkelijker en achterin de auto bevonden zich twee noodzitjes. De motor was opgevoerd en bij de voorwielen vond men nu schijfremmen. De kopers reageerden op deze verbeteringen, zoals aan de productie-aantallen te zien is.
 
 
Soort: cabriolet Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1991 Vermogen: 96/4800
Topsnelheid: 170 Chassis: afzonderlijk chassis
Productiejaar: 1955-1957 Productieaantallen: 13.377
 

11-04-2007 om 17:53 geschreven door skodaman


10-04-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rover p6 van grace kelly
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Rover P6 
De Rover P6 is de interne projectnaam van Rover voor de modellen die als Rover 2000, Rover 2200 en Rover 3500 bekend zouden worden. Het model werd ontworpen door de eigen ontwerper David Bache.

De Rover 2000 werd in 1963 gelanceerd en werd de eerste Auto van het Jaar. Enkele jaren daarna werd de 2000 TC gepresenteerd. De belangrijkste wijziging was de toepassing van twee carburateurs (TC=Twin carburettor). In 1967 werd de P6 ook leverbaar met de van Buick overgenomen lichtmetalen V8 van 3,5 liter. Deze Rover werd de Three thousand Five genoemd. De titel 3,5 liter was voorbehouden aan de Rover P5B.

De P6 is bij het grote publiek bekend geworden wegens de bijzondere optie: het reservewiel kon via een speciale constructie op de kofferbak worden gemonteerd.

De P6 werd ook gebruikt door het Koninklijk huis van het Verenigd Koninkrijk. Het verhaal gaat dat de Koningin de auto zelf reed.

Grace Kelly

Ook Grace Kelly was een P6 rijder. Zij overleed op 14 september 1982 in Monaco toen zij, getroffen door een beroerte, in haar Rover 3500 ter hoogte van La Turbie15 meter omlaag viel,  zij  overleed de volgende dag zonder nog bij bewustzijn te zijn geweest. (al zijn er geruchten dat haar dochter Stephanie tijdens het ongeluk achter het stuur zat). zij  liep bij dit tragische ongeluk slechts lichte verwondingen op

Kelly werd geboren in Philadelphia, Pennsylvania uit een Iers-katholieke familie die pas kort in de Verenigde Staten woonde, maar al wel een prominente rol speelde in de gemeenschap van Philadelphia. Haar vader was een skiffeur die Olympisch goud had gewonnen. Hij maakte fortuin als bouwondernemer. Haar jongere broer John jr. volgde zijn vader en won Olympisch brons (single scull). De Kelly Drive in Philadelphia is naar deze jongere broer genoemd.

10-04-2007 om 22:37 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ayrton Senna
Klik op de afbeelding om de link te volgen
 

Crash van Ayrton Senna
Ayrton Senna (voluit: Ayrton Senna da Silva) 
was een Braziliaans autocoureur die in het tijdsbestek van negen seizoenen driemaal wereldkampioen Formule 1 werd. Hij wordt door velen beschouwd als de beste coureur ooit en kwam aan de start in 161 races waarvan hij er 41 won en 65 keer van polepositie startte.

senna1

Senna verongelukte op zondag 1 mei 1994 tijdens de Grote Prijs van San Marino op het circuit van Imola doordat de stuurkolom van zijn Williams-Renault brak en hij met 320 km/h uit de bocht vloog, recht in een betonnen muur. Door de klap tegen de muur boorde een deel van de wielophanging zich door zijn helm. De dag ervoor was de Oostenrijker Roland Ratzenberger op hetzelfde circuit verongelukt. Senna droeg als eerbetoon aan Ratzenberger een Oostenrijkse vlag in zijn wagen.

senna foto 2

10-04-2007 om 15:35 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mercedes s 280 saloon van diana
Klik op de afbeelding om de link te volgen
 De dood van Diana
 
Diana kwam om het leven op 31 augustus 1997 bij een auto-ongeluk in de Alma tunnel in Parijs, samen met haar vriend Dodi Al-Fayed. 
 
