Foto
Foto
Foto
Foto
Over mijzelf
Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is geen ( invalide ).
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos & motors .
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Auto Nostalgie & Pin Ups
Welkom Bij Skodaman
01-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Corvette C6 2005
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De Corvette C6 2005
De 2005 Corvette werd geïntroduceerd tijdens de in januari 2004 gehouden NAIAS (North American International Auto Show) te Detroit. Een compactere Corvette (13 cm korter) een scherper gesneden carrosserie, state of the art techniek en een nieuwe LS2 6 liter V8 met 400 pk maakten hem weer “The best Vette yet”. Deze LS2 motor is de grootste en krachtigste motor ooit standaard aangeboden in een Corvette! Een sprint van 0-100 duurde slechts 4,5 sec. een topsnelheid van bijna 300 km/u was mogelijk. Starten ging met een druk op de startknop. De carrosserielijnen deden erg denken aan die van de tweede generatie (1968-1982) Corvettes. Vooral de spatbord- vormen. Een veel agressievere carrosserie dan die van de C5. De koplampen waren ook niet meer van het wegklapbare type. De wielen zijn vergroot naar 18 inch voor (P245/40ZR-18) en 19 inch achter (P285/35ZR-19). Het interieur zag er niet sensationeel uit qua vormgeving maar er was duidelijk gebruik gemaakt van betere materialen. In maart 2004 werd de cabrio uitvoering voorgesteld tijdens de Internationale Autoshow in Geneve. Voor het eerst (sinds 1962!) was deze weer verkrijgbaar met een electrisch bedienbaar vouwdak. Dat jaar was de Corvette met een speciale cabrio weer pace car tijdens de Indy 500.

 

01-05-2007 om 21:11 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Corvette (C5)1997
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Corvette C5  1997
De vijfde generatie Corvette (C5) was totaal nieuw. Alhoewel men hem al in 1993 wilde introduceren duurde het door interne (financiële) problemen en andere oorzaken tot januari 1997 voordat hij geïntroduceerd werd.
De 345 pk sterke aluminium V8 motor (LS1) was totaal nieuw en de C5 was langer, breder en hoger dan de C4. Voor het eerst werd de versnellingsbak achteraan gemonteerd voor een betere gewichtsverdeling. De 1997 Corvette had 17 inch grote velgen voor (banden 245/45ZR-17) en 18 inch achter (banden 275/40ZR-18) en was dit jaar alleen leverbaar als coupé.
Het dashboard bevatte weer alleen analoge instrumenten, het interieur was ruimer door de achterin geplaatste versnellingsbak en de stoelen waren standaard in leer uitgevoerd.
Het dakpaneel kon eenvoudig verwijderd worden en in de bagageruimte een plekje krijgen. De bagageruimte was een stuk ruimer dan voorheen door het ontbreken van een reservewiel wat mogelijk werd gemaakt door de "run-flat" banden.
Door de late introductie werden er slechts 9.092 geproduceerd.

01-05-2007 om 21:09 geschreven door skodaman


30-04-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lorenzo Bandini
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Lorenzo Bandini
Lorenzo Bandini (geboren 21 december 1935 - gestorven 10 Mei 1967, in Monaco) hij was een Italiaanse coureur waarbij hij onder ander bij Formule 1 teams heeft gereden zoals: Ferrari en Scuderia Centro Sud.

bandini lorenzo 1967  monaco

De crash

In mei 1967 nam hij deel aan  de Grand Prix van Monaco waarbij hij in de race zelf 2e stond achter Danny Hulme die dat jaar wereldkampioen werd. Hij verloor de macht over het stuur in de harbour chicane (hij crashte net iets na de tunnel).
 
bandini2

Hij raakte de strobalen en voorkwam dat ie in het water kwam. De auto ging over de kop en door de klap geraakte Bandini buiten bewustzijn. Marshalls haalden hem uit zijn brandende wagen, maar hij had al zware brandwonden.
 
