Lotus Elan Sprint 1969 Voor Lotus was de Elan bijna een massaproduct. hij was te koop als bouwpakket of als kant en klare auto. ook dit model had een carrosserie van kunststof, die echter op een centrale buis was gemonteerd in plaats van op een platform. er zijn in totaal vier series uitgekomen die van serie tot serie werden verbeterd. in 1965 kon de serie 3 ook als coupe worden besteld.
LOTUS CORTINA MK l 1967 De 1.6-liter motor van de Consul Cortina Sports Special uit 1962 was door Lotus zwaar verbeterd. hij had nu een kop met twee nokkenassen, twee dubbele webers en leverde 106pk/5500tpm. de topsnelheid bedroeg 170km en om bij zonsnelheid weer veilig te kunnen stoppen, zaten er voorin schijfremmen.
De Sunbeam Lotus is een moderne opvolger van de Lotus Cortina. De bedoeling van Talbot Sunbeam was om een "homologatiespecial" te creeëren om aan rally's deel te nemen. Dit project kwam Lotus prima uit, want door het ten onder gaan van Jensen was de motorenleverantie voor de Jensen Healey opgehouden. Deze motoren gingen nu in de Sunbeams. Het 2.2 liter Lotus blok werd, met een ZF versnellingsbak, gemonteerd in de Talbot Sunbeam TI, een kleine hatchback met achterwielaandrijving. Er werden er zo'n 2500 gemaakt, hetgeen aanzienlijk minder is dan de geplande 4500.
In 1981 won Talbot het wereldkampioenschap rally's voor merken met een Sunbeam Lotus, met Guy Frequelin aan het stuur en de huidige Ferrari-teambaas Jean Todt als navigator. Ook vandaag is de Sunbeam Lotus een bij het publiek populaire rallyauto vanwege de dwarse manier waarop deze achterwielaandrijvers de hoek omgaan.
Renault Estafette 1968 Geproduceerd van: 1965 tot en met 1978. Motor: 4-cil. 1289 cc/ 40 pk/ 4500T/ Min. Topsnelheid: 100km/h/. Productieaantal: ? stuks. Aantal binnen de CAR: 20 stuks. Bijzonderheden: Als bestelauto in veel uitvoeringen geleverd
In 1971 verschijnt de Alpine A310 als sportieve topper van het Renault-gamma. De polyester carrosserie is uitgebreid getest in de windtunnel; net als bij de Porsche 911 ligt de viercilinder motor achter de achteras. Het is de uit de R16 TS bekende 1.565 cc motor, voorzien van een speciale Alpine cilinderkop, waardoor het vermogen uitkomt op 128 pk. Door zijn vlieggewicht van 825 kg sprint de A310 in minder dan 9 seconden naar de 100 en bedraagt de top ongeveer 215 km/h. Net als de Citroën SM heeft hij 6 vierkante koplampen achter een bijna doorlopend glazen paneel. De A310 heeft een zeventien cm langere wielbasis dan de A110 en daardoor ruimte voor noodzitjes achterin. Lederen bekleding en elektrisch bedienbare ramen zijn standaard. In 1976 krijgt de door Peugeot, Renault en Volvo samen ontwikkelde 2,7-liter V6 ook een plaatsje achterin de A310 V6; het vermogen bedraagt 150 pk. De neus wordt licht gewijzigd met nu 4 koplampen en een verder dichte neus zonder de brede glazen stroken. In 1985 vervangen de Alpine V6 GT en V6 Turbo de A310.
TECHNISCHE GEGEVENS type 1600 V6 bouwjaren 1971-1976 1976-1985 bouwwijze 4 cil.,lijn 6 cil.,V cilinderinhoud 1565 cc 2664 cc brandstof benzine benzine aandrijving achter achter vermogen 128 pk/6250 tpm 150 pk/6000 tpm koppel - 200 Nm/3500 tpm lengte 418 cm 418 cm breedte 162 cm 164 cm hoogte 115 cm 115 cm wielbasis 227 cm 227 cm massa 825 kg 980 kg topsnelheid 215 km/h 225 km/h
Naam team: Equipe Renault Elf Motor: Renault EF1 V6t Band: Michelin Coureurs: René Arnoux en Alain Prost. Aantal races: 16 WK-punten: 62 WK-klassering: 3e Overwinningen: 4 Podiumplaatsen: 8 Pole-positions: 10 1e rijplaatsen: 18 Snelste ronden: 5
RENAULT ALPINE A442B 1978 Renault kan terugblikken op een lange traditie in de autosport en vooral een indrukwekkende palmares in zowat alle disciplines:van rally tot formule1, maar ook uithoudingen. In 1978 wordt jean-pierre jaussaud met de Renault Alpine A442B eerste in de 24 uren van Le Mans .