foto2
de mercedes s280 saloon

Alhoewel er veel samenzweringstheorieën zijn opgeworpen in de media, wordt over het algemeen aangenomen dat het een ongeluk was, veroorzaakt door een chauffeur die alcohol had gedronken en met hoge snelheid paparazzi probeerde te ontlopen. Alleen Diana's bodyguard overleefde de klap, zijn gordel redde hem zijn leven. Diana, Dodi en hun chauffeur hadden hun gordel niet gedragen. Op 14 december 2006 bracht de Britse politie een rapport naar buiten, waarin stond dat het inderdaad een ongeluk was

Diana zat ruim een uur klem in de auto
 
Franse chirurgen van het Hôpital de la Pitie Salpêtrière in Parijs hebben twee uur lang vergeefs gevochten om prinses Diana in leven te houden.
Zij opereerden haar om een wond in haar hart te dichten en gaven hartmassages. Maar het hart begaf het na hevige inwendige bloedingen. "We konden haar niet reanimeren", zei dr. Bruno Riou, anesthesist en hoofd van de intensive care .
Aangezien tot nu toe exacte medische gegevens ontbreken, is nog geen antwoord te geven op de vraag of Diana heeft geleden of een zware doodsstrijd heeft gehad. Bekend is wel dat sprake was van ernstige beschadigingen in haar borstholte
foto 1

Haar dood veroorzaakte een bijzonder publiekelijke rouwperiode en naar schatting 6 miljoen mensen waren getuige van de begrafenisplechtigheden. Diana werd begraven in Althorp in Groot-Brittannië, op een eiland in het midden van een meer op het landgoed van haar broer.

10-04-2007 om 14:02 geschreven door skodaman


09-04-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Ford Lincoln van F.F Kennedy
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Presidentiële limousine
De auto waarin president Kennedy werd vermoord was een Lincoln Continental cabriolet uit 1961. Deze auto was in gebruik tussen 1961 en 1977. Na de moord op president Kennedy werd de auto stevig verbouwd zodat het een kogelvrije sedan werd. President Nixon gebruikte een Lincoln uit 1969. De presidenten Ford, Carter, Reagan en Bush reden in een Lincoln uit 1972. In 1989 leverde Lincoln haar voorlopig laatste presidentiële limousine. Concurrent Cadillac leverde er een in 1983, 1993, 2001 en 2004.

KennedylimobeforeElm

Lincoln is een Amerikaans merk van luxeauto's. De Lincoln Motor Company werd in 1917 opgericht door Henry Leland en in 1922 overgenomen door de Ford Motor Company. Ironisch genoeg was Henry Leland voordien ook een van de medeoprichters van Cadillac geweest; Het merk dat later Lincoln's grootste concurrent werd.

Lincoln heeft een lange geschiedenis in het leveren van limousines voor de Amerikaanse president. De eerste speciaal voor presidentieel gebruik gebouwde auto was een Lincoln V12 uit 1939 met de bijnaam Sunshine Special. Deze auto werd gebruikt door Franklin D. Roosevelt. Deze limousine bleef in gebruik tot 1950. Toen werd een nieuwe auto verstrekt, een Lincoln Cosmopolitan, bijgenaamd Bubble Top. Deze auto werd gebruikt door de presidenten Truman, Eisenhower, Kennedy en één keer door president Johnson. De auto werd gepensioneerd in 1965. 

John F. Kennedy werd in 1960 gekozen tot 35e president van de VS na een nipte verkiezingsoverwinning op de Republikein Richard Nixon. Zijn presidentschap werd een van de roemruchtste uit de 20e eeuw. Niet alleen door zijn flamboyante persoonlijkheid, maar ook doordat hij in Dallas op 22 november 1963 werd vermoord. De van de moord verdachte Lee Harvey Oswald werd twee dagen later neergeschoten door een nachtclubeigenaar, Jack Ruby.

kennedys_dallas1

( foto kennedy word hier de eerste keer geraakt )

De moord op kennedy
Op 22 november 1963 werd Kennedy dodelijk verwond door twee geweerkogels, één door het hoofd en één door zijn nek, terwijl hij in de presidentiële limousine over Dealey Plaza in Dallas reed.

pieta1
 ( foto kennedy is hier dodelijk geraakt in zijn nek )

Het graf van John F. Kennedy bevindt zich op de begraafplaats Arlington National Cemetery, Virginia, vlakbij het Pentagon. Met een "eeuwige vlam" getooid is het voor de vele bezoekers een herdenkingsplaats.