Image10

Zijn lichaam stond nog kort in brand. Hij overleed aan zijn verwondingen 3 dagen later in het ziekenhuis. Sinds zijn dood waren strobalen verboden en werden vervangen door vangrails.

152 bandini monaco

30-04-2007 om 23:08 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Corvette zo6
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Corvette  zo6 2007
Uiterlijk geen wijzigingen voor de 2007 Corvette. In het interieur zijn wel wijzigingen te bespeuren. De stoelen zijn nu in tweekleurig leer te verkrijgen met contrasterende naden en crossed-flags emblemen. Het audiosysteem is nu ook vanaf het stuurwiel te bedienen. Eindelijk! Door een nieuwe airbagtechniek is de ruimte in het dashboardkastje vergroot. Atomic Orange Metallic vervangt Daytona Sunset Orange Metallic en de andere kleuren die dat jaar leverbaar zijn: Arctic White, LeMans Blue, Black, Velocity Yellow, Machine Silver, Victory Red en Monterey Red.
Wederom is de Corvette pace car tijdens de Indy 500 en voor het eerst sinds 1998 is er weer een replica te koop. Het is een cabrio uitgevoerd in Atomic Orange en voorzien van de nodige striping en emblemen. Slechts 500 exemplaren van deze replica worden er aangeboden. Deze Corvette Indy Pace Car is voorzien van nieuwe “split-spoke” wielen. Van de Z06 verschijnt een speciale Arctic White uitvoering dit jaar ter ere van de Canadese Corvette racer Ron Fellows, de “Ron Fellows ALMS GT1 Champion Corvette”. Dit als waardering voor het vele ontwikkelingswerk dat hij verricht heeft voor het Corvette Racing team. Chevrolet bouwt slechts 399 exemplaren van deze Z06, 300 voor de Verenigde Staten, 33 voor Canada en 66 voor de rest van de wereld, waaronder Nederland.

 

Volgens Chevrolet is de 2006 Corvette ZO6 de snelste Corvette die ooit op de markt is gebracht. Hij moet met ijn 505 pk sterke motor de sprint van 0 tot 100 km/h kunnen afleggen in 3,8 seconden.

De ZO6 is de ultieme Corvette, die nu in het geschiedenisboek van supersportwagens kan worden bijgeschreven als de snelste Corvette die Chevrolet ooit heeft gebouwd. Volgens zijn makers moet hij de sprint van 0-100 km/h kunnen afleggen in 3,8 seconden. Daarbij hoef je niet te schakelen, hij doet het in de eerste versnelling. Daarmee schaart de Corvette ZO6 zich onder de snelste supersportwagens, maar hij kost in Amerika 65.800 dollar en dat is een derde van de prijs die je voor concurrenten op tafel moet leggen.
Voor de ZO6 Corvette zijn gewichtsbesparende materialen toegepast, zoals koolstofvezel, aluminium, titanium en magnesium, zodat het gewicht tot 1421 kg beperkt kon blijven. Dat houd in dat de gewicht/pk-verhouding uitkomt op 2,81 kg/pk.
De nieuwe ZO6 onderscheidt zich op meer punten van de standaard Corvette dan enige andere Z06 in de geschiedenis van Amerika’s sports car # 1.

30-04-2007 om 10:29 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Corvette C3 1968
De derde generatie Corvettes was begonnen met een totaal nieuwe vormgeving. Omdat die vormgeving geïnspireerd was op het uiterlijk van een haai werden deze jaren wel de "sharks" genoemd. De coupé kreeg voor het eerst verwijderbare dakpanelen (2) en was tevens voorzien van een achterruit die uitneembaar was. De koplampen klapten pneumatisch omhoog in plaats van het systeem in de 1963-1967 Corvettes waar ze d.m.v. een draai mechanisme tevoorschijn kwamen. De accu kreeg een plaatsje achter de stoelen i.p.v. in de motorruimte. Het chassis bleef hetzelfde en de velgbreedte ging naar 7 inch. Ondanks de kritiek op de kwaliteit werden er toch nog 28.566 sharks verkocht. 9.936 coupés en 18.630 cabrio's. Populairste kleur was British Green met op de tweede plaats LeMans Blue.

