Peugeot 504... 1974
Peugeot ontwikkelt in samenwerking met Pininfarina de 504 Coupé en Cabriolet. Het is inmiddels een goede traditie dat de bijzondere varianten van de familie-Peugeots door de Italiaanse meester worden getekend. De in 1969 gepresenteerde nieuwelingen zijn vrij sober vormgegeven en hebben het met negentien cm ingekorte onderstel van de in 1968 geïntroduceerde 504 limousine. In de totale lengte missen de Coupé en Cabriolet dertien cm ten opzichte van de gewone 504. De carrosserieën worden gebouwd bij Pininfarina in Turijn, vervolgens vindt de assemblage plaats bij Peugeot zelf. In tegenstelling tot de 504 limousine met stuurschakeling is vloerschakeling standaard, wat als sportiever wordt ervaren in die dagen. De 1.796 cc viercilinder injectiemotor levert 100 pk, waarmee de autos temperamentvol zijn, maar niet uitgesproken sportief, ondanks de vrij harde onderstelafstemming. De in oktober 1974 geïntroduceerde uitvoeringen met V6-motor brengen daar verandering in. De samen met Volvo en Renault ontwikkelde PRV (Peugeot Renault Volvo) zescilinder levert 136 pk. De V6 is herkenbaar aan de enkele, brede koplampen en nieuwe, rechthoekige achterlichten. De viercilinders verdwijnen in eerste instantie, maar keren drie jaar later terug in het programma vanwege de grote vraag ernaar. In 1979 krijgen alle modellen grotere kunststof bumpers en in 1981 volgt een vernieuwd dashboard. In 1983 worden de laatste exemplaren verkocht; een opvolger komt er niet.
TECHNISCHE GEGEVENS type Coupé V6 bouwjaren 1974-1978 bouwwijze 6 cil.,V cilinderinhoud 2664 cc brandstof benzine aandrijving achter vermogen 136 pk/5750 tpm lengte 436 cm breedte 170 cm hoogte 135 cm wielbasis 255 cm massa 1270 kg topsnelheid 186 km/h acceleratie 10,5 s
27-01-2008 om 20:42
geschreven door skodaman
|