Foto
Foto
Foto
Foto
Over mijzelf
Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is geen ( invalide ).
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos & motors .
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Auto Nostalgie & Pin Ups
Welkom Bij Skodaman
18-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mercury commuter 1959
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mercury Commuter 1959

18-06-2007 om 12:05 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mitsubishi lancer wrc 5
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mitsubishi Lancer WRC 5

18-06-2007 om 00:00 geschreven door skodaman


17-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Renault Alpine A110 1971
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Renault Alpine A110 1962-1977

 Jean Rédélé, ooit de jongste Renault-dealer van Frankrijk, bouwt al in 1954 zijn eerste echte sportwagen, in zeer kleine aantallen. Vanaf 1962 vestigt hij zijn naam definitief met de Alpine A110.
Hoewel de A110 grotendeels is opgebouwd met onderdelen van de R8, is dat er totaal niet aan af te zien. De fraai gelijnde carrosserie is opgetrokken uit polyester. Eronder schuilt – ongeveer zoals bij de Lotus Elan – een backbone chassis met daarmee samengebouwde motor, versnellingsbak en achterwielophanging. De A110 wordt gebouwd in het Franse Dieppe. Wanneer Rédélé de Alpine onder Renault-vlag mag verkopen, neemt de vraag met sprongen toe.
Vanaf 1963 wordt de 1.108 cc metende Gordini-motor achterin de A110 geplaatst; deze brengt 84 paarden op de been. In de loop der jaren worden ook diverse 1300, 1500 en 1600 versies leverbaar, waarvan de 1600 S met 138 pk de sterkste is. Uiteindelijk wordt de sportwagen tevens – in licentie – gebouwd in Brazilië, Bulgarije, Mexico en Spanje. De A110 is vanwege zijn wegligging en handling erg populair bij rally’s, waaronder de Rallye Monte Carlo, die hij diverse keren weet te winnen.
De A110 verkoopt zo goed, dat hij zelfs naast zijn opvolger, de A310, wordt doorgebouwd en de productie pas in 1977 stopt. De laatste versie van de A110, de 1600 SX uit 1976, heeft een 1.647 cc met 95 pk (uit de R16 TX) en wordt 389 maal gebouwd.

type Alpine A110 A110-1100 Alpine A110 A110-1600 S Alpine A110 A110-1600 SX
bouwjaren 1962-1965 1970-1973 1976-1977
bouwwijze 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn
cilinderinhoud 1108 cc 1565 cc 1647 cc
brandstof benzine benzine benzine
aandrijving achter achter achter
vermogen 84 138 pk/6000 tpm 95 pk/6000 tpm
lengte 385 cm 385 cm 385 cm
breedte 146 cm 152 cm 152 cm
hoogte 113 cm 113 cm 113 cm 
massa 545 kg 635 kg 790 kg
topsnelheid - 215 km/h 195 km/h
productieaantal 531 1.550 389
 

17-06-2007 om 21:23 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi Abt TT
Klik op de afbeelding om de link te volgen Audi Abt TT 2007

Het was een tijd stil rond de Audi Abt TT, maar de tuner heeft zeker niet stilgezeten. Abt nam twee motoren en het uiterlijk van de nieuwe TT grondig onder handen.
 
De topper is de Abt TT-R met een VR6 3.2 van 355 pk. Deze versie schiet in 5,1 seconden naar de honderd en is daarmee 0,4 seconden sneller dan de standaard 3,2-liter V6. Een andere flinke jongen is de TT Abt-Sport. Diezelfde VR6 werd voor deze uitvoering getuned van 250 naar 310 pk.
Ook de tammere 2,0-liter FSI-versies zijn krachtiger gemaakt. Normaal heeft deze motor een maximaal vermogen van 200 pk. Abt haalt er 240 pk voor de Abt TT-iS en 270 pk voor de Abt TT-Sport uit.
Uiteraard knutselde de tuner ook aan het uiterlijk van de normale TT. Ze zetten er verder onder andere een nieuwe bumperset op, veranderden de grille en zetten de auto op 19 inch wielen. Abt ontwikkelde zelfs een nieuwe spoiler om de downforce te vergroten.

17-06-2007 om 21:20 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW 635 CSi 1979
Klik op de afbeelding om de link te volgen

BMW 635 CSi 1979

Aan de voor- en achterzijde van spoilers voorziene luxe-coupéwagen uit de serie BMW-6 met een 3,5 liter injectiemotor met 6 cilinders.

Statistieken:
- Jaartal: 1979 (D)
- Motor: 3,5 liter, 6 cilinders in lijn
- Motor capaciteit: 160 kW
- Snelheid: 228 km/u
- 0-100 km/h: 6,4 sec.