De derde generatie (C3) – Gedurfde vormen en de grootste V8 ooit

De twee in 1965 onthulde Mako Shark II-concept cars deden publiek en pers versteld staan met hun vele futuristische details als een 'vierkant' stuurwiel, uitklapbare achterspoiler en een uitschuifbare bumper voor extra bescherming. Hoewel deze revolutionaire ideeën niet in de productiemodellen terugkeerden, handhaafde ontwerper David Holls wel de gedurfde gewelfde contouren bij de eind 1967 geïntroduceerde derde generatie Corvette. Met een productieaantal van bijna 543.000 wist deze nieuwe Corvette het succes van zijn voorgangers verder uit te bouwen. In deze periode was de auto populairder dan ooit: met exact 53.807 geproduceerde eenheden is 1979 tot op heden het beste productiejaar uit de geschiedenis van de Corvette.

Met zijn voluptueus gevormde wielkasten had het profiel van de auto iets weg van de Coca-Cola fles van ontwerper Raymond Loewy. De modellen uit deze serie staan daarom ook wel bekend als de 'Coke-bottle shape' Corvettes. In 1969 verscheen het Stingray logo weer op de voorspatborden. In tegenstelling tot bij de C2-modellen werd dit nu echter als één woord geschreven.

Voor het eerst kunnen ook de inzittenden van de coupé de wind door haren voelen: de unieke T-vormige dakstructuur is voorzien van twee afneembare dakpanelen. In de modellen van de eerste vijf productiejaren was zelfs de verticale achterruit demonteerbaar. Na 1977 verdween dit stylingdetail en kreeg de Corvette bij een van de talrijke modelwijzigingen een schuin aflopende glaskoepel achter de B-stijl.

De toenemende aandacht voor veiligheid in het midden van de jaren zeventig leidde onder andere tot overhaaste aanpassingen van de bumpers. Het model van 1973 had bijvoorbeeld de vreemde combinatie van een in carrosseriekleur gespoten kunststof voorbumper en een klassieke verchroomde achterbumper. Een ander gevolg was het uit productie nemen van de targa-versie. De cabriolet verdween in 1976 uit het leveringsprogramma.

De strijd om de pk's bereikte begin jaren zeventig een absolute climax: de Corvette big-blocks uit de periode tussen 1970 en 1974 waren met een inhoud van 7,4 liter en een slagvolume van meer dan 930 cc per cilinder de krachtigste ooit. De big-block met 425 pk uit 1971 was ondanks een verlaagde compressieverhouding, op dat moment de krachtigste motor in een productiemodel uit de geschiedenis van de Corvette.

Tien jaar later bereikten de technici een belangrijke innovatieve doorbraak op het gebied van de wielophanging: in 1981 werd de dwarsgeplaatste stalen bladveer van de achteras vervangen door een exemplaar vervaardigd van composietmateriaal. De voordelen hiervan waren legio: een gewicht van slechts vier kilogram, ongevoeligheid voor roest en een vijf maal langere levensduur

In 1981 verhuisde de productie voor de tweede keer sinds december 1953, ditmaal van St. Louis, Missouri naar Bowling Green in Kentucky. Tot op de dag van vandaag worden de Corvettes hier gebouwd. In juni en juli 1981 werden in beide fabrieken auto's gebouwd. In deze overgangsperiode werden in St. Louis de in één kleur gespoten modellen gemaakt, terwijl de tweekleurige modellen uit Bowling Green kwamen.