09-04-2007 om 23:14 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford V8 van Bonnie & Clyde
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Bonnie & Clyde
Het Amerikaanse duo Bonnie Parker en Clyde Barrow werd als bankrovers in de jaren dertig wereldberoemd. Hun verhaal, dat eindigde in een dodelijke hinderlaag van de politie, is verfilmd in 1967 (met hoofdrollen voor Faye Dunaway en Warren Beatty) en zorgde ervoor dat iedereen Bonnie en Clyde kende.

                             

Het begon in de crisistijd van de jaren twintig. Bonnie werkte als serveerster toen ze Clyde leerde kennen tijdens een bezoek aan een gezamenlijke vriend. Ze leerden elkaar zo goed kennen dat ze van de criminaliteit een gezamenlijke hobby maakten. Ze waren beiden opgegroeid in het eenvoudige milieu van het Amerikaanse platteland waar veel mensen een uitzichtloos bestaan leidden. De economische crisis voorspelde niet veel goeds. Om zich aan dat sombere bestaan te onttrekken realiseerden ze de Amerikaanse droom van vrijheid, avontuur en rijkdom door stelend door de staten te trekken.

Om Bonnie te imponeren sloeg Clyde een plaatselijke kruidenier neer om er vervolgens met de kassa vandoor te gaan. Het was in feite hun eerste slag. Daarna lieten ze een spoor van vernieling achter. Voortdurend waren ze op de vlucht voor de jagende politie. Omdat ze zich voornamelijke richtten op banken - en de kleinere middenstanders ontzagen - verwierven ze een zeker heldendom. Ze droegen zelf aan hun eigen mythe bij door de pers trots over hun daden te berichten. Sterker nog, ze stuurden zelfs foto's en gedichten naar de media.

Hun criminele 'zegetocht' duurde echter niet zo lang, want op 23 mei 1934 vonden ze de dood nadat ze door de politie in een hinderlaag waren gelokt. Hoewel tot de tanden toe bewapend, werden Bonnie en Clyde zodanig overrompeld dat ze niet de kans kregen naar de wapens te grijpen en werden ze volgens de geschiedschrijvers "door een regen van duizend geweerschoten" geveld.

    

Op de plaats van de hinderlaag (westzijde van de Louisiana Highway 154, een paar kilometer ten zuiden van het kleine plaatsje Gibsland) is een gedenkteken geplaatst:

 

09-04-2007 om 19:34 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.cadillac Fleetwood 60 Special
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Cadillac Fleetwood 60 Special
cadillac was de eerste onder de GM merken die  in 1948 met een
nieuwe carrosserie uitkwam
motorisch was er niet veel veranderd maar dit was ook niet dringend noodzakelijk
een hydra-matic automatische versnellingsbak behoorde bij deze auto tot de standaarduitrusting dit werd vooral door de dames zeer gewaardeerd, die vroeger moeite hadden hun zware wagen te parkeren
airconditioning was toen ook al niets nieuws meer evenals een lederen interieur

Cadillac was het favoriete merk van Elvis Presley die er zeker 100 kocht tijdens zijn leven. Het bekendst is wellicht deze roze Fleetwood 60 Special uit 1955.
Elvis's pink cadillac

Elvis Aaron Presley wordt op 8 januari 1935 geboren in een arm arbeidersgezin. Zijn tweelingbroer Jesse Garon komt levenloos ter wereld.
zijn bijnaam was The King of Rock 'n' Roll of  The King

Het is 16 augustus 1977. Radio- en televisieprogramma's worden onderbroken. Elvis Presley is op 42-jarige leeftijd overleden. Het nieuws veroorzaakt een wereldwijde schok. De 'King of Rock & Roll' is dood.
Elvis overleed in Memphis, in de badkamer van zijn huis, officieel door een hartstilstand, maar later zal na autopsie blijken dat zijn lichaam sporen van meerdere soorten pillen (poly-farmacy) bevat. Vermoedelijk is er sprake van een overdosis van door zijn arts voorgeschreven medicijnen.

