In de jaren 50 neemt het merk, dankzij de actieve inzet van Gianni Lancia, voor het eerst deel aan diverse takken van autosport. De sportieve inzet varieert van geprepareerde standaardautos voor toerwagenwedstrijden (Aurelia sedan en Granturismo) tot speciaal gebouwde voertuigen voor races in de Sportcategorie en de Formule 1. In alle klassen behaalt Lancia uitstekende resultaten.
Het verstandshuwelijk van Citroën en Maserati begint zijn vruchten af te werpen. In 1970 verrast Citroën ons namelijk met de extravagante coupé SM, die een door Maserati ontwikkelde 2.670 cc V6 met 170 pk in het vooronder heeft. Daarmee zijn een sprint van 0 naar 100 km/h in 8,9 seconden en een top van 220 km/h mogelijk. Ook de versnellingsbak is afkomstig van Maserati. De SM is enkele centimeters langer dan de DS (4,89 m) en bezit een opvallend front met 6 vierkante koplampen èn de kentekenplaat achter een groot afdekglas. Ook hier is de bekende hydropneumatische Citroën-vering aanwezig, evenals voorwielaandrijving en een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Het stuur kent nog een bijzonderheid: het keert ook in stilstand automatisch terug naar de middenstand. Later (in 1972) wordt de motor voorzien van injectie, waardoor het vermogen stijgt tot 175 pk. Tot 1975 worden in totaal 12.920 exemplaren van de excentrieke Citroën SM vervaardigd.
TECHNISCHE GEGEVENS bouwjaren 1970-1975 bouwwijze 6 cil.,V cilinderinhoud 2670 cc brandstof benzine aandrijving voor vermogen 170 pk/5500 tpm koppel - lengte 489 cm breedte 183 cm hoogte 132 cm massa 1450 kg topsnelheid 220 km/h acceleratie 8,9 s productieaantal 12.920
motor: 1238 cc 4 cilinder watergekoelde 4 takt met bovenliggende nokkenas, motor dwarsgeplaatst en voorwielaandrijving prestaties: 60 pk bij 5500 onw/min topsnelheid 140 km/u
De 158, door sportievelingen liefkozend "Alfetta" genoemd, is een door Gioacchino Colombo op vraag van Enzo Ferrari ontworpen eenzitter uit 1937. Zijn motor en chassis liggen geheel in de lijn van de Alfa Romeo-traditie. Met zijn 1500 cm3 en zijn ranke lijn lijkt de 158 maar een klein autootje naast zijn concurrenten met hun cilinderinhouden van meer dan 4500 cm3. Maar dankzij zijn wendbaarheid maakt hij het de "monsters" van die tijd behoorlijk lastig. Bij zijn debuut in Livorno in 1938 behaalt de 158 de 1ste, 2de en 7de plaats. In 1939 en 1940 finisht hij alweer als 1ste in de Coppa Acerbo, de Coppa Ciano en de Grand Prix van Tripoli.
Motor : 8 cilinders in lijn, lichtmetalen bibloc Cilinderinhoud: 1479 cm3 Vermogen : 195 pk bij 7200 toeren/min. (1938); 225 pk bij 7500 toeren/min. (1939); 425 pk (1951) Topsnelheid : 232 km/u (1938); 270 km/u (1947-48); 290 km/u (1950); 305 km/u (1951, de 159)
`Cisitalia`, Consorzio Industriale Sportive Italia, is de naam van een Italiaans automerk dat in 1946 werd opgericht door Piero Dusio. Het zorgde na de Tweede Wereldoorlog mee voor het heropleven van de autosport in Italië. In de jaren 1930 racete Piero Dusio in zijn vrije tijd reeds met Alfa Romeo`s en Maserati`s en na de Tweede Wereldoorlog besloot hij om zijn eigen racewagens te gaan bouwen. Gebruik makend van relatief goedkope Fiat onderdelen werd samen met Dante Giacosa, de ontwerper van de Fiat Topolino, de Cisitalia D46 racewagen. De eerste race met de D46, de Coppa Brezzi in Turijn in 1946, werd meteen gewonnen. Dankzij de successen van de D46, zowel op economisch vlak als bij het racen, werd besloten om een volwaardige Grand Prix wagen te ontwikkelen. Carlo Abarth, de oprichter van Abarth en toen werkzaam voor Cisitalia, bracht Dusio in contact met Ferdinand Porsche en samen met diens ingenieurs werd de Porsche 360 Cisitalia gebouwd. Op basis van de D46 werd in 1947 de Cisitalia 202 gebouwd.
BRM ( british racing motors ) wordt in 1947 door Peter Berthon en Raymond Mays, die ook in de jaren 30 ERA in het leven hadden geroepen,opgezet. De eerste Grand Prix BRM , uit 1949 is waarschijnlijk de meest geavanceerde racewagen van die tijd. Deze is uitgerust met en V16 motor en had een vermogen van 485pk bij 12000tpm. Jammer genoeg was hij erg kwetsbaar en werd al snel vervangen
Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in Duffel (belgie) en mijn beroep is ( geen ) invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.