 

30-04-2007 om 10:26 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Corvette c3
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De Corvette c3 van 1972
Wederom geen uiterlijke verschillen met 1970 en 1971. Meer het laatste jaar van zaken als chromen bumpers voor en achter, de verwijderbare achterruit en de LT1 motoroptie die nu nog "slechts" 255 pk kon ophoesten. Door een andere manier van vermogensmetingen gingen de vermogens van alle motoren naar beneden. De basis 350 leverde nu 200 pk en er was nog maar één 454 big block van 270 pk. Het eerste jaar dat een alarminstallatie standaard was.

 

30-04-2007 om 10:23 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Corvette grand sport
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Corvette grand sport
In 1963 kwam de eerste grote restyling van corvette. Zwaar leunend op het 'Mako Shark'-showmodel werd de Sting Ray geboren. De auto had ook de typerende optische 'breuklijn' over de gehele flank, en deze serie was ook voorzien van de karakteristieke gedeelde achterruit.
De wagen was ook zeer populeir in de autosport

gsport

30-04-2007 om 10:21 geschreven door skodaman


29-04-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De crash van Tom Pryce
We hadden in die jaren 70 al wat F1 rijders verloren, Zandvoort 1973, Roger Williamson .
Fracois Cevert aan het eind van dat jaar.
Dat Gunnar Nilsson later aan kanker overleed is ook niet leuk.
Maar hier een verslag van het meest bizarre ongeluk dat ik ooit heb gezien, op TV.
  
Mensen die geen sterke maag hebben moeten maar niet verder lezen.
Het is geen prettig verslag.
   
De traditionele voorjaarswedstrijd op het zuidelijk halfrond werd overschaduwd door een verschrikkelijk ongeluk, waarbij Tom Pryce en een 19 jarige baanpost de dood vonden.
Het ongeluk gebeurde in de 23ste ronde, toen twee baancommissarissen Renzo Zorzi, die z’n wagen tegenover de pits tot stilstand had gebracht  door een gebroken uitlaat Dit had een klein brandje veroorzaakt en was ontvlucht vanwege brandgevaar, met brandblussers te hulp snelde.
Door hun onervarenheid, en in de drukte die een brandende auto nu eenmaal meestal veroorzaakt, keken de beide helpers niet aandachtig genoeg naar links voor ze het circuit overstaken, terwijl bovendien een vlakke heuveltop het zicht op de aankomende wagens belemmerde.
  
Bij een snelheid van 270 km/h miste H.J. Stuck ze op een haartje na.
Maar een fractie van een seconde later reed Tom Pryce frontaal in op de achterste baanhulp en slingerde hem meters de lucht in.

de 19-jarige Jansen Van Vuuren, Van Vuuren was op slag dood

Image    1

Ieder bot in zijn lichaam was gebroken.
Het lichaam van Van Vuuren was door de klap onherkenbaar verminkt. 
Men kon alleen maar vaststellen dat het Van Vuuren was, toen de racedirecteur alle baancommissarisen bij hem riep en hij niet kwam opdagen.

Geloof me, ik zag hoe zijn benen en armen letterlijk dubbel sloegen.

6

De impact op de bolide van Pryce was niet zo groot, alleen de voorvleugel was wat beschadigd. Maar Van Vuuren's brandblusser die hij bij zich had, raakte Tom Pryce vol op het hoofd. De klap was zo zwaar dat Pryce's helm honderden meters ver werd weggeslingerd.
Op dat moment passeerde ook al Laffite als volgende de plaats van het ongeval. Hij zag alleen maar rondvliegende brokstukken en onmiddellijk daarop de Shadow van Pryce,  De bolide van Pryce reed nog een eindje verder op het rechte stuk, en week lichtjes af naar rechts. Jacques Lafitte, die niet wist wat er zich zojuist afgespeeld had, haalde Pryce's wagen in en wanneer ze Crowthorne bereikten, haakten ze in mekaar. Een woedende Lafitte ging naar Pryce toe en zag toen met afschuw het levenloze lichaam van de onfortuinlijke coureur.

 
2

 hij kon niet weten dat hij aan het racen was met een dode Pryce.
De brandblusser van de baancommissaris had Pryce letterlijk onthoofd.
  