17-06-2007 om 21:17 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW Alpina Roadster V8
Klik op de afbeelding om de link te volgen

BMW Alpina Roadster V8 2002 

Getunede sportwagen van de fabrikant van exclusieve automobielen op basis van de BMW Z8.

Statistieken:
- Jaartal: 2002 (D)
- Motor: 8 cilinders, 4.837 ccm
- Motor capaciteit: 280 kW
- Snelheid: 260 km/u

17-06-2007 om 21:13 geschreven door skodaman


15-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Å koda Octavia WRC Evo 3
Klik op de afbeelding om de link te volgen Škoda Octavia WRC  Evo 3

De Škoda Octavia WRC Evo 3 was nou niet precies de meest geschikte en succesvolle rallywagen

15-06-2007 om 08:27 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Capri Zakspeed Gr 5 1980
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ford Capri Zakspeed Gr 5 1980

De Groep 5 mocht zich in de tweede helft van de 70-er jaren in grote populariteit verheugen. De auto's werden regelmatig ingezet in de lange afstandsraces van het wereld kampioenschap, waarbij de strijd met name tussen Porsche en BMW ging. Buiten het WK was het DRM het grootste kampioenschap.
Klaus Ludwig reed in 1980 in de divisie I tussen de Porsche 935's met een 1,7 liter Capri. Hij won 6 races maar werd geen kampioen. In 1981 reed Klaus weer in divisie II en wordt hij kampioen met 10 overwinningen. Zijn teamgenoot Klaus Niedzwiedz wist enkel de finalerace van het seizoen op zijn naam te schrijven.

 

15-06-2007 om 08:25 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW 320 van groep 5
Klik op de afbeelding om de link te volgen BMW 320 van groep 5

De rondetijd van de BMW 320 van groep 5 met de frontspoiler in de vorm van een sneeuwschuiver was in 1977 een échte sensatie. 
De naar 1.4 liter verkleinde viercilinder-motor haalde maar liefst 400 pk.
– 293 kW
– 300 km/u

15-06-2007 om 08:22 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klaus Ludwig

Mercedes Benz CLK 2000
Team Warsteiner
Beste resultaat:
2 Overwinningen (Sachsenring  R.1 en 2)

DTM

De DTM (Deutsche Tourenwagen Masters) is in Europa één van de grootste/belangrijkste toerwagen kampioenschap. Het wordt samen met het WTCC gezien als de Formule 1 van de toerwagens.

Het kampioenschap is van oorsprong Duits. De meeste races worden dan ook gereden in Duitsland, maar er wordt ook gereden op andere internationale circuits zoals Zandvoort. De teams (en auto's) zijn (tegenwoordig) ook allemaal Duits.

De DTM bestaat al sinds 1985, maar is in 1995 overgegaan in het ITC. In 2000 is het weer nieuw leven ingeblazen en de vernieuwde opzet is nog steeds de huidige.

De DTM telt tien races in een seizoen. De seizoensopening en afsluiting vinden altijd plaats op de Hockenheimring in Duitsland. De DTM kent, net als de Formule 1, een stilstaande start. Om de startpositie te bepalen is er op de zaterdag voor de race eerst een kwalificatiesessie waarin de coureurs negen rondjes, dus drie snelle rondes, mogen rijden. De tien besten van die sessie rijden daarna de Super-Pole waarin ze elk, te beginnen met de nummer tien van de vorige sessie, 1 snelle ronde mogen rijden om zo de startposities binnen de top tien te verdelen. De race op zondag gaat over ongeveer 160 kilometer, en duurt dan ongeveer 1 uur.

De basis van de auto's zijn V8-motoren met circa 470 PK. De coureurs zitten in een speciaal ontworpen carbon kooi en dragen het verplichte HANS (Head and neck support) systeem, dat ook in de Fomule 1 gebruikt wordt. Elektronische hulpmiddelen zoals Launch Control en Traction Control zijn verboden. Een team dat twee auto's heeft mag slechts drie motoren gebruiken per seizoen, dit is om de kosten te drukken.

In de DTM werd er in 2005 geracet met 3 merken: Audi, Opel en Mercedes-Benz; voor het seizoen 2006 heeft Opel verstek gegeven.


