RENAULT ALPINE A442B 1978 Renault kan terugblikken op een lange traditie in de autosport en vooral een indrukwekkende palmares in zowat alle disciplines:van rally tot formule1, maar ook uithoudingen. In 1978 wordt jean-pierre jaussaud met de Renault Alpine A442B eerste in de 24 uren van Le Mans .
Porsche Carrera 6 Het had niet veel gescheeld of deze auto had niet deelgenomen aan wedstrijden. De oorzaak is de prijs van de auto. De aanschafprijs was in 1965 45.000 DM. Dat lijkt nu niet een groot bedrag, maar het was toen te hoog om er minimaal honderd van te produceren en te verkopen. Vergelijkbare autos moesten toen ongeveer 30.000 DM opbrengen. Gelukkig voor Porsche besloot de FIA een handje te helpen, door te bepalen dat sportmodellen voortaan in een oplaag van vijftig per jaar konden worden vervaardigd om gehomologeerd te worden. Voor Porsche was het uiteindelijk betrekkelijk eenvoudig om dit aantal te verkopen. De zes cilinder Carrera 6 is de opvolger van de Porsche 904 GTS. Buizen, chassis en carrosserie vertonen veel overeenkomst met die auto. De motor was afkomstig uit de 911. De Carrera 6 heeft een eigenzinnige vormgeving. Het zijaanzicht wordt door velen vergeleken met een vis.
Porsche Carrera 6 1966 De Porsche Carrera 6. Een heel lange en eigenlijk ook bijzondere naam, aangezien Porsche normaal eigenlijk alleen met nummers werkt. Een echte raceklassieker met een o zo rijke racehistorie.
Jaguar S-Type 1960 Door zijn onafhankelijke achterwielophanging was de wegligging van dit model aanzienlijk verbeterd. eigenlijk was de S Type een luxe-uitvoering van de MK2. de Jaguar s had de neus van de MK2 en de achterkant, met grote koffer, van de Jaguar MK 10.
Jaguar XJS Cabrio 1988 Jaguar bracht in 1981 een Cabriolet-Versie uit van de XJ-S met een nieuwe 3,6 l 6-in-lijnmotor. Die XJ-SC was een strikte tweezitter.
Jaguar XJS V12 Coupe 1992 De Jaguar XJ-S 5.3 bood veel minder binnenruimte dan de XJ Coupe. de auto werd aangedreven door dezelfde V12-motor. in de standaarduitvoering werd het model geleverd met een automatische versnellingsbak. er kon echter ook een handgeschakelde vijfbak worden ingebouwd.
Jaguar XJS 4.0 1992 De wielbasis van de Jaguar XJ-S was slechts 259cm, maar zijn lengte bedroeg 487cm. de fabriek gaf een topsnelheid op van meer dan 240km/uur.
Jaguar XJS 4.0 Coupe 1992 Het model werd hertekend voor 1991, waarbij de naam veranderd werd in XJS. De cabriolet-versie hiervan kwam een jaar later uit. De achterruiten waren groter geworden en de controversiële zijschorten achteraan, de zogenaamde flying buttresses, waren gebleven daar die als karakteristiek voor de auto werden bevonden. Er werd een nieuwe 4,0 l versie van de 6-in-lijn voorzien en de V12 werd vergroot tot 6,0 l. Ook werden de schijfremmen achteraan gewijzigd.
TWR staat voor Tom Walkinshaw Racing. De steenrijke en keiharde teameigenaar die heel succesvolle auto's ontwikkeld heeft voordat hij aan de Formule 1 (Arrows) ten onder ging.