3

Later zag ik nog videobeelden uit een andere hoek.
Dit zijn geen beelden die je wil zien.

5

Pryce en de baanhulp waren op slag dood.
op internet kan je de beelden nog bekijken maar je bent gewaarschuwd

4

29-04-2007 om 13:38 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Victoria Benz 1891
Klik op de afbeelding om de link te volgen Victoria Benz 1891
de Victoria Benz werd in 1893 in productie genomen
de motor leverde een 2.0liter motor en 3pk
de bestuurder zat in het midden doordat de stuurknuppel in het midden stond van de wagen
de eerste autos leken nog sprekend op koetsjes
de motor was in alle gevallen boven de achteras geplaatst
het duurde nog enkele jaren voordat de autos een moderner uiterlijk kregen
 

29-04-2007 om 12:03 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.graf & stift 1911
Klik op de afbeelding om de link te volgen

29-04-2007 om 11:53 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fiat Tipo 1915
Klik op de afbeelding om de link te volgen Fiat Tipo 1915
De Fiat Tipo had een wielbasis van 307cm en werd aangedreven door een viercilindermotor met 3052cc en 25pk 

29-04-2007 om 11:52 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.russobalt 1912
Klik op de afbeelding om de link te volgen

29-04-2007 om 11:46 geschreven door skodaman


28-04-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Daytona Coupe
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Peter Brock

Brock werd geboren als zoon van een automonteur van wie hij de liefde voor auto's meekreeg. Als racepiloot won hij tussen 1972 en 1987 negen keer de Bathurst 1000, het belangrijkste race-evenement in Australië. Daarnaast won hij onder meer eenmaal de 24 uren van Bathurst. Brock reed voornamelijk voor het Holden Dealer Team. In 1997 beëindigde hij zijn fulltime carrière als racepiloot, maar bleef occasioneel een enthousiast deelnemer aan verschillende races.

1
peter brock enkele minuten voor zijn dood

Brock zette zich ook in bijzondere mate in bij campagnes tegen het rijden onder invloed. Zo verkoos hij steeds met auto nummer 5 te rijden, als verwijzing naar de 0.5 promille alcohollimiet in Victoria.

8 september 2006 zijn dood
Peter Brock kwam op 61-jarige leeftijd bij een race-ongeval om het leven doordat hij tijdens de Targa West-rally met zijn Daytona Coupe tegen een boom reed.De bijrijder overleefde het ongeluk.

2

 Met het overlijden van Peter Brock verliezen we één van de beste- zo niet de beste toerwagenrijder in de historie

3
de verhakelde Daytona Coupe

4
peter block was opslad dood zijn bijrijder was zwaar gewond

28-04-2007 om 15:46 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Saab 96

 Uiterlijk verschilt de Saab 96 van 1960 niet al te veel van zijn voorganger: de 93. Het dak is wat hoger zodat er meer hoofdruimte ontstaat, de achterruit en de kofferruimte zijn vergroot en het dashboard is gemoderniseerd. Onder de motorkap staat in eerste instantie nog de bekende 748 cc driecilinder tweetaktmotor met 38 pk, maar na 1963 is die opgeboord tot 841 cc en daarmee goed voor 40 pk. Er is ook nog een 57 pk versie met drie carburateurs, maar die auto wordt eigenlijk alleen aan mensen verkocht die hun 96 gebruiken voor de rallysport. De modellen vanaf 1965 hebben een iets verlengde neus en dat is niet voor niets, want twee jaar later maakt de pruttelende tweetaktmotor plaats voor een modernere krachtbron: een V4 uit de Ford Taunus 12M met een inhoud van 1.498 cc en een vermogen van 68 pk. De tweetaktversie blijft trouwens wel gewoon te koop tot aan 1968. Al die tijd heeft de Saab nog een drieversnellingsbak, maar vanaf dan is ook een vierde versnelling leverbaar. In 1969 komt er weer een modernere Saab, die dit maal 99 heet, maar dat neemt niet weg dat de 96 gewoon leverbaar blijft tot 1980.
Ook de Saab 95 mag hier trouwens niet vergeten worden. Dat is een stationversie van de 96, die vreemd genoeg al een jaar vóór de sedan (in 1959) wordt geleverd. De Saab 96 vergaart vooral veel roem dankzij de Zweedse rallycoureur Eric Carlsson die eindeloos veel prijzen in de wacht sleept met de auto. Hij wordt onder meer eerste in de RAC Rallies van 1960, 1961 en 1962 en in de Rallyes Monte Carlo van 1962 en 1963. De Saab 96 is heel even onder licentie in Nederland gebouwd. Saab had een fabriek in Rotterdam waar slechts 570 exemplaren zijn gebouwd.
 