 

15-06-2007 om 08:18 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Austin Healey 3000
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Austin Healey 3000

 De Austin Healey 3000 Mark I verschijnt in 1959 als opvolger van de te licht bevonden Austin Healey 100/6 uit 1956. Diens 2.660 cc zesciinder mist namelijk het hoge koppel dat bij de eerste viercilinder Healeys voor aansprekende prestaties zorgde. De nieuwe motor meet 2.912 cc, en levert 124 pk bij 4.600 tpm. Het hoge koppel komt al tussen 2.000 en 3.000 tpm vrij, waardoor de ‘Big Healey’ altijd snel op het gaspedaal reageert. De topsnelheid ligt door de extra pk’s ook een stuk hoger: 182 km/h, zo’n 20 km/h sneller dan de 100/6. De voortaan gemonteerde schijfremmen zorgen daarbij voor een adequate vertraging. In 1961 volgt de 3000 Mark II, met een tot 130 pk opgevoerde zescilinder. De in 1963 voorgestelde serie Mark IIa is licht gewijzigd en beschikt over portierramen die naar beneden kunnen worden gedraaid. Oudere modellen hadden nog altijd de steekraampjes. De voorruit is nu licht gebogen en de softtop is verbeterd. Het nieuwe model is er slechts nog als 2+2 en is herkenbaar aan de aangepaste grille. Eind 1963 verschijnt de Mark III, die door de verbeterde aanzuiging van de motor beschikt over 148 pk bij 5.250 tpm, goed voor een topsnelheid van 192 km/h. De remmen krijgen bekrachtiging en het dashboard wordt nu afgewerkt met hout. Begin 1968 valt het doek voor de Austin Healey, mede door de aangescherpte veiligheidseisen in de USA, een belangrijke markt voor de krachtige roadster. De eveneens in 1968 voorgestelde Healey 4000 vindt geen genade in de ogen van British Leyland, de eigenaar van Austin, waarmee een definitief einde komt aan het Healey-tijdperk.

type Healey 3000 Mk III
bouwjaren 1963-1968
bouwwijze 6 cil.,lijn
cilinderinhoud 2912 cc
brandstof benzine
aandrijving achter
vermogen 148 pk/5250 tpm
lengte 400 cm
breedte 152 cm
hoogte 124 cm
massa 1180 kg
topsnelheid 192 km/h
acceleratie 10,4 s
 

15-06-2007 om 00:49 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

 Ferrari 250

de Ferrari 250-serie is een reeks automodellen van Ferrari. Het is hun reeks waarvan het grootst aantal verschillende modellen ontworpen en geproduceerd werd. Ze werden gemaakt tussen 1952 en 1964. De type aanduiding 250 staat voor de inhoud per cilinder: 250 cc. Bijna alle 250's hebben een V12 motor met een totale cilinderinhoud van 2953 cc

Tot de meest bekende modellen behoren de 250 GTO, de 250 SWB en de 250 GT California Spyder.

De meest geproduceerde (950 stuks) is de 250 GTE. Dit is ook de eerste Ferrari waar Enzo Ferrari zelf in reed.

Nederland heeft in verhouding het grootste aantal klassieke Ferrari's ter wereld. Van elk type van de 250-serie zijn er een of meerdere in Nederlandse handen. Op bijeenkomsten van de Ferrari Club Nederland kunnen de klassieke modellen regelmatig worden bewonderd. En soms staat er ook een te koop bij een van de klassieke autohandelaren


Ferrari 250 GTO (1962-1964)

Ferrari en autosport zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Begin jaren zestig neemt Il Commendatore aan internationale Gran Turismo races deel met de 250 GT SWB (wat staat voor Short Wheel Base). Die auto is echter niet snel genoeg, wat voornamelijk aan de minder gunstige aërodynamica ligt, want de 3-liter V12 perst er in race-trim 280 pk uit. Tijd voor een snellere machine dus. Dat ligt echter minder eenvoudig dan men zou denken.
In 1962 vaardigt de FIA namelijk de regel uit, dat alle deelnemende auto’s in het GT-kampioenschap tevens als gewone productieauto leverbaar moeten zijn. Enzo Ferrari kan dus niet simpelweg een geheel nieuwe racewagen ontwikkelen, zonder er ook een serieproductiemodel van te ontwikkelen. Hij is echter niet voor één gat te vangen, dus verzint hij een list: op het chassis van de 250 GT SWB ontwikkelt hij in samenwerking met Giotto Bizzarrini een uiterst aërodynamische carrosserie, met een zo veel mogelijk dichte neus (met de drie kenmerkende, afsluitbare koelluchtopeningen) en een geïntegreerde spoilerrand aan de achterzijde. Zo ontstaat de fameuze 250 GTO, waarbij de O staat voor Omologato – gehomologeerd. En daarmee zijn meteen de bedoelingen met het model duidelijk: deelname aan het GT-kampioenschap.
De V12 met dry-sump-smering wordt voor het slopende gebruik op circuits opgevoerd tot 290 pk bij een onvoorstelbare 7.400 tpm. Daarmee is een topsnelheid van meer dan 250 km/h mogelijk; de acceleratie van 0 naar 100 is in ongeveer 6 seconden achter de rug. De GTO beschikt over een vijfversnellingsbak, zeer bijzonder in die dagen. De portierruiten bestaan slechts uit kunststof ruitjes, met schuifjes. Bumpers ontbreken volledig, net als geluidsisolatie in het interieur.
Omdat Ferrari claimt dat de GTO niets meer dan een variant op de SWB is, hoeft hij niet de voor de homologatie vereiste honderd straat-exemplaren te bouwen. Daarvoor offert hij zelfs de bij Ferrari-racers gebruikelijke, geheel onafhankelijke achterwielophanging op ten gunste van de simpeler achterasconstructie van de SWB. De laatste GTO’s (met een iets andere carrosserie en een sterkere V12 motor met 300 pk bij 7.700 tpm) worden in 1964 gebouwd, wat het totaal op 39 exemplaren brengt.
 