 

09-04-2007 om 17:05 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jaguar Mk II politie
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Jaguar Mk II
Op de Earl’s Court Motor Show presenteert Jaguar in 1959 de Mk II, in feite een sterk verbeterde 2.4 en 3.4 Saloon (die vanaf dat moment als Mk I te boek staat). De sportieve sedan schittert net als zijn voorganger met bevallige, ronde lijnen. De dikke randen rond de ramen zijn omgetoverd tot slanke lijsten, het raamoppervlak is groter; een verder naar beneden doorgetrokken grille, nieuwe koplampen en achterlichten doen de rest. Ook het interieur onderging de nodige wijzigingen. Standaard is de Mk II voorzien van lederen bekleding, uitklapbare picnic-tafeltjes voor de achterpassagiers en portieren plus dashboard met houtinleg. Onder de glooiende motorkap vinden we varianten op de zescilinder-in-lijn XK-motor, met cilinderinhouden van 2,4 en 3,4 liter. Doordat het gewicht toenam, is de Mk II iets langzamer dan de Mk I. De topsnelheid ligt echter nog altijd op een respectabele 160 en 193 km/h. Korte tijd later verschijnt ook de beresterke 3,8-liter variant, met een 3.781 cc zescilinder van 220 pk, goed voor een topsnelheid van 201 km/h. Alle ingrediënten zijn nu aanwezig om van de Mk II het succes te maken dat Jaguar ervan verwacht. En populair is de compacte Jaguar zeker; men weet de kwaliteiten van de Mk II op waarde te schatten. De auto is uitermate snel, luxueus en heeft prima rijeigenschappen. De Mk II is daardoor erg populair bij het criminele deel van de bevolking. Zo zeer zelfs, dat de Engelse politie zich genoodzaakt ziet, ook Mk II’s in te zetten bij achtervolgingen, wil men de criminelen bijbenen... De introductie van de Mk II valt al dan niet toevalligerwijze samen met de opening van Engelands eerste snelweg, de M1, die dan nog geen snelheidslimiet kent. De produktie van de Mk II eindigt in 1967; wel blijven goedkopere uitvoeringen van de 2.4 en 3.4, omgedoopt tot 240 en 340, nog tot 1969 in het Jaguar-programma. Met 30.070 exemplaren is de 3.8 de meest verkochte versie, de 3.4 is met 28.660 stuks een goede tweede. In 1968 is het de beurt aan de gloednieuwe XJ6.

type Mk II 3.4 Mk II 3.8
bouwjaren 1959-1967 1959-1967
bouwwijze 6 cil.,lijn 6 cil.,lijn
cilinderinhoud 3442 cc 3781 cc
brandstof benzine benzine
aandrijving achter achter
vermogen 210 pk/5500 tpm 220 pk/5500 tpm
koppel 290 Nm/3000 tpm 325 Nm/3000 tpm
lengte 459 cm 459 cm
breedte 169 cm 169 cm
hoogte 146 cm 146 cm
wielbasis 273 cm 273 cm
massa 1448 kg 1448 kg
topsnelheid 193 km/h 201 km/h
acceleratie - 8,6 s
productieaantal 28660 30070
 

09-04-2007 om 10:39 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Escort mk2 politie
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Escort
 Zo spraakmakend als de eerste generatie van Fords Escort was, werd de tweede generatie – gebouwd van 1975 tot 1980 – niet. Of dat te maken had met de wat tammere vormgeving of het feit dat de auto minder prijzen in de wacht sleepte in de race- en rallysport, is niet helemaal duidelijk. In tegenstelling tot de eerste Escort was deze auto niet in Engeland, maar in Duitsland ontwikkeld en daar werd ‘ie dan ook gebouwd. Hij was vanaf januari 1975 leverbaar met een 1.297 cc en een 1.598 cc viercilinder die 73 dan wel 84 pk leverde, maar al twee maanden na de introductie op de salon van Frankfurt, stond er een snelle RS 1800-versie op de autosalon van Genève en weer even later volgde de RS 2000. Deze had weliswaar dezelfde viercilinder met 1.993 cc als zijn voorganger, maar leverde nu 110 in plaats van 100 pk. Aan het onderstel had men ook de nodige wijzigingen doorgevoerd en dus was het voor zijn tijd een serieus snelle auto. Rondom trof je stabilisatorstangen en vooraan schijfremmen. Natuurlijk was er - net als in het geval van de eerste serie - ook een versie tussenin die ‘Mexico’ heette. Deze kwam met 95 pk sterke 1600 cc-motor.