28-04-2007 om 10:06 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.crosley 1935
Klik op de afbeelding om de link te volgen

28-04-2007 om 10:05 geschreven door skodaman


27-04-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tyrrell
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Tyrrell

Tyrrell was een Formule 1 race-team, opgericht door Ken Tyrrell.
De Grand-Prix van Zuid-Afrika in 1970 was de eerste race waaraan het team deelnam. De grootste successen werden behaald in het begin van de jaren '70, toen mede dankzij Jackie Stewart drie maal (1969,1971,1973) een coureurs- en eenmaal (in 1971) een constructeurskampioenschap werd gewonnen.

François Cevert
 
François Cevert,  was een Frans Formule 1-coureur die actief was begin jaren '70 en die het leven liet in de kwalificaties voor de Grote Prijs van de Verenigde Staten op het circuit van Watkins Glen.

Zijn Carrière
In 1970, wanneer Johnny Servoz-Gavin beslist om zich uit de F1-competitie te trekken, kiest men bij Tyrrell Racing Cevert als opvolger. Niet alleen omwille van z'n talent, maar ook deels onder druk van de Franse sponsor, Elf. Aan de zijde van z'n teamgenoot Jackie Stewart, die voor een groot deel ook de rol van mentor was voor Cevert) toont
hij al snel zijn talenten. In 1971 eindigt Cevert derde in het wereldkampioenschap. Op het einde van dat jaar pakt hij, uitgerekend op Watkins Glen, zijn eerste (en enige) overwinning. Jong, mooi, zeer populair (vooral bij de vrouwen), Cevert is op dat moment hét symbool voor de herop leving van de Franse autosport.

De crash

In 1973 kwam Cevert terug op hoog niveau en stapelden de podiumplaatsen zich op. In dat jaar eindigt hij zes keer tweede en één keer derde. Meerdere keren net na z'n teamgenoot Stewart, van wie hij de knepen van het vak leerde. Velen waren het erover eens dat Cevert het daaropvolgende jaar de leider van het team ging worden en één van de superfavorieten van het wereldkampioenschap zou zijn. Maar in de laatste wedstrijd van het seizoen gaat het mis in de kwalificaties voor de Grote Prijs van Watkins Glen. De Tyrrell van Cevert, die samen met Ronnie Peterson streed om de pole-positie, slipt en belandt ondersteboven op de vangrail.

Image13

Cevert was op slag dood. Jackie Stewart was één van de eersten ter plaatse en zei later : "They had left him, because he was so clearly dead."
Cevert werd 29 jaar. Hij ligt begraven in 'Le Cimétière De Vaudelnay' in het stadje Vaudelnay

Image12

Een trieste sfeer hangt over Watkins Glen, het vervloekte circuit. Jackie Stewart, de teamgenoot van de Franse coureur in het Tyrrell team, zal zijn honderdste Grand Prix in zijn carrière niet rijden. Hij is kapot door het verlies van zijn kameraad, die als een broer voor hem was geworden in de loop van bijna vier volle seizoenen samenwerking.

Slechts één week later kondigt de Schotse wereldkampioen officieel aan dat hij zich terugtrekt als coureur.