TECHNISCHE GEGEVENS
 type 
 bouwjaren 1962-1964
 bouwwijze 12 cil.,V
 cilinderinhoud 2953 cc
 brandstof benzine
 aandrijving achter
 vermogen 290 pk/7400 tpm 
 lengte 421 cm
 breedte 176 cm
 hoogte 114 cm 
  massa 880 kg
 topsnelheid 250 km/h
 acceleratie 6 s 
  productieaantal 39

15-06-2007 om 00:47 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda Kirby 1972
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Skoda Kirby

dit is een skoda kirby uit 1972 deze buggys  verschenen in verschillende versies. de buggy had een motor van 1174cc en een radiator voorin.  de wagen was bedoeld voor de Staatsveiligheidsdienst. Maar in werkelijkheid was dit uitzonderlijke wagentje waarschijnlijk, gemaakt voor de autosport.
ze konden een snelheden tot boven de 200 kilometer per uur! halen. In 1972 verscheen er in samenwerking met het Italiaanse Autozodiaco en het exportorgaan van Skoda, Motorest, de Skoda Kirby. Het was een grappige open buggy, waarbij men gebruik maakte van de motor, versnellingsbak, en verschillende chassisonderdelen van de Skoda 100/110. 

15-06-2007 om 00:43 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tvr
Klik op de afbeelding om de link te volgen TVR

15-06-2007 om 00:29 geschreven door skodaman


14-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Panhard 24 BT Coupe 1964
Klik op de afbeelding om de link te volgen Panhard 24 BT Coupe 1964

de laatste panhard was een coupe,een vierzitter met tigre motor.
de vierzitter haalde een topsnelheid van 150km.
met een tigre motor met 50pk ging hij 10km sneller.

14-06-2007 om 18:44 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mercury Comet 1961
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mercury Comet 1961

in maart 1960 werd de comet gepresenteerd .
hijb werd als twee & vierdeurssedan an als stationcar verkocht.

14-06-2007 om 18:42 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pontiac Catalina 1959
Klik op de afbeelding om de link te volgen Pontiac Catalina 1959

de catalina was de goedkoopste pontiac serie.
in 1959 had men de wagen nogeens verlengd.
van bumper tot bumper had hij nu een lengte van maar liefst 543cm!
de 6364cc v8 leverde 304pk/4600tpm.
hij boot ruimte aan zes personen en een heleboel bagage .
 

14-06-2007 om 18:40 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pierce Arrow 1933
Klik op de afbeelding om de link te volgen Pierce Arrow 1933

de pierce arrow moest het merk van de ondergang redden .
maar dit mislukte helaas
de enorme auto met een v12 motor en alle technische snufjes die er op dat moment voorhanden waren .
kon het bedrijf niet van de ondergang redden .
in 1934 werden nog 1.740 autos verkocht,maar in 1936 was dit aantal al gedaald tot 787.
toen in 1937 nog slechts 167 autos konden worden verkocht,werd besloten het bedrijf definitief te sluiten.

14-06-2007 om 18:39 geschreven door skodaman


13-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alvis Simi 60a3 1956
Klik op de afbeelding om de link te volgen Alvis Simi  60a3  1956

13-06-2007 om 18:12 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mercedes 220 S Coupe 1958
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Mercedes 220 S Coupe 1958

zoals gebruikelijk groeiden ook de mercedesmotoren in capaciteit en vermogen .
uit de mercedes 190 ontstond de mercedes 220, die werd aangedreven door een zescilindermotor.
in deze serie kon men ook een cabriolet of coupe bestellen.
het waren prachtig afgewerkte,kostbare autos.

13-06-2007 om 18:10 geschreven door skodaman




vervolg op skodaman2
  • skodaman2

  • Come And See On skodaman2
  • skodaman2

  • kom ook eens kijken op skodaman2
  • skodaman2

  • Zoeken in blog


    Categorieën


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!