09-04-2007 om 10:37 geschreven door skodaman


08-04-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de porsche 550 van james dean
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De Porsche van James Dean
James Byron Dean werd geboren op 8 februari 1931 in de Verenigde Staten
was een Amerikaans acteur.
Hij belichaamde de opstandige jeugd, onder meer in zijn bekendste film Rebel Without a Cause.
Dean Overleed op 30 september 1955 met zijn porsche 550 spyder
 
Deze porsche is één van de zes in 1955 gebouwde officiële fabrieksracewagens.

Deans dood
Dean was bevriend geraakt met Lance Reventlow, een multimiljonair die net als Dean dol was op auto's. Hij was een van de laatste mensen die Dean sprak toen de laatste met zijn monteur Rudolph Weutherich op weg was naar een autorace in Salinas, Californië. Enkele uren later kwam Dean om het leven in zijn Porsche 550 Spyder bij Cholame, Californië. Hij reed frontaal in op de auto van Donald Turnupseed, die de weg opreed. Weutherich werd uit de auto geslingerd en raakte gewond. Turnupseed kwam er met wat snijwonden en builen vanaf. Dean overleed kort na het ongeluk. Hij ligt begraven in het Park Cemetery in Fairmount.

Zijn uiterlijk, zeer korte carrière, levensstijl en de omstandigheden waaronder hij op zijn 24e overleed, maakten van Dean een cultfiguur.

08-04-2007 om 19:34 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ford cortina mk1 politie
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Cortina
De CORTINA was een apsolute hit.
In 1963 werd de CORTINA GT met een 1.5 liter motor uit de CONSUL 315 gepresenteerd.
Deze viercilindermotor was voorzien van een weber carburateur en had een vermogen van 84pk.
Van het type CORTINA LOTUS met een cilinderkop met twee nokkenassen werden 7.333 exemplaren verkocht.
En was ook een CORTINA STATIONCAR die ruimte gaf aan het hele gezin.
     

08-04-2007 om 13:15 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Cortina mk2 politie
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ford Cortina
De Ford Cortina is een model van de autofabrikant Ford, in het bijzonder de Britse fabriek in Dagenham.

Het eerste model (MkI) werd in 1962 gepresenteerd en het laatste model (MkV) werd tot de introductie van de Ford Sierra in 1983 geproduceerd. Gedurende de productie van Cortina's besloot Ford de Britse en de continentaal-Europese modellen te verminderen. Daardoor werd de Cortina vanaf MkIII min of meer een Ford Taunus, zoals die in Keulen werd gemaakt door Ford.

Van het model zijn ook sportieve afgeleiden geproduceerd, zoals de GT en de Lotus Cortina, herkenbaar aan een groene band.

De naam komt van de wintersportplaats Cortina d'Ampezzo (zoals Ford later ook deed met de keuze voor Capri).

 

08-04-2007 om 13:11 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Morris Minor POLITIE
Klik op de afbeelding om de link te volgen


Morris Minor 1000  
De Morris Minor was een automodel van Morris en werd geproduceerd van 1948 tot 1971. Er werden er 1,6 miljoen van verkocht. De opvolger van de auto was de Mini. Er zijn verschillende soorten Minors gemaakt, de allereerste in 1948 was een 2-deurs personenauto, met de koplampen nog naast de gril, later is dit veranderd en zijn deze in de spatborden komen te zitten. Al snel kwam er ook een Tourer uit, in 1953 volgde de Traveller (houten achterkant), de Pick-up en de Van, 2 LCV's. Deze werden dan ook alleen maar als bedrijfswagens gebruikt.

 

08-04-2007 om 11:34 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ford escort mk1 politie
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ford Escort MK1
In Groot-Brittannië werd de Escort geïntroduceerd als de opvolger van de Anglia. Het was een vrij conventionele auto voor die tijd, met een motor voorin die de achterwielen aandreef. Aanvankelijk werd de auto alleen verkocht als 2-deurs sedan, later kwam een stationwagen met drie deuren en een bestelwagen erbij. In 1969 werd een vierdeurs-versie voorgesteld. In die tijd waren er nog niet veel dieselmotoren in kleine gezinsauto's, en aanvankleijk was de Escort dan ook alleen maar in een 1,1 en een 1,3 liter versie verkrijgbaar. De Escort was een goede verkoper, zeker in Groot-Brittannië.