Porsche Carrera 6 Het had niet veel gescheeld of deze auto had niet deelgenomen aan wedstrijden. De oorzaak is de prijs van de auto. De aanschafprijs was in 1965 45.000 DM. Dat lijkt nu niet een groot bedrag, maar het was toen te hoog om er minimaal honderd van te produceren en te verkopen. Vergelijkbare autos moesten toen ongeveer 30.000 DM opbrengen. Gelukkig voor Porsche besloot de FIA een handje te helpen, door te bepalen dat sportmodellen voortaan in een oplaag van vijftig per jaar konden worden vervaardigd om gehomologeerd te worden. Voor Porsche was het uiteindelijk betrekkelijk eenvoudig om dit aantal te verkopen. De zes cilinder Carrera 6 is de opvolger van de Porsche 904 GTS. Buizen, chassis en carrosserie vertonen veel overeenkomst met die auto. De motor was afkomstig uit de 911. De Carrera 6 heeft een eigenzinnige vormgeving. Het zijaanzicht wordt door velen vergeleken met een vis.
Porsche Carrera 6 1966 De Porsche Carrera 6. Een heel lange en eigenlijk ook bijzondere naam, aangezien Porsche normaal eigenlijk alleen met nummers werkt. Een echte raceklassieker met een o zo rijke racehistorie.
Jaguar S-Type 1960 Door zijn onafhankelijke achterwielophanging was de wegligging van dit model aanzienlijk verbeterd. eigenlijk was de S Type een luxe-uitvoering van de MK2. de Jaguar s had de neus van de MK2 en de achterkant, met grote koffer, van de Jaguar MK 10.
Jaguar XJS Cabrio 1988 Jaguar bracht in 1981 een Cabriolet-Versie uit van de XJ-S met een nieuwe 3,6 l 6-in-lijnmotor. Die XJ-SC was een strikte tweezitter.
Jaguar XJS V12 Coupe 1992 De Jaguar XJ-S 5.3 bood veel minder binnenruimte dan de XJ Coupe. de auto werd aangedreven door dezelfde V12-motor. in de standaarduitvoering werd het model geleverd met een automatische versnellingsbak. er kon echter ook een handgeschakelde vijfbak worden ingebouwd.
Jaguar XJS 4.0 1992 De wielbasis van de Jaguar XJ-S was slechts 259cm, maar zijn lengte bedroeg 487cm. de fabriek gaf een topsnelheid op van meer dan 240km/uur.
Jaguar XJS 4.0 Coupe 1992 Het model werd hertekend voor 1991, waarbij de naam veranderd werd in XJS. De cabriolet-versie hiervan kwam een jaar later uit. De achterruiten waren groter geworden en de controversiële zijschorten achteraan, de zogenaamde flying buttresses, waren gebleven daar die als karakteristiek voor de auto werden bevonden. Er werd een nieuwe 4,0 l versie van de 6-in-lijn voorzien en de V12 werd vergroot tot 6,0 l. Ook werden de schijfremmen achteraan gewijzigd.
TWR staat voor Tom Walkinshaw Racing. De steenrijke en keiharde teameigenaar die heel succesvolle auto's ontwikkeld heeft voordat hij aan de Formule 1 (Arrows) ten onder ging.
Porsche 944 Turbo 1986 De Porsche 944 is een sportauto die tot 1991 geproduceerd werd door de Duitse autofabrikant Porsche. Hij moest bij zijn introductie in 1982 dienen om de 924 te vervangen. Het was feitelijk ook een sterk gefacelifte versie van dit model; hij was moderner, betrouwbaarder en sneller. De 924 werd echter wel tot 1988 als goedkoper alternatief naast de 944-modellen gezet. Het samenwerkingsverbond met Audi bleef in stand bij de ontwikkeling van de 944. Deze auto was het instapmodel van Porsche, nu zijn dat de Boxster (S) en de Cayman (S). Bij de introductie van de 944 in 1982 werden alleen 2-deurs coupe modellen gebouwd, pas 7 jaar later in 1989 kwamen de eerste cabriolet versies op de markt. De motor bevond zich voor een Porsche ongebruikelijk voorin, mede deze eigenschap zorgde ervoor dat sommige Porsche liefhebbers deze auto net als de Porsche 914- en Porsche 924 modellen geen echte Porsche vonden. Hierintegen werd de 944 echter wel een enorm succes voor Porsche in de jaren '80.
Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in Duffel (belgie) en mijn beroep is ( geen ) invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.