 

27-04-2007 om 17:06 geschreven door skodaman


26-04-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chevrolet Corvette C2
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Chevrolet Corvette C2

Voor modeljaar 1963 presenteert Chevrolet in 1962 de tweede generatie van de Corvette, de Corvette Sting Ray (C2). De verse Vette heeft een nieuw uiterlijk gekregen, met een lagere neus en klapkoplampen, geïnspireerd op de uit 1959 stammende Chevrolet Sting Ray racer. GM-designchef Bill Mitchell en zijn assistent Larry Shinoda tekenen voor de vormgeving. Net als bij de voorganger is de carrosserie van glasfiber, om gewicht te besparen. Bijzonder voor een Amerikaanse auto is de onafhankelijke achterwielophanging.
De klant heeft bij de introductie keuze uit een hele reeks V8-motoren van 5,4 liter. Het meest spectaculair is echter de in 1966 geïntroduceerde 427-uitvoering, met een 7-liter V8 die 425 pk levert. Daarmee sprint de Sting Ray in ongeveer 5 seconden naar de 100 km/h. De topsnelheid ligt op 245 km/h. De Sting Ray is ook als fraaie coupé leverbaar, met zogenaamd ‘split window’, waarbij de daklijn eindigt in een punt. Vanaf 1965 hebben de Corvettes standaard schijfremmen rondom. In 1968 volgt de derde generatie (C3), die bekend wordt onder de bijnaam ‘Coca Cola bottle’, vanwege de voluptueuze, getailleerde flanken. Van de C2 zijn dan 117.964 exemplaren van de band gerold (waarvan 45.546 coupés).

type Corvette C2 427 coupé
bouwjaren 1966-1967
bouwwijze 8 cil.,V
cilinderinhoud 6999 cc
brandstof benzine
aandrijving achter
vermogen 425
lengte 445 cm
breedte 177 cm
hoogte 126 cm
wielbasis 249 cm
massa 1463 kg
topsnelheid 245 km/h
acceleratie 5 s
 

26-04-2007 om 23:05 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lancia Stratos
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Lancia Stratos
De Stratos is oorspronkelijk door Bertone ontwikkeld als showauto voor de Salon van Turijn van 1970. Het spectaculaire model wordt aangedreven door de viercilinder uit de Lancia Fulvia HF 1600. De radicale lijnen oogsten de nodige bewondering en Lancia geeft Nuccio Bertone al gauw opdracht de conceptcar tot een meer praktische sportwagen uit te werken.
In 1971 staat het resultaat te pronken in Turijn. De definitieve Lancia Stratos is nog flamboyant genoeg, met zijn extreme wigvorm, smalle cockpit met grote panoramische voorruit en een achter de stoelen geplaatste 2,4-liter V6, afkomstig van de Ferrari Dino. Bertone’s Marcello Gandini tekent voor het ontwerp. Lancia’s racemanager Cesare Fiorio heeft de Stratos bestemd voor deelname aan internationale rally’s. Om te kunnen voldoen aan de homologatie-eisen moeten vijfhonderd stuks gebouwd worden. Tot die tijd zet Lancia vanaf 1972 de Stratos waar mogelijk in als prototype bij rally’s. Met een 24-kleps cilinderkop schopt de V6 het in de rallyversie tot 270 pk. Bertone start eind 1973 met de productie. In maart 1974 zijn de vijfhonderd exemplaren van de band gerold en in oktober krijgt de Stratos zijn homologatie.
Samen met de Fulvia bezorgt de Stratos Lancia de merkentitel in het Wereldkampioenschap Rally van 1974. Het daaropvolgende jaar domineert Lancia met de Stratos het kampioenschap, met tal van overwinningen, onder andere in de Rally Monte Carlo. In 1976 zet Lancia ook turboversies in, met 480 pk, en sleept de merkentitel wederom in de wacht. In 1977 en 1978 wordt de Stratos Europees Rally Kampioen. Vanaf 1979 wordt de Stratos niet meer ingezet als fabrieksauto, maar de overwinningen houden ook in privéhanden aan. De totale productie wordt geschat op vierhonderd tot zelfs duizend exemplaren; Bertone noemt een aantal van rond de 495.
      