Later verscheen een 1300GT (Ook wel: Sport), die een snellere versie had van de 1.3 liter motor en een Weber carburateur. Een speciaal model enkel voor races en rallies was de Escort Twin Cam met een Lotus 1.6 liter motor met dubbele bovenliggende nokkenas. Deze auto zorgde voor veel succes in rallies en wordt gezien als de meest succesvolle rally-auto aller tijden.

Een speciale RS1600 en later zelfs RS2000-versie werd geïntroduceerd en zorgde voor een flink aantal race- en rallyoverwinningen.

 

08-04-2007 om 11:24 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Anglia 105E politie
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Anglia 105E
De Engelse Ford Anglia 105E (voorzien van een 40 pk sterke 997 cm³ tellende 4-cilinder lijnmotor) werd in 1960 geïntroduceerd. De achterruit helt achterover; dit om een bevuilde ruit bij slecht weer te voorkomen!

08-04-2007 om 11:21 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Austin Mini politie
Klik op de afbeelding om de link te volgen

 Austin Mini
In 1956 krijgt Sir Alec Issigonis van Austin/Morris opdracht, een klein model onder de Morris Minor te tekenen. De auto moet kleiner zijn dan de Minor, bij minimale exterieurmaten maximale ruimte bieden aan vier personen, betaalbaar zijn en een reeds bestaande BMC-motor gebruiken. De auto moet binnen drie jaar klaar zijn. Het project krijgt al snel vorm onder de codenaam ADO15 (waarbij ADO staat voor Austin Drawing Office).
Issigonis besluit de auto te voorzien van voorwielaandrijving en een dwarsgeplaatste motor, met de versnellingsbak eronder geplaatst. Onder de krukas om precies te zijn, in een speciaal oliecarter. De wielen zijn ver op de hoeken van de auto geplaatst en worden slechts 10 inch groot; Dunlop ontwerpt speciaal voor deze nieuwe maat een passende band. Door al deze slimme constructiedetails biedt de kleine auto relatief veel binnenruimte. Het onderstel is al even revolutionair: de Hydralastic wielophanging met rubber elementen. Om kosten te sparen, krijgt de auto scharnieren aan de buitenzijde van de portieren. Onder het motorkapje komt een viercilinder van 848 cc te staan, die 34 pk levert.
In juni 1959 begint de productie en in augustus van dat jaar vindt de officiële introductie plaats, als Austin Seven en Morris Mini Minor. In 1960 neemt de Mini voor het eerst deel aan de prestigieuze Rally Monte Carlo, met als resultaat een 23e plaats. In september 1961 zorgt John Cooper voor opwinding door de introductie van zijn snelle Mini Cooper, met een tot 997 cc vergrote motor, die het tot 55 pk schopt. In 1962 wordt de naam Seven vervangen door Mini. Pat Moss behaalt de eerste overwinning in een internationale rally (de Tulpenrally) voor de Mini Cooper. Voorjaar 1963 verschijnt de nog sterkere Mini Cooper S. Deze heeft een 1.071 cc viercilinder met 70 pk. In 1964 wint Paddy Hopkirk met een Mini Cooper voor het eerst de Rally Monte Carlo (de Mini wint ook in 1965 en 1967). De Cooper krijgt een 998 cc motor, de Cooper S biedt voortaan keuze uit een 970 cc en een 1.275 cc viercilinder in plaats van de 1.071 cc. In 1965 wordt een mijlpaal bereikt: er zijn al 1 miljoen Mini’s geproduceerd. In 1967 lost de Mk 2, met lichte aanpassingen aan het exterieur, de eerste serie Mini’s af. De Mini is ook als luxe Wolseley en – in licentie door Innocenti – in Italië gebouwd. Van de Austin Mini verscheen ook de Countryman, een stationwagonuitvoering. De Mini is in talloze varianten doorgebouwd tot 2000.
      