Porsche 944 Turbo 1986 De Porsche 944 is een sportauto die tot 1991 geproduceerd werd door de Duitse autofabrikant Porsche. Hij moest bij zijn introductie in 1982 dienen om de 924 te vervangen. Het was feitelijk ook een sterk gefacelifte versie van dit model; hij was moderner, betrouwbaarder en sneller. De 924 werd echter wel tot 1988 als goedkoper alternatief naast de 944-modellen gezet. Het samenwerkingsverbond met Audi bleef in stand bij de ontwikkeling van de 944. Deze auto was het instapmodel van Porsche, nu zijn dat de Boxster (S) en de Cayman (S). Bij de introductie van de 944 in 1982 werden alleen 2-deurs coupe modellen gebouwd, pas 7 jaar later in 1989 kwamen de eerste cabriolet versies op de markt. De motor bevond zich voor een Porsche ongebruikelijk voorin, mede deze eigenschap zorgde ervoor dat sommige Porsche liefhebbers deze auto net als de Porsche 914- en Porsche 924 modellen geen echte Porsche vonden. Hierintegen werd de 944 echter wel een enorm succes voor Porsche in de jaren '80.
Er mogen dan nog dagelijks honderden Volkswagens Golf bijkomen; de oorspronkelijke Golf I van 1974 heeft inmiddels zijn klassiekerstatus verkregen. Dat heeft niet alleen met zijn leeftijd, maar ook met zijn tijdloze vorm te maken, van de hand van Giorgetto Giugiaro. Het Golf-verhaal begint trouwens al in 1967, als VW in samenwerking met Ferdinand Porsche een prototype maakt onder de codenaam EA 276. Die auto heeft een viercilinder uit de Kever voorin geplaatst. Pas later wordt ontwerper Giorgetto Giugiaro in het project betrokken. De eerste Volkswagen Golf is oorspronkelijk in drie versies leverbaar: de L, de S en de GS, met 1.100 of met 1.500 motor. Zeer modern voor hun tijd, want de viercilinder heeft bijvoorbeeld al een distributieriem in plaats van een -ketting en een cilinderkop van aluminium. De 110 pk sterke GTI-versie komt in 1976 en vormde de overtreffende trap. Hij ontstaat als technici van Volkswagen in hun vrije tijd experimenteren met een Golf met Audi 80-motor, een zelf ontwikkeld brandstofinjectiesysteem en brede wielen. De directie lijkt het een goed plan om de auto in productie te brengen, terwijl Sales en Marketing dat idee in eerste instantie niét zien zitten. In maart 1976 zijn al 500.000 Golfs gemaakt, amper zes maanden later staat de Golf-meter op een miljoen. Een nieuwe Golf I kopen kan trouwens tot 2003 nog in Zuid-Afrika, waar de auto sinds 1978 is gebouwd. Het model is daar altijd naast de opvolgende modellen te koop geweest, de laatste jaren onder de naam Chico. In de Verenigde Staten wordt de Golf verkocht als Rabbit. Dit omdat men bang is dat klanten denken dat er een directe link is met de Golf-sport.
VW Golf Gti 1 1976 I n 1976 op de Internationale persvoorstelling werd de VW Golf GTI voorgesteld in Frankfurt. Zijn 1,6 L-motor is goed voor een vermogen van 81 kW (110pk).
VW 1200 1963 Na de zomer van 1957 kwamen de Kevers met een grotere voor- en achterruit uit de fabriek. Twee jaren later werden zowel de voor- als de achteras gemodificeerd en in augustus 1960 leverde de motor 34 pk. De wagens die na augustus 1961 gemaakt werden, herkende men van buiten aan de grote achterlichten met het gedeelde glas. In augustus 1963 werd het stof-schuifdak vervangen door een stalen schuifdak. Talloze verbeteringen en veranderingen volgden. De typen vanaf '65 (met grotere ramen) zijn wat lager geprijsd.
Soort: coach Aantal cilinders: 4 Cilinderinhoud: 1192 Vermogen: 30/3600 en 34/3600 Topsnelheid: 115-120 Chassis: centrale buis Productiejaar: 1957-heden Productieaantallen: 19.145.000 (alle typen '57 tot '88)
Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in Duffel (belgie) en mijn beroep is ( geen ) invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.