TECHNISCHE GEGEVENS
 type straatversie
 bouwjaren 1973-1974
 bouwwijze 6 cil.,V
 cilinderinhoud 2418 cc
 brandstof benzine
 aandrijving achter
 vermogen 190 pk/7000 tpm
 koppel 225 Nm/4000 tpm
 lengte 370 cm
 breedte 175 cm
 hoogte 111 cm
 wielbasis 218 cm
 massa 980 kg
 topsnelheid 230 km/h
 acceleratie 7,1 s 
 productieaantal 495

26-04-2007 om 23:03 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stefan bellof crash 1985
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Stefan Bellof

Image14
 Stefan Bellof probeerd nangs buiten in te halen

Stefan Bellof  was een Duitse autocoureur en werd gezien als een toekomstig wereldkampioen Formule 1.

Winst in twee Formule 2-wedstrijden in 1983 gaf Bellof de kans om in 1984 in de Formule 1 te komen bij het team van Tyrrell. Hoewel dat geenzins de snelste auto van het veld was wist Bellof op te vallen met zijn spectaculaire rijstijl. In de verregende Grand Prix van Monaco lag hij derde en liep hij zienderogen in op de leiders Alain Prost en Ayrton Senna tot de race voortijdig werd afgeflagd.

Image19
beiden raakte mekaar en gaan van de baan

Bellof kwam een jaar later om bij een Sportscar wedstrijd op Spa-Francorchamps. Hij probeerde leider van de wedstrijd Jacky Ickx buitenom in te halen in de Eau Rouge-bocht en crashte.

Image20
Bellof knald tegen de vangrail met alle gevolgen vandien
Image21
Stefan zit klem in zijn porsche

Image22
de hulpdiensten proberen Stefan te bevrijden

Image23

Image11
de dr probeerd stefan te reanimeren maar alle hulp is te laat

Image12
dit was de porsche 956 k van bellof

Image10

26-04-2007 om 12:07 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De General Lee
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De General Lee
Dodge Charger R/T 1969
Voor 1969 kreeg de Dodge Charger een nieuwe grille. De wagen was nu in drie modellen te koop. De goedkoopste had een zescilinder motor en de twee duurdere een V8 als standaardkrachtbron. Het neusje van de zalm was de R/T (voor Road and Track) die in Amerika USD 3.592,- kostte en die over 375 pk bij 4600 toeren per minuut beschikte. Op verzoek kon het vermogen zelfs opgepept worden tot niet minder dan 425 pk. De wagen is in beperkte oplage geproduceerd en dat komt tot uitdrukking in de prijzen die men er nu voor betaalt.
 
 
Soort: coupé Aantal cilinders: V8
Cilinderinhoud: 7206 Vermogen: 380/4600
Topsnelheid: 210 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1969 Productieaantallen: 20.100 

Image10

The Dukes of Hazzard
 
de General LeeThe Dukes of Hazzard is een Amerikaanse televisieserie die in 1979 voor het eerst werd uitgezonden. In 1985 was de laatste uitzending te zien. De hoofdrollen werden gespeeld door o.a. John Schneider, Tom Wopat en James Best. De Dodge charger '69 heeft de hoofdrol als General Lee, de heilige auto van de Duke-boys. De serie was en is nog steeds razendpopulair in zowel de Verenigde Staten alsook in andere landen. De serie is dan ook in veel landen, waaronder Nederland talloze keren herhaald. Voor de serie zijn meer dan 300 auto's in de prak gereden.

26-04-2007 om 08:15 geschreven door skodaman




vervolg op skodaman2
  • skodaman2

  • Come And See On skodaman2
  • skodaman2

  • kom ook eens kijken op skodaman2
  • skodaman2

  • Zoeken in blog


    Categorieën


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!