TECHNISCHE GEGEVENS
 type Mk 1 Cooper 997 Cooper S 1275
 bouwjaren 1959-1967 1961-1964 1964-1971
 bouwwijze 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn
 cilinderinhoud 848 cc 997 cc 1275 cc
 brandstof benzine benzine benzine
 aandrijving voor voor voor
 vermogen 34 pk/5500 tpm 55 pk/6000 tpm 76 pk/5800 tpm
 koppel 60 Nm/2900 tpm 73 Nm/3600 tpm 96 Nm/3000 tpm
 lengte 305 cm 305 cm 305 cm
 breedte 141 cm 141 cm 141 cm
 hoogte 135 cm 135 cm 135 cm
 wielbasis 204 cm 204 cm 204 cm
 massa 640 kg 584 kg 650 kg
 topsnelheid 116 km/h 135 km/h 154 km/h
 acceleratie 25 s 17,5 s 11,5 s 
 productieaantal - - 40153
 

08-04-2007 om 11:19 geschreven door skodaman


07-04-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dodge Challenger R/T
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dodge Challenger R/T 
Op 27 augustus 1969 stelde Dodge zijn modellen voor 1970 voor. Nieuw voor 1970 was de Challenger die het moest opnemen tegen de Chevrolet Camaro en de Ford Mustang. Ook deze wagens waren zowel met een zes- als met een achtcilinder motor te koop en ze kwamen als coupé of als cabriolet uit de fabriek. Ook van de Challenger is er een R/T-versie, die echter matig verkocht. Dat juist deze wagens nu gezocht zijn, is wel duidelijk.
 
 
Soort: coupé en cabriolet Aantal cilinders: 6 en V8
Cilinderinhoud: 3682 en V8: 5210 tot 7206 Vermogen: 147/4000 en V8: 233-431/5000
Topsnelheid: 170-230 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1970 Productieaantallen: coupé: 18.868, cabriolet: 1.070
 

07-04-2007 om 16:38 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de soto fireflite
Klik op de afbeelding om de link te volgen De Soto Fireflite
de fireflite werd in 1960 voor het laatst gebouwd .
het model was leverbaar in drie uitvoeringen ,als vierdeurssedan,als vierdeurshardtop
en als tweedeurscoupe
de 5907cc V8 leverde 299pk/4600tpm
in 1960 was de vierdeurs hardtop de duurste maar ook de minst geliefde De Soto.
de fireflite had behoorlijk hoge vinnen achteraan

07-04-2007 om 16:36 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chevrolet Corvette C2
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Chevrolet Corvette C2
 Voor modeljaar 1963 presenteert Chevrolet in 1962 de tweede generatie van de Corvette, de Corvette Sting Ray (C2). De verse Vette heeft een nieuw uiterlijk gekregen, met een lagere neus en klapkoplampen, geïnspireerd op de uit 1959 stammende Chevrolet Sting Ray racer. GM-designchef Bill Mitchell en zijn assistent Larry Shinoda tekenen voor de vormgeving. Net als bij de voorganger is de carrosserie van glasfiber, om gewicht te besparen. Bijzonder voor een Amerikaanse auto is de onafhankelijke achterwielophanging.
De klant heeft bij de introductie keuze uit een hele reeks V8-motoren van 5,4 liter. Het meest spectaculair is echter de in 1966 geïntroduceerde 427-uitvoering, met een 7-liter V8 die 425 pk levert. Daarmee sprint de Sting Ray in ongeveer 5 seconden naar de 100 km/h. De topsnelheid ligt op 245 km/h. De Sting Ray is ook als fraaie coupé leverbaar, met zogenaamd ‘split window’, waarbij de daklijn eindigt in een punt. Vanaf 1965 hebben de Corvettes standaard schijfremmen rondom. In 1968 volgt de derde generatie (C3), die bekend wordt onder de bijnaam ‘Coca Cola bottle’, vanwege de voluptueuze, getailleerde flanken. Van de C2 zijn dan 117.964 exemplaren van de band gerold (waarvan 45.546 coupés).

type Corvette C2 427 coupé
bouwjaren 1966-1967
bouwwijze 8 cil.,V
cilinderinhoud 6999 cc
brandstof benzine
aandrijving achter
vermogen 425
lengte 445 cm
breedte 177 cm
hoogte 126 cm
wielbasis 249 cm
massa 1463 kg
topsnelheid 245 km/h
acceleratie 5 s

07-04-2007 om 09:17 geschreven door skodaman




vervolg op skodaman2
  • skodaman2

  • Come And See On skodaman2
  • skodaman2

  • kom ook eens kijken op skodaman2
  • skodaman2

  • Zoeken in blog


    Categorieën


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!